Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:08

ElCamino schreef:
hier nog steeds drama.... gewoon elke dag natte billen..... wanneer ie een wind laat komt er eerst een straal donkere vloeistof uit.
Voer is ok, hooi is ok..... hoopte dat het zou veranderen wanneer de wei dichtging. Helaas....
Soms helpt een kleine verandering heel even....1 dag...
Verder heeft hij tussen 3 koeienvlaaien opeens een goede drol....

Wij hebben dus nog steeds het zelfde probleem. Ik zit er over na te denken om mn paard te laten scheren onder zn staart en dan door naar zn achterbenen. Zodat ik hem fatsoenlijk schoon kan houden. Hij heeft namelijk een hele dikke wintervacht dus nu blijft hij lang nat als ik hem gewassen heb, en het vuil blijft op zn huid zitten omdat ik er niet bij kan.
Voor de rest blijf ik proberen met voedingcombinaties ect.

ElCamino

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 11:27

tja, hier ook.... elke dag wassen en poetsen doe ik niet meer daar in die regio....
ik was met warm water en shampoo 1x per week zijn billen en benen....dan maar een "vies" paard.
Elke dag de achterkant wassen, schrobben en schoonmaken is ook niet fijn voor hem.
Staart in een staartzak....

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:38

Goed met babyolie insmeren. Gaat de aangekoekte smeer er beter af en de volgende smeer trekt er niet zo in.

Ik heb toch een beetje te vroeg gejuicht.. Het is niet zo dramatisch als andere jaren, maar het is wel weer erger geworden. Ga maar weer moeder aarde bestellen en dat door het voer doen..

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:17

Bij mijn was het tot 14 dagen geleden ook nog een drama elke dag helemaal
onder ( ook zo fijn nu ze weer een deken dragen -O- ) .
Zeker na de wei periode gaat het weer bergafwaarts
Afgelopen maand weer 2 x keer onverklaarbare koliek en ook met rijden werd hij steeds
minder fijn .
Was er zo klaar mee heb heel internet nog eens afgezocht naar een oplossing.
Ben bij glutenallergie terecht gekomen en alle stukjes vielen op zijn plaats.
Voer nu 2 weken glutenvrij en ik durf het bijna niet te zeggen en te geloven...... :D

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:13

Ik heb dit topic met interesse doorgelezen omdat mijn pony na vorig jaar herfst aan de diarree (op voordroog) te zijn geweest dit jaar (en staat nu op graszaadhooi) ook de vezelige mest heeft met extra vocht.

Er zijn een aantal parallellen met Chico; hij is ook ouder (23), is een aantal keer HB geweest zonder duidelijke oorzaak en zijn tanden zijn niet optimaal meer. Bijzonder dat ze er beiden in deze periode last van krijgen. Mijn theorie is dat het aan de verhoogde ACTH-waardes kan liggen in de seasonal rise. Is Chico getest op cushing? Die van mij heeft dat namelijk wel, maar omdat hij niet tegen pergolide kan, kan ik hem slechts ondersteunen met monnikspeper en ik denk dat dat in deze periode niet genoeg is voor hem. Ook het vasthouden van vocht dat je eerder beschreef komt bij cushing regelmatig voor. Het zou een optie voor Chico kunnen zijn om eens te testen en wellicht kan de pergolide voor hem wel een uitkomst zijn met betrekking tot zijn mest.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:37

Ik deed ook niet meer dan 1x per week d'r staart en benen wassen hoor. En als het echt koud was deed ik d'r staart gewoon in een emmer met water weken.

Maar voor als nog gaat het hier nog steeds goed. Mede dankzij het gene wat de leverancier voor Bo gemaakt had. Was ook wel een test, waar blijkbaar meerdere paarden goed op gereageerd hebben.

Was van de week wel weer ff spannend dat we overgingen op ander hooi. Op droog graszaadhooi reageert ze dus niet goed. Dijkhooi in plastic daar in tegen weer wel. Is mooi lang, verschillende grassoorten.
Maar nu dus over naar echt droog weide hooi. Ik heb het wel een paar dagen samen gemengd voordat ze helemaal overging.
Maar tot nu toe *klopt het af* gaat het al sinds januari goed.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 15:03

Nado.... Chico heeft het onophoudelijk de afgelopen jaren.... ene keer erger dan de andere keer.... hij is nooit getest op cushing.... denk zlf dat ie het niet heeft.... eerder IR of EMS denk ik dan maar zolang hij verder in orde is...
Oedeem heft hij slechts 1x gehad een paar jaar terug, verder nooit.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:50

ik zit zo te denken he over dat nieuwtje over giarda.. maar goed, meestal is dat dus enorm besmettelijk... zou t kunnen dat er 1 van de groep dus reageert en de rest niet?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:58

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:38

Het lijkt wel of het landelijk heerst...Mijn paard ook sinds ze van de wei is (half oktober) slappe mest. Met een kuur psylium was het over en zodra ik gestopt ben, mest weer slap, benen vies etc etc.
Zowel met kuil als hooi, er zijn meerdere paarden met dezelfde klachten hier op stal.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:23

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:43

valiantS even kort door de bocht, is dus ongeveer hetzelfde als de dieetmix alleen dan meer energie en suikers. Die heeft die van mij niet nodig en ze krijgt dan last. Maar ook dus zonder granen. (de foute dan he)
Gisteravond (2e dag dat ze het gevoerd krijgt) zat er al iets meer stevigheid in haar ontlasting. Vanmorgen herkende ik al een paar mestballen op de bult die overigens niet meer zo nat is. Dus ik ben ook voorzichtig positief.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:53

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:05

moet je de link openen hihi

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:10

Daar staat geen ingredientenlijst bij hoor..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:42

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:45

Dat is geen volledige ingredientenlijst,er zullen misschien ook nog wel andere dingen inzitten..

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:02

hier was het ook mis. heb in aug heel mijn voer door laten meten en ook de supplementen. Hooi was erg groen. nu sinds een week een hele erge verandering in positieve zin, paard kan rechtsom ook weer met zijn neus over de grond aan de longe, hij kon dit niet al zo lang als ik hem heb, bleef dan met hals alleen op hoogte van de schoft. ik geef hem nu twee maal daags druppels van de puur, puur gastri. geen natte billen en scheten meer en veeeeel minder opgeblazen.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:14

Ik was mijn paard ook zeker niet iedere dag, zelfs niet 1 keer in de weem ivm de dikke vacht.
Laatst lijnzaadvlokken gekocht om te proberen. Dat hoef je namelijk niet te kolen ect dus het word geen smeerboel. Op de 3de dag voeren had hij alweer goede mest, wel nog een beetje natte scheten maar er komt geen plas water mee. Ik hoop dat dit aanhoud. Voer hem nu hooi, basisbrok, lucerne, zeewier en lijnzaadvlokken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:27

Ik volg hier even mee, mini jaarling al hele poos diaree, veranderd van hooi, inmiddels 3 X ontwormd, kuur lifeforce, kuur ab. Momenteel lijkt de mest béter maar vorige week bloed laten nakijken en veel te hoge lever en nietwaardes.
Nu kuur ekyral en over 6 weken opnieuw bloedonderzoek

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:53

Echt erg.. wat kan een mens blij zijn met een goede drol. Het is warempel echt een drol zoals een paardedrol er uit hoort te zien. *\o/* *\%/* Dit was pas de 3e dag dat ze subli dieetmix kreeg. Als dit zo doorzet ben ik een heel blij meisje!! Dan is de conclusie ook echt makkelijk.... kan ze niet tegen granen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:37

Denk dat er best wel wat paarden zijn die niet tegen gluten kunnen of tarwe..Hier kunnen ze ook niet goed tegen tarwe en sinds ze dat niet meer krijgen hebben ze eigenlijk prima mest..De voordroog van ons eigen onbemeste land gaat gelukkig goed en veroorzaakt geen dunne mest..

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:33

Er zit niet zoveel verschil in de dieetmix of sportmuesli glutenvrij , maar het energie
gehalte is wel hoger en aangezien die van ons op Z niveau loopt heeft hij die extra energie wel nodig.
Heb heel lang zo min mogelijk suiker gevoerd maar het blijkt nu dat vooral de gluten in het
voer het probleem veroorzaken .

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:31

Hier begint het liedje ook weer :\ Vandaag weer veel windjes en vocht dat eruit kwam. Haar mest is gelukkig wel nog 'stevig', maar ik vrees er voor dat we terug richting koeienvlaaien gaan.. Ik vraag me echt af wat het nou kan zijn.. Heb wel de indruk dat het erger is als ze hengstig staat? Kan dat? - Ben niet 100% zeker dat ze hengstig is, maar toen men ruin aan haar kont zat kon ze het niet appreciëren :+ Dus vermoed van wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:01

Bij die van mij heeft een kuurtje Naf biotics van een week wonderen gedaan. Nu geef ik hem enkel wanneer last heeft van dunne mest en dan is zo weer over.