Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jobamara schreef:Over het eten zou ik me geen zorgen maken, echt ze herstellen zo vlot. Gewoon even kijken of brokken en muesli gaan anders zou je die kunnen weken. Hier heb ik even wiesencobs van Marstal gevoerd maar kauwen doen ze met hun kiezen dus of dat echt nodig is weet ik niet. Wel hier in het topic enkele gehoord die ipv een automatische drinkbak tijdelijk een emmer water hebben gegeven. Veel sterkte en hopelijk gaat het met de dracht verder goed, dat maakt het extraa spannend.
rockey schreef:gisteren is bij mijn paard een ct scan gemaakt van het hoofd in Utrecht, naar aanleiding van epilepsie.
op de ct scan is ook duidelijk te zien dat ze last heeft op zeker 3 plaatsen van EOTRH.
Ik heb kort de arts gisteren even gesproken en zij gaat vandaag de ct scan even goed beoordelen, en daar zou ik vandaag bericht over krijgen, maar zoals het er nu uit ziet, zullen de aangetaste tanden vrijdag of dinsdag zodra er plek was onder volledige narcose getrokken worden.
Ik ga even op mijn gemak dit topic lezen. Ik had hier namelijk nog nooit van gehoord.
mijn vraag is wel, hebben jullie paarden nu moeite met eten? wat kunnen ze wel en wat niet meer eten? dierenarts zei wel dat de tong waarschijnlijk buiten de mond komt te hangen?
TanteFlavie schreef:Mijn paardje had moeite met eten. Hij maakte proppen en verloor veel voer uit zijn mond. Hij had duidelijk pijn bij worteltjes of appeltjes. Een bit was voor hem ook pijnlijk.
Na het trekken van de aangetaste tanden kon hij terug normaal eten. Een bit heb ik er nadien niet meer ingestoken omdat hij het niet echt nodig had. Bovendien waren zijn lagen erg ingedrukt door zijn "harde mond" bij de vorige eigenaar. De tandarts liet me voelen waar het bit zijn mond had beschadigd.
Hij was ook véél makkelijker te rijden zonder bit, vandaar.
nicky_rilana schreef:rockey: waarom onder volledige narcose? dit geeft wel risico's voor zowel paard als veulen terwijl het gewoon staand kan. moeilijk eten is vaak een wortel of appel die ze niet af kunnen bijten. maar met de kiezen is vaak ( soms komt het ook op de kiezen voor maar dat is echt uitzonderlijk) niks mis waardoor ze wel goed hooi kunnen eten.
ik zelf zou er geen seconde over twijfelen om de snijtanden er uit te halen als mijn paard eotrh zou hebben, ze knappen er vaak echt heel erg van op. maar ik zou dit zeker niet onder volledige narcose doen. heb zelf regelmatig mee snijtanden getrokken en dat gaat heel makkelijk staand.
superpony schreef:Bij ons lukte staande niet, omdat ze onder 95cm niet genoeg kracht kon zetten en hij blijft bij een roesje teveel ''bij''. Met narcose gaat het wel sneller, maar neerleggen is een risico. Zeker bij een drachtig paard, zou ik daar nog eens over nadenken.
Tanteflavie, dat snap ik. Ik zou er ook geen bit in doen tijdens het genezen. Maar de slechte lagen hebben niks te maken met de eotrh. Die blijven slecht als hij zo gereden is, ook na het verwijderen van tanden.
Neemt niet weg, dat bitloos rijden ook kennis eist.
Ik denk dat de tong er bij onze shet vaker uit komt bij inspanning, maar ben er niet 24/7 bij. Heel vaak zie ik het tongetje ook niet.
Grazen kan hij ook prima.