EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:28

gisteren is bij mijn paard een ct scan gemaakt van het hoofd in Utrecht, naar aanleiding van epilepsie.

op de ct scan is ook duidelijk te zien dat ze last heeft op zeker 3 plaatsen van EOTRH.

Ik heb kort de arts gisteren even gesproken en zij gaat vandaag de ct scan even goed beoordelen, en daar zou ik vandaag bericht over krijgen, maar zoals het er nu uit ziet, zullen de aangetaste tanden vrijdag of dinsdag zodra er plek was onder volledige narcose getrokken worden.

Ik ga even op mijn gemak dit topic lezen. Ik had hier namelijk nog nooit van gehoord.

mijn vraag is wel, hebben jullie paarden nu moeite met eten? wat kunnen ze wel en wat niet meer eten? dierenarts zei wel dat de tong waarschijnlijk buiten de mond komt te hangen?

TanteFlavie

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:02

Mijn paardje had moeite met eten. Hij maakte proppen en verloor veel voer uit zijn mond. Hij had duidelijk pijn bij worteltjes of appeltjes. Een bit was voor hem ook pijnlijk.
Na het trekken van de aangetaste tanden kon hij terug normaal eten. Een bit heb ik er nadien niet meer ingestoken omdat hij het niet echt nodig had. Bovendien waren zijn lagen erg ingedrukt door zijn "harde mond" bij de vorige eigenaar. De tandarts liet me voelen waar het bit zijn mond had beschadigd.
Hij was ook véél makkelijker te rijden zonder bit, vandaar.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:06

Mijn paard is met epileptische klachten naar Utrecht doorverwezen , zij at ook het laatste half jaar erg slecht. ze is momenteel 4 maanden drachtig en heeft het voer nu extra hard nodig.

de aanvallen zullen blijven, maar als we door deze ingreep haar weer goed aan het eten krijgen (wat ze voorheen altijd goed deed, paar was altijd eerder 100 kg te dik dan te dun, en nu juist aan de dunne kant) dan ben ik al heel blij.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:12

Over het eten zou ik me geen zorgen maken, echt ze herstellen zo vlot. Gewoon even kijken of brokken en muesli gaan anders zou je die kunnen weken. Hier heb ik even wiesencobs van Marstal gevoerd maar kauwen doen ze met hun kiezen dus of dat echt nodig is weet ik niet. Wel hier in het topic enkele gehoord die ipv een automatische drinkbak tijdelijk een emmer water hebben gegeven. Veel sterkte en hopelijk gaat het met de dracht verder goed, dat maakt het extraa spannend.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:18

jobamara schreef:
Over het eten zou ik me geen zorgen maken, echt ze herstellen zo vlot. Gewoon even kijken of brokken en muesli gaan anders zou je die kunnen weken. Hier heb ik even wiesencobs van Marstal gevoerd maar kauwen doen ze met hun kiezen dus of dat echt nodig is weet ik niet. Wel hier in het topic enkele gehoord die ipv een automatische drinkbak tijdelijk een emmer water hebben gegeven. Veel sterkte en hopelijk gaat het met de dracht verder goed, dat maakt het extraa spannend.

dat maakt het zeker, bedankt voor de tip! ik kan altijd een voerbak in de stal hangen en daar water in doen.

bit komt wel zodra het genezen is, is voor nu alles behalve het belangerijkste.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:24

rockey schreef:
gisteren is bij mijn paard een ct scan gemaakt van het hoofd in Utrecht, naar aanleiding van epilepsie.

op de ct scan is ook duidelijk te zien dat ze last heeft op zeker 3 plaatsen van EOTRH.

Ik heb kort de arts gisteren even gesproken en zij gaat vandaag de ct scan even goed beoordelen, en daar zou ik vandaag bericht over krijgen, maar zoals het er nu uit ziet, zullen de aangetaste tanden vrijdag of dinsdag zodra er plek was onder volledige narcose getrokken worden.

Ik ga even op mijn gemak dit topic lezen. Ik had hier namelijk nog nooit van gehoord.

mijn vraag is wel, hebben jullie paarden nu moeite met eten? wat kunnen ze wel en wat niet meer eten? dierenarts zei wel dat de tong waarschijnlijk buiten de mond komt te hangen?

Onze shet had koliek symptomen en we kwamen in Utrecht terecht. Hij had eotrh. Zijn snijtanden zijn week later verwijdert. Eerst staande, maar lukte niet, dus liggend onder narcose. Ze konden er moeilijk bij.
Wij zijn 's avonds naar bezoekuur gegaan en toen stond hij gewoon hooi te eten. Wel met veel pijnstilling.
Dag later hebben we hem opgehaald. Ik had sp gekocht, maar hij stond met 2 andere 24/7 buiten en daar gewoon weer bij gezet. At meteen hooi.

Hij werd gemend en had altijd ene bit in, maar is er nog niet vaak van gekomen. Meestal gaat hij aan de hand mee het bos in of gaat onze zoon een rondje hardlopen.

Zijn tong hangt er soms iets uit, maar is niet storend. Ze zeggen het vooral, omdat wedstrijd ruiters erop afgerekend kunnen worden en je het dan aan de jury moet melden.

Wij zijn nu 1,5 jaar verder. Zijn kiezen had hij ook wat problemen en 1 randje voor was minder mooi genezen. Nu is dat schoongemaakt en 1 rotte kies nog verwijdert.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:26

TanteFlavie schreef:
Mijn paardje had moeite met eten. Hij maakte proppen en verloor veel voer uit zijn mond. Hij had duidelijk pijn bij worteltjes of appeltjes. Een bit was voor hem ook pijnlijk.
Na het trekken van de aangetaste tanden kon hij terug normaal eten. Een bit heb ik er nadien niet meer ingestoken omdat hij het niet echt nodig had. Bovendien waren zijn lagen erg ingedrukt door zijn "harde mond" bij de vorige eigenaar. De tandarts liet me voelen waar het bit zijn mond had beschadigd.
Hij was ook véél makkelijker te rijden zonder bit, vandaar.

Dat zou los moeten staan van eotrh. Een bit hoort op de lagen te liggen en niet de tanden te raken. Heel veel paarden hebben beurse lagen, maar komt gewoon door slecht rijden en niet door eotrh.

Harder dingen eten kan wel een dingetje zijn. Onze shet at wel moeilijk een wortel van een kindje, maar toen niks achter gezocht. Ook omdat ze bij ons nooit dat soort dingen krijgen en ik dacht dat hij het gewoon niet moest.

Eotrh is heel pijnlijk, dus zonder pijn is alles beter.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:27

rockey: waarom onder volledige narcose? dit geeft wel risico's voor zowel paard als veulen terwijl het gewoon staand kan. moeilijk eten is vaak een wortel of appel die ze niet af kunnen bijten. maar met de kiezen is vaak ( soms komt het ook op de kiezen voor maar dat is echt uitzonderlijk) niks mis waardoor ze wel goed hooi kunnen eten.

ik zelf zou er geen seconde over twijfelen om de snijtanden er uit te halen als mijn paard eotrh zou hebben, ze knappen er vaak echt heel erg van op. maar ik zou dit zeker niet onder volledige narcose doen. heb zelf regelmatig mee snijtanden getrokken en dat gaat heel makkelijk staand.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:02

@ superpony

Ik vermeld het gewoon maar, ik kreeg de raad van de tandarts om 10 dagen geen bit in te steken nadat de tanden getrokken waren. Dat heb ik dus gewoon gedaan.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:07

Mijn paard kan alles gewoon weer eten met uitzondering van van appeltjes en wortels. Hij kan zelfs grazen en ik rijd ook gewoon met bit. Ik heb wel de eerste 2 maanden bitloos gereden zodat zijn mond rustig kon genezen. Zijn tong komt idd we regelmatig naar buiten maar ik heb een verklaring voor wedstrijden dus ik kan gewoon blijven starten!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:11

nicky_rilana schreef:
rockey: waarom onder volledige narcose? dit geeft wel risico's voor zowel paard als veulen terwijl het gewoon staand kan. moeilijk eten is vaak een wortel of appel die ze niet af kunnen bijten. maar met de kiezen is vaak ( soms komt het ook op de kiezen voor maar dat is echt uitzonderlijk) niks mis waardoor ze wel goed hooi kunnen eten.

ik zelf zou er geen seconde over twijfelen om de snijtanden er uit te halen als mijn paard eotrh zou hebben, ze knappen er vaak echt heel erg van op. maar ik zou dit zeker niet onder volledige narcose doen. heb zelf regelmatig mee snijtanden getrokken en dat gaat heel makkelijk staand.

ze gaven gisteren aan dat ze het wel staand willen proberen, maar dat ze dan de zenuwen niet uit kunnen verdoven? dus dat ze 9 van de 10 keer overgaan op volledige narcose.

narcose moet geen nadelige gevolgen voor het veulen hebben. ze zeiden er worden vaak zat nog bijv koliekoperaties gedaan met drachtige merries etc.

als het goed is krijg ik vandaag telefoon en dan ga ik het nog even goed navragen, bedankt voor je adviezen!

met de kiezen was zoals ze nu op de ct scan zagen niks mis mee, het waren enkel de snijtanden, een aantal, ook zie je aan de buitenkant zo niks aan haar gebit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:15

Bij ons lukte staande niet, omdat ze onder 95cm niet genoeg kracht kon zetten en hij blijft bij een roesje teveel ''bij''. Met narcose gaat het wel sneller, maar neerleggen is een risico. Zeker bij een drachtig paard, zou ik daar nog eens over nadenken.

Tanteflavie, dat snap ik. Ik zou er ook geen bit in doen tijdens het genezen. Maar de slechte lagen hebben niks te maken met de eotrh. Die blijven slecht als hij zo gereden is, ook na het verwijderen van tanden.
Neemt niet weg, dat bitloos rijden ook kennis eist.

Ik denk dat de tong er bij onze shet vaker uit komt bij inspanning, maar ben er niet 24/7 bij. Heel vaak zie ik het tongetje ook niet.

Grazen kan hij ook prima.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:23

Rockey misschien off topic maar in dbt 2014 is er een drachtige merrie geopereerd aan een gedraaide baarmoeder, volledig onder narcose en het veulen is nu een prachtige bijna 3 jarige.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:26

Die van mij heeft nooit problemen gehad met eten. Na haar veulen kwam ze alleen niet voldoende aan.
Na de operatie heeft ze zich een week elendig gevoeld maar daarna was ze zo blij. Weer helemaal zichzelf. Ze kan alles eten, kan grazen, alleen afbijten van wortels etc kan niet meer. Dus die worden standaard gesneden.

Ik heb na de operatie inderdaad een maand een waterton neer gezet. Zo kon ze zelf ook haar mond spoelen als er vuil in zat.
Als ik jou was zou ik wel proberen het zonder narcose te doen. Die van mij is er goed uitgekomen maar heeft wel een bloeding in haar oog gehad.

Sterkte met je merrie. Ik hoop dat ze goed geneest en er volgend jaar een knap veulen naast staat!

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:29

superpony schreef:
Bij ons lukte staande niet, omdat ze onder 95cm niet genoeg kracht kon zetten en hij blijft bij een roesje teveel ''bij''. Met narcose gaat het wel sneller, maar neerleggen is een risico. Zeker bij een drachtig paard, zou ik daar nog eens over nadenken.

Tanteflavie, dat snap ik. Ik zou er ook geen bit in doen tijdens het genezen. Maar de slechte lagen hebben niks te maken met de eotrh. Die blijven slecht als hij zo gereden is, ook na het verwijderen van tanden.
Neemt niet weg, dat bitloos rijden ook kennis eist.

Ik denk dat de tong er bij onze shet vaker uit komt bij inspanning, maar ben er niet 24/7 bij. Heel vaak zie ik het tongetje ook niet.

Grazen kan hij ook prima.

Dat weet ik, maar als je ondervonden hebt dat het ook zonder bit kan... én dat je paardje zelfs "makkelijker" te rijden is zonder... waarom dan niet?
Ik heb hem wél nooit meer bitloos gemend, heb gewoon de kar verkocht. De schade aan de lagen kwam aan het licht bij de tandcontrole en was duidelijk bij de vorige eigenaar al bestaande... Vandaar mijn toenmalige beslissing om er géén bit meer in te stoppen. Max heeft er nooit klachten over gemaakt!

Maar jullie hebben 100 procent gelijk!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:24

Ik moet mijn merrie maandag avond brengen, dinsdag is ze aan de beurt.

arts had de ct nog even goed bekeken en het schijnt op een goede plek te zitten, dus ze denken dat het staand toch wel moet lukken, laat ze het echt niet toe, dan zal het algehele narcose worden, maar ze verwachten van niet.

als het mee zit mag ik haar dinsdag dus ook al weer ophalen, ik zal dinsdag wel genoeg informatie krijgen, maar is er iets wat ik nu al moet halen?

slobber? of is dat echt niet nodig en kunnen ze gelijk weer op brok en muesli?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:43

Ze eten gelijk alles weer. Je hoeft daar niet echt rekening mee te houden. Wel hebbem we die van mij iets meer hooi gevoerd zodat ze niet in zou vallen. En de waterton was vond ik iik heel fijn.

Sterkte!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:11

Mochten de brokken niet gaan dan zou je die altijd kunnen weken met warm water en haar zelf laten kiezen wat ze fijner vind. Mocht hooi lastig gaan wat voor haar nu belangrijk is ivm dracht en wat terugval kan ik je echt de wiesencobs van Marstal aanbevelen. Is een grasbrok die je met veel water laat wellen. Ik doe op 1 schep cobs zeg maar 3 scheppen heet water dan is het met 15 minuten heel goed geweekt. Dan eventueel wat zemelen erdoor of een mix om het wat ruller te maken. Dit gaf ik ons oudje van 30 maar de rest vind het ook heel lekker, ze werden er wel te dik van maar dat is bij jou geen probleem. Nu wonen wij niet zo ver bij elkaar uit te buurt, mocht het nodig zijn geef maar een gil ik heb nog staan kan je het eventueel proberen.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:57

Sterkte rockey!
Je zult zien dat je paard weer snel opgeknapt is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 02:35

Rockey, onze shet stond 's avonds hooi te eten toen we op bezoekuur kwamen. SP vond ie niks. Volgende dag weer mee en gewoon weer zichzelf bij ons koppel.

Sterkte alvast! Komt vast goed!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 11:13

Rockey, zorg dat je kamille thee in huis hebt, is antisptisch en daar kun je heel fijn mee spoelen.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:50

Wendy ik zou ook foto's laten maken.
Zonder tanden kan ze het prima redden ook met alle kwaaltjes die ze al heeft.

Wij gaan 27/12 terug naar de kliniek ik ben bang dat de ondertanden ook beginnen kleine fistels te zien plus hij laat zijn eten weer vallen/ is wat minder alert...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:55

Rockey, ennnnn alles goed gegaan?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:56

Rockey, hoe is het gegaan met je paardje?

Antoinetje, wat vervelend zeg. Hopelijk valt het wat mee.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:26

Alles goed gegaan!

Ze begon wel wat te schokken tijdens de verdoving , kan van de verdoving zelf af komen, kan dat je soort van epileptische aanval triggert. Dus ze twijfelde even of ze door moesten gaan, maar toch gelukt. Ze staat net weer lekker in haar stal. Is wel wat dik, maar niet meer dan logisch. Hooi at ze al gelijk!