Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:39

Ik stel mijn vraag ook maar even hier: hebben jullie ervaring met het masker 24/7 op?

Ik heb ze nu alleen overdag een masker om, en 's nachts op stal. Paddock is geen optie ivm mijn merrie die teveel zand binnenkrijgt doordat ze onophoudelijk zoekt naar sprieten.
Ze dragen allemaal een Best Friend, die ik iets luchtiger heb gemaakt door rond de neus een stuk weg te snijden.
Ik wil ze gewoon wat vaker 's nachts buiten laten... lekker voor ze.

Kukkie

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:51

Ik heb dat 3 zomers gedaan met mijn pony. Is altijd goed gegaan. Helaas had ze na 3 jaar wel slijtage aan de voortanden, maar ze droeg een GG, met harde korf.
Verder nooit problemen gehad.

Gelukkig hoeft ze hem nu niet meer om omdat ze naar Zweden is verhuisd, met heel andere grond en ander gras en een veel bewegelijkere kudde en erg veel lichaamsbeweging in het grasseizoen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:03

Okay, ja... de GG bodem is absoluut behoorlijk slijtvast... met mogelijke gevolgen van dien.

Ik zit gelukkig niet op heel rijk land. Maar heb wel zeer sobere dieren.
Merrie is net een poos uit de running geweest en kan nog niet heel veel doen, en de ruin is net zadeldak en maakt natuurlijk ook nog niet heel km'ers. Dan moet je toch iets aan graasbeperking doen.
Mooi dat jij nu een alternatieve oplossing hebt, uiteindelijk veel fijner natuurlijk.

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:12

gezien dat het paard zienderogen slanker wordt met een masker

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:13

Ik merk het ook.... Maar goed, dat is alleen overdag.
Mijn merrie verteert hooi gewoon lastiger, en grazen is zoveel beter voor haar...
Maar goed, 24/7 met dat ding op.... ik merk dat ik nog een beetje zoek naar de bevestiging dat dat zou kunnen.
UITERAARD gaat dat ding iedere dag enkele uren af... echt 24/7 zal het dus niet zijn.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:53

Ontzettend interessant topic!
Ook ik wil graag aan een masker voor mijn pony's.
Omdat het een lang topic is en ik alles vluchtig heb doorgelezen is mijn vraag:
Is er al een topic waar alle maskers + de ervaringen op een rijtje staan?
Er is zoveel keus en zoveel verschillende ervaringen dat ik wel zou willen weten welke ik persoonlijk het beste kan kiezen.
Ik lees dat paarden met een greenguard masker hun tanden scheef kunnen afslijten....hoe zit dat dan bij de merken van maskers?

Mijn pony's mogen een paar keer per 2 tot 4 uur op het gras. Hier ook het probleem: vol vreten en wel zoveel mogelijk!
Mijn situatie:
ochtend op stal: 2 pony's krijgen natural balance Hengst welsh 140 word snel dik 1/4 Merrie 20jaar 1/2 Ruin half arabier word snel dik en is nu dik krijgt 2/3 dieet mix subli. Dan op paddock: per paard afgewogen 3kg hooi uit plastic baal in net. Tussen de middag per paard 1 plak hooi van vorig jaar kleine baaltje met touwtje(niet in plastic). Avond op stal: zelfde als ochtend en dan op stal weer hooi uit plastic baal elk 3kg in net. Al het hooi word nat gemaakt. Ze gaan niet elke week op de wei, wanneer het uit komt. Soms is het 4 keer per week 2tot4 uur op de wei en de andere week maar 1 keer en zo maar 2 weken niet......dit verschilt dus erg. Ik denk dat een masker voor mijn pony's,behalve merrie, erg goed zou zijn. Alle jaren zijn ze TE dik geweest ondanks aangepast krachtvoer/ ruwvoer/beweging.....

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:56

Soms dacht ik echt dat vooral mijn ruin dik werd van lucht...... **handen in het haar** Wil graag voorkomen dat ik straks paarden heb met insuline resistentie of wat dan ook....

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:59

Ninx schreef:
Ik stel mijn vraag ook maar even hier: hebben jullie ervaring met het masker 24/7 op?

Ik heb ze nu alleen overdag een masker om, en 's nachts op stal. Paddock is geen optie ivm mijn merrie die teveel zand binnenkrijgt doordat ze onophoudelijk zoekt naar sprieten.
Ze dragen allemaal een Best Friend, die ik iets luchtiger heb gemaakt door rond de neus een stuk weg te snijden.
Ik wil ze gewoon wat vaker 's nachts buiten laten... lekker voor ze.

Ook hier ben ik benieuwd naar! Gezien die van mij ook blijven zoeken naar eten eten eten eten en nog eens eten......Ook ik zit niet op koliek te wachten en wil ook graag problemen voorkomen.....maar wel dat het paardvriendelijk blijft.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:12

Ik heb gewoon zo'n goedkoop korfje van Imperial Riding. Voldoet prima.
De GG kan het gebit van slijten, helemaal als paarden ze een flink aantal uren per dag om hebben.

Mijn Haf heeft sinds gisteren de korf weer om, had hem al een half jaar af. Maar nu er weer voldoende gras staat en ze op het zomerland lopen de korf dus weer om. Ze is nog steeds mooi slank, dat wil ik graag zo houden :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:15

nadita schreef:
Ik heb gewoon zo'n goedkoop korfje van Imperial Riding. Voldoet prima.
De GG kan het gebit van slijten, helemaal als paarden ze een flink aantal uren per dag om hebben.

Mijn Haf heeft sinds gisteren de korf weer om, had hem al een half jaar af. Maar nu er weer voldoende gras staat en ze op het zomerland lopen de korf dus weer om. Ze is nog steeds mooi slank, dat wil ik graag zo houden :)

Maar dan alleen overdag of ook 's nachts?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:32

Niet 24/7, en ik merk idd ook aan de tanden van mijn merrie dat ze de GG op heeft, maar of ze die tanden nu slijpt langs de tralies (wat ze een poos heeft gedaan) of met de GG, die slijt ze toch wel blijkbaar. Maar merrie is mooi slank gebleven, en sterker nog, ze heeft nog geen jeuk gehad. (Ik vermoed ZE of anders reactie op eiwitten/fructosen in het gras)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:44

Hier momenteel een greenguard die voor het derde seizoen meegaat, 24/7 om (nou ja, bijna dan) en geen slijtage aan de tanden. Dat heb ik de laatste keer nog eens goed aan de tandarts gevraagd.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:02

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar het "bloempot" model. De tandarts is laatst geweest en zn tanden zagen er nog netjes uit :) Ik heb nu voor mijn c-pony (die normaal maat cob heeft) een maat paard masker en die zit veel netter! Ook minder benauwd, zelfs nu ik de tussen rij er nog niet uit heb gehaald. En hij heeft nu ook genoeg ruimte om te gapen e.d.
Ik heb nu ook een zacht doekje aan het kopstuk gemaakt, want zijn voorpluk werd steeds minder door het schuren of zo |(
Hij heeft m iedere dag op het land om (8:30 - 18:30)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:07

Mijn shetpony gaat de 3e zomer met greenguard in. Ook 24/7 en dat gaat perfect. Stomme is dat die nog niets geen slijtage heeft aan haar voortanden, maar mijn grote wel afgesleten tanden heeft - maar die heeft nooit een korf om gehad, dus geen idee waar die het van heeft.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:24

Ik ga binnenkort toch ook even een bloempot halen hoor, wordt niet blij van d'r tanden :n

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:35

Hihi wat verstaan jullie onder de "bloempot"???? Zie het mezelf aan vragen aan mijn vader als die de pony's verzorgt: "Pap vergeet je de pony niet de bloempot om te doen?!" hahahaha Mijn vader is hovenier dus voor dat ik het weet bind hij echt een bloempot van plastic ofzo om de snoetel van de pony's hahaha.....

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:38

Bloempot:
Afbeelding

Greenguard:
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 07:53

wij gebruiken ook al jaren de bloempotjes, werkt als een trein en geen slijtage aan de tanden. Mone krijgt er een rekje bij in en daarover een extra bodem, omdat alleen de bloempot in een nieuwe wei gewoon niet voldoende is. als de wei kaler wordt kan het rekje er dan evt. uit.

Mone heeft de korf zéér regelmatig 24/7 aan, dus dag en nacht. als wij er zijn halen we haar op en geven haar hooi, of doen de korf af en toe eventjes af, maar je kunt rustig zeggen dat ze 'm in dit seizoen permanent aan heeft. en dat gaat goed. de bloempotjes hebben plastic schuifjes om het op maat te maken, als ze daarmee blijven haken knappen die kapot en gaat de korf af. wij moeten wel eens in de zoveel tijd een nieuwe korf kopen.

voor mensen die hun paard(en) aan de graaskorf willen zou ik sowieso willen adviseren om je voer ook nog eens goed te bekijken. gras kan je op de meeste stallen niks aan veranderen, maar aan de rest wel. zorg voor eenvoudig hooi, dat niet te rijk is en grofstengelig. ook het krachtvoer is van belang, kies iets dat laag in suiker is sowieso, verbranding op vezels is voor een paard niet alleen natuurlijker maar ook een stuk gezonder. verder is het zaak om te controleren of het paard geen tekorten heeft, het komt voor dat een paard maar dom door blijft vreten in een poging bestaande tekorten aan te vullen, terwijl dat op de betreffende wei niet mogelijk is. gevolg zal dan zijn dat de verhoudingen in voedingsstoffen steeds schever worden, en de vraatzucht van het paard dus steeds erger.

daarnaast is het een kwestie van tijd, afvallen kost sowieso tijd maar een maag die eraan gewend is dagelijks flink vol te worden gepropt zal ook om meer voer schreeuwen en dus vraatzucht oproepen. de maag is dan letterlijk opgerekt, en zal krimpen als hij niet meer tot de nok wordt volgepropt. natuurlijk zijn er ook permanente gevolgen (alles heeft zijn grens), maar mijn ervaring is wel dat een vraatzuchtig paard minder vraatzuchtig kan worden, op het moment dat ie de kans krijgt om écht goed aan een nieuw regime te wennen. zowel fysiek als mentaal.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:45

@ Ninx: de mijne heeft hem alleen overdag om. 's Nachts staat ze op stal.

Ik zou zelf niet zo snel 24/7 een GG om laten ivm het gebit.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:51

Hier hebben de shetten de afgelopen zomers 24/7 de GG om gehad en die hadden geen last van slijtage.
Ik zoek voor Senna nog een oplossing. Die heeft een 'bloempot' masker, alleen 1 keer rollen en ze heeft dat ding af. Denk dat ik het halster wat er aan vastzit er af ga halen en de korf vast ga maken aan een gewoon halster. Ze gaat na het weekend namelijk 24/7 op het land en ze is nu al behoorlijk aan de maat.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:09

Flosje446 schreef:
Hier hebben de shetten de afgelopen zomers 24/7 de GG om gehad en die hadden geen last van slijtage.
Ik zoek voor Senna nog een oplossing. Die heeft een 'bloempot' masker, alleen 1 keer rollen en ze heeft dat ding af. Denk dat ik het halster wat er aan vastzit er af ga halen en de korf vast ga maken aan een gewoon halster. Ze gaat na het weekend namelijk 24/7 op het land en ze is nu al behoorlijk aan de maat.

Je kan ook proberen de riempjes wat te verstellen. Dan zou je de bakstukken wat langer moeten doen en dan kan je de keelriem strakker doen, zodat deze wat beter achter de kaak blijft steken. (niet TE strak natuurlijk ;) )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:48

Ik heb 'm ook aan een gewoon halster gemaakt want ik moest 'm echt om de dag volledig repareren.
Bovendien kreeg ze hem over haar neus en stond dan met het ding achter haar kin, beetje zinloos dus.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:07

Wij hebben ze ook. Een bloempot voor het oudje. Die wordt van lucht dik en dit is echt prima! Hij wordt echt dunner. Ook eentje voor een jonkie. Ze zitten ook 24/7 om en kunnen er ook prima mee drinken.

Een van de ponys eet er totaaal niet mee. Zelf een greenguard gekocht maar eet er ook niet mee. Je kan der laten staan een week maar ze doet het niet. Iemand een idee?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:10

idd zo verstellen dat de keelriem meer achter de kaak komt te liggen. een gewoon halster zou ik niet doen tenzij je er een breekriempje in maakt. de graaskorf halsters zijn nl zo gemaakt dat ze stukgaan als het paard ermee blijft hangen, gewone halsters niet. ik heb het nu diverse keren bijna fout zien gaan wanneer een paard met het halster ergens aan bleef haken, dus dat zou ik zéker niet doen!

hier op bokt ook genoeg verhalen te vinden van paarden die het vasthangen met een halster niet goed bekomen is.

@ S__L, ja, wij hebben die van ons in het begin ook moeten helpen. bij de eerste korf hebben we het gat groter gemaakt en laten zien hoe en wat. beetje gras plukken en dat met je hand naar de grond doen en dan laten opeten, en zo steeds een stapje verder. toen ze het eenmaal doorhad moesten we ook al snel een nieuwe korf kopen, het grote gat ging haar zó makkelijk af dat het nauwelijks meer iets deed...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:21

Tancreda4 schreef:
Mijn shetpony gaat de 3e zomer met greenguard in. Ook 24/7 en dat gaat perfect. Stomme is dat die nog niets geen slijtage heeft aan haar voortanden, maar mijn grote wel afgesleten tanden heeft - maar die heeft nooit een korf om gehad, dus geen idee waar die het van heeft.

Mijne schuurt af en toe haar tanden langs de tralies van haar box, daar kan het ook van zijn. Dus daarom maak ik me (nog) niet echt druk om de scheefgroei, die heeft ze haar hele leven al. :)