Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:49

Kuil ben ik zowiezo niet voor, al was het maar omdat mijn paard er erg gevoelige darmen voor heeft... Wat ons dan meteen terug brengt in de cirkel van maagzweren en darmprobs.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:23

pff wat betreft kuil/voordroog, daar zit enorm veel verschil op. Want tegenwoordig heb je ook al "gewoon" droog hooi dat gewikkeld wordt om makkelijker te kunnen stockeren en dit is helemaal niet zurig zoals de vorodroog die half-droog gewikkeld wordt en waar het bewaringsproces gebaseerd is op de verzuring door bacteriën.

verder is het zuur zijn relatief, want de verzuring gaat maar zo ver door totdat de bacteriën zelf aan een overdosis van hun "afvalproduct" sterven. Dus de verzuring gaat niet oneindig door totdat de pH van bv maagzuur bereikt is. Tevens de vgl met cola, cola is zuurder dan bv een citroen en toch ervaren wij dit niet als zijnde zuur.
Als ik moet kiezen tussen een kleine hoeveelheid droog hooi of onbeperkt goede voordroog kies ik toch voor het laatste. Als het paard genoeg kan kauwen produceert het ook voldoende speeksel ol het maagzuur en de zuren in de voordroog te neutraliseren.
Ik ga eens proberen of het mogelijk is de pH van hooi en voordroog te meten door het even in water te weken en dan zo'n pH strip in het water te steken.

Het gevoelig zijn voor kuil heeft niet alleen te maken met de zuurtegraad, maar ook door het iets hogere eiwit en suiker gehalte. Gras "verbruikt" na het maaien zelf nog een hoeveelheid suikers in een poging te blijven "groeien" terwijl er geen nieuwe aanvoer meer is aan voedingsstoffen. Dus het aantal dagen drogen is mede bepalend of een "gevoelig" paard op kuil reageert of niet.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:00

Toch vraag ik me altijd af (ik voer zelf hooi aan de paarden) waarom er zoveel paarden zijn die div. klachten hebben van voordroog????????
Ik hoor bijvoorbeeld nooit een paard dat buikpijn krijgt van gewoon hooi??????????

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:07

tja voordroog zoals die initiëel voor koeien gemaakt werd, gaat gisten in de darmen van een paard. Vglbaar met dat gebakken vlees of gekookte groenten kunnen "rotten" in de darmen van een hond.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 15:09

Na het hele topic doorgelezen te hebben, vermoed ik dat mijn paardje ook een maagzweer aan het ontwikkelen is.
Ik merk een gedrags verandering tijdens het opzadelen en dan idd bij het aansingelen, ook als ik mijn hand aan de rechterzijde van het paard op de plek van de singel leg doet mijn paard erg zuur en dreigt dan met bijten. Dit gedrag heeft hij nu sinds drie weken. In deze drie weken en nog steeds heeft hij waarschijnlijk veel stress van zijn buurman wanneer hij op stal staat ( ooit waren ze beste vrienden nu zien ze elkaar liever dood dan levend) mogelijkheid om hem in een andere box te zetten heb ik niet.

Nu mijn vraag ik heb in een post van petitparis gelezen dat ze haar paard ook wel eens gaviscon of renni geeft wanneer ze vermoed dat haar paard last heeft van haar maag (hoeveel tabletten geef je dan) , kan ik dit ook doen of is het beter om maagcomp. of gastro gard te gaan bestellen ?

Gaviscon en rennie's heb ik wel in huis, andere dingen niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:10

Als je denkt dat je paard een maagzweer heeft moet je niet met medicatie voor mensen gaan rotzooien. Een maagzweer moet met de juiste medicatie behandeld worden en bij 99,9% van de diagnoses is dat Gastro Gard. Dat is alleen op recept en na diagnose van een dierenarts te verkrijgen. Met supplementjes, rennies en gaviscon zullen de klachten wel minder worden en kan je vrijwel zeker vaststellen dat het een zweer is. Maar de zweer zal er niet door weggaan, daar heb je echt bovengenoemde medicatie voor nodig. Als je paard eenmaal van de zweer af is zou je deze huis tuin en keukenmiddelen kunnen gebruiken ter ondersteuning van de maag. Maar je kunt dus beter eerst even een dierenarts erbij halen als je denkt dat het aan de maag ligt ;)

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:25

Dankje voor je antwoord,
we zitten nu natuurlijk net weer in het weekend (weekend tarief) en als hij een zweer heeft zit deze er maandag ook nog.
Ik wil hem enkel niet onnodig met pijn laten staan, vandaar dat ik nu een tijdelijke ( voor vandaag en morgen) oplossing zoek. Maandag bel ik mijn DA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:34

In principe hebben ze alleen pijn in de maag wanneer ze teveel brok hebben gekregen of zonder ruwvoer staan. Dus als je paard genoeg hooi tot z'n beschikking heeft zou ik me geen zorgen maken hoor ;) Een vermoedelijke maagzweer is ook niet iets waar een dierenarts voor moet komen in het weekend. Maandag kan je ook prima bellen zolang er maar genoeg ruwvoer is voor je paard. Als je paard dat niet heeft zou je rennies kunnen geven (10 stuks geloof ik) maar pas op dat je dierenarts dan niet maadag een andere diagnose stelt omdat de symptomem er niet zijn. Deze zijn er nl al bijna niet waardoor het met het blote oog nooit helemaal zeker vast te stellen is.

Sterkte met je paard in ieder geval!

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:00

Tja dat maakt het bij mijn paardje juist zo moeilijk,

Ik ken mijn paardje uitzonderlijk goed en merk het aan hem wanneer hij niet in orde is al zijn de symtomen bij hem minimaal. (hij is erg hard voor zichzelf).

Ik vermoed echt een maagzweer of in iedergeval een pijnlijke maag bij hem.

Begin dit jaar had hij een klein donker bobbeltje te groote van een mugenbultje. Eerste DA zei "o is niks" Bij de tweede DA er op aangedrongen het plekje te verwijderen en oplaten sturen voor onderzoek, bleek een melanoom te zijn.

Hij heeft nu weer een nieuw plekje (Bobbeltje) dat ik verdacht vind, Ik heb op verschillende site's van dierenklinieken gelezen dat er onderzoek gedaan word naar de behandeling van melanomen met cimetidine een middel tegen maagzweren.

heeft iemand hier ervaring met dit middel Cimetidine ?
zou er een verband kunnen zijn tussen melanomen en maagzweren ?

draaf nu weer een beetje door zie ik :o

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:06

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:37

Jee heftig verhaal..... Hoe meer ik las in je verhaal hoe meer ik t gevoel kreeg van lyme, vooral het verhaal met zijn achterbenen.......
Neem aan dat ze hem nu langdurig gaan behandelen aangezien er dan iig een kans is op herstel.
Sterkte en respect voor jou dat je zo voor je paardje knokt!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:10

@ miss montana: laten er nu DA's zijn die Gaviscon of rennie zien als een snelle test om na te gaan of een paard last heeft van z'n maag.
Verder raden hier DA's ook aan om indien je eraan kan geraken humane omeprazole te gebruiken omdat zelfs niet terugbetaald dit vele malen goedkoper is dan gastrogard.

jeetje patrick wat eenverhaal, gelukklig weet je nu eindelijk wat er aan de hand is en kan je er iets aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:36

petitparis schreef:
@ miss montana: laten er nu DA's zijn die Gaviscon of rennie zien als een snelle test om na te gaan of een paard last heeft van z'n maag.
Verder raden hier DA's ook aan om indien je eraan kan geraken humane omeprazole te gebruiken omdat zelfs niet terugbetaald dit vele malen goedkoper is dan gastrogard.

Dat zeg ik toch ook in mijn bericht? :+ Als de klachten afnemen met huis tuin en keuken producten kan je vaststellen dat het de maag is, maar het neemt de zweer niet weg. Het staat er echt ;)

En als je zelf aan omeprazole kan komen is dat natuurlijk super, maar dan moet je wel weten hoe je eraan zou moeten komen. Ik ben zelf ook maagpatient en zonder endoscopie heeft mijn dokter nog nooit medicatie met omeprazole uitgeschreven.

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:28

En hoeveel omeprazole moet/mag je dan geven?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:21

tola schreef:
En hoeveel omeprazole moet/mag je dan geven?

Dat wil ik ook graag weten, heb hier Omeprazol 40 liggen...

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:26

Preventie van maagzweren: één toediening per dag met een dosering van 1 mg omeprazol per kg lichaamsgewicht. Om Gastrogard toe te dienen met de therapeutische dosis van 4 mg omeprazol/kg wordt de zuiger van de spuit op de gepaste dosisonderverdeling voor het gewicht van het paard gezet. Elke onderverdeling op de zuiger van de spuit levert voldoende omeprazol om 100 kg lichaamsgewicht te behandelen. De inhoud van één spuit levert voldoende om een paard van 575 kg te behandelen met een dosis van 4 mg omeprazol per kg lichaamsgewicht.

Dit vond ik over Gastrogard, dat betekend dat je, denk ik, zo'n 10x de dosis zou moeten geven??
Petitparis, hèèèèlp ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:11

uhm ik mocht mijn merrie van +/- 400kg 10 capsules per dag van 20 mg geven dus dat maakt +/- 0.5mg/kilo levend gewicht (of was het nu 2x 10 capsules := ) moet ik anders nog eens vragen.

Ik weet alleen nog dat ik 3 dagen de volle dosis gegeven heb en daarna 10 dagen 1/2 't is wat lang geleden denk ik...

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:20

Het is rustig hier, hoop dat, dat een goed teken is.

Ik heb weer een vraagje, hoe denken jullie over snijmais voor maagzweergevoelige paarden?

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:07

Ik voer snijmais. Sinds ik het voer is het erg rustig bij m'n paard. Geen buikpijn meer , geen singeldwang. En belangrijkste ze luchtzuigd niet meer. Alleen nog bij erge stess. Ik voor helemaal geen biks meer. Ze krijgt het nu ruim een jaar. En ze heeft er nog nooit zo goed uit gezien. Ik krijg vaak compimenten dat ze zo glimt. Ze was altijd te mager en soms zelfs een opgetrokken buik. Ik voor onbeperkt hooi en stro. Mais een keer per dag. daar doet ze de hele avond mee. Ik doe er vitamine/mineralen korrels door. En halve dosering maagcompositum van de groene os. M'n Paard vind het ook echt erg lekker.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:21

Oh, dat klinkt als muziek in mijn oren, was bang dat het te zuur zou zijn.
Hoeveel mais geef je dan passoasam?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:27

ik heb al positieve verhalen gehoord over snijmaïs, heb er zelf geen ervaring mee. Buiten dat de paarden bij ons veel moeite doen om een maïsplant te bemachtigen die langs de weide groeit. De plant zelf bevat vnl structurele suikers en in minder mate het zetmeel dat het graan bevat dus zal minder verzuring geven dan maïs(vlokken)

En wat zuur is, is relatief en sommige zuren worden makkelijker geneutraliseerd dan anderen

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:07

Ik geef elke avond vier grote handen vol. Dat is denk ik ongeveer een halve emmer. (10 liter emmer). Mijn paard word er niet heet of druk van. Omdat het langzaam opgenomen word komt de energie ook langzaam vrij.

Doordat ze er langer over doen hebben ze ook veel meer speeksel vorming. En speeksel neutraliseerd de maag.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:35

En waar haal je die snijmais?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:40

Wat een positieve verhalen.
Bij ons op stal zijn ze dit sinds een paar dagen aan het voeren, en in 1e instantie dacht ik oeps.... Het is toch altijd een gevogel, met wat wel- en wat niet , voeren aan onze 'maagpatientjes'

@Cabollos, wij zitten hier omringd door maisvelden, ik denk dus dat ze dit bij één van de buren vandaan hebben. Heb je geen boeren in de buurt waar ze dit zouden kunnen hebben?
Op MP wordt het volgens mij ook wel aangeboden, en het kost een drol

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:04

Wij hebben het zelf. We hebben een veehouderij bedrijf. Veel melkveehouders hebben mais in de kuil. Dus ik denk dat je hier en daar even moet vragen. Van prijzen weet ik niks.