[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:38

Ik meld me hier ook even voor hopelijk wat tips. Mijn paard hoest eigenljik niet.....behalve als ik klaar ben met rijden en hij staat op stal. Eerst dacht ik, hij staat zich te verslikken maar inmiddels weet ik iets meer want hij heeft het vaker gedaan. Met rijden denk ik soms te voelen dat ie tegen hoesten aan zit, maar het dan niet doet.

Er komt niets uit, geen slijm of wat dan ook en het hoesten zelf is heel droog. Foenegriek ben ik vorige week mee begonnen maar ik merk weinig verschil.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:44

Hmm..ik zou voor overleg even je DA bellen. Hoe is zijn ademhaling na het werk. Pompt hij erg?

Mijn DA zei in mijn geval dat het niet zo erg is als ze aan het begin hoesten, dat duidt op 'viezigheid' die een hoestprikkel veroorzaakt. Hoesten na de arbeid is erger, omdat dat kan duiden op benauwdheid.
Nu ben ik geen DA, dus kan ik niet voor jou beoordelen wat het is en elk paard is ook weer anders en elke hoestje heeft een andere oorzaak.

Die van mij kucht ook heel droog en oppervlakkig (aan het begin als ze vanuit het niets gaat rennen bijv.) maar er komt wel slijm mee uit.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:49

Ja dat zou ik wel kunnen doen ,dat overwoog ik al maar het lastige is dat ik dat ooit eerder eens gedaan heb en daar is niets uitgekomen, anders dan dat ie een lichte stofallergie heeft. Zou het zo kunnen zijn dat ie droog hoest omdat ie simpelweg een te droge keel krijgt?

Ik merk er verder weinig aan, hij eet goed, is tierig en voorwaarts zat en ik vind m nou ook niet echt zwaar ademen. Hij is voor zover zijn conditie nu is, best vlot op adem.....

bradley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:41

Hoi! Ik zou graag horen of iemand dit herkent:M'n paard is al een paar weken onder behandeling ivm hoesten. Het gaat gelukkig beter, z'n longen zijn schoon, maar toch klopt er nog iets niet.Z'n buikspieren blijven zo knijpen alsof hij nog moeite heeft met ademen. De veearts wilde prednisolon proberen maar dat vind ik erg heftig en bovendien is hij al eens hoefbevangen geweest wat ook een bijwerking van prednisolon kan zijn. Op dit moment krijgt hij nog een kuur metacam, ventipulmin en cubarmix. Hij staat overdag de hele dag buiten met een dekentje om (deken=regendeken sinds hij hoest) De stal is ruim en fris. Het hooi niet stoffiger dan ergens anders, maar als ik het nat maak eet hij het niet meer. Sinds vandaag ben ik voorzichtig weer begonnen met longeren (veel stappen, dan twee minuten draven, dan weer stappen en weer draven, maar misschien ben ik te voorzichtig). Dan hoest hij niet. Als ik hen op stal zet en hij eet z'n hooi kucht hij wel eens maar niet overdreven. Ik vind alleen wel dat hij soms moeilijk slikt terwijl hij rustig staat te kauwen en niet propt. Herkent iemand dit? Ik heb een hele goeie veearts hoor, die erg meeleeft en interesse toont, daar klaag ik echt niet over, maar misschien is er iets waar we nog niet aan gedacht hebben. Ik heb vandaag ook homeopatische hoestmix gekocht.Dat moet ik nog proberen. Wie herkent het slikken en de schone longen maar de"knijpende"buikspieren? Alvast bedankt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:32

Misschien klachten van de voorste luchtwegen ? Moeilijk slikken bv. door zere keel ?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:05

Knijpende buikspieren herken ik wel ja, dat duidt toch op benauwdheid / moeite met uitademen. Meestal zit er dan toch slijm (diep) in de longen en dat kun je ook niet zien met een scopie. Bij mijn merrie hoorden ze zelfs ook niets, maar ze gaven ook al aan dat alleen luisteren naar de longen niet veel zegt.

Als het slijm erg vast zit, komt het van zichzelf niet los, met ventipulmin en beweging zou het iig los moeten komen.

Is er ook een kweek genomen, omdat je cubarmix / metacam geeft? Of is dat preventief gegeven? Want dat lijkt het erop dat je DA uitgaat van een ontsteking of bacteriële infectie.

Het moeilijk slikken kan idd irritatie zijn, door bijv. de mogelijke infectie die hij heeft. Wat heeft je DA verder gezegd over wat het is dan?

bradley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:26

Er is niets op kweek gezet. Cubarmix+Metacam zijn omdat hij volle longen had. Misschien moet ik inderdaad nog eens over dat slikken beginnen, we hebben nu vooral naar longen gekeken..Hen wel al de hoestmix van Simicur binnen, daar ga ik vandaag mee beginnen..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:19

Persoonlijk hou ik er niet zo van om te behandelen met vanalles, terwijl nog niet gekeken is of er sprake is van een bacterie, virus of allergie. Dan kun je namelijk meteen veel gerichter behandelen en pak je meteen het goede aan. Hopelijk doet die hoestmix wat voor je!

Ik denk dat ik een dezer dagen eens luchtwegcompositum erbij ga proberen. Met de drainage compositum heb ik goede ervaringen, dus misschien dat deze voor de luchtwegen ook goed helpt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:31

Luchtwegcomp is, geloof ik, vooral gericht op de voorste luchtwegen. Luchtwegkruiden forte ( ook van de groene os ) meer voor de achterste luchtwegen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:35

ok, thnx, ga ik daar ook eens naar kijken! :) Ik zag bij de omschrijving nl. ook iets staan over de vermindering van slijmvorming en dat zou nu niet geheel overbodig zijn. :)

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:55

Hallo,
ik val hier ook even binnen. Ik heb 3 jaar geleden een pony verloren aan copd en sinds vorig jaar hoest mijn andere paard ook (maar niet zo erg als de pony, die hoeste letterlijk zijn longen uit zijn lijf ...).
Mijn andere paard heeft vorig jaar de hele winter gehoest tot hij 24/24 buiten kon . Toen leek het voorbij. (Het was volgens mij da een serieuze luchtweginfectie.)
Nu met de wintermaanden komt hij terug op stal snachts en het ging 3 maanden goed. Ik dacht dat hij beter was...
Maar sinds gisteren is hij terug beginnen hoesten... met grote groene fluimen ... Nee, niet weer ...
Da komt volgende week en ik had nog een restje ventipulmin staan waarmee we sinds vanmorgen gestart zijn. Hopelijk is het weer een infectie, want na het overlijden van mijn pony ben ik echt bang om nog eens copd bij een paard te hebben ...
Wat zou ik nu intussen doen ? Hem in dit vriesweer met scherpe wind buitenhooien of beter op stal houden (stof ???)
Andere voorzorgen ivm copd worden reeds genomen (nat hooi, stof vermijden, zoveel mogelijk buiten, ...)

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:45

Ik heb even een vraagje,
mijn paard hoest sinds 3 dagen.

wat kan ik het beste doen, volledig op rust?
wel naar buiten ( frisse lucht)
Of op stal houden?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:03

Frisse lucht!!

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:21

Mijn pony hoestte ook echt veel. Vorig jaar was het begonnen, in de zomer.
Hij heeft last van pollenallergie, en kan dus ook neit tegen het stof in hooi etc,
heb echt verschillende dingen geprobeerd, maar geen oplossing gevonden :
-begon met tijm siroop, kennis van mij had dit ook gedaan, en hoest was
bij haar pony over
-na dat niet hielp, nat hooi gaan voeren, en dan ook echt doorweekt
-ondertussen kruidenmix van subli aangeschaft
-werd vervolgt door knoflookgranulaat van subli
-geen resultaat.
-overgegaan op kuilvoer, en het is wat beter.

nu door de winter heeft hij erg lang stil gestaan omdat ik niet kon rijden
door een bevroren bak, dus hij heeft zegmaar een lange vakantie gehad,
en nu, paar dagen geleden, voor het eerst er weer op, geen enkele hoest!
Dus, een paar weken vakantie zal je paardje goed doen,
en een pony/paard die allergisch is voor pollen of wat dan ook, je kan het hoesten wel
vermninderen, maar toch nooit helemaal weg krijgen.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:13

Moet ik de dierenarts al bellen?
mijn paard hoeft nu zo'n 4 dagen.
ze heeft geen snotneus, maar staat nu al 3 dagen stil ( geen werk) ze heeft een inloop stal dus ze kan binnen en buiten staan en heeft denk ik genoeg frisse lucht?
ze staat op zaagsel en krijgt kuil-hooi te eten.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 13:58

@Danique: als ze nog steeds hoest zou ik de DA wel ff bellen, ook al is het niks, dan ben je zeker dat het niet een virus of iets dergelijks is.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:40

Zou idd de DA gaan bellen. 4 dagen achter elkaar hoesten is best voor voor een gezond paard.

Met onse pony gaat het weer minder. Paar dagen terug begon ze weer vreselijk te pompen. DA is geweest en die zegt voor 9uur smorgens 3 pilletjes prednison en 2 pompjes ventipulmin. Savonds krijgt ze ook 2 pompjes ventipulmin. Vind het eigenlijk best veel voor een pony met de stokmaat 1.19. Ik hoop dat ze snel weer wat beter gaat. Vind het moeilijk om haar zo te zien.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 11:09

@Glossi: hoe gaat het nu met jullie pony?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:23

Ik meld me hier ook weer even. Het gaat op het moment erg goed met mijn paard. Ik ben 2,5 maanden geleden verhuist naar een andere stal, daar staat hij in een frisse buitenstal, hij staat min. 8 uur per dag buiten en staat nu op vlas.
Ook krijgt hij geen hooi of kuil gras meer, maar Hartog Balance en dit werkt echt heel goed bij hem. Op stal en tijdens het eten hoest hij helemaal niet meer. Maar krijg hij een plakje hooi dan staat hij gelijk weer te kuchen. Alleen tijdens het rijden hoeste hij nog, als ik ging aandraven dan gaf hij een keer of 5 een flinke kuch gevolgd door gebries en dan was het over.
Zins een paar dagen heb ik een liksteen van Horsylicks Resporator (groen) speciaal voor de luchwegen. Als ik ga rijden dan geef ik hem de liksteens tijdens het poetsen en laat hem daar 10 à 15 min. aan likken en ga dan rijden. Tot op heden heeft hij geen kuch meer gegeven tijdens het rijden. Wel gaat hij van die liksteen flink briezen en dan komt er slijm los.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:34

Magica schreef:
@Glossi: hoe gaat het nu met jullie pony?

Was het toppic even kwijt 8)7 Het gaat nu (weer) niet goed. Ze heeft een week aan de prednison gezeten en ventipulmin. We zijn nu gestopt want we willen niet te lang door gaan met dit spul. Mischien dat ik de paardenarts maar weer moet gaan bellen :?

Verder wil ze de foenegriek poeder niet meer nemen. Maar ben er achter gekomen dat als ik het een dag laat staan (met beetje water zodat alles erin trekt) dat als het dan droog is ze het wel op wil eten. Dus dat gaan we morgen nog een keer proberen. En anders stoppen we er mee.

Ben ook aan het rondkijken of er nog iets anders is wat goed voor de longen/luchtwegen is. Heeft iemand ervaring met:
Respirator Boost, bronchix chronic of easy breathing vloeibaar??

Flappie2, wat fijn dat het goed gaat met je paard :j de horsylicks resporator doet zijn werk? Of voer je nog anders bij?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 09:09

Hoi Glossi, wat vervelend dat het nu weer minder gaat. Misschien is het toch iets op stal o.i.d wat het hoesten steeds opwekt. Zo was bij mijn pony het hoesten gelijk over toen ik haar verhuisde naar een andere stal. De huidige stal is frisser en niet zo goed geïsoleerd en ze krijgt geen hooi meer maar kuilgras.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:54

@ Glossi: Balen dat het minder gaat. Maar mijn ervaring is inmiddels dat ze wel wat langer prednisolon/ventipulmin nodig hebben en dat je voorzichtig moet afbouwen.
Ten eerste omdat prednisolon een onderdrukker is en als je meteen stopt komt alles in alle hevigheid weer terug (en dan kun je dus weer opnieuw beginnen). Ten tweede omdat het iets te maken heeft met het bijnierschorshormoon en om die reden kun je niet ineens stoppen ivm de aanmaak van dat hormoon.

Ik heb ook liever niet dat ze het krijgt, maar ik heb mn DA laten uitrekenen hoeveel prednisolon ze per kg paard binnen krijgt. Dat is echt bijna te verwaarlozen. Die van mij heeft 2,5 maand op de volle dosering gestaan en prednisolon/ventipulmin versterken elkaar ook nog eens, waardoor er minder nodig is. In de capsules prednisolon zit bijv. 250 mg en in de poeder 125mg per schepje. 'Normaal' krijgt een paard in het begin 4 capsules per dag en gaat dat afbouwen. Bij de prednisolon krijgen ze 2x per dag 1 schepje, dus de helft minder, voor ze gaan afbouwen.

Mijn afbouwcurve is wat vlak, na de 2,5 maand volle dosering nu zo'n 6 weken op 2x daags een halve schep gestaan. De arbeid hebben we flink opgevoerd en van het weekend ben ik 2 uur langs het strand wezen rijden en nergens last van! Sinds gisteren zijn we weer gehalveerd in de dosering (2x daags 1/4).
Op deze manier krijgt het lichaam iig wel de kans om zichzelf aan te passen aan de dosering en zelf weer aan het werk te gaan om alles eruit te krijgen.

Conclusie: Prednisolon is troep en niet gezond, maar het is kiezen tussen 2 kwaden en met de juiste DA begeleiding en goed blijven kijken kom je echt al een heel eind en kun je het je paard echt wel geven. De medicijnen moeten ook de kans krijgen de longen en irritatie rustig te maken en dat gaat niet in 1 week. Het is beter om het een langere periode te geven, dan korte periodes en dat het steeds terug blijft komen. (en natuurlijk je paard in een zo'n goed mogelijke omgeving huisvesten).

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:00

Klinkt eigenlijk ook wel logisch wat het afbouwen betreft. We zijn nu 2 dagen gestopt maar dan kan ik mischien beter nog even door gaan met een lagere dosering. Ze kreeg 3 pilletjes prednison en 2 pompjes ventipulmin (smorgens voor 9uur) en dan savonds krijgt ze nog een keer 2 pompjes ventipulmin. Dan kan ik mischien beter over gaan naar 1a2 pilletjes prednison en 2 pompjes ventipulmin?

Wel super dat je van het weekend 2 uur langs het strand bent wezen rijden en je paard nergens last van had! Die van ons hoeft niet te werken, is te klein om op te rijden en niet geschikt voor kinderen. Ze speelt van zich zelf wel heel veel. Soms hou ik mijn hart vast zo wild gaat het := dan denk ik ook beest denk om je longen :P

Magica, we hadden Muska wel eens snachts binnen staan zodat ze met de andere IJslander rustig kon eten. Maar sinds een tijdje hebben we haar dag en nacht buiten. Nadeel is dat ze toch wel is afgevallen. Omdat ze niet zo snel eet en minder binnen krijgt dan de andere paarden. Kuilgras ben ik nog mee bezig. Helaas is dat hier heel moeilijk te vinden. Alleen koeienkuil of hooi word verkocht.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:27

Glossi schreef:
Flappie2, wat fijn dat het goed gaat met je paard :j de horsylicks resporator doet zijn werk? Of voer je nog anders bij?

Ik voer hem Hartog Compactgras, hier zit geen schadelijk stof en schimmelsporen enz. meer in. Hij krijgt dit is zo`n speciale voerbak van hartog, hij doet 2 dagen met een baal van 20kg. Het is een volledige ruwvoer vervanger, hij krijgt dus geen hooi/kuil meer.
Daarnaast krijgt hij nog 1/2 kg Hartog Balance per dag, het is geen speciaal voer maar er zitten wel kruiden in die de luchtwegen ondersteunen.

De oplossing bij mij was;
- geen stro meer in de stal maar vlas
- een frisse buiten stal
- minimaal 8 uur per dag naar buiten
- Hartog Compact gras i.p.v hooi/kuil

Door deze maatregelen was het hoesten bijna helemaal weg, alleen met rijden bleef hij een opstart kuchje houden. Zins ik heb dus voor het rijden 10 à 15 min. aan de horsylicks resporator liksteen laat likken is het opstart hoeste ook weg, wel briest hij flink aan het begin maar dat is nog altijd beter dan hoesten.
Hij zal er nooit meer vanaf komen, maar ik hoop dat ik het op deze manier onder controle kan houden.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:53

Mag ik vragen wat een pak Hartog Compactgras kost? Mag ook via pm. Vlas ga ik ook eens naar kijken want als het dagen lang alleen maar regent hebben we de paarden vaak snachts wel op stal zodat ze even kunnen opdrogen. De stal is gelukkig wel fris, waait mooi door. En ze komen minstens 8 uur buiten. Maar ook buiten heeft ze er last van. Mischien dat het voor haar niet zoveel uit maakt.