[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 00:02

Ze was bevangen he, ergens halfweg maart of zo, of misschien zelfs nog iets later, zou het moeten opzoeken, is ook dadelijk als dusdanig gediagnosticeerd door de DA. Ze is dan helemaal behandeld geweest en was begin april volledig terug in orde bij het vorige bezoek van de smid. Ze was toen ook heel fit en monter, levendig, goed lopen enzo.
Probleem is echter dat de weide niet aan huis is, dus ik zou ze dan terug naar huis moeten halen, samen met mijn andere merrie die erbij loopt. Ik heb ook geen hooi om hen te geven, dus heb er thuis eigenlijk geen eten voor.
Bovendien is het van langsom meer duidelijk dat ze in haar achterbenen aan het verslijten is (ze is 22) en daarvoor heeft ze dus zo veel mogelijk die rustige beweging van de weidegang nodig. Je ziet dat dat haar echt deugd doet. HIer thuis is het enkel paddock en dan staat ze gewoon een hele dag te staan.
Lastige kwestie dus |( . Ik hou ze uiteraard heel scherp in de gaten en ga de graaskorf verder uitbouwen en zien of ik de komende dagen beterschap zie in het stappen, in geval de zool gevoeliger staat en zich terug moet herstellen na het bekappen en beslaan, zou ik toch elke dag wat beterschap moeten zien.
Wordt het niet beter, dan moet ik ze maar weer naar huis halen en hooi zien te vinden :\.
Heb ik al die jaren naar voldoende weiland gezocht, ga ik het straks niet meer "afgegeten" krijgen :\
Ze is ook een heel pak slanker dan ze vroeger was, al mag er best nog een stuk af.

Ik heb trouwens vandaag de Gluco Balance gewoon via het internet kunnen bestellen. Had er mijn DA opgezet maar die heeft voor mij die site gevonden en dan heb ik het ineens zelf besteld.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:36

Muds schreef:
En een vitaminesupplement, wat vindt je daarvan? Krijgt ze alles binnen wat ze binnen moet hebben, zonder een teveel aan ongewenste bijproducten. Ik geef zelf multivitaminen van de Groene Os en dit bevalt goed. Ze staan er in ieder geval fris en vrolijk bij :)

Ik geef deze ook bij, wel over wat voer wat goed bevonden is voor Fiek:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... rd/100720/ en dan met de trias omega olie van groene os en de gluco balance!

SuperRoos

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:40

Balte, via welke site was dat want dat is niet echt de bedoeling met dergelijke producten?

Verder weer wat nieuwe mensen in het topic, welkom..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:00

Vera: ik geef Formula4Feet en het bevalt mij erg goed. Het wordt goed gegeten, ook vanuit de hand, het is in brokjes vorm.
Dana: Jij kunt Marstall kopen in Akkrum. De Vito is speciaal voor IR paarden en ook dat bevalt mij en mijn paarden erg goed.

Juist bij IR hoort een sluimerende hoefbevangenheid volgens mij.

Indiana's nek en billen willen maar niet slinken. Het ietsje gevoelig lopen heeft toch gelegen aan de dubbele zool en de lange hoeven dus dat is wel een hele geruststelling.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:55

ik ben eruit, ik ga de marstall eens proberen, ook omdat dit inderdaad vlakbij te verkrijgen is, wel zo handig :o

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:54

romeorowan schreef:
Vera: ik geef Formula4Feet en het bevalt mij erg goed. Het wordt goed gegeten, ook vanuit de hand, het is in brokjes vorm.

In het hoefbevangenheid topic zijn erg goede berichten over F4F.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:12

Ik heb de waardes van Meine,

Cortisol = 90 nmol/L, geen ref. waarde
Glucose = 6.0 mmol/L , ref. waarden 3.9 - 5.6
ACTH 15 pg/ml geen ref. waarde
insuline = 33 ml/U/L ook hier geen ref waarde bij.
Iemand een iedee ?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:32

Ik geef al bijna 5 jaar Formula4Feet, op aanraden van de Laminitis Clinic in Engeland en Indiana loopt ook al zolang goed.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:36

romeorowan schreef:
Ik geef al bijna 5 jaar Formula4Feet, op aanraden van de Laminitis Clinic in Engeland en Indiana loopt ook al zolang goed.

Ik heb het besteld en krijg het morgen hopelijk binnen :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:23

Onne volgens mij is die insuline veels te hoog?
Weet iemand misschien een goede site waar de normale waardes van paarden vermeld staan?

Zoals jullie zien ben ik weer terug in het land ;) [***] krijgt toch weer de voordroog sinds ik op vakantie ben gegaan.. Mn moeder heeft het voor ´s nachts wel steeds ingeweekt, maar zijn manenkam is weer breder en harder geworden en de bultjes langs zn staartaanzet groeien ook door. Zijn dit nu echt DE tekens van IR, of zie ik mogelijk wat anders over het hoofd?
Dit heeft me ertoe gezet om ook eens een wat groter risico te nemen: ik start mijn eigen kleinschalige pensionstalling!! Het wordt een paddock paradise, met o.a. inloopstal en 24/7 graszaadhooi (gegeven in slowfeeders, bijvoorbeeld hooinetten en bakken met roosters) en mogelijkheid om paarden ook beperkt op een weitje te zetten. Moet er nog een hoop voor regelen, maar dan hebben we weer gewoon een eigen plekje :D

Wat betreft de mogelijke IR van [***] denk ik dat het het beste is als ik hem op de nieuwe plek laat wennen en dan (als de klachten/symptomen blijven) verder ga onderzoeken wat hij precies heeft en wat er aan gedaan kan worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:05

Insuline moet onder de 10 liggen zei mijn dierenarts, dus als het 33 is dan is het idd te hoog. Cortison waar staat dat voor?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:18

Over voeren: Mensen vergis je niet hoe lang een paardenlichaam moet wennen aan nieuw voer en daar helemaal op in kan stellen, dit kan soms meer dan een half jaar tot een jaar duren..
Veel switchen van voeder en 'kijken' wat er gebeurd zorgt juist voor een wisseling in de opname wat onze paarden naar mijn idee juist beter niet erbij kunnen hebben..

Onne, kun je niet het lab even contacten, moet erop staan toch? En wat dan de normaalwaardes zijn..
Er wordt met andere 'soorten' gemeten waardoor bij de GD in deventer de insuline het liefst onder de 10 wordt gezien maar ik heb een lab in duitsland gehad waar het t/m 40 gewoon normaal was..
Gek dat ook de glucose wat verhoogd is? Hij had goed gevast van tevoren toch?

Laura, mooi dat je dat gaat beginnen, komen we straks allemaal bij jou staan hahaha

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:57

Yep, hij was nuchter in ochtend, zal wel met hun bellen of mailen.
er staat verder niks bij.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:04

capopjekop schreef:
Insuline moet onder de 10 liggen zei mijn dierenarts, dus als het 33 is dan is het idd te hoog. Cortison waar staat dat voor?

Cortisol is het stresshormoon.

Koot was vandaag vrolijk en jumperig, heeft wat gerend, gebokt en gesprongen, en geprobeerd met wandelen onderweg te snacken, maakte zich flink sterk, dus moet even optreden, maar de rollen zijn weer bevestigd ;) Ondeugd :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:35

Onne, erg slecht dat je op deze manier dan de uitslag terugkrijgt, dan weet je nog niets.. :n bah :(:)

Natalia, fijn dat Koot goed te pas was!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:53

Ik hoorde via de Holistische Praktijk Den Hoek dat het suikergehalte in het gras dit jaar 75% hoger is dan vorig jaar!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:01

Fructaangehalte is 78% hoger dan normaal :)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:04

Zweetvos en Vera, dat heeft idd ook als artikel op Bokt gestaan, die enorm verhoogde fructaanwaarde.
Maar dat was voornamelijk in het voorjaar, toen het gras eindelijk begon te groeien. Het zal me niets verbazen als het nu weer 'normalere' fructaanwaarden heeft. Het gras heeft kunnen groeien en bloeien, dus veel fructaan is lekker opgebruikt nu.

O, ik blijf maar positief zeg.... Flieck blijft mooi slank en krijgt een steeds knappere bovenlijn. Al denk ik niet dat ik ooit de bulten langs de staartaanzet helemaal weg krijg. Maar die bulten boven haar nieren slinken denk ik al een beetje.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:24

Sorry bedoel fructaan waarschijnlijk ja.
Ik sprak gister de Holistische praktijk en toen hoorde ik dat. Weet niet hoe het nu is maar het klonk behoorlijk hoog!

Kukkie, super dat het zo goed gaat!

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:42

Na lang meelezen en meeleven en na veel geleerd te hebben van jullie ervaringen stap ik nu ook in het topic.

Ik heb mijn paard laten testen op IR en magnesium, selenium en vitamine E. Nu heb ik de uitslag van de GD gekregen, maar mijn da nog niet gesproken. Hij zal maandag wel bellen hierover. Ik ben HEEL ERG BLIJ met de uitslag! Alleen heb ik geen idee wat GSH-Px is, zou dat te maken kunnen hebben met selenium? Omdat er wordt geschreven dat seleen te krap is?

Onderzoek/Methode Referentiewaarde/Eenheid
Hemolyse index 0,01| 0,00 – 0,10 mmol/L
Glucose 5,2| 4,0 – 5,5 mmol/L
Insuline 5,3| < 10,0 mU/L
Calcium 3.19| 2,40 – 3,30 mmol/L
Anorganisch fosfor 1,3| 0,8 – 1,8 mmol/L
GSH-Px 81| 120 – 500 U/g Hb
Koper 15.9| 10,0 – 30,0 umol/L
Magnesium 0.81| 0,75 – 1,25 mmol/L
Zink 10.9| 7,5 – 23,0 umol/L

Toelichting/Conclusie
Seleen te krap. Verder een keurige mineralenvoorziening. Indien het bloed ’s ochtends voor het voeren genomen is, dan is er geen aanwijzing voor insulineresistentie.

Ter info: mijn merrie Lunatic is een Fjord x Arabier van 16 jaar, gevoelig voor suikers, gras is altijd een probleem geweest, koliekgevoelig, regelmatig aan de zware kant. Ik voer haar sinds 2 maanden spelt met Marstall Force, verder niets. Droog hooi en een paar uurtjes per dag weidegang. Omdat ik al een maand ziek ben, krijgt ze momenteel niet veel beweging maar staat de hele dag buiten in de paddock of in de wei.

Ik verdacht haar al een tijdje van IR en ben echt enorm blij met de uitslag. Nu ben ik alleen benieuwd of ik selenium (en vitamine E?) moet gaan toevoegen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:32

Lunatic waarom verdacht je je merrie van IR? Heeft ze bepaalde symptomen? En als het geen IR is, is het dan wat anders?

SuperRoos haha ja dat zou leuk zijn :D Ik heb nog wel plaats voor enkele sobere pony´s :j

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 11:50

Lunatic, wat fijn dat ze niet insuline resistent is, maar toch is ze erg gevoelig dus, zou goed kunnen zijn dat het selenium tekort hier een erg grote rol in speelt en daar kan je dierenarts je bij helpen als het goed is!
Ondanks dat de andere mineralen wel in het normale liggen vind ik ze wel aan de lagere kant.. Misschien een goed supplement dat haar al goed kan ondersteunen wat een groot deel van de oplossing kan bieden, ik hoop het voor jullie!

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:21

laura1986 schreef:
Lunatic waarom verdacht je je merrie van IR? Heeft ze bepaalde symptomen? En als het geen IR is, is het dan wat anders?

Ik verdacht haar van IR omdat ze gevoelig is voor hoefbevangenheid, slecht tegen gras en kuilgras kan, altijd neigt naar overgewicht, heftig reageert op krachtvoer en suiker en ze positief reageerde op magnesium.

Maar deze uitslag geeft in ieder geval aan dat ze (op dit moment?) geen IR heeft, dat is een hele opluchting. Ik moet de da nog spreken, want ik ben benieuwd hoeveel selenium tekort er is en hoe dit aangevuld moet gaan worden.

@ Superroos: ik vind de waardes ook best laag, dus ik ga aan de da vragen of hij een goed compleet supplement weet of aanvulling op selenium. Dan kan ik er vanuit gaan dat de Force niet voldoende is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:31

als je alleen selenium/vitamine E hoeft bij te gaan geven dan kan ik je echt chevivit aanraden.
dit is vloeibaar en je hoeft maar 1 pompje over je voer te doen.
hier staat wel info
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... en/101012/

nadeel met poeder vind ik dat paarden het vaak wegblazen en je moet al een product hebben met een hoge dosis selenium.
heb het idee dat er in die emmers minder zit waardoor je eigenlijk al meer moet gaan geven
en dan komen de kosten haast op hetzelfde uit. :j

heb je al es probiotica gegeven voor die maagproblemen?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:05

Vandaag weer even gestapt in de bak en een paar rondjes gedraafd. Ze liep niet meer kreupel en haar lijf is ook weer soepeler, ze wil weer lopen.... Daar ben ik al blij om! 8-)
Gisteren ging ik Feline rijden en Bambi ging helemaal uit haar pan in de paddock! Voordat ik weer bij haar was had ze al 30x gebokt, 10 vreselijke stops & turns gemaakt..... Ik was zooo bang voor haar pootje! Maar tot nu toe gaat het ok!
Merk echt dat het graasbeleid, de medicijnen en alle vitamines, etc hun werk beginnen te doen :j