[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:44

_CS_ schreef:
Ontsloten granen wil zeggen dat de granen ontsloten zijn d.m.v. pletten, malen etc. De granen zijn dan beter te verteren.
Het belast het verteringsstelsel dus minder.

Dit is voor z.e. niet belang toch?
Of in ieder geval dit kan geen kwaad.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:51

opisop_shop schreef:
volgens mij helpt dat niet om de deken op de plek te houden, als je paard rolt is dat sterker dan een lusje die hem op zn plek moet houden?

bij Shant schuift hij dan weer terug, door het elastiek wat trekt. Maarre ik heb een dikke haflingerbuik!!!!!!! (en Shanti ook _O- )Bij mij trekt het eerder naar voren dan naar achteren

Essie73
Moderator Algemeen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:51

Zo zit hij dit jaar!!!! Ben echt aan een maatje groter toe hihi

Afbeelding

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:54

Of een slankere buik, haha ;)

Nee, bij robuste pony's zijn dekens altijd lastig, vooral met een hals..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:58

Steffie89 schreef:
_CS_ schreef:
Ontsloten granen wil zeggen dat de granen ontsloten zijn d.m.v. pletten, malen etc. De granen zijn dan beter te verteren.
Het belast het verteringsstelsel dus minder.

Dit is voor z.e. niet belang toch?
Of in ieder geval dit kan geen kwaad.

Juist wel!!

Kijk, veel paarden hebben een onderliggende oorzaak voor het ZE.
Vaak is dit het voerbeleid.
Granen bevatten vaak ontzettend veel zetmeel.
Zetmeel is een ontzettend goede energieleverancier.
Maar het spijsverteringsstelsel van een paard is niet gericht om grote hoeveelheden zetmeel te verwerken.
De belasting wordt dus vergroot.
Hierdoor krijgt het lichaam steeds meer moeite om alles te verteren.
Hierdoor worden organen oververmoeid etc.
En hierdoor reageren ze weer sneller op andere dingen, zoals in ons geval op de knutjes ;)
Andere paarden gaan weer reageren op gras, met hoefbevangenheid als gevolg.

Menig eigenaar heeft zich niet verdiept in wat ze hun dieren voeren, omdat het in onze wereld heel normaal is om paarden brok/muesli te geven.
Maar als je dan eens gaat kijken naar de behoeften van het paard zelf, kom je er pas achter hoe alles in elkaar steekt.

Paarden zullen granen echt niet laten staan, daar niet van.
Maar de mate waarin etc. dat wordt dan wel weer anders.
Maïs moet je sowieso altijd gepoft of geplet geven, die kunnen ze amper verteren.
Daarnaast zit er overal onwijs veel maïs in, terwijl die juist enorm slecht is.
Ongelooflijke dikmaker, en als je internet afstruint kom je ook tegen dat je maïs beter niet gegeven kan worden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:50

Jaime_ schreef:
Volgens mij ben k n beetje te laat dit jaar :o maar jullie hebben allemaal al een eczeemdeken opliggen?

Nee hoor, nog lekker bloot. Als ze het land opgaan dan gaat ie op.
Zal over 3 weken zijn gok ik. :) Ze schuurt ook nog helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:52

Die van mij staat wel al onder de deken al een paar weken.. Heeft dr hoofd al helemaal kapot geschuurd :(:)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:10

Steffie89 schreef:
Of een slankere buik, haha ;)

Nee, bij robuste pony's zijn dekens altijd lastig, vooral met een hals..

Klopt helemaal. Mijn ruin zat de maat 175 perfect, alleen paste zijn degelijke nek er niet in.
Gelijk een maatje groter besteld en die valt qua lengte ook nog wel mee, maw hij zit als gegoten. :D
Nu zoekt alleen de 175 nog een ander baasje. Duuusssss mocht iemand nog op zoek zijn. ;)

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:15

saskiab schreef:
Myour schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VBKJNSZ6.jpg

:(:) Zie hier het lot dat mijn nieuwe deken staat te wachten......

Oei, dat belooft wat voor mijn net gekochte deken. Maar goed, als hij zijn werk maar doet.
Is dit overigens na 1 jaar dragen of langer en is de deken niet uit te wassen?

Dit was de deken na een half seizoen dragen (ong. vanaf juli t/m oktober denk ik) en ongewassen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:22

ap staat sinds vandaag helemaal zonder regendeken.
ben heel benieuwd hoe het gaat met de jeuk en wanneer de eczeemdeken er op moet

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:48

mirtje27 schreef:
Ik zit even met een vraagje.

We gaan straks weer naar ons zomerland. Daar is een aantal weken geleden kunstmest gestrooid. En nu zag ik dat het al aardig gegroeid is.

Mijn vraag is kan ik haar het beste het hele stuk geven of afzetten en stukjes bijgeven.

Omdat ze al ouder is (30) kan ze op een gegeven moment het gras niet meer kort krijgen, vorig jaar gaf ik haar steeds stukjes bij. Op het laatst was het gras zo gegroeid dat ze het niet meer kaal kon eten.

Wil haar i.v.m ze toch kort houden op het gras.

Foto plaatsen lukt even niet.

Mirjam

Wie heeft er tips?.

Mirjam

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:55

Klaartje staat sinds vanavond onder de deken.
Ik wilde eigelijk nog even wachten, maar net op de radio hoorde ik dat het morgen warm werdt.
Dus voor de zekerheid de deken opgedaan.

Vanmiddag meteen even naar de voerleverancier gegaan voor het Marstall voer. Helaas hadden ze Vito niet op voorraad. Eczemplus (voedingssuplement) hadden ze wel op voorraad. Maar ik heb hem toch niet meegenomen. Ik heb namelijk nogwel de weidemix van equemix op voorraad. Dit is opvoeren voordat ik aan het andere supliment begin.
Ik heb als brok de ponybrok van eigen merk meegenomen. Dit zag er qua voedingswaarde goed uit.
Wel de brok van Marstall besteld :j

mirtje27 schreef:
mirtje27 schreef:
Ik zit even met een vraagje.

We gaan straks weer naar ons zomerland. Daar is een aantal weken geleden kunstmest gestrooid. En nu zag ik dat het al aardig gegroeid is.

Mijn vraag is kan ik haar het beste het hele stuk geven of afzetten en stukjes bijgeven.

Omdat ze al ouder is (30) kan ze op een gegeven moment het gras niet meer kort krijgen, vorig jaar gaf ik haar steeds stukjes bij. Op het laatst was het gras zo gegroeid dat ze het niet meer kaal kon eten.

Wil haar i.v.m ze toch kort houden op het gras.

Foto plaatsen lukt even niet.

Mirjam

Wie heeft er tips?.

Mirjam

Afzetten en kleine stukjes geven :j

In lang gras zitten minder eiwitten en fuctraan.
Je kan, als ze te weinig binnen krijgt toch hooi bijvoeren?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 07-04-10 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:58

nou hier is de DA geweest vandaag om zijn jeuk te beoordelen
hij heeft een soort prednison prik gehad en die moet jeukdempend werken en dan een hele week flink poetsen (dat deed ik al wel,maar moet nu nog flinker)
hij denkt dat het van de verharing afkomt...., iig geen mijt of schimmel of luis ofzo.....hij vermoed wel dat hij lichte exceem heeft....

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:16

Als het aan de voeding ligt wat is dan de reden dat de paarden het vaak in de lente en zomer krijgen. En schijnbaar nergens last van hebben na sept. t/m april/mei (spreek ik van mijn paard)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:35

Zal wel een trigger zijn, de mugjes, maar als je de oorzaak weghaalt zullen ze minder heftig op de mugjes reageren.
* ik moet nog steeds een haarpluk opsturen om te kijken naar de oorzaak bij Wisse, foei *

Ben net om 22.00 nog even na mn werk langs Wisse gereden om de drainage te geven. Hij lag lekker te slapen, wilde zn hoofd wel optillen om een broodje in ontvangst te nemen, hoewel er veel gekreun bij kwam kijken, hiihhi heel schattig :D
De deken zat zo te zien (hij lag op zn zij) nog goed, de middenstreep nog mooi op het midden van de rug.
De gespjes zaten heel strak toen ze op het strakst zaten, die heb ik juist losser gemaakt omdat het me anders zo leek trekken.
Zal morgenavond even goed kijken :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 07:52

@op=op... met betrekking tot het innemen van je deken. Kun je dat het best doen denk ik bij de boeg, mja, dan zou je hem helemaal los moeten halen en opnieuw vast moeten zetten denk ik. Kun je van de achterkant niet een stuk afhalen en dan de staartflap er weer aanzetten? Het buikstuk verder naar voren lijkt mij geen echte oplossing.

Umberti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:03

hey,

het is afhankelijk van heel veel factoren.
ik heb ene die op zijn 7 begon te schuren, alles geprobeerd van zalfjes en dekens, nu met aanpassing van voeding, appelazijn en voor zon onder binnen en na zon op buiten.
Hier geen sprake meer van schuren.

maak je geen zorgen.
Begin met voeding met laag eiwit en je voorkomt al veel problemen.

groetjes

Nagano schreef:
hoi
ik heb een vraagje weet niet of dit al gesteld is hier
maar ik vraag me af hoe het nou echt zit
ik heb een haflinger van net 1 jaar en mij word verteld als hij binnen dit jaar geen zomereczeem heeft gehad dan krijgt hij dit ook niet
en de ander zecht dat hij het ook als hij pas 8 is nog kan krijgen
ik snap er niet meer van wie weet hier meer van
groetjes nagano

hey,

ik geef preventief appelazijn, heeft de zelfde werking. Ik geef het heel de zomer in lage dosis. (hierbij laag eiwit in de voeding en ebkel tussen zon op en zon onder buiten) Mijn paard is zo vrij van exeem.

succes,

_hill_ schreef:
Hee, ik zit ook met een eczeempaard. Maar die is nog niet begonnen met jeuken oid. Nou had ik even een vraagje over ervaringen van jullie met drainage compositum en puur culico?! Mijn hoefsmid raadde puur culico aan omdat, dat bij hun paard heel goed werkt maar ik ben benieuwd naar meer ervaringen ;)

Als de paarden te veel eiwit krijgen (voorjaarsgras), en deze als afvalstof niet goed kunnen afvoeren zijn ze gemakkelijker gevoelig voor allergie of exeem.
Je hoeft niet veel te veranderen in de voeding, geef iets bij dat afvalstoffen doet afdrijven.

_hill_ schreef:
Als het aan de voeding ligt wat is dan de reden dat de paarden het vaak in de lente en zomer krijgen. En schijnbaar nergens last van hebben na sept. t/m april/mei (spreek ik van mijn paard)
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 07-04-10 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:26

Zouden er kruiden of iets dergelijks zijn ellepel, wat de luchtwegen kunnen ondersteunen? Zie er wel genoeg van op het I-net, maar vraag me altijd af, of dat echt werkt....

Is er iemand hier, die is overgestapt naar Marstall? En merk je verschil? En welke voer je dan en waarom?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:06

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:32

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:07

Nou, ik heb de mijne ook nog steeds geen eczeemdeken op. Ook buiten niet. :n Heb het idee dat ze ook nog helemaal geen jeuk heeft.

Maar ja, niet te vroeg juichen. :')

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:44

Zammie schreef:
Zouden er kruiden of iets dergelijks zijn ellepel, wat de luchtwegen kunnen ondersteunen? Zie er wel genoeg van op het I-net, maar vraag me altijd af, of dat echt werkt....

Is er iemand hier, die is overgestapt naar Marstall? En merk je verschil? En welke voer je dan en waarom?

Ik ben 3 weken geleden overgestapt op Marstall Eczem. Ik merk er (nog) niets van, maar
op de lange termijn weet ik zeker dat dit voer echt goed is voor mijn paard. Er zit alles
in wat ze nodig heeft, maar weinig suiker/zetmeel.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:26

Juist in die periodes worden de paarden meer overbelast.
Het gras groeit als een bezetene, de zon komt door, allerlei muggen en ander gespuis komt tevoorschijn.
Alles bij elkaar dus veel te veel.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:38

Colonel krijgt ook Marstall Eczem, doet het er prima op en hij vind het heel lekker. Ik vind het wel duur spul, betaal nu 18,30 per zak.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:48

Vito is goedkoper dan Marstall eczem. Volgens mij is een zak Vito iets van 14 euro. Daarnaast sluit naar mijn idee Vito beter aan de Eczem. :j
Ik zou hier dan wel het eczem suplement bij gebruiken.