Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Don_Zhivago schreef:Heb net even globaal dit topic genomen en TS wat vind ik jou moedig![]()
Ik vind het knap dat je deze vraag stelt, zeker op bokt waar erg veel mensen klaar zitten met hun oordeel.
ik irriteer me dan ook mateloos aan de mensen die niet lezen.
IK vind het juist super dat je hier over nadenkt.. paardje is al oud, staat nu al dr oude dag te vieren, heeft arthrose en pijn.
ik vind het heel mooi dat je het aftakelen voor wilt zijn.
hoewel je deze keuze alleen maar zlef kan maken (maar daar wa sje inmiddels al uit) ik wens je heel veel sterkte de komende tijd, en ik vind: jij bent een paardenmens die nadenkt!!!![]()
kunnen een hoop mensen iets van leren, jij denkt aan het welzijn aan je paardje, en niet alleen aan jezelf.
Nemurin schreef:Veel sterkte Foxy! Dat is jammer als ze nog een leventje op de wei had kunnen hebben...
foxy80 schreef:Nemurin schreef:Veel sterkte Foxy! Dat is jammer als ze nog een leventje op de wei had kunnen hebben...
Maar dat had ze helemaal niet!
Net zoals de dierenarts van de TS, heeft de mijne een advies gegeven, maar ik voelde en zag het anders aan.
Mijn allerliefste schat had hoefkatrol rechtsvooraan (november geconstateerd).
Eind juli besloot ik te stoppen met rijden, ondanks dat mijn da het nog kunnen vond, maar ik voelde dat ze nog nooit zo slecht had gelopen. Ze strompelde meer dan dat ze liep, maar ze mankte dus niet (erg taai karakter).
Ik liet haar ijzers eraf halen en zette haar op de wei en 's nachts op stal.
Binnen een maand stond ze bokbeniger dan ooit (nog schever dan te toren van Pisa), waren beide voorbenen ontstoken en sleepte ze ook in stap (ze struikelde over de randjes van de betonplaten die hier als wegbedekking dienen in de polder ipv asfalt).
Toen ik haar op pijnstillers zette werd ze iets levendiger, en toen kon ik er niet meer naast kijken, ze had er last van.
Toen ze vervolgens bij het hoevenuitkrabben telkens door haar voorbenen dreigde te gaan en ook achteraan constant in rust ging staan was voor mij de kous af. Toen kwam de veearts, die bekeek haar in haar stal, en die zei doodleuk: ja maar ze stond al bokbenig en ze had al een ontsteking, dat weet je toch? (dat het op korte tijd veel erger was geworden + extra voorbeen aantastte was geen reden tot paniek...)
Ik heb van mijn hart een baksteen gemaakt en voor de slacht gekozen, en zelf meegegaan (het was trouwens een ex-slachtpaard, zo bleek na aanschaf).
foxy80 schreef:Ze stond vanaf de diagnose pas op speciaal beslag, toen ze in mei weer viel kreeg ze ander beslag, daar heeft ze anderhalve maand op gelopen en toen liep ze slechter dan ooit tevoren.
Toen ik het eraf liet halen omdat ze op de wei ging bleek dat haar beenstand veel slechter was dan het jaar ervoor, de hele behandeling had dus niet veel vertraagd of gestopt, integendeel: het had gewoon gemaskeerd dat ze achteruit ging, en op het laatst kon ze zelfs met beslag dus niet meer uit de voeten.
Ik dacht ook dat het aan het nieuwe beslag lag, en liet het eraf halen, en toen bleek dat ze zonder beslag echt keislecht STOND(10 maanden ervoor geen probleem), dan heb ik het nog niet over werken en lopen hé. Als ze beter had gestaan, dan had ik terug het eerste speciale beslag eronder laten zetten, maar dat kon dus niet meer, ze stond al te bokbenig.