laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:59

Hééé :')

Anoniem

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:08

Uhm, lieve dames, slowchatten in dit topic is bijna net zo storend als de penniegarde die de discussie niet leest :).

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:10

excuseer!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:11

Daarom gaf ik ook geen antwoord meer. Penniegarde, die kende ik nog niet. Maar goed, hopen dat mensen in het vervolg de discussies weer lezen dan anders krijgen ze irritante slowchattende debielen als wij. Dit is een dreigement!

DA al te pakken Muisz?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 22:21

Ik heb gebeld naar waar Frans nu werkt en zij zorgen ervoor dat hij morgen mij terug beld. Hij is alleen op het moment (Wat ik ervan begreep) niet meer in functie als dierenarts. Dus de vraag of hij evt aan benodigde spullen kan komen is de grootste (en of hij het uberhaupt wil doen). Ik dacht dat misschien die andere dierenarts gewoon kan komen de bewuste dag, maar dat frans er misschien bij wil zijn om evt mee te helpen/ het over te nemen van Jeroen. Ik weet niet in wat voor omstandigheden frans is weggegaan bij gooiland, dus dat wordt nog een geregel, ook qua betaling etc. Ik moet morgen dus even afwachten of hij sowieso wel zoiets nog doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:24

Meis, let je wel op dat je het niet te lastig voor jezelf maakt? Hoor morgen even aan wat Frans erover te zeggen heeft en dan weet je het. Zorg je ook dat er iemand bij je is straks als het zover is. Als nog meer wilt weten over het inslapen zelf, kun je altijd pb'en, ik ben geen expert zoals een veearts natuurlijk, maar heb wel mijn eigen ervaring.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:28

Lovely heeft gelijk - het heeft geen zin je ergens druk over te maken, er is al genoeg om je zorgen over te maken en wie weet vindt Frans het helemaal geen probleem. Sommige dierenartsen stoppen gewoon i.v.m. fysieke klachten - de paardentak is behoorlijk zwaar soms! Als hij helemaal niet meer in functie is als dierenarts is die kans groot.

Kans is natuurlijk net zo groot dat ik uit mijn nek klets, maar zoals ik zei, gewoon even wachten wat Frans zegt. Misschien omdat hij je kent wil hij het wel doen. Succes met afwachten!

Ik weet wel een BEETJE hoe inslapen werkt van mijn snuffelstage bij een dierenarts maar dit was wel een gezelschapsdierenpraktijk natuurlijk.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:36

Hier een stille meelezer

Ten eerste sterkte met je keus, Heel dapper maar ook eerlijk tegen over je paard.

Ten tweede zoals hier boven ook al is gezegt ga ik mee in.
Dat het geen zin heeft om je ergens over druk te maken maar snap wel dat je een bepaalde DA erbij wilt hebben zeker als die jou goed geholpen/gesteunt heeft met de koliek van je paard.

Dappere beslissing en nogmaals sterkte

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:20

Poe, ik heb vanavond toen ik terugkwam van mijn eigen viervoeter in vogelvlucht het hele topic doorgelezen.
Ten eerste erger ik me ook aan mensen die niet lezen en dan maar hun mening geven, zonder de pony in kwestie te kennen;
Ten tweede heb ik enorm veel respect voor Muiszje, als dit geen paardenliefde is dan weet ik het ook niet meer. Op de foto's die je van Pepper hebt geplaatst is wel heel duidelijk te zien dat ze lichamelijk achteruit gegaan is. En het is waar dat je op je dierenarts moet kunnen vertrouwen, maar voor langzaam achteruitgaande dieren is de eigenaar de tolk, die ziet het dier elke dag. Ik ben zelf dierenarts en wat ik vaak merk is dat wanneer de dieren wat ouder gaan worden, de eigenaar ziet wat het dier NIET meer kan, en zodra het einde nadert, valt alles op wat het beestje WEL nog kan. Dat betekent grenzen verleggen omdat je het dier niet kwijt wil maar ook niet wil laten lijden. De grens is nooit zwart-wit. En het is zo, de eigenaar VOELT wanneer het einde is gekomen. De beslissing doet pijn, maar je beste maatje zien lijden gaat door merg en been. Muiszje, heel veel sterkte voor HET moment, houden van betekent vaak ook dat je moet loslaten...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:22

Goed gezegd sillysoul - zo zegt mijn dierenarts het ook altijd. De eigenaar kan de informatie wel geven maar niet relativeren en de dierenarts wel. Maar het moet wel de beslissing van de eigenaar blijven.

Heb wel eens gehoord dat mijn dierenarts vertelde op zo'n toon van "Dat gaat jou ook overkomen dus succes" dat zij vond dat het dier ingeslapen moest worden en dat de eigenaar stug voor zijn eigen gevoelens koos en het dier gewoon liet sterven.

Vreselijk. Wat maar weer bewijst hoe dapper Muisz inderdaad is!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:24

Heb net even globaal dit topic genomen en TS wat vind ik jou moedig :(:)

Ik vind het knap dat je deze vraag stelt, zeker op bokt waar erg veel mensen klaar zitten met hun oordeel.
ik irriteer me dan ook mateloos aan de mensen die niet lezen.

IK vind het juist super dat je hier over nadenkt.. paardje is al oud, staat nu al dr oude dag te vieren, heeft arthrose en pijn.
ik vind het heel mooi dat je het aftakelen voor wilt zijn.

hoewel je deze keuze alleen maar zlef kan maken (maar daar wa sje inmiddels al uit) ik wens je heel veel sterkte de komende tijd, en ik vind: jij bent een paardenmens die nadenkt!!! ;)

kunnen een hoop mensen iets van leren, jij denkt aan het welzijn aan je paardje, en niet alleen aan jezelf.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:06

Nou Muiszje, mijn pony is maandag naar de hemel vertrokken, en veel sneller dan verwacht is haar opvolgster al daar.
Heb je nood aan een luisterend oor, stuur je maar pb.
Ik weet wat je doormaakt (de mijne had hoefkatrol en kon volgens de da nog best de wei op).

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 15:19

jeetje, jij ook hetzelfde.. Kan me herinneren dat ik indd in je profiel heb gekeken (Want je had hier al eerder gepost?).. Knap paardje is/was het.
Hoe ben je aan de opvolger gekomen?

devilseye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:24

Don_Zhivago schreef:
Heb net even globaal dit topic genomen en TS wat vind ik jou moedig :(:)

Ik vind het knap dat je deze vraag stelt, zeker op bokt waar erg veel mensen klaar zitten met hun oordeel.
ik irriteer me dan ook mateloos aan de mensen die niet lezen.

IK vind het juist super dat je hier over nadenkt.. paardje is al oud, staat nu al dr oude dag te vieren, heeft arthrose en pijn.
ik vind het heel mooi dat je het aftakelen voor wilt zijn.

hoewel je deze keuze alleen maar zlef kan maken (maar daar wa sje inmiddels al uit) ik wens je heel veel sterkte de komende tijd, en ik vind: jij bent een paardenmens die nadenkt!!! ;)

kunnen een hoop mensen iets van leren, jij denkt aan het welzijn aan je paardje, en niet alleen aan jezelf.

hier ga ik helemaal in mee .
sterkt de komende tijd .

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:02

Veel sterkte Foxy! Dat is jammer als ze nog een leventje op de wei had kunnen hebben...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:54

Nemurin schreef:
Veel sterkte Foxy! Dat is jammer als ze nog een leventje op de wei had kunnen hebben...

Maar dat had ze helemaal niet!

Net zoals de dierenarts van de TS, heeft de mijne een advies gegeven, maar ik voelde en zag het anders aan.
Mijn allerliefste schat had hoefkatrol rechtsvooraan (november geconstateerd).
Eind juli besloot ik te stoppen met rijden, ondanks dat mijn da het nog kunnen vond, maar ik voelde dat ze nog nooit zo slecht had gelopen. Ze strompelde meer dan dat ze liep, maar ze mankte dus niet (erg taai karakter).
Ik liet haar ijzers eraf halen en zette haar op de wei en 's nachts op stal.
Binnen een maand stond ze bokbeniger dan ooit (nog schever dan te toren van Pisa), waren beide voorbenen ontstoken en sleepte ze ook in stap (ze struikelde over de randjes van de betonplaten die hier als wegbedekking dienen in de polder ipv asfalt).
Toen ik haar op pijnstillers zette werd ze iets levendiger, en toen kon ik er niet meer naast kijken, ze had er last van.
Toen ze vervolgens bij het hoevenuitkrabben telkens door haar voorbenen dreigde te gaan en ook achteraan constant in rust ging staan was voor mij de kous af. Toen kwam de veearts, die bekeek haar in haar stal, en die zei doodleuk: ja maar ze stond al bokbenig en ze had al een ontsteking, dat weet je toch? (dat het op korte tijd veel erger was geworden + extra voorbeen aantastte was geen reden tot paniek...)
Ik heb van mijn hart een baksteen gemaakt en voor de slacht gekozen, en zelf meegegaan (het was trouwens een ex-slachtpaard, zo bleek na aanschaf).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:07

foxy80 schreef:
Nemurin schreef:

Maar dat had ze helemaal niet!

Net zoals de dierenarts van de TS, heeft de mijne een advies gegeven, maar ik voelde en zag het anders aan.
Mijn allerliefste schat had hoefkatrol rechtsvooraan (november geconstateerd).
Eind juli besloot ik te stoppen met rijden, ondanks dat mijn da het nog kunnen vond, maar ik voelde dat ze nog nooit zo slecht had gelopen. Ze strompelde meer dan dat ze liep, maar ze mankte dus niet (erg taai karakter).
Ik liet haar ijzers eraf halen en zette haar op de wei en 's nachts op stal.
Binnen een maand stond ze bokbeniger dan ooit (nog schever dan te toren van Pisa), waren beide voorbenen ontstoken en sleepte ze ook in stap (ze struikelde over de randjes van de betonplaten die hier als wegbedekking dienen in de polder ipv asfalt).
Toen ik haar op pijnstillers zette werd ze iets levendiger, en toen kon ik er niet meer naast kijken, ze had er last van.
Toen ze vervolgens bij het hoevenuitkrabben telkens door haar voorbenen dreigde te gaan en ook achteraan constant in rust ging staan was voor mij de kous af. Toen kwam de veearts, die bekeek haar in haar stal, en die zei doodleuk: ja maar ze stond al bokbenig en ze had al een ontsteking, dat weet je toch? (dat het op korte tijd veel erger was geworden + extra voorbeen aantastte was geen reden tot paniek...)
Ik heb van mijn hart een baksteen gemaakt en voor de slacht gekozen, en zelf meegegaan (het was trouwens een ex-slachtpaard, zo bleek na aanschaf).

Waarom heb je je paard dan van de ijzers af gehaald, vaak zijn ze daar zo aan gewent door de jaren die ze er op hebben gestaan en dan haal je dat weg.
Mijn pony is al jaren met pensioen en heb haar ook eerst zonder ijzers geprobeerd maar dat ging niet en heeft dus gewoon ijzers.
Verder kan ik me wel indenken dat je niet verder gaat met dit paard zeker als het pijn heeft.
Sterkte.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:37

Ze stond vanaf de diagnose pas op speciaal beslag, toen ze in mei weer viel kreeg ze ander beslag, daar heeft ze anderhalve maand op gelopen en toen liep ze slechter dan ooit tevoren.
Toen ik het eraf liet halen omdat ze op de wei ging bleek dat haar beenstand veel slechter was dan het jaar ervoor, de hele behandeling had dus niet veel vertraagd of gestopt, integendeel: het had gewoon gemaskeerd dat ze achteruit ging, en op het laatst kon ze zelfs met beslag dus niet meer uit de voeten.
Ik dacht ook dat het aan het nieuwe beslag lag, en liet het eraf halen, en toen bleek dat ze zonder beslag echt keislecht STOND(10 maanden ervoor geen probleem), dan heb ik het nog niet over werken en lopen hé. Als ze beter had gestaan, dan had ik terug het eerste speciale beslag eronder laten zetten, maar dat kon dus niet meer, ze stond al te bokbenig.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:00

Ook ik heb globaal dit topic doorgelezen, met ook in mijn achterhoofd dat ik "straks" ook een keertje voor deze moeilijke beslissing kom te staan. Mijn kwpn-er van 19 begint ook ouderdomskwaaltjes te krijgen en hopelijk blijft ie nog een paar jaar bij me, maar als hij echt pijn begint te krijgen, ..........pfoeh!! ...........wat een moeilijke beslissing, sterkte :(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:16

foxy80 schreef:
Ze stond vanaf de diagnose pas op speciaal beslag, toen ze in mei weer viel kreeg ze ander beslag, daar heeft ze anderhalve maand op gelopen en toen liep ze slechter dan ooit tevoren.
Toen ik het eraf liet halen omdat ze op de wei ging bleek dat haar beenstand veel slechter was dan het jaar ervoor, de hele behandeling had dus niet veel vertraagd of gestopt, integendeel: het had gewoon gemaskeerd dat ze achteruit ging, en op het laatst kon ze zelfs met beslag dus niet meer uit de voeten.
Ik dacht ook dat het aan het nieuwe beslag lag, en liet het eraf halen, en toen bleek dat ze zonder beslag echt keislecht STOND(10 maanden ervoor geen probleem), dan heb ik het nog niet over werken en lopen hé. Als ze beter had gestaan, dan had ik terug het eerste speciale beslag eronder laten zetten, maar dat kon dus niet meer, ze stond al te bokbenig.

Oke, helder. :o

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 21:55

foxy:
EIgenlijk vind ik helemaal niet dat je iets uit moeten leggen oid.. Jij hebt je besluit genomen en uitgevoerd én het is de juiste. Zeker als ze al hoefkatrol onsteking had en dit er nog bij..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 23:22

Waarom zeiden ze dan dat je paard nog op de wei had kunnen staan Foxy als ze dat niet kon? Dan heb je toch de goede beslissing genomen lijkt me... maar ja, wel jammer dat je haar nu moet missen.

En ik viel je niet aan ofzo, ik VIND het ook de juiste beslissing ook voor de uitleg kwam, ik verwoordde het alleen een beetje lomp zo te zien. :+ Sorry.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 23:33

wat een heerlijke meiden hier toch :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 23:34

Huh, wat dan?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 23:56