langdradige droes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: langdradige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:26

Beterschap met je paardje, en je zus! Die is hopelijk niet ergens op gevallen.

Vaak knappen ze na het openen of openbarsten een stuk op, omdat de druk
van de abcessen af is.
En de metacam, moet je voor je paard inderdaad zien, zoals wij een paracetamol
of ibuprofen slikken, als we beroerd zijn. Voelt ze zich net wat lekkerder.

Of de bulten ooit helemaal weg gaan..??? als er delen verbindweefseld zijn niet.

Mijn pony heeft aan 1 kant een groot stervormig litteken, en een altijd! dikkere
lymfeknoop dan aan de andere kant van haar kaak. Droes gehad als veulen,
zeker een maand echt heel ziek geweest. (ze is nu 11!)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 16:02

Ja joh, dus dat kan zo lang blijven? Ik zou er niet raar van opkijken inderdaad, die lymfeknoop heeft natuurlijk wel een knauw gehad!
't vervelendste vind ik eigenlijk dat er al weer een nieuwe bult aan zit te komen waarvan de da ook het gevoel had dat het niet ingekapseld zou zitten en die zal dan waarschijnlijk ook niet zomaar doorbreken.
Bedankt dat je ook aan mijn zusje denkt, of ze echt op haar hoofd gevallen is is niet zeker maar ze heeft wel hoofdpijn (die al wel weer afneemt) en is op het beton gevallen dus wel wat om in de gaten te houden inderdaad.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 08:15

Yngvars droes is gisteren opengesneden, ik vind het zo sneu als je je paard zeer moet (laten) doen. Je kan ze niet wijs maken dat het voor hun eigen bestwil is he?
Afbeelding
Afbeelding

en het resultaat, het leek meer of er een paard geslacht was ipv geholpen! Clown
Afbeelding

moet het nu drie keer per dag schoonmaken door de tuinslag in het gat te zetten, maar gisteravond lukte dat al eigenlijk niet doordat er allemaal weefsel achter zat waar je de tuinslang echt niet door kon drukken. Hoop dat dat zwelling was en dat dat nu weer wat weggetrokken is. Arm paard..

En volgens de dierenarts ben ik er voorlopig nog niet af, omdat er nog een nieuwe bult onder zit die niet in verbinding staat met deze. Dus nog een keer afwachten en rijpen en hopen dat 'ie open gaat.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 08:32

Ziet er idd uit als een slachtpartij.. Clown

Probeer toch echt met die slang in dat gat te komen, desnoods voel je eerst met je vinger hoe dat gat precies zit.. of maak je het weer open met je vinger.
Leuk is het niet, noodzakelijk wel!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:07

jeetje wat balen zeg!!!
Verklaart wel waarom het zo lang duurde... maar je kan weinig anders dan afwachten en dit doorspoelen. En idd desnoods met je vinger voelen want het kan ook zo dichtzitten en dan moet het opnieuw open! Ik snap dat je je paardje niet zeer weer doen door met zo'n slang te porren maar het is wel noodzakelijk...

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:13

jeetje heb de topic ff doorgelezen, wel heftig hoor, heb er veel over gelezen over droes, maar met een tuinslang en dan porren in het gat?? ja sorry hoor, vind het een beetje raar, ik ben geen da hoor....heel veel sterkte met je paardje en ben benieuwd naar het verloop hiervan!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:39

criollolover schreef:
jeetje heb de topic ff doorgelezen, wel heftig hoor, heb er veel over gelezen over droes, maar met een tuinslang en dan porren in het gat?? ja sorry hoor, vind het een beetje raar, ik ben geen da hoor....heel veel sterkte met je paardje en ben benieuwd naar het verloop hiervan!

Is niet raar hoor, voor de eigenaar de makkelijkste manier om het goed schoon te spoelen. Spoelen is noodzakelijk om die infectie eruit te krijgen en dat doe je het liefst met gesteriliseerd water maar dat wordt met zo'n giga gat een beetje dure actie en dan is kraanwater en mooi alternatief. Met een tuinslang krijg je er tenminste een fatsoenlijke hoeveelheid in en kan je het goed schoonspoelen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:47

Bij mijn paard is het nooit doorgebroken, maar hij had het dan ook niet bij zn kaak of op zn hoofd, maar iets verder naar achter bij zn hals/keel.
Bult is langzaamaan steeds wat kleiner geworden en was uiteindelijk weg. vanaf het moemnt dat het kleiner werd wel meteen AB gegeven.

Paard van een stalgenoot had het boven haar ook, dr zat een zodanig dat dat je er (als je het open hield) doorheen kon kijken!

En de metacam, dat is puur pijnstillend bij de droes, maar dat is al eerder gezegd.

Sterkte!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 20:03

Bedankt voor jullie berichten allemaal!
De dikste troep is er nu uit volgens mij. Het was al na een paar uur weer dichtgekomen, er zat iets voor het gat waar ik écht niet doorheen kon komen. Toch kwam er nog wel veel wondvocht uit, en vandaag ontdekte ik een miniscuul gaatje waar dat uit kwam. Dat hebben we wat groter gemaakt en daar nu met een grote injectiespuit water in gespoten. ik ga nu verder met bronwater. Ik vond de slang voor het 'grove werk' wel handig, maar nu is het allemaal toch al wat minder kliederig.

Ik ben zo blij dat de koorts weg is, ik kan echt merken dat hij zich weer wat fitter voelt! De banen naar de lymfeklier op de hals zijn ook al weer geslonken.