Wat kan je het best doen als je paard kreupel is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Re: Wat kan je het best doen als je paard kreupel is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 21:24

Liek_ schreef:
Begrijpend lezen is ook een vak Lachen Noch jij noch die stal is het waard om modder te gooien, dat jij het dan anders opvat is niet mijn probleem!

Ohaa, sorry.. Geld, geld! dan heb ik het verkeerd opgevat! Maar ik dacht dat er zoiets stond... lees te snel over iets heen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 21:40

Maar goed, dit topic gaat nergens meer over dus tja.

FELIENTJEEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:32

Ik geloof dat je die eigenaar is even wat wijs moet maken want hoeven die omkrullen zijn niet best.
De hoefsmid komt bij jullie neem ik aan niet regelmatig?
Dat dacht ik namelijk al.
Logisch dat je paard kreupel loopt.
Hiervoor kan je de dierenbescherming bellen.
Wat je het beste kan doen met een kreupel paard:
- Stappen.
- Het kreupele been afspuiten.
En natuurlijk een beetje rust geven. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:03

Begrijp ik het nu goed als ik lees dat die paarden EEN UUR per dag op de wei mogen?
Wat doen ze de rest van de dag dan?
Scheve mond

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 10:13

Sonja schreef:
Begrijp ik het nu goed als ik lees dat die paarden EEN UUR per dag op de wei mogen?
Wat doen ze de rest van de dag dan?
Scheve mond

Het word langzaam opgebouwd omdat ze niet zoveel gras gewend zijn.. die andere eigenaar doet ze doordeweeks heel weinig naar buiten omdat ze dan allemaal gereden worden. Mijn 2 leaspaardje's en ook de leaspaardje's van me vriendinnen lopen zoiezo een hele middag buiten en gaan dan om half 6 weer naar binnen. Meestal moet je er zelf voor zorgen dat ze buiten komen maar dat doet niet iedereen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 10:15

FELIENTJEEx schreef:
Ik geloof dat je die eigenaar is even wat wijs moet maken want hoeven die omkrullen zijn niet best.
De hoefsmid komt bij jullie neem ik aan niet regelmatig?
Dat dacht ik namelijk al.
Logisch dat je paard kreupel loopt.
Hiervoor kan je de dierenbescherming bellen.
Wat je het beste kan doen met een kreupel paard:
- Stappen.
- Het kreupele been afspuiten.
En natuurlijk een beetje rust geven. Knipoog

De hoefsmid komt inderdaad niet heel regelmatig alleen als het nodig is maar zal toch wat vaker moeten komen omdat Odette nu hoefijzers heeft, en die moeten op den duur ook vervangen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 18:59

Langzaam opbouwen omdat ze niet veel gewend zijn is normaal. Aan het begin van het weideseizoen.
Zeg ik iets nieuws als ik meld dat het eind augustus is?

Ik vind het maar een raar en vaag verhaal zo bij elkaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:04

heeft de da niet gezegd wat ze had dan aan haar achterbenen?
ik neem aan dat het een naam heeft.....ts ,je loopt wel over van zelfvertrouwen als je zegt dat je behoorlijk wat ervaring hebt met paarden,ik zou toch uitkijken met dat soort opmerkingen.....

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:53

Ik kan het toch niet laten om hier te reageren... Arme, arme Odette... Ach gut

Ik heb Odette tot 2 jaar geleden verzorgd, toen ik met haar stopte reed ik wedstrijden (L1) met haar, en zag ze er prima uit (voor foto's zie mijn profiel). Ik ben gestopt met het verzorgen van haar na haar 2 jaar bijna iedere dag verzorgd te hebben omdat ik niet langer met de eigenaar door 1 deur kon. (2 jaar lang heb ik gedacht 'het ene oor in, het andere uit' maar op een gegeven moment ging hij zo vreselijk tekeer tegen me, dat ik wel moest besluiten om daar mijn grens te trekken). Als je het hele verhaal wil lezen klik dan hier. Ook kon ik niet meer tegen alle ellende daar, ik hoop nooit meer op een stal te komen waar zo vreselijk slecht voor de paarden gezorgd wordt. ik heb echt dingen meegemaakt, ongelofelijk. Natuurlijk was het daardoor juist ook weer extra moeilijk om Odette achter te laten, want ik was er bijna zeker van dat ze er dan binnen no-time net zo slecht bij zou staan als alle andere paarden.. Scheve mond Bijna niemand houdt het daar namelijk langer dan een paar maanden vol (heb heel veel mensen zien komen en gaan in die 2 jaar), en bovendien was Odette achter onregelmatig, en weigerde de eigenaar daar een veearts bij te halen...

Mijn ergste nachtmerrie is dus uitgekomen Verdrietig Een paar weken geleden ben ik weer eens bij haar gaan kijken, ik heb het nu nog moeilijk met wat ik aantrof... Ze had op de voorkant van BEIDE kogels van de voorbenen open wonden van het liggen op het beton (er ligt namelijk nauwelijks stro in stal), ze stond verschrikkelijk op haar hoeven, er was duidelijk erg lang niets meer aan gedaan. Haar linkervoorhoef die altijd al heel stijl was zag er nu meer uit als een bokhoef, zo stijl. Ze had echt amper bespiering, ze had een vreselijk punt kontje gekregen, helemaal ingevallen. Ze had ontzettend dikke achterbenen, en toen ze wilde draaien in haar stal deed ze dat alleen door voor om te stappen, haar achterbenen 'schoven' daardoor mee, ze tilde ze niet op. Mijn vriend heeft met zijn telefoon 1 foto gemaakt, maar die is behoorlijk onscherp. Toch kun je daar de benen wel zien, en de kale stal. Ik ga die foto hier niet neerzetten, maar als iemand hem wil hebben pm je me maar.

Ik heb een week later gehoord dat de eigenaar op vakantie was, en er nu andere mensen tijdelijk verantwoordelijk waren voor de paarden DIE mensen hebben de hoefsmid laten komen voor alle paarden, niet de eigenaar.
En aan de TS: haal alsjeblieft uit je hoofd dat de eigenaar vergeet om de hoefsmid te bellen, hij doet het gewoon niet. Hij bekapte en besloeg tot een jaar geleden ongeveer nog zelf, en bekappen deed hij bij bijna geen enkel paard, en bij odette zette hij er standaard te kleine ijzers onder zodat ze ze er niet af zou trappen!
Verder geloof ik echt wel dat de TS het beste voor heeft met Odette, ik ben ook blij dat Odette weer wat aandacht krijgt en dat er eindelijk weer ijzers onder haar voorste hoeven zitten! Ik denk dat ze het ook heerlijk vindt om weer eens haar stal uit te komen.

Sonja schreef:
Langzaam opbouwen omdat ze niet veel gewend zijn is normaal. Aan het begin van het weideseizoen.

De paarden die vooraan op het terrein staan komen normaal nauwelijks hun stal uit. In de 2 jaar dat ik er rondliep kwamen zelfs de jonge paarden (1-3 jaar) er soms wel eens meer dan een week niet uit, we deden dat zelf wel zoveel mogelijk, maar je had er niet altijd tijd voor, het mocht ook vaak niet, en het waren er te veel om alleen te doen.... Alleen de fokmerries staan in de zomer met hun veulens op de wei, en de paarden die bij de binnenbak staan, want die worden door de pensionklanten gedaan.

Sorry, het is een heel lang verhaal geworden! Het is niet mijn bedoeling om slecht te spreken over de TS, of over wie dan ook, ik noem ook bewust GEEN namen, maar ik wilde toch ook mijn kant van het verhaal laten horen... Er zijn genoeg mensen die dit kunnen bevestigen, en wat ik hier heb neergezet is nog maar het topje van de ijsberg van wat ik in 2 jaar heb meegemaakt, ik zou er een boek over kunnen schrijven!

Afbeelding En dit is het paard waar het hier om gaat... (wel bijna 3 jaar geleden)

axdevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:21

Mirjammie schreef:
Ik kan het toch niet laten om hier te reageren... Arme, arme Odette... Ach gut

Ik heb Odette tot 2 jaar geleden verzorgd, toen ik met haar stopte reed ik wedstrijden (L1) met haar, en zag ze er prima uit (voor foto's zie mijn profiel). Ik ben gestopt met het verzorgen van haar na haar 2 jaar bijna iedere dag verzorgd te hebben omdat ik niet langer met de eigenaar door 1 deur kon. (2 jaar lang heb ik gedacht 'het ene oor in, het andere uit' maar op een gegeven moment ging hij zo vreselijk tekeer tegen me, dat ik wel moest besluiten om daar mijn grens te trekken). Als je het hele verhaal wil lezen klik dan hier. Ook kon ik niet meer tegen alle ellende daar, ik hoop nooit meer op een stal te komen waar zo vreselijk slecht voor de paarden gezorgd wordt. ik heb echt dingen meegemaakt, ongelofelijk. Natuurlijk was het daardoor juist ook weer extra moeilijk om Odette achter te laten, want ik was er bijna zeker van dat ze er dan binnen no-time net zo slecht bij zou staan als alle andere paarden.. Scheve mond Bijna niemand houdt het daar namelijk langer dan een paar maanden vol (heb heel veel mensen zien komen en gaan in die 2 jaar), en bovendien was Odette achter onregelmatig, en weigerde de eigenaar daar een veearts bij te halen...

Mijn ergste nachtmerrie is dus uitgekomen Verdrietig Een paar weken geleden ben ik weer eens bij haar gaan kijken, ik heb het nu nog moeilijk met wat ik aantrof... Ze had op de voorkant van BEIDE kogels van de voorbenen open wonden van het liggen op het beton (er ligt namelijk nauwelijks stro in stal), ze stond verschrikkelijk op haar hoeven, er was duidelijk erg lang niets meer aan gedaan. Haar linkervoorhoef die altijd al heel stijl was zag er nu meer uit als een bokhoef, zo stijl. Ze had echt amper bespiering, ze had een vreselijk punt kontje gekregen, helemaal ingevallen. Ze had ontzettend dikke achterbenen, en toen ze wilde draaien in haar stal deed ze dat alleen door voor om te stappen, haar achterbenen 'schoven' daardoor mee, ze tilde ze niet op. Mijn vriend heeft met zijn telefoon 1 foto gemaakt, maar die is behoorlijk onscherp. Toch kun je daar de benen wel zien, en de kale stal. Ik ga die foto hier niet neerzetten, maar als iemand hem wil hebben pm je me maar.

Ik heb een week later gehoord dat de eigenaar op vakantie was, en er nu andere mensen tijdelijk verantwoordelijk waren voor de paarden DIE mensen hebben de hoefsmid laten komen voor alle paarden, niet de eigenaar.
En aan de TS: haal alsjeblieft uit je hoofd dat de eigenaar vergeet om de hoefsmid te bellen, hij doet het gewoon niet. Hij bekapte en besloeg tot een jaar geleden ongeveer nog zelf, en bekappen deed hij bij bijna geen enkel paard, en bij odette zette hij er standaard te kleine ijzers onder zodat ze ze er niet af zou trappen!
Verder geloof ik echt wel dat de TS het beste voor heeft met Odette, ik ben ook blij dat Odette weer wat aandacht krijgt en dat er eindelijk weer ijzers onder haar voorste hoeven zitten! Ik denk dat ze het ook heerlijk vindt om weer eens haar stal uit te komen.

Sonja schreef:

De paarden die vooraan op het terrein staan komen normaal nauwelijks hun stal uit. In de 2 jaar dat ik er rondliep kwamen zelfs de jonge paarden (1-3 jaar) er soms wel eens meer dan een week niet uit, we deden dat zelf wel zoveel mogelijk, maar je had er niet altijd tijd voor, het mocht ook vaak niet, en het waren er te veel om alleen te doen.... Alleen de fokmerries staan in de zomer met hun veulens op de wei, en de paarden die bij de binnenbak staan, want die worden door de pensionklanten gedaan.

Sorry, het is een heel lang verhaal geworden! Het is niet mijn bedoeling om slecht te spreken over de TS, of over wie dan ook, ik noem ook bewust GEEN namen, maar ik wilde toch ook mijn kant van het verhaal laten horen... Er zijn genoeg mensen die dit kunnen bevestigen, en wat ik hier heb neergezet is nog maar het topje van de ijsberg van wat ik in 2 jaar heb meegemaakt, ik zou er een boek over kunnen schrijven!

Afbeelding En dit is het paard waar het hier om gaat... (wel bijna 3 jaar geleden)

Ik heb hier verder vrij weinig aan toe te voegen.
Het enige wat ik je kan vertellen is dat ik hier 10 jaar gereden heb totdat mijn paardje begin dit jaar over is gegaan naar het hiernamaals.
Zoals hierboven omschreven is het altijd al gegaan en zal nooit veranderen ook.
Enige wat bij mij hielp was: Oogkleppen opzetten, wat ik niet zie dat is er niet.
De boer zelf is notabene hoefsmid dus zou beter moeten weten.
Aangezien ik verder geen problemen of opschudding wil veroorzaken laat ik het hierbij.
En KellyZ, doe je best om het in ieder geval Odette een beetje plezieriger te maken!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:47

Als ik dit zo lees mag de DB deze week nog langs komen ipv volgend jaar . Schandalig.

maar wel petje af voor de TS die toch probeert wat ze kan.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:56

De dierenbescherming is er al vaker geweest... Maar ze waarschuwen alleen maar. Dan komen ze bijvoorbeeld na een paar weken weer, en dan moeten er een aantal dingen gedaan zijn, dat doet hij dan wel.

Maar de dierenbescherming kan natuurlijk niet zien hoe lang achter elkaar de paarden binnen staan.
En toen ik daar nog op stal liep en de dierenbescherming was weer eens langs geweest, dan probeerde de eigenaar op alle manieren erachter te komen wie er had gebeld, en als hij je alleen nog maar verdacht ging hij al een tijd zo verschrikkelijk tegen je tekeer, met het risico dat hij je voorgoed van het terrein af zou sturen, en dan kon je helemaal niets meer voor de dieren doen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 06:12

Ik weet dat ze er niet zo goed bij staan.. naja met de stallen is niks mis maar de stallen worden heel vaak NIET uitgemest. Jaa als wij er zijn doen we meteen een heel stalblok en de meeste paarden naar buiten. Haha! Zoals Odette, Vivaldo, Isaak, Floreth, Belami, Paola etc. Ik vind het wel sneu dat er niks met Falentino word gedaan, zo mooi en jong beestje. Ik heb alleen echt geen tijd om die er ook nog eens bij te doen.... want ik doe nu Odette (aandacht geven, wandelen etc) en vivaldo om te rijden omdat dat op Odette natuurlijk niet gaat! Ik hoop dat het ooit weer goed komt want het is zo'n lief en mooi paardje. Maar ze worden verwaarloosd. Toen R & R er waren tijdens de vakantie was het er wel goed en werd er elke dag de stallen gedaan. Nu ze weer terug zijn denk ik dat dat helaas over is. (ben deze week nog niet langs geweest).

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 06:16

Ik wil/ga er alleen niet weg want dan gebeurt er niks met al die paardje's en komen ze niet meer buiten. De oogkleppen zijn eraf maar ik weet wel dat het geen pretje is voor de paarden in de vieze stal. Als al die stallen schoon waren en alles er goed verliep zou die man zulke mooie stallen hebben! Ik snap gewoon niet waarom hij dit doet. De hond in die kennel komt er ookal nooit uit! En zo kan je nog wel 10 dingen noemen. Hij zou ook veel meer stallen verhuren als hij het schoon hield en de paarden goed verzorgte. Ik doe mijn best om zo vaak mogelijk te gaan maar ik zit ook nog op school en als het dan niet lukt voel ik me zo schuldig tegenover ze.

axdevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:35

KellyZ schreef:
Ik wil/ga er alleen niet weg want dan gebeurt er niks met al die paardje's en komen ze niet meer buiten. De oogkleppen zijn eraf maar ik weet wel dat het geen pretje is voor de paarden in de vieze stal. Als al die stallen schoon waren en alles er goed verliep zou die man zulke mooie stallen hebben! Ik snap gewoon niet waarom hij dit doet. De hond in die kennel komt er ookal nooit uit! En zo kan je nog wel 10 dingen noemen. Hij zou ook veel meer stallen verhuren als hij het schoon hield en de paarden goed verzorgte. Ik doe mijn best om zo vaak mogelijk te gaan maar ik zit ook nog op school en als het dan niet lukt voel ik me zo schuldig tegenover ze.

Meisje je doet echt je best echt waar, en meer dan dat kun je niet echt niet doen.
Maar pas gewoon op voor De Boer want het is een draak.
Wat de hond betreft, ik heb hem paar jaar geleden iedere avond uitgelaten (eerst met muilkorf), tot ik ook daar gewoon echt geen tijd meer voor had.
Plus het feit dat het dier zeer onbetrouwbaar is, hij is een afgekeurde politiehond en nog een Mechelse ook nog dus pas op voor m, haal m niet zomaar uit de kennel om te gaan wandelen want dat gaat verkeerd.
Eigenlijk doe jij nu precies hetzelfde als wat Mirjammie en ik ook altijd al deden. (en zoals zo velen)
En zo komen er elke keer weer nieuwe mensen zoals jij (en wij toen) om het de beestjes toch nog naar de zin te maken, en ze er wat florisanter bij te laten staan.
Maar 1 ding: Laat je niet gek maken. en ga alsjeblieft niet teveel betalen!!!
En laat geen misbruik van je maken!
Zet m op meid!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:56

Als de paarden zo slecht worden verzorgt als hier beschreven( wat ik natuurlijk geloof) dan kan iedereen die er is geweest of nog is toch de Dierenbescherming bellen? Als er zoveel mensen bellen dan moeten hun toch ook eens inzien dat het echt niet goed is. Dat de paarden niet buiten komen valt helaas niet onder de noemer mishandeling. Maar te weinig voer, niet vaak genoeg bekappen en nauwelijks strooisel wel!! TS het is goed wat je doet! Als jij weg gaat zou inderdaad niemand meer fatsoenlijk na de paarden omkijken. Probeer zoveel moegelijk te doen wat je kunt, dat is voor de paarden alweer mooit meegenomen. En misschien dat je nog meer vriendinnen mee kunt nemen. Vele handen maken ligt werk. Al hoewel het natuurlijk niet makkelijk is om mensen mee te krijgen als de paarden zo slecht worden verzorgt. Wat doet de eigenaar eigenlijk met de paarden? Of worden ze aan julie verhuurt?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 17:35

biancanij schreef:
Als de paarden zo slecht worden verzorgt als hier beschreven( wat ik natuurlijk geloof) dan kan iedereen die er is geweest of nog is toch de Dierenbescherming bellen? Als er zoveel mensen bellen dan moeten hun toch ook eens inzien dat het echt niet goed is. Dat de paarden niet buiten komen valt helaas niet onder de noemer mishandeling. Maar te weinig voer, niet vaak genoeg bekappen en nauwelijks strooisel wel!! TS het is goed wat je doet! Als jij weg gaat zou inderdaad niemand meer fatsoenlijk na de paarden omkijken. Probeer zoveel moegelijk te doen wat je kunt, dat is voor de paarden alweer mooit meegenomen. En misschien dat je nog meer vriendinnen mee kunt nemen. Vele handen maken ligt werk. Al hoewel het natuurlijk niet makkelijk is om mensen mee te krijgen als de paarden zo slecht worden verzorgt. Wat doet de eigenaar eigenlijk met de paarden? Of worden ze aan julie verhuurt?

Ze worden aan ons verhuurt/geleast, ze krijgen wel genoeg voer maar voor de rest word er niks mee gedaan. Ik voel me zelfs verantwoordelijk voor die beestje's want als wij niet komen gebeurt er gewoon niks met ze. Het lijkt net of je een eigen paard hebt. Maar ik kan ook niet iedere dag, ik ben pas 15 en zit ook nog op school. We proberen ook zoveel mogelijk mensen entusiasth te maken om daar te verzorgen/rijden.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:52

biancanij schreef:
Als de paarden zo slecht worden verzorgt als hier beschreven( wat ik natuurlijk geloof) dan kan iedereen die er is geweest of nog is toch de Dierenbescherming bellen? Als er zoveel mensen bellen dan moeten hun toch ook eens inzien dat het echt niet goed is. Dat de paarden niet buiten komen valt helaas niet onder de noemer mishandeling. Maar te weinig voer, niet vaak genoeg bekappen en nauwelijks strooisel wel!! TS het is goed wat je doet! Als jij weg gaat zou inderdaad niemand meer fatsoenlijk na de paarden omkijken. Probeer zoveel moegelijk te doen wat je kunt, dat is voor de paarden alweer mooit meegenomen.
Dat dacht ik ook altijd (van de dierenbescherming) maar ze zijn al zo vaak gebeld en toch gebeurt er nauwelijks iets , er worden alleen waarschuwingen gegeven. Nu willen ze foto's zien voordat ze gaan kijken (tenminste dat kregen meerdere mensen te horen), waarschijnlijk om wat meer te kunnen doen, maar het maakt het wel lastiger...

biancanij schreef:
En misschien dat je nog meer vriendinnen mee kunt nemen. Vele handen maken ligt werk. Al hoewel het natuurlijk niet makkelijk is om mensen mee te krijgen als de paarden zo slecht worden verzorgt. Wat doet de eigenaar eigenlijk met de paarden? Of worden ze aan julie verhuurt?
Dat was dus ook steeds het probleem, veel mensen kunnen er gewoon niet tegen, bovendien is de eigenaar ook een vrij apart persoon, waar gewoon geen afspraken mee te maken zijn (om de zoveel tijd weer zeuren dat je te weinig betaald per maand, ook al betaal je precies wat afgesproken was. Geef je een keer toe dan wil hij de volgende keer nog meer Boos!), en dat helpt ook niet.. Dus iedereen komt en gaat.
De eigenaar doet helemaal niets met de paarden, behalve ermee fokken (ieder jaar 3-5 veulens). Van die veulens raakt hij maar een enkeling kwijt, de rest blijft en daardoor heeft hij dus aardig wat jonge paarden staan die er dus niet of nauwelijks uit komen (met alle gevolgen van dien Lips are sealed ). Verder voert hij ze alleen (dat gelukkig wel) en mest heel af en toe uit, al laat hij dat mesten meestal aan de meiden die er rondlopen over (en stallen waar 10-15 kruiwagens uitkomen zijn dan geen uitzondering).

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 18:09

Ik geef Mirjammie groot gelijk. Zo gaat het. Er staan prachtige jonge paarden waar geen flikker mee gedaan word. Ik zou heel graag wat met een jong paard daar beginnen en aandacht geven maar ik heb daar gewoon ECHT geen tijd voor want ik rij ook me eigen verzorg paardje daar.

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:41

Sjonge jonge, dat hij nog steeds hiermee kan doorgaan ongelovelijk!

En verder sluit ik mij geheel aan bij het verhaal van Mirjammie en AX-devil Ja Ook ik heb hier een behoorlijke tijd rondgehobbeld...