Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
potverdikkie schreef:Zoals op dit moment bekend is, komt dit probleem bij meerdere rassen voor.
Aangezien het momenteel steeds meer voor komt, vragen wij ons af wat er aan de hand is dat er zoveel paarden getroffen worden.
In overleg met een medewerker van de L.I.D. hebbben we besloten ons te gaan verdiepen in deze problematiek in de hoop dat we een reden cq oorzaak kunnen vinden van dit gebeuren.
JaBa schreef:Caira schreef:Dus het heeft absoluut zin om de waarden van mijn merrie nogmaals te laten meten?
Toch wel, want je wil toch weten wat de evolutie is? Normaliseren de waarden of blijven ze stabiel of in het slechtste geval stijgen ze nog? Als ze niet zakken dan weet je dat je moet blijven opletten met de zon en moet ze een speciaal dieet hebben. Dus zeker wel laten opvolgen...
potverdikkie schreef:Nog 1x voor de duidelijkheid. Ik ben geen dierenarts, handel uit wat ik zie en hoor. In samenwerking met de L.I.D en de gezondsheids dienst voor dieren, en natuurlijk dierenartsen probeer ik zoveel mogelijk informatie te verkrijgen, opdat er aan de hand van onderzoeken die gedaan zullen worden door erkende instanties (dus niet door mij) we hopen dat we zo snel mogelijk achter een reden, cq oorzaak kunnen komen.
Op dit moment is er sprake van een schimmel in het gras wat dit zou kunnen veroorzaken, maar is nog niet bewezen.
Vanmiddag heb overlegd met de gezondsheidsdienst, en die vroegen mij al of ik van de ergste gevallen grasmonsters wilden laten opsturen.
Caira schreef:JaBa schreef:
Toch wel, want je wil toch weten wat de evolutie is? Normaliseren de waarden of blijven ze stabiel of in het slechtste geval stijgen ze nog? Als ze niet zakken dan weet je dat je moet blijven opletten met de zon en moet ze een speciaal dieet hebben. Dus zeker wel laten opvolgen...
Dat speciale dieet heeft ze al 3 jaar, zolang ze daar op staat is de zon geen enkel probleem. Vandaar dat ik me afvraag in hoeverre dit van een schimmel afkomstig kan zijn....
potverdikkie schreef:Nog 1x voor de duidelijkheid. Ik ben geen dierenarts, handel uit wat ik zie en hoor. In samenwerking met de L.I.D en de gezondsheids dienst voor dieren, en natuurlijk dierenartsen probeer ik zoveel mogelijk informatie te verkrijgen, opdat er aan de hand van onderzoeken die gedaan zullen worden door erkende instanties (dus niet door mij) we hopen dat we zo snel mogelijk achter een reden, cq oorzaak kunnen komen.
Op dit moment is er sprake van een schimmel in het gras wat dit zou kunnen veroorzaken, maar is nog niet bewezen.
Vanmiddag heb overlegd met de gezondsheidsdienst, en die vroegen mij al of ik van de ergste gevallen grasmonsters wilden laten opsturen.
idje schreef:NickyU, met propolis moet je uitkijken.
Dat kan enorm heftige allergische reacties geven en bij mensen die astma hebben (en dat zal met dieren niet anders zijn) wordt het absoluut afgeraden.
Een natuurlijk product is nu eenmaal niet per definitie en ten allentijde onschuldig.
Citaat:Eén op de 2000 personen is allergisch voor propolis. Dit uit zich door rode vlekken op de plaatsen
waar is gesmeerd of door jeukende plekken over het gehele lichaam en/of rode plekken of bulten op
'zweetplekken' zoals binnenkant ellebogen, polsen, oksels, liezen, knieholtes, enkels en andere
plekken, die wat vochtiger zijn. Deze reacties komen echter uiterst zelden voor
Citaat:1. Sommige mensen blijken allergisch voor propolis. Die allergie wordt ook wel imkers‑eczeem genoemd. Een imker met zo'n allergie krijgt iedere keer nadat hij/zij in de bijen gewerkt heeft, jeukende, rode plekken op de handen waar deze in contact zijn geweest met propolis. Niet ernstig en het verdwijnt vanzelf weer. Maar zo iemand moet uiteraard geen propolis als therapie gaan gebruiken. Bij mensen die overwegen om propolis te gaan gebruiken en die niet weten of ze allergisch zijn, wordt aangeraden om het eerst op een klein plekje op de huid te proberen, ter controle. Overigens blijkt dat mensen die allergisch zijn voor propolis, dat ook zijn voor tolu‑ of perubalsem en omgekeerd. Verder lijkt de allergie vooral een probleem bij uitwendig contact: wanneer het op de huid wordt gesmeerd, en ook wanneer propolis wordt vermalen en het stof ervan wordt ingeademd of op het oogslijmvlies terechtkomt. Omdat allergie iets is dat zich kan opbouwen, moet men vooral bij babies en jonge kinderen oppassen voor overdosering. Bij inwendig gebruik komen allergische reacties zelden voor.
Zwerte schreef:potverdikkie schreef:Zoals op dit moment bekend is, komt dit probleem bij meerdere rassen voor.
Aangezien het momenteel steeds meer voor komt, vragen wij ons af wat er aan de hand is dat er zoveel paarden getroffen worden.
In overleg met een medewerker van de L.I.D. hebbben we besloten ons te gaan verdiepen in deze problematiek in de hoop dat we een reden cq oorzaak kunnen vinden van dit gebeuren.
Ik heb niet het hele topic gelezen maar misschien handig om dit ook in overleg met de KNMvD te doen? De overkoepelende DA organisatie is dat namelijk. Als er echt sprake is van een toenemend probleem lijkt het me erg effectief om de knmvd hiervan op de hoogte te stellen (en wie weet hebben ze zelf ook al wat lopen) zodat de DA's ervan op de hoogte zijn?
Goed initiatief trouwens!!