Medewerking gevraagd aan onderzoek naar rare "brandwonden".

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

potverdikkie

Re: Medewerking gevraagd aan onderzoek naar rare "brandwonden".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 20:39

Nog 1x voor de duidelijkheid. Ik ben geen dierenarts, handel uit wat ik zie en hoor. In samenwerking met de L.I.D en de gezondsheids dienst voor dieren, en natuurlijk dierenartsen probeer ik zoveel mogelijk informatie te verkrijgen, opdat er aan de hand van onderzoeken die gedaan zullen worden door erkende instanties (dus niet door mij) we hopen dat we zo snel mogelijk achter een reden, cq oorzaak kunnen komen.

Op dit moment is er sprake van een schimmel in het gras wat dit zou kunnen veroorzaken, maar is nog niet bewezen.

Vanmiddag heb overlegd met de gezondsheidsdienst, en die vroegen mij al of ik van de ergste gevallen grasmonsters wilden laten opsturen.

Nickysplace

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:55

Wat heeft eigenlijk de l.i.d. hiermee te doen eigen lijk? Dit is staat toch voor de Landelijke Inspectie Dierenbescherming?
De LID staat voor het volgende:
Zij beperkt zich tot het geven van zakelijke toelichting op het werk van de Inspectiedienst en op de wettelijke aspecten rond verwaarlozing en mishandeling van dieren. Opinies en standpunten op de site van de Dierenbescherming zijn geheel en alleen voor rekening van de Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren. Verdachten worden geacht onschuldig te zijn tot hun schuld ter terechtzitting wettig en overtuigend bewezen is geacht."
© 2007, Stichting Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming
Dus ik snap niet zo goed waarom zij informatie willen hebben over deze brandwonden, tenzij dit natuurlijk door menselijk handelen wordt veroorzaakt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:57

potverdikkie schreef:
Zoals op dit moment bekend is, komt dit probleem bij meerdere rassen voor.
Aangezien het momenteel steeds meer voor komt, vragen wij ons af wat er aan de hand is dat er zoveel paarden getroffen worden.
In overleg met een medewerker van de L.I.D. hebbben we besloten ons te gaan verdiepen in deze problematiek in de hoop dat we een reden cq oorzaak kunnen vinden van dit gebeuren.

Ik heb niet het hele topic gelezen maar misschien handig om dit ook in overleg met de KNMvD te doen? De overkoepelende DA organisatie is dat namelijk. Als er echt sprake is van een toenemend probleem lijkt het me erg effectief om de knmvd hiervan op de hoogte te stellen (en wie weet hebben ze zelf ook al wat lopen) zodat de DA's ervan op de hoogte zijn?
Goed initiatief trouwens!!

joy117

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:27

hey pvd
Dus als ik het goed begrijp, ben je gewoon iemand die geen opleiding hiervoor heeft en gewoon net als elk ander hier op bokt zoveel mogelijk probeert te helpen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:02

JaBa schreef:
Caira schreef:
Dus het heeft absoluut zin om de waarden van mijn merrie nogmaals te laten meten?

Toch wel, want je wil toch weten wat de evolutie is? Normaliseren de waarden of blijven ze stabiel of in het slechtste geval stijgen ze nog? Als ze niet zakken dan weet je dat je moet blijven opletten met de zon en moet ze een speciaal dieet hebben. Dus zeker wel laten opvolgen...

Dat speciale dieet heeft ze al 3 jaar, zolang ze daar op staat is de zon geen enkel probleem. Vandaar dat ik me afvraag in hoeverre dit van een schimmel afkomstig kan zijn....

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:22

PVD, je idee is goed, maar bedenk dat er legio oorzaken kunnen zijn. Van een 'normale' maar heftige verbranding door een natte wei in felle zon,
allergiën, vergiftigingen, leverproblemen, verkeerde reactie op medicijnen, kunstmest tot Morbus Maculosis, een gevolg van 'naar binnen geslagen' droes toe.
Bij de een is de neus na 1 week al weer zo goed als genezen, bij onze pony is die huidgenezing na meer dan een jaar eigenlijk nog bezig, als die tenminste ooit nog helemaal normaal wordt.
Ik bedoel daarmee, de kans is aanwezig dat er nu veel verschillende, maar op elkaar lijkende aandoeningen op 1 hoop worden gegooid.
Maar niettemin, mijn zegen heb je.
De foto's uit het topic van mijn link mag je gebruiken, topic is van mijn dochter.
Ik zal morgen proberen foto's van de in zijn geheel afgevallen bles te plaatsen.
Als me dat lukt, dan mag je die ook gebruiken.

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:32

potverdikkie schreef:
Nog 1x voor de duidelijkheid. Ik ben geen dierenarts, handel uit wat ik zie en hoor. In samenwerking met de L.I.D en de gezondsheids dienst voor dieren, en natuurlijk dierenartsen probeer ik zoveel mogelijk informatie te verkrijgen, opdat er aan de hand van onderzoeken die gedaan zullen worden door erkende instanties (dus niet door mij) we hopen dat we zo snel mogelijk achter een reden, cq oorzaak kunnen komen.

Op dit moment is er sprake van een schimmel in het gras wat dit zou kunnen veroorzaken, maar is nog niet bewezen.

Vanmiddag heb overlegd met de gezondsheidsdienst, en die vroegen mij al of ik van de ergste gevallen grasmonsters wilden laten opsturen.

Ze kunnen de uitkomsten van de onderzoeken toch ook vragen aan de dienstdoende vee-arts (deze werkt samen met Utrecht heb ik begrepen) Zij heeft ook al monsters op kweek staan.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:47

Dit topic komt mij net onder ogen. Voor het helemaal door te lezen, doe ik ook even melding van de situatie bij onze paarden.

Ook onze paarden waren verbrand op de neus, allemaal die op het weiland stonden, de roze neus gedeeltes en de kootholtes.
Bij 2 paarden liep de verbranding op de neus erg door, maar is inmiddels goed aan het genezen.
Eigenlijk zijn ze allemaal verbrand in de kootholtes en allemaal hebben ze daar mok-achtige plekjes van gekregen.
Eentje zeer ernstig, ondanks vroeg behandelen liep het gewoon door, DA is geweest en kenmerkte het als mok. Inmiddels vanalles geprobeerd, maar echt werken doet het nog niet. (Cure-mok, zinkzalf, schoon en droog houden, antibiotica, wondzalf, sebacil. Morgen de mok kuur van huppa halen en proberen.)

De rest van de paarden heeft weinig tot geen last meer van de verschijnselen en geneest goed. Ze hebben de laatste 2 weken niet meer op het weiland gestaan.
(Locatie weiland was in friesland, Beetgum)

Overigens is dit hier nooit eerder gebeurd, ook niet bij 24/7 weiland en een warme zonnige zomer/voorjaar.

/edit: Ik zal morgen ook wel even foto's maken.
/ edit2: De paarden bij ons die er last van hebben zijn allemaal warmbloed. (kwpn, welsh). Er staat nog een fjord die niet op het weiland heeft gestaan, uiteraard heeft die geen witte/roze huid, maar die heeft verder ook nergens last van. (Ook het veulen van mijn merrie, (die zelf wel erg last heeft) heeft niks en dat is een cremello veulen, heel licht en roze dus.)
Laatst bijgewerkt door Faline op 14-08-08 00:18, in het totaal 2 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:58

Mijn pony heeft het ook (niet in ernstige vorm). Is wel een DA bijgeweest en die zei dat hij het heel veel had gezien de afgelopen tijd, idd alleen bij de witte aftekeningen.
Door antibiotica en vochtafdrijver zijn de benen weer slank en heeft hij ook niet duidelijk pijn meer.
Ook een ander paard uit zijn weiland heeft er last van (ziet er veel heftiger uit). Er staat overigens alleen gras, geen rare plantjes.
Mijn topic (Met onduidelijke foto van neus, ziet er nu weer anders uit, met korsten erop) [MD] Soort mok op neus
Benen zien er net zo uit als die van jalo, alleen niet meer dik

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 00:35

nog een ps. een van de pony's is een bonte, witte plekken op de hals zijn ook verbrand, geneest goed nu ze binnen staat. (van de ene op de andere dag was t helemaal gerimpeld, daarna zag het er echt verbrand uit (toen stond ze al binnen), toen begon te vervellen en nu is het weer rustig en aan het genezen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:15

Caira schreef:
JaBa schreef:

Toch wel, want je wil toch weten wat de evolutie is? Normaliseren de waarden of blijven ze stabiel of in het slechtste geval stijgen ze nog? Als ze niet zakken dan weet je dat je moet blijven opletten met de zon en moet ze een speciaal dieet hebben. Dus zeker wel laten opvolgen...

Dat speciale dieet heeft ze al 3 jaar, zolang ze daar op staat is de zon geen enkel probleem. Vandaar dat ik me afvraag in hoeverre dit van een schimmel afkomstig kan zijn....

Bij jou zal de oorzaak dan een blijvend probleem aan de lever zijn. De symptomen treden dan op door (tijdelijke) leverinsufficientie volgens mij. Ik denk dan ook dat als je nu bloed neemt van je merrie, de waarden nog steeds abnormaal zullen zijn.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:35

Even voor de 'kenners' onder ons.
Bij ons op stal komt iemand 1x per week lessen, zij heeft een zwarte tuiger met witte achterbenen. Dit paard heeft het al jaren en alhoewel ik er dus wel eerder van had gehoord vond ik het bij dit paard altijd al vreemd dat het nooit verbeterd. Deze ruin heeft gewoon het hele jaar door kale en korstige benen, de huid is altijd onrustig.
Zij vertelde dat hij ooit ernstig verbrand is geweest een paar jaar geleden en daardoor de rest van zijn leven hier last van blijft houden. Maar eigenlijk komt het er dus op neer dat hij blijvende leverproblematiek heeft.
Zij zou hier dus eigenlijk iets aan kunnen doen?? Eerst een de leverwaarden laten bepalen en aangepaste voeding oid??

Ik ben heel benieuwd! Ik hoop in ieder geval dat ik er op tijd bij ben geweest waardoor het bij mijn paard van voorbijgaande aard is ..

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:48

Ik zou het echt niet weten hoor. Dit zijn allemaal maar speculaties! Leverproblemen is één van de grote oorzaken, maar ook fototoxische planten (al dan niet door beschadiging van de lever), contactallergie en schurft (wat bij tinkers nogal eens in de sokken zit). Dus er is maar één boodschap: dierenarts bellen en goed onderzoek laten doen. Bovendien kan je een lever eigenlijk niet helpen genezen. Ofwel geneest hij vanzelf ofwel niet, maar kruipt veel tijd in! Je kan hem wel ontlasten door een speciaal dieet, maar dat is het ook.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:08

Irish heeft het idd het hele jaar door, niet op haar hele lijf, maar zeker op de benen. Pas bij een aangepast dieet en weiland, in combinatie met mokthee, zijn de problemen grotendeels opgelost.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:13

@jalo
Dat dier kan best een prima lever hebben hoor.
Ernstige verbrandingen kunnen gepaard gaan met een chronisch aangetaste huid.
Lidteken vorming en inderdaad constant schilfervorming en kale plekken.
Onze pony heeft op haar benen ook plekken waar het haar niet terug is gekomen en delen van haar bles zijn ook bobbelig en schilferig. Andere plekken op bles en benen zijn wel 100% hersteld.
Die waren gewoon minder sterk aangetast.
Het zelfde zie je bij mensen met ernstige brandwonden.
Op zich dus niets bijzonders maar wel erg vervelend.
Vooral omdat deze plekken super gevoelig blijven voor zonnebrand.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:19

Volcano, mijn pony is ook bont en heeft ook van de één op de andere dag een gerimpelde huid gekregen aan de witte delen op beide kanten van haar hals.
Na ong. een week viel het eraf aan de ene kant, de andere kant begint nu los te laten. Het ziet er netjes uit, rustig. Al doet het wel pijn. Heel ligt zie je weer haartjes groeien.

Ze heeft ook sinds 3 weken mok aan alle vier haar benen, omdat ze gauw zulke dikke benen heeft dat ze haar stal niet meer uit kan komen staat ze gewoon buiten. Ws is die mok ook een gevolg van de zonnebrand. Heb er een spciale mokzalf voor van de da en ook dit ziet er vrij rustig uit.

Mijn merrie heeft sinds mei een veulen en is volgens ons daardoor extra gevoelig en heeft wat minder weerstand.

Wat smeren jullie op de kale verbrande huid??

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:47

potverdikkie schreef:

He dat klinkt me bekend in de oren. Zoals ik eerder zei had mijn paard een schimmel vergiftiging waarvan ik de naam kwijt was maar nu weet ik het weer. Het was de lotirum.b.
Het giftige gras is nu gemaaid en afgevoerd. Paarden hebben daarna nog een week op voordroog gestaan en staan nu weer op de wei. Daarna kreeg mijn paard al die korsten. Het begon eerst met punten op de neus terwijl ze aan de voordroog zat. Daarna werd het een dikke korst op de lip. Toen stond ze alweer op de korte wei. En nu een paar weken verder is het haar voorbeen ter hoogte van de hoef.

DA zei dat het idd door het UV licht komt doordat de lever niet meer helemaal juist werkt. Kon hier niets aan doen dan alleen maar symptomen verhelpen. Hollistisch DA heeft wel homeopatisch middelen voorgeschreven tegen oa de lever (ze heeft nl ook last van haar nieren en huid is heel gevoelig en veel talg). Met hem heb ik tot nu toe goede ervaringen. Ben nu alleen het twijfelen of ik DA moet vragen om antibiotica of ontstekingremmers.De korsten zijn wel gevoelig en iets dikker maar ze rent en eet wel als een gek... nog steeds. Zoals ze altijd al deed dus niet anders.
Daarnaast zeggen andere mensen tegen mij dat ik beter met kruiden kan werken omdat deze gerichter op een bepaald onderdeel van het paardenlich. werken. Jullie kunnen je nu vast en zeker voorstellen dat ik een beetje 'gek Rolleyes 'wordt van dit allemaal. Wat is nu het beste.????? Ik probeer vooral logisch te blijven nadenken. En blijf dus voorlopig even bij de homeopatisch middelen en hou alles verder goed in de gaten.

Als iemand tips of logisch beredeneringen heeft hierover hoor ik het graag. Zal kijken of ik een goed fototoestel kan lenen voor foto's. Hopelijk heb je in ieder geval wat aan deze info. En hou ons op de hoogte aub.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:52

Mijn dierenarts heeft me doorgestuurd naar de homeopaat, volgens haar was dat succesvoller.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:53

als het niet een definitieve leverbeschadiging is
maar tijdelijk door bv een plantje wat ze eten
- oorzaak wegnemen
- wonden schoonwassen (betadine )
alle korten eraf
- insmeren met een ontstekings remmende huid kalmerende zalf
zelf heb ik het beste resultaat gezien met propolis zalf bij de imker vandaan dus niet de aloe vera creme waar de propolis overheen gevlogen is (daar krijg ik zelfs exceem van ,,)

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:07

NickyU, met propolis moet je uitkijken.
Dat kan enorm heftige allergische reacties geven en bij mensen die astma hebben (en dat zal met dieren niet anders zijn) wordt het absoluut afgeraden.

Een natuurlijk product is nu eenmaal niet per definitie en ten allentijde onschuldig.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:00

idje schreef:
NickyU, met propolis moet je uitkijken.
Dat kan enorm heftige allergische reacties geven en bij mensen die astma hebben (en dat zal met dieren niet anders zijn) wordt het absoluut afgeraden.

Een natuurlijk product is nu eenmaal niet per definitie en ten allentijde onschuldig.

geen een product is altijd onschuldig , zelfs water niet

weet dat je allergische reacties op uitwendig gebruik van propolis kan krijgen indevorm van vlekken
ook dat dit weinig voor komt

van allergische reacties bij astma weet ik niks van kan er heel eerlijk ook niks over vinden
wel van propolis stof wat ingeademd word
maar de gebruiksvormen zijn nooit poeder ..

wel ben ik bekend met allergische reacties op propolis producten welke niet puur zijn
zoals vermengingen in aloe vera cremmetjes bijvoorbeeld
het word dan wel propolis zalf genoemd maar is geen pure zalf
vaak zelfs met minder dan 1 % propolis !

ik gebruik iig nooit iets anders dan het spul bij de imker vandaan
(neutrale zalf met propolis of tinctuur (medische alcohol met propolis)
niet met vermengingen , daar krijg ik iig idd allergische reacties op
en niet te zuinig

dit is wat ik heb kunnen vinden

Citaat:
Eén op de 2000 personen is allergisch voor propolis. Dit uit zich door rode vlekken op de plaatsen
waar is gesmeerd of door jeukende plekken over het gehele lichaam en/of rode plekken of bulten op
'zweetplekken' zoals binnenkant ellebogen, polsen, oksels, liezen, knieholtes, enkels en andere
plekken, die wat vochtiger zijn. Deze reacties komen echter uiterst zelden voor

Citaat:
1. Sommige mensen blijken allergisch voor propolis. Die allergie wordt ook wel imkers‑eczeem genoemd. Een imker met zo'n allergie krijgt iedere keer nadat hij/zij in de bijen gewerkt heeft, jeukende, rode plekken op de handen waar deze in contact zijn geweest met propolis. Niet ernstig en het verdwijnt vanzelf weer. Maar zo iemand moet uiteraard geen propolis als therapie gaan gebruiken. Bij mensen die overwegen om propolis te gaan gebruiken en die niet weten of ze allergisch zijn, wordt aangeraden om het eerst op een klein plekje op de huid te proberen, ter controle. Overigens blijkt dat mensen die allergisch zijn voor propolis, dat ook zijn voor tolu‑ of perubalsem en omgekeerd. Verder lijkt de allergie vooral een probleem bij uitwendig contact: wanneer het op de huid wordt gesmeerd, en ook wanneer propolis wordt vermalen en het stof ervan wordt ingeademd of op het oogslijmvlies terechtkomt. Omdat allergie iets is dat zich kan opbouwen, moet men vooral bij babies en jonge kinderen oppassen voor overdosering. Bij inwendig gebruik komen allergische reacties zelden voor.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:41

Kan het iets te maken hebben met luchtvervuiling?
In Frankrijk is regelmatig 'ozon-alarm',waarbij ze gevoelige mensen afraden veel te doen(en de rest vragen de auto thuis te laten).
Is dat na te gaan of vervuilings pieken samenvallen met huid-problemen?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:05

@NickyU, sorry, wat astma betreft was ik in de war met koninginne gelei.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 15:53

Zwerte schreef:
potverdikkie schreef:
Zoals op dit moment bekend is, komt dit probleem bij meerdere rassen voor.
Aangezien het momenteel steeds meer voor komt, vragen wij ons af wat er aan de hand is dat er zoveel paarden getroffen worden.
In overleg met een medewerker van de L.I.D. hebbben we besloten ons te gaan verdiepen in deze problematiek in de hoop dat we een reden cq oorzaak kunnen vinden van dit gebeuren.

Ik heb niet het hele topic gelezen maar misschien handig om dit ook in overleg met de KNMvD te doen? De overkoepelende DA organisatie is dat namelijk. Als er echt sprake is van een toenemend probleem lijkt het me erg effectief om de knmvd hiervan op de hoogte te stellen (en wie weet hebben ze zelf ook al wat lopen) zodat de DA's ervan op de hoogte zijn?
Goed initiatief trouwens!!

De KNMVD is inmiddels ook ingelicht.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:00

Imke heeft het ook gehad. Half mei dit jaar. Imke heeft een grote witte bles en voor een haflinger zeldzaam maar ze heeft drie witte benen en 1 been met een klein wit vlekje op de kroon rand.
De ellende begon met blaren op de neus,schok ik niet heel erg van ze heeft dat wel vaker al was het nu wel heel erg.
De volgende dag had ze allemaal hele grote bulten vooral op de flanken en tussen de voor benen.
Gelijk de DA gebeld waarschijnlijk was het een allergie moet haar temp in de gaten houden en binnen een dag of twee moest het weg zijn.
De volgende dag waren de bulten zo goed als weg. Maar haar drie hele witte benen waren helemaal op gezwollen en het wond vocht kwam er uit gelopen.
DA weer gebeld ze kwam niet maar weer goed tempen en benen afspoelen en stappen met haar.
We hebben er toen voor gekozen om haar niet binnen te zetten maar wel de deur van de stal open te zetten zodat ze zelf kon kijken wat ze wilde. Ze heeft ongeveer 3 weken als een dood vogeltje in de stal gestaan. Was echt heel ziek.
koorts heeft ze nooit gehad.
De dikke benen gingen uiteindelijk helemaal kapot en zaten onder de wonden en korsten. In smeerde de benen in met levertraan zalf.
Uit eindelijk is ze nog zieker geworden want ze had in eens maden op de benen zitten.
weer DA gebeld moesten de benen wassen met een chemisch goedje.
Maden waren na drie dagen weg.
Toen ging het de goede kant op.
Maar haar benen zijn nog steeds niet echt mooi. En 1 been zit nog steeds soms vocht in.

ik heb later de tip gekregen om er van boegem balsam op te smeren dit heb ik op haar neus gedaan er hielp nog het beste van alles.
Deze zalf kun je bij de drogist kopen.

oja wij hadden een onschuldig soort berenklauw in de wei staan. Maar denk wel dat het hier van is geweest