Wormenspuit, hoe vaak nu eigenlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Wormenspuit, hoe vaak nu eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:57

Karin_deB schreef:
Ik doe sinds kort aan mestonderzoeken. Krijg je thuisgestuurd, stop je een beetje mest in een potje, en dan krijg je de uitslag thuis.
Toevallig van de week gedaan en wat blijkt, ze hoeft niet ontwormd te worden. Dus dat scheelt weer een wormenkuur, die anders toch overbodig is.

Ik ga het nu volgens dit systeem doen Lachen

Ik doe het inmiddels ook, vanaf februari en ik vind het super. Bovendien krijg je ook advies met welke werkzame stof je moet ontwormen. (áls je moet ontwormen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:52

@tamaramt: Ik krijg net een pb van iemand die weet dat jij onder m'n foeiknop staat en ik jou dus niet meer lees, en dat je weer 'es op een vervelende manier op mijn post gereageerd hebt. Ik heb je post dus maar 'es geopend en gelezen. Hier mijn (laatste) reactie op jou.

1. Ik kom niet bij elk topic aan met tekstfragmenten die ik van internet afhaal.
2. Mijn vorige post over ontwormen en de essentie van mestonderzoek was iig nièt ter info voor jou, maar voor iedereen die daar (wel) in geïnteresseerd is.
3. Ga vooral door op jouw manier en verdiep je vooral niet in nieuwe ontwikkelingen, inzichten en kennis.
4. Ik lees jouw berichten dus niet en reageer daar dus ook niet op. Het lijkt me dan ook zinvol dat je ook niet meer op mijn berichten reageert.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:07

Ik vind die tekststukken juist altijd heel interessant Ja
En zo te lezen is het stuk niet zomaar van internet af geplukt, maar komt het uit een tijdschrift voor diergeneeskunde, en is zelfs door een DA geschreven.

Ik vind dat je altijd moet openstaan voor nieuwe methodes Lachen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:13

tamaramt schreef:
tja, joviban jij komt altijd bij elke topic aan met tekstfragmenten die je van internet afhaalt
prima hoor maar ik ga liever uit vanuit de praktijk
en de praktijk en de da zeggen iets anders dan bovenstaande
ik gebruik al zolang ik me kan herinneren de ontwormwijzer en de paarden zijn er nooit resistent voor geworden en de paarden hebben nog nooit wormen gehad
in ieder geval de afgelopen 15 jaar niet(bij de verschillende paarden)
dus ik blijf de ontwormwijzer mooi hanteren

Tamarant, ik vraag me af of je begrijpt wat resistentie betekent. Het zijn namelijk niet de paarden die resistentie opbouwen, maar de wormen. En de wormen worden in het algemeen resistent, dus niet alleen de wormen die op dat moment in jouw paard leven... Hmm, ik weet niet of ik het goed uitleg.

Neem bijv. artsen die antibiotica voorschrijven bij een simpele verkoudheid of griep. Op een gegeven moment wordt de bacterie resistent voor antibiotica en zal je er niet meer beter van worden. Maar dan ben jíj niet resistant geworden maar de bacterie. En die bacterie plant zich vrolijk voort en verspreid zich van mens op mens. Zo zijn er door de jaren heen al heel wat resistente bacteriën bijgekomen en moet er steeds weer nieuw antibioticum uitgevonden worden. Als dit maar doorgaat en doorgaat zal het eind zoek zijn op een gegeven moment.

Zo is het ook met wormen, we zijn ze zelf lekker aan het kweken. Áls je paard wormen krijgt is het nog maar de vraag of je ze kunt bestrijden en of ze resistent zijn of niet.

En net zoals er artsen zijn die antibiotica voor blijven schrijven, zijn er DA's die de ontwormwijzer blijven promoten.

Ik stel voor je eerst ergens in te verdiepen voordat je uitgaat van je eigen praktijk want dat jouw paarden nog nooit ziek geworden zijn van een worminfectie wil niet zeggen dat deze 'nieuwe' inzichten op onzin gebaseerd zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:26

Inderdaad Ja Paarden kunnen niet resistent worden, maar kunnen wel een afweersysteem opbouwen tegen wormen. Dat betekent dat het lichaam van het paard de wormen en eitjes gaat aanvallen zodat deze zich niet kunnen vermenigvuldigen en geen besmetting kunnen veroorzaken. Als jij steeds die wormen vergiftigd dan maakt het paard niet genoeg afweersysteem meer aan, en als het dan eens wormen binnenkrijgt die wél imuun zijn voor je wormkuren dan heb je een probleem, want dan kan het paard er zelf ook niks meer mee, en wordt de besmetting alleen maar erger.
En jij hebt dan niet in de gaten, want jij blijft maar wormkuren erin gooien zonder dat je de mest laat controleren. Pas als de wormbesmetting zó erg is dat het paard begint af te vallen, of dat je de wormen ziet kruipen in de mest, dan merk jij het op..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:35

tamaramt : ook jouw paarden hebben wormen Knipoog
ELK paard heeft wormen! pas als er te véél zijn wordt er in de paardenwereld gesproken over : Mijn paard heeft wormen
Wij ontwormen op schema van de DA, meende nu 4x per jaar? zo om de tien weken dacht ik, en telkens met een ander middel.
dit zijn wij gaan doen nadat we een enorm ziek paard hier gehad hebben, die worminfectie had.
het werkt prima, paarden staan er lekker bij, niets aan de hand Lachen
Het controleren kun je alleen via de mest doen, als je ze uiteindelijk zelf uit de anus of in de mest ziet, ben je knap te laat! dan is de infectie al zo dusdanis gevorderd dat je rap stappen moet ondernemen... maar als jij netjes blijft ontwormen is er IMO niets aan de hand. vaka merk je het wel aan een paard of hij er wel/niet last van heeft Lachen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:11

JoviBan schreef:
@tamaramt: Ik krijg net een pb van iemand die weet dat jij onder m'n foeiknop staat en ik jou dus niet meer lees, en dat je weer 'es op een vervelende manier op mijn post gereageerd hebt. Ik heb je post dus maar 'es geopend en gelezen. Hier mijn (laatste) reactie op jou.

1. Ik kom niet bij elk topic aan met tekstfragmenten die ik van internet afhaal.
2. Mijn vorige post over ontwormen en de essentie van mestonderzoek was iig nièt ter info voor jou, maar voor iedereen die daar (wel) in geïnteresseerd is.
3. Ga vooral door op jouw manier en verdiep je vooral niet in nieuwe ontwikkelingen, inzichten en kennis.
4. Ik lees jouw berichten dus niet en reageer daar dus ook niet op. Het lijkt me dan ook zinvol dat je ook niet meer op mijn berichten reageert.

ik heb niet op een vervelende manier op je bericht gereageerd Haha!
ik zeg alleen maar dat jij altijd een andere manier hebt van denken en die dan probeert door te drammen als de enigste goede reden dmv tekstfragmenten via internet
en jouw eigen mening en manier van denken is niet altijd de juiste
en ik ben niet de enigste die dat vind zoals je in eerder topics al hebt gehoord
enne alle topics staan vrij voor iedereen om hun mening te uitten
ik heb je tekstfragment door da laten lezen maar die blijft bij mijn eerdere stelling
dus zoals ik al aangaf ; ieder zijn eigen ding
ik ga uit vanuit de praktijk en doe het op mijn manier en jij gaat uit vanuit internet en doet het op jouw manier; prima toch Haha!
iederen tevreden

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:03

Ik heb me laten vertellen dat ook wormen een cyclus hebben en dat ze eens in de zoveel tijd eieren afscheiden. Ik vraag me af in hoeverre dat waar is? Want dat zou de betrouwbaarheid van een wormonderzoek (=momentopname) niet en goede komen.

Eens per jaar worden op onze stal een aantal verzamelmonsters genomen en gecontroleerd. Is de wormbesmetting minimaal, dan krijgen we toch een standaard ontwormschema om dat jaar te volgen.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:43

heb deze week een mest onderzoek laten doen,
en hoef niet te ontwormen.
advies is om in november weer een onderzoek te doen.

paard keek overigens wel even vreemd toen ik met me plastic handschoen en buisje de stal in kwam a jeej je heb gepoept!!
en daarna in zijn drol liep te grabbelen Clown

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:05

Ik ontworm meestal 1 keer in de 3, 4 maanden. Dat is mij altijd geadviseerd en mijn paard heeft nog geen wormen gehad.

Kan iemand mij misschien een pb sturen hoe dat precies zit met die mestonderzoeken? Lachen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:25

Ben absoluut geen voorstander van eitellingen/mestonderzoek. Waarom: Niet altijd worden eieren afgescheden in de mest. Lintwormeieren vaak al helemaal niet. terwijl er wel een fikse infectie is of snel onstaat. Het is een momentopname en zegt niks over de eigenlijke toestand. Heb hier helaas zelf al eens ervaring aan op gedaan. Weliswaar met een hond maar komt op hetzelfde neer.
Daarnaast heeft elk paard wormen. Doe je preventief niks dan vermeerderen ze zich. Mijn dierenarts/baas zegt altijd. Vindt je wormen in de mest dan is er binnen geen plek meer.
Ik ontworm altijd via een vast schema en heb hier bij de paarden nog nooit geen problemen gehad.

Iemand vroeg wat Bandwormen zijn, Dat is de Duitse benaming (Bandwürmer) voor lintwormen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:17

Het is toch niet helemaal waar dat wormen zich alleen maar razendsnel vermeerderen als je niet ontwormt. Elk paard heeft een afweersysteem, en dat valt de wormen en parasieten aan.

Over de lintwormeneieren, dat weet ik niet. Waar heb je dat gehoord, dat de eieren niet worden uitgepoept? Lijkt me sterk, zo'n onderzoeksinstituut zou dat dan toch moeten weten..
Maar ik ken zat mensen die alleen met ivermectine ontwormen, en dan twee keer per jaar, voor en na het weideseizoen, met Equest (moxidectine dus). Ik herinner me nog goed dat dat vroeger 'de regel' was.. Lintwormen worden in dat geval dus helemaal niet aangepakt.

Ik vind het trouwens ook raar dat mensen zeggen 'mestonderzoek gebeurt te weinig keren per jaar, in de tussentijd kan er een flinke wormbesmetting ontstaan'.. Zo'n vast schema zoals dat van jou, wilawander, hoe ziet dat er uit? Hoevaak per jaar geef je bijvoorbeeld praziquantel? Daar zit toch minimaal een half jaar tussen, of niet? Dan zouden die lintwormen een half jaar de tijd hebben om zich te vermeerderen. En volgens sommige mensen zou je dan al een gigantische wormbesmetting moeten hebben..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:29

Lintwormen hoef je maar 2 x per jaar te bestrijden ivm de cyclus.

Mijn schema ziet er ongeveer als volgt uit.

Jan> Equest
April> Equest Pramox of Equimax of dubbele dosering Pyrantel tegen lintwormen.
Juni:Pyrantel
Augustus: Ivermectine
Oktober: Zelfde als April.
December: Equest

Ik werk in Duitsland bij een dierenarts en hier is al langer bekend dat Lintwormen vaak de oorzaak zijn van koliek. Heb hier zelf ook veel problemen met koliek gehad en sinds een jaar of 3 ontworm ik 2 x p/j tegen lintwormen en zelden meer koliek gehad. (in ieder geval geen waar geen duidelijke oorzaak was). Lintwormen zijn zeer zelden (eigenlijk niet) zichtbaar in de mest.

Heb zelf een hond die als pup maar problemen bleef houden met maag en darm. verdacht waren wormen maar mestonderzoeken kwam niks uit. Zag er prima uit. Uiteindelijk een bloedonderzoek gedaan en daar kwam de aap uit de mouw. Fikse wormbesmetting. Mest nog eens laten onderzoeken: Negatief. daarna maanden lang moeten ontwormen om de 10 dagen. Laatst nog weer eens een bloedtest gedaan. Negatief. Ik geloof dus absoluut niet in mestonderzoeken.

Wil je dit enigzins betrouwbaar doen dan moet je zeker van 5 dagen mest opsturen. Aangzien dit niet gebeurt ben ik overtuigd dat er in NL steeds meer problemen met wormen gaan voorkomen. Daar veel mensen hier helemaal van overtuigd zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:48

Oke, bedankt voor de uitleg Ja
Ik ga eens een mail sturen naar dat mestonderzoekslab, eens kijken wat zij hierop te zeggen hebben Lachen
Dus voor de mensen die wel mestonderzoek laten doen raad jij aan om, als ze toch een wormkuur moeten geven, altijd voor eentje te kiezen die ook tegen lintwormen werkt? Ik zal dat zelf wel doen volgende keer, voor de zekerheid.

Maar ik zie dat jij in het wormschema 3x of zelfs mogelijk 4x achter elkaar met moxidectine ontwormt. Ben je zo niet bang voor resistentie?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:56

MysticTinker schreef:
Oke, bedankt voor de uitleg Ja
Ik ga eens een mail sturen naar dat mestonderzoekslab, eens kijken wat zij hierop te zeggen hebben Lachen
Dus voor de mensen die wel mestonderzoek laten doen raad jij aan om, als ze toch een wormkuur moeten geven, altijd voor eentje te kiezen die ook tegen lintwormen werkt? Ik zal dat zelf wel doen volgende keer, voor de zekerheid.

Maar ik zie dat jij in het wormschema 3x of zelfs mogelijk 4x achter elkaar met moxidectine ontwormt. Ben je zo niet bang voor resistentie?

Ben heel benieuwd naar het antwoort Knipoog Graag via PB want kan topics vaak niet weer vinden. Ik zou in ieder geval ongeacht wat voor een onderzoek in het voor en najaar tegen lintwormen ontwormen. Als je minder moxidecine wilt doen kan je ook de dubbele Pyrantel nemen of de Ivermectine+ praziquantel (Equimax) zo kan je daar ook wisselen.

Edit: Ik ben van mening dat er maar één orzaak is voor resistentie en dat is onderdoseren. iets wat vaak om geld te besparen wordt gedaan. Aangezien veel paarden meer als 600 Kg. wegen. Of bij pony's die bijvoorbeeld 400Kg wegen. Zie je veel eigenaren een 600 Kg spuit verdelen. Zo van dat is wel genoeg......