Advies over dampig paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mellamoshan

Re: Advies over dampig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 07:40

thx noom Knipoog
klinkt positief Siebjuh! Vork

Joevert, afgelopen 3 dagen vind ik haar wat down. Ze is niet haar eigen vrolijke ik. Vanavond krijgt ze haar laatste kuur Prednison en dan gaan we eens kijken voor verdere behandelswijze in overleg met de da.
Eergister had ze het zwaar met het warme weer en gister was het ook niet optimaal. Ik hoop dat het vandaag beter weer voor haar wordt Knipoog

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:58

Van prednison kunnen ze ook vreselijk moe worden he, dus kan best dat ze daar ook wat down van is.
Toch blijf ik erbij een smet je DA te overleggen voor een scopisch onderzoek. en eens te kijken naar wat voor hooi/kuil oid je voert, mss dat paardenkuil of voordroog beter is?

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:05

Buzz off deken werkt goed voor die zwarte monsters. Merk bij mij toch wel echt dat hij een iets verkoelende werking heeft(ook handig voor de beestjes.. oh wacht.. daar is hij voor ontwikkeld Vork )

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 10:15

buzz off deken.. hm, zal ik eens naar kijken wanneer het weer weer omslaat want vandaag zou ze het niet bepaald nodig hebben Vork

Hoe gaat het met jullie paardjes? Gister was ik erg postief gestemd over haar. Zelfs na 20 min stappen had ze eigenlijk bijna geen verschil in ademhaling en ik had het idee dat het haar toch minder moeite kosten, dat het wat natuurlijker ging zeg maar. Ze hoefde niet zo erg de lucht naar buiten te persen.... Weet niet goed hoe ik het moet omschrijven Vork
Dit weer zal haar in ieder geval goed doen vandaag.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:40

Hier wel oke, heeft goed geregend hier vandaag maar mevrouw toch buiten laten staan. Weerstand begint weer goed op peil te komen.
Voor het lucht naar buiten persen noem ik pompen, dat je de buik op en neer en breed en smal ziet worden.
Kaepa staat de komende dagen hopelijk 24/7 op het land, met savonds een voederbeurtje met vitamine brok(Pavo Liga)

Voor thuis zijn we alweer bezig met een behandelplan voor de eerste paar weken. 22 augustus gaan we weer naar huis en daar moet ze snachts op de paddock(en van de winter ook weer, maar daar denken we nog niet aan) en daar hoest ze helaas ook van. Hoestcure, paddock sproeien, hooispray, pollentjes, buzz off deken, liefde en aandacht. Wat zijn onze paarden toch verwend, maar ze hebben het nodig. Lachen

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 10:11

Weer een kleine update, heb het heel erg druk op m´n werk dus bijna geen tijd om te bokken vandaar dat er nu pas weer een update komt.

Jouv gaat nogsteeds hetzelfde. Redelijk...
Het gaat niet geweldig, maar er zit geen verslechtering of verbetering in. Haar vacht begint wel weer wat te glimmen en ze is weer wat vrolijker. Het komt en gaat met vlagen bij haar. Geef haar nu een drainage compositum van de groene os, omdat ze nu net van de prednison af is, heb wel het idee dat ze daar goed op reageert.

Hoe gaat het met jullie paardjes?

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:01

Mijn tinker heeft vorig jaar zomer vergelijkbare klachten gehad, hoesten, piepen, enorm pompen, echt vreselijk om te zien. De hele rattaplan qua dierenartsen en kliniek gehad. Biopten, poeders, injecties en uiteindelijk prednison (waardoor haar veulen ook is afgestoten, gelukkig maar gezien haar staat). Ze stond de hele dag in een hoekje van de wei naar adem te happen.
Moedeloos werden we er van en we overwogen sterk om haar te laten inslapen. Op een feestje sprak ik Herman van der Aa, hij is dierenarts en we raakten aan de praat over ons probleem. Hij vertelde mij dat er in America en Canada hele goed resultaten worden behaald met het toevoegen van Zwavel aan het voer (MSM, te koop bij de Paardendrogist). Wanhopig als we waren hebben we op zijn advies de prednison (is rommel en alleen een blokker en geen medicijn) afgebouwd en de MSM toegevoegd. Dit speelde in september dus het weer werd ook al iets beter voor haar. We hebben afgesproken het aan te zien tot afgelopen voorjaar/zomer. Socks knapte zienderogen op, dit jaar hebben we haar pas in februari weer voorzichtig opgepakt qua rijden. Ze is de hele zomer doorgekomen zonder te pompen of te piepen. Wel is ze nog wat gevoelig op haar luchtwegen en als de bak echt stoffig was dan stapten we alleen maar. Kortom, we hebben weer een vrolijk, stout paard dat zich uitstekend voelt. Tuurlijk, af en toe kucht ze een keer als het pollig of erg warm was maar zo heeft ze een heerlijk paarwaardig leven en kunnen we het rijden zeker in herfst en winter weer lekker opvoeren. Ik kan je niet anders dan aanraden om het op zijn minst te proberen! Sterkte!!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:56

mellamoshan schreef:
Weer een kleine update, heb het heel erg druk op m´n werk dus bijna geen tijd om te bokken vandaar dat er nu pas weer een update komt.

Jouv gaat nogsteeds hetzelfde. Redelijk...
Het gaat niet geweldig, maar er zit geen verslechtering of verbetering in. Haar vacht begint wel weer wat te glimmen en ze is weer wat vrolijker. Het komt en gaat met vlagen bij haar. Geef haar nu een drainage compositum van de groene os, omdat ze nu net van de prednison af is, heb wel het idee dat ze daar goed op reageert.

Hoe gaat het met jullie paardjes?

Dat heb ik die van mij ook gegeven na de Pretnisolon. Je kunt dat samen geven met Luchtweg Compositum. Dat spul werkt echt onwijs goed!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 09:51

Luchtweg compositum merk ik echt helemaal geen verschil mee... Misschien dat ik zwavel idd ook nog eens ga proberen dan, wie niet waagt wie niet wint! Knipoog

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 09:53

Oh moet er trouwens bij vermelden dat ze gister een topdag had!

Met poetsen stond ze een beetje down te wezen, beetje met haar hoofd op half 11 te staren. Dacht dat ze dus een ontzettende offday had. Maar zodra ik op haar sprong/stapte, werd ze in 1 keer wakker en liep ze als een trein! Heb niet lang maar wel pittig met haar doorgestapt, was weer helemaal blij! Haha!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 09:23

Maandag komt de da weer, dan stel ik jullie weer even op de hoogte, hoe gaat het met jullie kanjers?

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:17

Ben benieuwd wat de da heeft gezegd,gaat het de goeie kant op??
Ook ik zit met hetzelfde probleem.
Zit op dit moment op een telefoontje van de da te wachten of we vandaag (anders morgen) terrecht kunnen in de kliniek voor een bronchoscoop (meting) aan de hand daarvan kunnen ze bekijken of medicatie nog mogelijk is,dus zit vreselijk in spanning.
Heb met mijn 22 jarige merrie ook de hele behandeling doorstaan van antibiotica/ontstekingsremmers en ventipulmin.
Volgens mijn da heeft ze astmatische bronchitus met longinfenseem(?),het zag er niet goed uit volgens hem en wilde haar zo snel mogelijk op de kliniek hebben voor die meting (maar dan moeten ze wel tijd hebben en daar wacht ik nu op,SLOPEND!!!)

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:22

Met mijn kleintje gaat het goed, ze heeft nu ook weer dagen dat ze niet hoest. Helaas wel erg wisselend weer hier, dus vandaag heeft ze voor de zekerheid op het land een regendekentje omgekregen, gezien het de afgelopen dagen erg warm is geweest(Onze buur-stal zal ook wel deken, gister liep die pony nog met een buzz-off, vandaag met een regendeken.. en de rest loopt zonder:P)
Kaepa begint ook goed aan te komen, ein-de-lijk. Ik wil tevens ook de kruiden van de groene os gaan voeren, kijken of het wat helpt naast de hoestcure.

Helaas komt de winter er alweer aan(mevrouw is net uit haar wintervacht, mag ze er weer in) en gezien ze moeilijk door haar vacht heen komt krijgt ze binnenkort weer een extra vitamine shot.

Bij mij is het - volgens mij - ook meer een weerstand probleem wat zich verder uit in het hoesten.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 20:42

De da is dus gister geweest en bracht beter nieuws mee dan ik ooit had durven hopen. Ik had het eigenlijk al een beetje opgegeven de hoop. Ik zag dat ze de laatse tijd er goed was, maar toch, het duurde al lang. Bij het luisteren hoorde hij helemaal niets!
Ik mag weer heel rustig aan met haar gaan opbouwen!!!
Ik kan het nog steeds niet zo goed geloven, dus heb gevraagd na een klein draven en wat stappen of hij nog eens wilde luisteren, met hetzelfde resultaat!

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:47

Top! Gefeliciteerd! Haha!

En nu hopen dat het zo blijft Haha!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 07:47

Inderdaad, ik vond haar eergister qua ademhaling niet echt geweldig... Maarjah, ze heeft dan ook al 4 maanden bijna stilgestaan en het weer was ook weer wat benauwd...