paard door prikkeldraad gegaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: paard door prikkeldraad gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:25

Mijn paard heeft laatst ook in de draad gehangen, hij had 1 grote snee dwars over zijn been lopen. Meteen de Da gebeld die antibiotica en ontzwellingspoeder heeft gegeven, die ik een week aan een stuk moest geven. Ook elke dag ontsmetten en daarna aluminiumspray opspuiten zodat de vliegen er niet aankonden. We zijn nu zo'n drie weken later en je ziet er niets meer van. Het lijkt me dus een goed idee alsnog de DA te bellen, dan kan die nog antibiotica geven en je inlichten over de verdere behandeling. Oja, mijn DA heeft mijn paard toen ook nog twee injecties gegeven (welke dat waren weet ik niet meer), en dat eigenlijk voor maar een "simpele" snee...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:01

Nog geen reactie van de TS. Ben benieuwd hoe het gister is gegeaan..

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:07

ik ook,

prikkeldraad is geen goede afrasting, maar dit is nu eenmaal gebeurd

het lijkt mij heel verstandig om een dierenarts te laten komen, voor eventuele ziekten die het paard op kan lopen
(denk aan tetanus, is hij daarvoor ingeent? dit is namelijk alleen bij lichte gevallen te genezen dus je kunt er maar beter snel bij zijn, anders is het ongenezelijk)
dus een belletje naar de dierenarts, die kan de wond eventueel ontsmetten enzo, wel zo verstandig Knipoog

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:29

Germatje schreef:
Nou nu nog de dierenarts bellen voor te hechten is te laat,dus de enige optie is om het heeel goed schoon te maken en in smeren met het een of ander (heeft iedereen weer een ander middeltje voor) Maar als het echt groot is zou ik er toch nog een dierenarts bijhalen, wellicht moet het ingepakt worden.

Je kan er ook nog groene klei opsmeren zodat het afgesloten is voor vliegen, maar dan moet je wel zeker weten wat het schoon is!

Citaat:
Ik weet niet hoe diep de wond is anders had ik er ook geen dierenarts bij gehaald, heb nog al wat negatiev ervaringen met dierenartsen vandaar.
Ik zou het gewoon elke dag schoonspoelen met water, droogwrijven als dat lukt en dan insmeren met clandula zalf, als je dat elke dag doet zie je er straks niets meer van.
Ik heb hier alleen nog maar goede resultaten van gezien.

Nogmaals: de beste manier om flink wat wild vlees en infectie te krijgen op een wonde is ze insmeren met allerlei huismiddeltjes.
Het enige wat er op een wonde hoort zijn producten die daarvoor bedoeld zijn zoals isobetadine ed
.

Ik ben het hier niet mee eens en ben wél voorstander van groene leem:

Foto? dat kan:
Voor:
Afbeelding

Tijdens behandeling met groene leem:
Afbeelding
Afbeelding

Na:
Afbeelding Alleen nog maar een kaal plekje waar ook al weer wat haar op komt/groeid.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:30

En toch zou ik daar niet voor kiezen, ik heb er andere ervaringen mee.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:33

Nou ja, ieder zijn mening toch? Ja

Trouwens, iedereen zegt wel dat ze het stom vinden dat ze prikkeldraad heeft, maar wáár staat dat dit in haar land is?
Ons land is afgezet met 3 banen schiklint van 3cm breed, maar het land van de veeboer tegeover ons land heeft wél prikkeldraad, misschien is dat bij haar ook wel zo.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 12:36

Klara16 schreef:
TS: denk eens ernstig na over jouw manier van paarden houden!

Een paardenwei hoort NOOIT omheind te zijn met prikkeldraad. Dat is heel gevaarlijk en in veel landen al terecht verboden. Je moet zo snel mogelijk je omheining volledig vervangen.

Verder vind ik het vreemd dat jouw paard gisteren 2 ernstige wonden oploopt zonder dat je er een veearts bijhaalt. De optimale periode om een wond te hechten is binnen 6 uur na het oplopen en die is nu dus voorbij. Dat wordt een lelijk litteken door jouw nalatigheid. Het paard zal in ieder geval antibiotica moeten krijgen om infectie te voorkomen. Het is bovendien over een paar uur weekend.

Dus sta op, zet de computer uit en laat een veearts komen!

kijk, ik weet dat een paardenwei nooit met prikkeldraad omheind mag zijn, maar voor de duidelijkheid, het is niet mijn weide, de paarden mogen er gewoon staan omdat we thuis geen grote weide hebben en ze hier vooral geen eten hebben. de paarden zijn van mijn schoonbroer en de moeder van mijn vriend, als zij het niet nodig vinden de DA te laten komen. het is trouwens geen echte diepe snede anders had er wel meer bloed aangehangen. we hebben het gisteren nog goed ontsmet en gezorgd dat er geen vliegen aankonden. ik kan ook moeilijk tegen hun zegge dat ze de DA moeten laten komen als zij het niet nodig vinden... ik vroeg gewoon een beetje raad ivm ontsmetten en de vlieg ervan weg houden omdat ik er op de moment ook niet meer aan kan doen. ben ook de enige die aan zijn achterbeen durft komen, want hij is 2 jaar en nogal schuchter. daarom moet niet iedereen mij beginnen afsnauwen over dat ik achter mijn pc moet komen en de DA moet laten komen. het is niet aan mij om de DA te bellen. maar ik denk dat ze in het vervolg wel beter gaan opletten. over de omheining van de wei ga ik me niet meer uitlaten want het is niet mijn of hun wei, dus ik denk niet dat wij daar een andere omheining moeten plaatsen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:53

Aluminiumspray kan je denk ik wel gewoon kopen, wond ontsmetten en dan erover spuiten, zo kunnen de vliegen er niet aan en blijft alles proper.

Elienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:58

Als je het al vaker hebt gedaan zou je het zelf best schoon kunnen maken, met water of een soort jodium zeg maar.
Maar ik zou zelf de DA bellen om te komen kijken, meestal wordt het dan gehecht of doen ze er zalf op en een soort verbandje er om heen.
Veel Beterschap !;)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:01

kijk, ik weet dat een paardenwei nooit met prikkeldraad omheind mag zijn, maar voor de duidelijkheid, het is niet mijn weide, de paarden mogen er gewoon staan omdat we thuis geen grote weide hebben en ze hier vooral geen eten hebben. de paarden zijn van mijn schoonbroer en de moeder van mijn vriend, als zij het niet nodig vinden de DA te laten komen. het is trouwens geen echte diepe snede anders had er wel meer bloed aangehangen. we hebben het gisteren nog goed ontsmet en gezorgd dat er geen vliegen aankonden. ik kan ook moeilijk tegen hun zegge dat ze de DA moeten laten komen als zij het niet nodig vinden... ik vroeg gewoon een beetje raad ivm ontsmetten en de vlieg ervan weg houden omdat ik er op de moment ook niet meer aan kan doen. ben ook de enige die aan zijn achterbeen durft komen, want hij is 2 jaar en nogal schuchter. daarom moet niet iedereen mij beginnen afsnauwen over dat ik achter mijn pc moet komen en de DA moet laten komen. het is niet aan mij om de DA te bellen. maar ik denk dat ze in het vervolg wel beter gaan opletten. over de omheining van de wei ga ik me niet meer uitlaten want het is niet mijn of hun wei, dus ik denk niet dat wij daar een andere omheining moeten plaatsen.[/quote]

Dit wist ik niet. Vandaar mijn mening die is gebaseerd op hetgeen je als eerste hebt geschreven.
Sorry dat het zo bevooroordeeld was, maar ik deed het met al het info dat je als eerste hebt gegeven.
Succes!

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:06

dan zou ik er voor zorgen dat er geen troep ed in de wond kan komen. troep erin blijft gevaarlijk
maar ik zie al dat je er voor hebt gezorgt dat er geen vliegen bij kunnen komen, een verbandje erom heen draaien werkt prima...
maar dan moet je wel een verbandje hebben Clown

(niet te strak eromheen draaien, een beetje als bandages snap je? Knipoog )

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:08

het beste dat je nu kunt doen is het advies van de DA opvolgen en de wonden zo goed mogelijk verzorgen.
Wat je nog meer moet doen is direct het prikkeldraad vervangen door stroom koord/lint of houten hekwerk.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:09

maar het paard is niet van haar Knipoog en zij bepaald ook niet over de omheining...
valt er anders niet te praten met de eigenaar van de wei? Lachen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:35

_nicolle_ schreef:
dan zou ik er voor zorgen dat er geen troep ed in de wond kan komen. troep erin blijft gevaarlijk
maar ik zie al dat je er voor hebt gezorgt dat er geen vliegen bij kunnen komen, een verbandje erom heen draaien werkt prima...
maar dan moet je wel een verbandje hebben Clown

(niet te strak eromheen draaien, een beetje als bandages snap je? Knipoog )

Er zijn ook van die verbanden te koop die zelf kleven, dat lijkt me in dit geval wel gemakkelijk.. Misschien kun je zoiets aanschaffen. Wat helpt tegen vliegen is levertraan erop smeren, mits de wond natuurlijk eerst schoon is. Levertraan bevordert de genezing ook erg goed. Ook dit is een huismiddeltje, en er zullen vast mensen zijn die dit 3x niks vinden, maar ik gebruik het zelf bij hele kleine wondjes wel om de vliegen weg te houden. Grote wonden, of wonden waar ik gewoon niet van kan overzien hoe het verder zal genezen, komt bij mij altijd een DA bij. Helaas kan dat in jou geval niet..

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:36

ja dat is ook een oplossing, ik weet in ieder geval dat een verbandje er om heen een goede oplossing is

Ranny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 06:43

Ben wel benieuwd hoe het nu met het paardje gaat.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:09

hoe gaat het nu met het paard?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:06

heel goed, wonden zijn mooi toegegroeit en hij mankt al een tijdje niet meer. hij ijsbeert zelfs al terug door de wei :p

maar ik denk wel dat hij zen lesje heeft geleerd, want hij is veel rustiger en doet thuis ook geen moeite meer om te ontsnappen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:12

dat is een goed teken. Hoe gaat het nu met de prikkeldraad? Word het nog vervangen?

Fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:42

schrikdraad word vaka hetzelfde genoemd als lint Knipoog
[/quote]

En dat is toch echt niet hetzelfde...[/quote]

oke schrikdraad en schriklint dan? Clown[/quote]

ong Clown Wel een goede trouwens Tong uitsteken

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 11:06

C_arola schreef:
dat is een goed teken. Hoe gaat het nu met de prikkeldraad? Word het nog vervangen?

nee, zijn hem gisteren naar de weide gaan doen, omdat hij hier bijna geen gras heeft, en toen kwam er een vent staan l*llen over dat 'Natuurpunt' de weide gekocht heeft. en dat de paarden daar niet mochten staan, even man gehaald die gezegd had dat ze daar wel mochten staan. en toen bleek dat wij wel het recht hadden om het stuk grond te onderhouden, maar waarschijnlijk moeten de paarden er na een tijd toch af, dus waarom nog moeite doen?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:11

ja, begrijpelijk. Hoop alleen dat ie niet nog een keer door het draad gaat.
Waar komt ie nu te staan?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:20

Hammeke schreef:
en toen bleek dat wij wel het recht hadden om het stuk grond te onderhouden, maar waarschijnlijk moeten de paarden er na een tijd toch af, dus waarom nog moeite doen?

Om herhaling te voorkomen?

Ik persoonlijk zou echt alle moeite in de wereld doen om mijn paarden voor iets te beschermen.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 13:31

waarschijnlijk moeten we de andere weide in orde gaan maken, en anders komen ze terug thuis te staan voor een tijdje tot we terug een andere weide vinden. maar volgens mij heeft hij zen lesje wel geleerd. hij bleef mooi van de prikkeldraad weg, ben gisteren nog gaan kijken en ze doen het heel goed. maarja ze moeten er toch weg dus.
en kdenk wel dat hij echt zen lesje heeft geleerd, nuja, dat hoop ik toch.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:36

Gelukkig dat hij zo goed hersteld is! Lachen

en natuurpunt heeft idd altijd wel wat te zeuren Knipoog ze kopen hele stukken bos op en als je er dan nog door rijd met de paarden dan krijg je zo'n boos mannetje achter je Nagelbijten / Gniffelen