Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:45

_eenmalig_ schreef:
omdat ik nu al bruikbare tips heb binnen gekregen! Daarom dus.

Waar de DA dus niet opgekomen is, neem ik aan. Knipoog
Goh, toch wel weer prettig te zien hoe bokt ook kan werken. Knipoog

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:46

_eenmalig_ schreef:
Djilan dank je wel!

Hij drinkt wel goed. Is in iedergeval niet uitgedroogt.
Foto's van de benen zijn denk ik niet geschikt voor hier op bokt.
De eigenaren wisten dat het niet goed ging met het paard, maar wilde niet ingrijpen vanwege de kosten.

Jezus... niet ingrijpen vanwege de kosten... Boos! Had dat arme dier dan op zijn minst die lijdensweg bespaard en er nog een centje voor gevangen bij de slager als je dan toch al niks om het dier geeft Huilen Je moet toch al heel lang niet hebben ingegrepen om het zover te laten komen...

Ik ben blij dat je de moed hebt gevonden dit dier nog een kans te geven. Ik hoop van harte dat je moeite hiervoor beloond wordt en dat dit dier een leven wordt gegund, zoals het zou moeten zijn...
Sterkte!

Echt tips voor je heb ik niet. Ik kan wel vanalles gaan roepen, maar acht mezelf daarvoor niet deskundig genoeg. Ik duim mee vanaf de kant

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:47

de draver in mijn profiel zag er ook zo uit bij aankoop.
mijn vriendin had meelij met hem en was op slag verliefd
hij zat onder de bloedwormen en ook de ruggengraat op zijn kont was zo als bij deze
je kon je hand op de pink zetten en dan kwam je niet over het bot uit,zo mager!

gelukkig had hij geen mondprobleem.
maar echt eten ging ook niet ,zij is toen biks gaan weken en heeft hem dat laten drinken.
en het heeft mnd geduurd voordat hij goed op gewicht was!

veel succes met hem ,en petje af Haha!

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:47

jemig wat een verhaal.Ik vindt het echt super van je dat je het wil proberen.Ik hoop dat de sonde gaat helpen.veel succes en hoop dat je ons op de hoogte hou

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:55

Vind het zo knap dat je dit paard nog een tweede kans wilt geven, wat hij trouwens ook wel verdient.

Hoop zo dat het je lukt, veel sterkte

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:02

Ik weet dat toen onze kat niet kon eten door een kaakfractuur (die niet meteen geopereerd kon worden omdat ze te zwak voor narcose was) ze 3 maal daags van de dierenarts een spuit met de belangrijkste vitamines kreeg. Ik neem aan dat dit voor paarden ook mogelijk is?? Het ging vooral om de vitamines die de organen op gang houden. Bovendien kreeg ze zo ook veel vocht binnen, wat zorgde dat ze niet uitdroogde.

Hopelijk is het mogelijk om sondevoeding te geven, en is de zwelling ondertussen iets minder.

Knap dat je het wilt proberen voor dit paard! Petje af Lachen

Misschien kun je een vitamine en mineralen supplement in water oplossen??? Daarnaast heb ik zelf goede ervaringen met zilverwater (soort natuurlijk antibiotica). Maar dit zou ik zeker met de dierenarts overleggen (net als alle andere tips die je hier krijgt).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:05

Allemachtig wat een ellende...
Ik neem aan dat je niet verder moddert wanneer blijkt dat er te veel schade is. Mocht het toch 'reparabel' zijn dan zou je in eerste instantie kunnen proberen ontsteking en zwellingen homeopatisch op te lossen. Daarvoor hoeft hij niet echt te slikken, die middelen kun je gewoon in z'n wang of onder z'n tong leggen. Hiermee kun je al veel doen zonder dat hij direct onder 't mes hoeft en kun je de zwelling aanpakken zodat een sonde mogelijk wordt. Ik zou in jouw geval zeker een homeopaat raadplegen (je mag me eventueel PB-en als je niemand weet/kunt vinden).

Wanneer hij weer kan/wil eten, zou ik ook een kuurtje Synbiozyme (van NAF, te bestellen bij de Paardendrogist) geven (nadat hij ontwormd is). Dit paard zal (nagenoeg) geen darmflora meer over hebben en dat heeft hij wel nodig om zijn voedsel voldoende te verteren en voedingsstoffen op te kunnen nemen. Zolan de darmflora niet optimaal is kun je er in stoppen aan voor en supplementen wat je wilt, maar zal hij het niet optimaal benutten. Synbiozyme werkt beter dan normale probiotica producten omdat het ook prebiotica bevat, die er voor zorgen dat de probiotica ook daadwerkelijk blijven leven.
Maar da's dus iets voor 'later' zorg, als hij eenmaal van de medicijnen af is (die tasten de darmflora ook aan) en ontwormd is.
Laatst bijgewerkt door Francis op 10-07-08 16:09, in het totaal 3 keer bewerkt

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:07

Helemaal super, en complimenten voor je inzet en doorzettingsvermogen!
Dat dit arme ding nu zo is, is natuurlijk verschrikkelijk.
Zoals er inderdaad al meerdere keren wordt gezegd kun je dit proberen:
- Sondevoeding geven
- grote injectiespuit(zonder naald) daarin vloeibaar eten doen en in zijn mond spuiten zodat hij alleen maar hoeft te slikken.
- supplementen in zijn water doen
- evt. grasbrok verweken?

Heeft hij ook al gemest? je kan misschien een mestonderzoek laten uitvoeren?
Ik ben heel benieuwd hoe de röntgenfoto's eruit zien morgen en of de tandarts er ook iets mee kan!
hou ons op de hoogte!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:12

In verband met de gebrekkige darmflora zou ik geweekte bietenpulp met een vit- min- aanvulling overwegen via de sonde. natuurlijk wel zeer sterk aanlengen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:13

Erg moedig dat je dit moeilijke "probleem" op je neemt (of moet ik zeggen uitdaging Knipoog )
Man, wat een ellende zoiets.

Zou je ook druivensuiker met wat water bij hem naar binnen kunnen krijgen? Daar krijgt hij misshien ook weer wat energie van.

Ik ben heel benieuwd wat de foto's opleveren.

Succes!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:13

ik maak voor mijn oudje vreselijke vloeibare slobber hij likt die gewoon binnen vervolgens zet ik de spuitslang in zijn mond om alles weg te spoelen.

sterkte met dit paardje laat je nog fotos zien van het hoofd

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:23

Bietenpulp zou ik dus écht niet doen, dat kunnen z'n darmen echt niet aan. Verder heeft bietenpulp niks met darmflora te maken, darmflora zijn hele specifieke bacterien die in leven blijven in de darmen van een paard. Alles wat niet 'paard-eigen' is kun je wel inbrengen maar overleeft het niet. Zelfs de darmflora producten voor mensen zoals yalcult (of hoe je dat ook schrijft) heeft voor paarden geen zin. Ieder dier wat gebruik maakt van darmflora voor de spijsvertering heeft z'n eigen 'darmcultuur'. Synbiozyme is daar dus speciaal voor gemaakt. Zeker een zwak dier als dit zou ik niet met 'lapmiddelen' aan de gang gaan maar gewoon spul wat bewezen werkt (en dat Synbiozyme echt goed werkt weet ik uit eigen ervaring).

In z'n water kun je beter ORS zakjes doen i.p.v. suiker, die kun je gewoon bij de drogist krijgen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:24

Tita, ze heeft al gezecht dat die foto's niet komen.
wat een situatie! Probeer idd eens suiker in het water.
Sneu dat iemand een dier zó aan zijn lot kan overlaten.. ik hoop dat hij opknapt!

petje af voor jou.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:26

Ach gut
Bietenpulp is juist hetgeen wat (na gras) het beste past bij de darmflora van een paard.

puur krachtvoer kan nu de darmflora juist nog meer uit balans brengen.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:27

hèèl veel sterkte en petje af voor je inspanning voor deze arme knul.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:29

Wow!! Ik vind het echt geweldig dat je dit voor een paardje wilt doen! De meeste tips zijn al genoemd en ik heb geen aanvulling meer. Echt heel veel succes en ik hoop dat het gaat lukken met hem.
Super.. Haha!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:32

heel veel succes!
het lijkt erop dat het paard misschien wel een kaakfractuur heeft gehad en daarom zijn mond niet open kan doen.

ik ben benieuwd naar de uitslag van de foto's!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:39

pol013 schreef:
Ach gut
Bietenpulp is juist hetgeen wat (na gras) het beste past bij de darmflora van een paard.

puur krachtvoer kan nu de darmflora juist nog meer uit balans brengen.

Ik schrijf dus al dat dat middel bedoeld is om de darmflora weer op peil te brengen, dit dier hééft geen darmflora meer.
Synbiozyme is geen krachtvoer maar een middel wat pro- én prebiotica bevat. Door dit middel kan hij zijn voer (en dat maakt niet uit of dat kracht of ruw voer is) weer voldoende opnemen. Zonder darmflora verteert een paard zijn eten niet voldoende.

Bietenpulp bevat geen darmflora, hoogstens gisten. Dat kan bij een paard wat al wel darmflora heeft wel wat helpen, maar zoals ik uitgelegd had, heeft Synbiozyme ook prebiotica.
Wanneer een paard nl. ernstig ziek geweest is (hoge koorts), ernstige tekorten gehad heeft of veel AB's gehad heeft, is de darmflora vaak (deels) dood, maar ook de hele leefomgeving verstoord.
Je kunt dan wel darmflora (probiotica) in brengen, al dan niet door een supplement, maar die zullen ook weer dood gaan omdat ze niet in leven kunnen blijven in de darmen.
De prebiotica in Synbiozyme zorgen er voor dat de leefomgeving dusdanig verbeterd dat de probiotica die je in bengt in leven kan blijven en kan groeien en dat dus op die manier een paard weer een gezonde darmflora kan krijgen.
Synbiozyme kost een keer een euro of 20 en da's een éénmalige kuur van drie weken, daarna ben je ook klaar.
Ik zou dat dus véél liever adviseren dan lapmiddeltjes of dingen die niet eens werken, zéker in een ernstig geval als dit, waarbij je alle zeilen bij zult moeten zetten om het dier er weer bovenop te krijgen.
Ik snap dat mensen soms zo min mogelijk geld willen/moeten/kunnen uitgeven, maar geloof mij (ik was ook gedwongen zuinig te doen), dit middel is zijn geld MEER dan waard.
Toen mijn paard ernstig ziek was geweest had zijn 4 kilo(!) voer nodig om weer enigsinds op gewicht te komen. Na haar kuur Synbiozyme kon ik direct terug naar 2 kilo en bleef ze toch aankomen. Waarom... omdat ze nu wel haar voer voor 100% benutte...

_eenmalig_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:42

Ik krijg zeer veel PB met de vraag naar een hoofdfoto of beenfoto's.
Nogmaals die ga ik niet plaatsen. Ik heb de mods deze foto's verzonden, en in overleg is er besloten deze niet te plaatsen.

Wat ik wel zal proberen te doen is morgen de rontgenfoto's te plaatsen.

Liss@ Hij heeft zijn kaak ook gebroken. Echter we weten niet of het nog gebroken is of verkeerd is aangegroeid.

En we willen weten waarom de gaten in zijn mond niet dicht zijn gegaan, en hij zijn tong niet naar behoren kan functioneren. Hij kan niet likken, zijn tong kan ook niet naar buiten.

Ik heb hem net wat electrolyten (voorzichtig klein beetje) gemengd met water gegeven, en dat dronk ie wel.

Hij krijgt elke dag een vitaminespuit, antibiotica en pijnstilling.
Pijnstilling bouwen we wel af, daar ik anders niet kan inschatten hoe erg de pijn is, en of verdere behandeling wel zinvol is.

Rest mij nu nog de keuze qua sedatie morgen...............

_eenmalig_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:43

Francis@ Waar verkrijg ik dit?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:43

Stond in m'n eerste post, is van N.A.F. en je kunt het bij de Paardendrogist bestellen.
Maar ik zou dus wel even wachten met geven tot hij geen AB meer krijgt, anders is het wel weggegooid geld, AB doodt bacterieën, ook de goeie...
Laatst bijgewerkt door Francis op 10-07-08 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:44

_eenmalig_ schreef:
Morgen komen ze met rontgenapparatuur hierheen om foto's te maken van de 4 quadraten in de kaak. Daarna komt direct een zeer goede paardentandarts, die aan de hand van de foto's die digitaal op schijf gezet worden gaat kijken of hij in kan grijpen.
Let wel, hebben we weer het volgend probleem, dat het paard niet sterk genoeg is voor een sedatie, dus sta ik voor de keuze of ik hem mega veel pijn ga laten aandoen, maar wel kan behandelen, of wachten met het risico dat hij alsnog zal sterven.

Paard kan mond niet opendoen, maar ook al prop ik het achterin dan laat ie het uiteindelijk weer vallen.
Hij maakt nog wel een klein beetje de schaar beweging van het kauwen. Pakt voer met de tanden, maar tong doet ook relatief niets.

Ik ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen.
Ik denk niet dat je je nu druk moet gaan zitten maken over hoe dat morgen verloopt. Laat dat gewoon op je af komen.
Het kan alle kanten op. Wellicht is het zo gepiept en is alleen een lichte behandeling al voldoende om hem weer een beetje vooruit te helpen voorlopig. Tuurlijk kan het ook zo zijn dat er grof materiaal gebruikt moet worden om er iets van te kunnen maken, maar ik neem aan dat DA en TA samen wel tot een goed plan van aanpak zullen komen toch?
Zelfs al zouden ze zeggen, het kost te veel werk ik begin er niet aan, dan kun jij altijd nog zeggen dan zoek ik wel een ander.
Doe wat jij denkt dat goed is voor dit paard.

Ik zou toch denken dat "dikmakers" zoals bijvoorbeeld pulp en mais niet zo goed is voor dit paardje. Het lijkt mij dat vitamientjes-mineraaltjes meer past bij wat hij nodig heeft toch? Maar goed dat weet ik ook niet.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:48

_eenmalig_ schreef:
Ik krijg zeer veel PB met de vraag naar een hoofdfoto of beenfoto's.
Nogmaals die ga ik niet plaatsen. Ik heb de mods deze foto's verzonden, en in overleg is er besloten deze niet te plaatsen.

Wat ik wel zal proberen te doen is morgen de rontgenfoto's te plaatsen.

Liss@ Hij heeft zijn kaak ook gebroken. Echter we weten niet of het nog gebroken is of verkeerd is aangegroeid.

En we willen weten waarom de gaten in zijn mond niet dicht zijn gegaan, en hij zijn tong niet naar behoren kan functioneren. Hij kan niet likken, zijn tong kan ook niet naar buiten.

Ik heb hem net wat electrolyten (voorzichtig klein beetje) gemengd met water gegeven, en dat dronk ie wel.

Hij krijgt elke dag een vitaminespuit, antibiotica en pijnstilling.
Pijnstilling bouwen we wel af, daar ik anders niet kan inschatten hoe erg de pijn is, en of verdere behandeling wel zinvol is.

Rest mij nu nog de keuze qua sedatie morgen...............

Let wel op met electrolyten dat je de verdunning niet te sterk maakt. Het mag niet teveel zout bevatten, anders droogt hij er alleen maar van uit. Wat je hem misschien het beste kan geven is een 'fysiologische oplossing'. Dat is 0.9% zout in water. geef hem in ieder geval geen zoutoplossingen die sterker zijn dan dat want daarmee ga je hem verder uitdrogen (tenzij hij er voldoende gewoon water bij kan drinken)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:49

Niet zo steigeren joh Francis.

Waarschijnlijk geef je een goede tip. Ik geef daar alleen een aanvulling op.
Als je nu geweekte brokken of slobber gaat geven heb je de kans dat je de darmwerking nog verder verstoord. Ik geef alleen aan dat je dan voorlopig (gezien het practische aspect= pap maken) beter even voor bietenpulp kunt kiezen.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:50

is het een idee om het advies van francis om synbiozyme toe te dienen een idee?