Verhaal over het slachthuis...dat we net ontglipt hebben

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Verhaal over het slachthuis...dat we net ontglipt hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:00

Yinari schreef:
Steefjevos schreef:
Hallal is een traditionele manier van slachten. De dieren worden gesneden in de hals, de slagader wordt hierbij doorgesneden. De dieren bloeden dood, ze worden niet eerst met een kogel door het hoofd geschoten zoals in de andere slachthuizen in NL.
Het is misschien een ándere manier van slachten, maar het duurt alsnog niet lang voordat het dier dood is. Het mag in NL alleen in gecertificeerde slachthuizen.

IK persoonlijk vindt het ook geen prettige gedachte, maar het is onderdeel van een geloof en daar moet je soms maar gewoon respect voor hebben. Als het echt vreselijk was, was het in NL wel verboden geweest.
Op deze site staat een heel verhaal met uitleg:

http://www.animalfreedom.org/paginas/op ... feest.html

LET OP: ER STAAT ONDERAAN WEL EEN PLAATJE. Op het plaatje zie je dode schapen liggen (niet veel bloed ofzo, maar voor het geval er mensen van schrikken vermeld ik het maar)

Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben vaak in slachthuizen geweest en Hallalslachten is walgelijk, een verschrikking. De dieren moeten vaak ook nog eens in een toestel wat ze omkeerd waardoor ze het vreselijk benauwd krijgen doordat de pens op de longen drukt.

Ik vind deze manier van slachten ouderwets, achterhaald en mensen die dit volgens hun geloof eten moeten hun hersens maar eens gaan gebruiken en bedenken dat vlees op de moderne manier geslacht, ook prima uitgebloed en dus 'rein' is!

Idd ik ben ook geen fan van het hallal slachten. Andere slachting gebeuren behoorlijk netjes vind ik. Maar het hangt nog altijd van het slachthuis af.
Ik denk dat de topicschrijfster haar verhalen een beetje erg overdreven zijn.
@topicschrijfster: je moet weten dat tien jaar geleden het slachten helemaal anders gebeurde dan nu. Nu zijn er zoooooveeel wetten hierrond dat het heel wat beter gebeurt ivm dierenwelzijn. dus je kunt je verhalen van 10 jaar geleden zeker niet vergelijken met nu.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:08

crossmonster schreef:
Vergassen van varkens vind ik ook geen prettige dood ..
Ook dat gebeurd heel veel in nederland.

als het goed gebeurt hoeft het niet slecht te zijn. Ik zag onlangs een reportage ivm de doodstraf, ze zochten een andere, betere methode. Daarbij werd ook gas gedemonstreerd bij een varken. varken ging eten, in de bak ademde hij het gas in viel om, werd wakker, ging weer eten, viel weer om, enzovoort. Hij had er blijkbaar weinig besef van. Maar ik vermoed dat er wel een ander gas wordt gebruikt tijdens het slachten. Probleem is hier ook dat de machine waarin ze vergast worden goed moet worden afgesteld ivm concentratie en zakken of stijgen van het gas. en men dus zeker moet zijn dat ze goed vergast worden.

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:41

Raar dat de 1e DA zei dat het beest niet meer te redden was. Boos!

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 23:16

Citaat:
Ik denk dat de topicschrijfster haar verhalen een beetje erg overdreven zijn.

Zoals ik hier al meerdere keren probeerde duidelijk te maken: niet overdreven, ben geen klein kindje dat zon verhaal voor de eerste keer hoord en alles overdrijft zoals jij het noemt, zou het ook niet geloven moest het van iemand anders zijn.
Maar oopjes en nonkels geen zoiets zeker niet overdrijven tgen mij hoor:)

Alé niet slecht opppakken, maar ik neem het wel zo op

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:37

Op dit moment ben ik heel blij dat ik vega ben.

Ik moest afgelopen schooljaar iedere dag langs een slachthuis, en de veetransporten die daar aankwamen waren echt afschuwelijk. Het bloed liep er soms langs.
Geen dode beesten meer voor mij!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:41

Girlgamer schreef:
Naar dat die ene DA een inschattingsfout heeft gemaakt. Maar dat kan natuurlijk gebeuren.

ps. paarden kunnen de dood echt niet ruiken. Ben zelf een aantal keer naar het slachthuis geweest en die paarden waren iedere keer heel rustig en op hun gemak daar.

paarden kunnen de dood wel ruiken. een vriend van mijn vader is dierenarts en zegt dat ook. soms kan het paarden mischien niks schelen als ze dood willen door veel pijn maar de meeste dieren ruiken dat wel

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:11

nikita_benno schreef:
paarden kunnen de dood wel ruiken. een vriend van mijn vader is dierenarts en zegt dat ook. soms kan het paarden mischien niks schelen als ze dood willen door veel pijn maar de meeste dieren ruiken dat wel

die beesten ruiken de dood echt niet hoor...
die reageren op wat baasjes of andere mensen doen of op geuren die daar hangen...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:17

je moet zowiso meer DA's naar je paard laten kijken voordat je m laat afmaken. Zo zei 1 DA over mijn paard dattie atrose had, iniedergeval iets met de botten.. en dattie afgemaakt zou moeten worden, en zo zei een andere dattie een gescheurde pees had. Ik bedoel.. je wilt toch weten als je die keuze moet maken, waarom je hem hebt gemaakt?

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:37

Het slachten van dieren is al een noodzakelijk kwaad. Maar als het toch gebeurd laat het dan op een zo humaan mogelijke wijze gebeuren. Bij het hallal (moslim) en kosjer(joods) slachten mogen de dieren niet bedwelmd(geschoten/geëlektrodiceerd) worden. De dieren moeten zo geslacht worden ivm. dat de adriline in het lichaam hoger wordt.
Dat deze wijze van slachten nog toegestaan wordt is een groot schandaal. Er zijn europese landen waar deze wijze van slachten al verboden is. Maar het is economisch/financieel voor een paar slachterijen aantrekkelijk om de dieren zo te slachten alleen al voor de export.
Kleine dieren schapen/geiten/kalveren zijn inderdaad redelijk snel doodgebloed. Maar zie een koe aan zijn vier poten opgehangen en vervolgens geslacht dit duurt dan wel even voordat deze is leeggebloed en het dier in zijn doodstrijd hangt te spartelen.
Zolang het nog niet verboden is het goed dat het in een slachthuis kan gebeuren en niet meer zoals het vroeger vaak gebeurde thuis want nu wordt er gecontroleerd. Persoonlijk meegemaakt 28jr. geleden in een flat op de 7e etage, de vader des huizes de vier geitjes die hij een dag daarvoor bij de kinderboederij had gekocht, hallal geslacht in de douche met alles onder bloed etc.
Maar zolang er financiele belangen zijn en het bestuur bang is om beschuligd te worden van discriminatie zal het nog toegestaan blijven.
Trouwens ik hoor of zie geen enkele zog.dierenbeschermings organisatie stelling nemen tegen deze wijze van slachten

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 11:08

pinuts schreef:
je moet zowiso meer DA's naar je paard laten kijken voordat je m laat afmaken. Zo zei 1 DA over mijn paard dattie atrose had, iniedergeval iets met de botten.. en dattie afgemaakt zou moeten worden, en zo zei een andere dattie een gescheurde pees had. Ik bedoel.. je wilt toch weten als je die keuze moet maken, waarom je hem hebt gemaakt?

Ja snap ik ook niet, hij was al zolang hun DA , dus trokken ze zijn oordeel niet in twijfel hé.

(Naar mijn pony zijn er 4verschillende DA's komen kijken -beetje psyco eigl- maarja, ze heeft toch een spuitje moeten krijgen... Boos! )

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:12

Wanneer weet je dat een DA goed is? Bij zon moment zou ik gewoon meerdere ernaar laten kijken. Hoeft natuurlijk niet, maar net als een dokter is een DA net zo. Ze zeggen niet allemaal t zelfde, zijn ook maar mensen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:41

haleyjames schreef:
Citaat:
Hallal is een traditionele manier van slachten. De dieren worden gesneden in de hals, de slagader wordt hierbij doorgesneden. De dieren bloeden dood, ze worden niet eerst met een kogel door het hoofd geschoten zoals in de andere slachthuizen in NL.
Het is misschien een ándere manier van slachten, maar het duurt alsnog niet lang voordat het dier dood is. Het mag in NL alleen in gecertificeerde slachthuizen.

IK persoonlijk vindt het ook geen prettige gedachte, maar het is onderdeel van een geloof en daar moet je soms maar gewoon respect voor hebben. Als het echt vreselijk was, was het in NL wel verboden geweest.

Op deze site staat een heel verhaal met uitleg:

http://www.animalfreedom.org/paginas/op ... feest.html

LET OP: ER STAAT ONDERAAN WEL EEN PLAATJE. Op het plaatje zie je dode schapen liggen (niet veel bloed ofzo, maar voor het geval er mensen van schrikken vermeld ik het maar)

ik vind het toch wel heel heftig
hoe die man met zijn voet het schaap in bedwang houd terwijl zijn keel word opengesneden :S!
en wat ik het meeste wreed vond is dat ik die schapen in de hoek zag staan
wachten daar totdat hun aan de beurt zijn

hopend dat de deur opengaat
heel sneu

Dat wordt bij de " normale" slacht niet anders gedaan.. daar staan de koeien ook in een rij en zien ze de gene voor hun ook dood vallen. En dan zijn ze zelf aan de beurt.

Ik vind het ook niet netjes als je letterlijk langs kadavers moet lopen voordat het paard dood "geschoten" wordt. Maar ja, liever dat dan dat zo'n paard van handelaar naar handelaar moet wat crossmonster ergens al zei.

Halal vind ik ook niet de manier, alhoewel het wel soms overdreven wordt.. het is een kwestie van een paar secondes meer en niet minuten zoals hier soms word beweerd. En nee, dat praat het nog niet goed. Maar overdrijven is ook een vak.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:09

Mijn mening: Als Hallal slachten zo diervriendelijk was, dan hadden ze het in alle slachthuizen wel gedaan want het scheelt weer een extra handeling.

Maar dat is het dus niet!!
Dus geef mij maar een lekker biefstukje van een koe die eerst een pin door zn hoofd gehad heeft. Vork

Lama12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:19

Ik snap niet zo goed wat de inschattingsfout van de dierenarts te maken heeft met het slachthuis!!

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 13:06

Lama12 schreef:
Ik snap niet zo goed wat de inschattingsfout van de dierenarts te maken heeft met het slachthuis!!

De DA zei dat er niets meer te doen was aan de wonde aan zen been. Dus de eigenaar wou nog geld uit het arme paardje slaan dus liet hij het paardje naar het slahcthuis brengen.
Maarja het is goed afgelopen he:)

Missy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:43

Girlgamer schreef:
Naar dat die ene DA een inschattingsfout heeft gemaakt. Maar dat kan natuurlijk gebeuren.

ps. paarden kunnen de dood echt niet ruiken. Ben zelf een aantal keer naar het slachthuis geweest en die paarden waren iedere keer heel rustig en op hun gemak daar.

Echt een naar verhaal en raar dat de dierenarts zo snel een paard "afkeurt" zonder dat er foto´s of iets dergelijks zijn gemaakt.

En ik denk eerlijk gezegd wel dat dieren "een paard in dit geval" echt wel aanvoelen als er iets verevelends gaat gebeuren, dierenarts of slacht in dit geval.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:09

Als ik een paard heb dat het leven niet meer trekt op een humaan manier, krijgt ie de spuit. Dat is een keuze dat ieder voor zich maakt.
Vind het ook niks dat een varken dmv gas om het leven komt, misschien omdat ik teveel 2wereld oorlog docs heb gezien.
Er zijn goede en slechte slachthuizen, de excursie van bokt was een goede, maar je hebt ook slechte.
En ik denk dat je bij een slechte slachthuis het ook wel kan merken aan het paard. Dit hoeft bij een goede slachthuis niet te zijn.

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 07:54

Pfff! wat een geluk voor jullie beestje! Bloos Akelig slachthuis, wil er echt niet in de buurt komen...
Gelukkig is ze weer helemaal opgeknapt!