Imago01 schreef:Ik kan nog stééds niet begrijpen waar het fabeltje vandaan komt dat een paard met ijzers (en stiften dan) meer grip zou hebben dan een blootvoets paard.
Mensen, maak er toch niet zulke mietjes van en word geen dief van je eigen portemonnee! Ik ben alleen voor ijzers in geval van probleemvoeten maar als een paard gewoon goede voeten heeft, eraf met die (on)dingen.
Zo koop ik ook geen paard die niet op blote voeten kan staan. Ik wil ze (wat dat betreft) puur natuur zodat het hoefmechanisme het meest tot zijn recht kan komen; hetgeen door ijzers alleen maar beperkt wordt!
Ik heb ook ZZ-l gereden en ook daar keken mensen mij weleens wat vreemd aan en ik geloof dat ik al aardig wat mederuiters van hun geloof heb laten stappen door mijn goed beargumenteerde uitleg.
Bovendien heeft een paard dat zonder ijzers staat, draagkracht over de hele hoefrand…met ijzers is het afhankelijk van de stiften. Soms verlies je er weleens ééntje en moet het paard het doen op de grip van één enkele stift, nee, lekker handig.
Ook een onzinnig argument is waarom de topruiters dit dan niet doen…nou, ik kan je wel vertellen dat die paarden dan wel hogere dressuur mogen lopen maar ook niet allemaal dé correcte en gewenste beenstand hebben. Kijk maar eens héél goed…en voor het hogere dressuurwerk wordt er toch wel even wat meer gevraagd en dan is een ijzertje een uitkomst.
Bovendien lijkt het wel een soort ‘must’ en modegrill of gewoon stupiditeit zoals ik het zie dan, dat mensen die op hoger niveau rijden (maar niet alleen zij hoor, ook de gemiddelde ruiter) per definitie een paard op ijzers willen; met sommigen valt ook niet te communiceren en heb ik zoiets van: hoe hoog je ook mag rijden (of hoe laag)…jij moet nog véél leren…
Ik heb er in ieder geval nog nooit het nut van ingezien maar ja…
Ik vind dit een rotreactie eigenlijk. Ik ben ook zwaar tegen ijzers als het niet nodig is, maar mijn paard heeft de grip echt nodig. Ik ben nou op een aantal buitenwedstrijden geweest, negen van de tien keer was het toen gewoon droog en als ik iets te scherp door de bocht ging, iets te hard ging, dan ging mijn paard half onderuit, dag vertrouwen, paard doet niets meer, ging als de ziekte aan me hangen, alle gang eruit in de galop.. Een groot fiasco. Ze staat nu op ijzers, heb 2 keer ermee op het weiland gereden, zowel met nat als droog weer, en ze staat nu gewoon steviger op d'r voeten, er komt eindelijk een fatsoenlijke middengang uit zonder dat ze half onderuit gaat. Je kan dit niet zeggen als een "dit gaat op voor alle paarden" maar dit moet echt per paard bekeken worden. Mijn zusje rijdt net als ik L1 en haar paard gaat prima zonder ijzers, geen enkel probleem, maar bij die van mij kan het jammer genoeg niet.
!