ontwikkeling kennis v.w.b. paardenvoeding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:03

Maarten schreef:
koe het grootste gedeelte van de energie en eiwit haalt uit de ruwe celstof van gras. Deze ruwe celstof wordt namelijk door de pensmicroben omgezet in vluchtige vetzuren (energie-leveranciers)

Dit gebeurt bij paarden in de dikke darm, net hetzelfde, zij verteren de cellullose, wij mensen kunnen dat niet.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:57

Door ervaring en goed observeren leer je een heleboel over voeding. Ook laat ik me regelmatig adviseren door bijv. de fouragehandelaar en de DA. Als het nodig is verander is soms iets. Ik voer verder op het oog en let heel goed op hoe ze eruit zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 11:32

Maarten, hoeveel VEP zit er in een kilo gras?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:11

Dat ligt eraan Lov wat voor gras.......
Het gras dat bijvoorbeeld voor de koeien bestemd is wordt veel harder bemest en vroeg gemaaid, om een zo hoog mogelijk eiwitgehalte te krijgen. Wij zelf hooien alleen t.b.v. onze paarden, dus wij bemesten minimaal en laten het gras doorgroeien totdat het grofstengelig is geworden, waardoor het eiwitgehalte relatief gezien veel lager uitvalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 15:33

Laten we paardengras nemen, om het makkelijk te maken.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 16:01

Lovely, gemiddeld koeigras bevatte in 2001 per kg droge stof 994 VEM. (Voeder eenheid melk). Paard met 1-3 uur werk per dag had 6700 VEM nodig.

Citaat:
Theoretisch gezien kan een paard wat tot zeer zwaar werk per dag verricht met alleen maar hooi (wel onbeperkt uiteraard). Maar dan krijgt hij niet al zijn vitaminen en mineralen binnen en daarom moet je toch wel wat brok bijvoeren.

Maar Mickey, dat gaat dus niet op voor gras! Dat verhaalt wel rond, maar aan de hand van algemeen aangenomen normen die een paard moet hebben (zie die boekjes) klopt dat dus niet.
Kebie's minimale grasopname is 42 kg, en ik kan dat terugbrengen tot 21 en dan krijgt ze nog voldoende vitaminen en mineralen binnen. Alleen zout (NaCl) wordt te krap.
In mijn geheugen gravend zit in hooi alleen maar te weinig vitamine A, en dat kan je ondervangen door wortels bij te voeren. Of is dat ook een broodje aap?

Enne, Maarten, betekend jouw verhaal dat de hoeveelheid eiwitten in gras dus eigenlijk geen kwaad kunnen omdat ze door het paardelichaam worden omgezet in onschuldige aminozuren? Waarom is iedereen dan zo gefocussed op eiwitten?

Zannekin, dat weidepaarden minder problemen hebben lijkt voor mij ook logisch, maar is dat niet omdat paarden in een wei/op gras met kleine porties kunnen eten en altijd in beweging kunnen zijn?

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 21:17

kebie schreef:
Waarom is iedereen dan zo gefocussed op eiwitten?

en laat dit nou net de reden zijn waarom ik dit hele topic startte Haha! Waar haalt iedereen zijn kennis vandaan...? Waarom is iedereen zo gefocussed of eiwitten? Blijkbaar hoort iedereen dingen en neemt men het aan zonder zichzelf vragen te stellen over het waarom... om een antwoord te geven op je vraag: ik weet niet waarom iedereen zo gefocussed is op eiwitten. Weet jij het? Haha!

Ik denk dat je je niet moet focussen op 1 ding in de paardenvoeding. Je moet naar het geheel kijken... een teveel aan makkelijk verteerbare zetmeel is bijvoorbeeld ook niet al te best voor een paard en zo verschilt het ene bestanddeel van de ruwe-celstof-fractie weer van de andere en heeft elk bestanddel weer een bepaalde invloed op de darmflora...

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:51

Een gedeelte van het antwoord kan ik wel geven geloof ik. Ik weet namelijk dat er paarden zijn die dikke benen en de zgn eiwitbulten kregen van (men dacht) het krachtvoer. Men is toen overgeschakeld op ander krachtvoer met minder eiwitten en voila dikke benen en bulten foetsjie.
Achteraf kan je je ook afvragen of het desbetreffende paard misschien allergisch was voor een ander bestanddeel van het desbetreffende krachtvoer.

Maar ik ben met je eens dat er veeeeel broodjes aap worden rond verteld over voer. En die worden vaak ook nog eens als waarheid geponeerd. Voor een leek is het ook een behoorlijke puzzel is om wijs te worden uit alle voerbestanddelen/energie. En de boekjes die erover verschijnen zijn ook niet bepaald helder tenzij je behoorlijk wat scheikunde als achtergrond hebt.
En dus praat iedereen elkaar na.

Op een mailinglist kwam daaruit vorig jaar de vraag: moet ik mijn paard bijvoeren als die alleen maar op gras staat. Alle reacties, en dat waren er een stuk of 10, zeiden ja, want anders komt je paard tekort in vitamines en mineralen. Hierbij werd notabene verwezen naar de paardendrogist. Nou, als er 1 belang bij heeft dat je een hoop troep in je paard stopt....

Ben dat dus gaan uitzoeken omdat onze paarden (KWPN) van mei tot november zonder enig (noemenswaardige) bijvoer op het land staan, en het eerder een probleem is om ze mooi dun te houden dan dat ze iets tekort zouden komen. Mijn schoonouders houden al 30 jaar op die manier paarden en die beesten zijn zonder uitzondering mooi oud geworden.
Wat bleek: het verhaal is een broodje aap.
Ben nu dus ook uitermate voorzichtig als mensen dingen als "waar" poneren met betrekking tot voer. Want al die "deskundigen" blijken elkaar ook maar na te praten.

Maar jij bent een veevoederdeskundige (Wageningen)? Zou het leuk zijn om een aantal broodjes aap mbt voer op bokt te ontzenuwen?
(Ik heb er nog een gevonden: in het alternatieve circuit gaat het verhaal dat kuil bij paarden voor longproblemen (hoesten) zorgt?!?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:55

Nog maar een keertje de vraag hoeveel VEP een kilo paardengras bevat?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:18

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:20

Ik heb net even die test gedaan maar "mijn" VREp is 2x zo hoog als moet zijn. VEP en DS wel in orde. Volgens deze berekening zou mijn paard geen krachtvoer moeten hebben, maar dan gaat de VEP ook weer omlaag. Sugesties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:58

140 VEP per kilo, waarvan er ongeveer 30 (3,3 per uur) van naar binnen gaan? Dat maakt 4200 op een dag. In sportbrok zit ongeveer 800-900 per kilo, dat zou betekenen dat daar +/- 5kg van gevoerd moet worden om op hetzelfde uit te komen. Oftewel, als je je paard lang genoeg buiten zou zetten om 30 kg gras te eten, dan heb je geen sportbrok meer nodig en is de voeding van het gras afdoende?

JeanPaul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:19

Lovely schreef:
140 VEP per kilo, waarvan er ongeveer 30 (3,3 per uur) van naar binnen gaan? Dat maakt 4200 op een dag. In sportbrok zit ongeveer 800-900 per kilo, dat zou betekenen dat daar +/- 5kg van gevoerd moet worden om op hetzelfde uit te komen. Oftewel, als je je paard lang genoeg buiten zou zetten om 30 kg gras te eten, dan heb je geen sportbrok meer nodig en is de voeding van het gras afdoende?

Mijn paarden staan indien het eventjes kan, in de zomer ganse dag buiten (14h per dag). Krijgen 3 keer per dag nog eten bij en ook nog een beetje hooi.

Ik heb ook een paard dat gewoon 24/24 en 7/7 op de weide staat, ook nu in de winter, hij krijgt wel kuil en zijn 3 keer per dag sportbrok,maisvlokken en gerstevlokken bij.

Heeft geen dek op en doet mee met de competities.

Ik weet dat velen onder jullie me zot zouden verklaren, maar hij staat enorm gespierd en niet vet.

En voor diegenen onder julllie die twijfelen of hij op die manier kan prestaties leveren, hij heeft zondag nog een eerste plaats behaald, door al zijn tegenstanders te degraderen tot een bende meelopers.

Voor diegenen die denken dat hij dan maandag zou stijf zijn, ik heb hem maandag morgend vroeg al terug laten werken, en je kon zelfs niet voelen dat hij de dag voordien iets had moeten doen.

Ik geloof in het principe, je maakt een paard zo zwak als je zelf wil, velen vinden dat in de winter een paard een dek op moet, laat de natuur zijn gang gaan, zorg dat hij goed gevoederd staat en je zult niet veel problemen hebben.

Het principe, geef eten naar werk gaat altijd op. En elk soort werk, verbruikt anders en dus moet je ook voederen naar dat soort werk dat je doet.

Het eerste wat je moet doen is afvragen wat voor soort werk doe ik? Wat verbruikt dit? Hoeveel verbruikt dit? en zorg dat je dat ook terug voedert. Ga geen vetten voederen als hij koolhydraten verbruikt. En leer een paard niet op vetten werken want dan kom je garantie zeker in de problemen.

Een paard gebruikt vetten als hij gewoon stil staat in zijn stal, maar niet als hij moet werken, dan gebruikt hij eerst koolhydraten, en indien hij 30% van zijn koolhydraten heeft gebruikt schakelt hij over op vetten, omdat het niet anders kan. Zorg dat ze genoeg koolhydraten hebben indien ze goed moeten werken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:23

JeanPaul schreef:
Ik geloof in het principe, je maakt een paard zo zwak als je zelf wil, velen vinden dat in de winter een paard een dek op moet, laat de natuur zijn gang gaan, zorg dat hij goed gevoederd staat en je zult niet veel problemen hebben.

Een paard gebruikt vetten als hij gewoon stil staat in zijn stal, maar niet als hij moet werken, dan gebruikt hij eerst kookhydraten, en indien hij 30% van zijn kookhydraten heeft gebruikt schakeld hij over op vetten, omdat het niet anders kan. Zorg dat ze genoeg koolhydraten hebben indien ze goed moeten werken.

je weet dat dit niet helemaal eerlijk van je is JP. Wij moeten als we geen dek op leggen een bezweet paard op stal terugzetten en uren lang wachten totdat het zweetdek er af kan voordat we naar huis kunnen. Wij wonen niet in belgie, hebben dus ook geen paard aan huis staan.

Daarnaast is hier kennelijk ook niet zoveel weidegang want paarden kunnen hier niet zo lang buiten. We mogen vaak blij zijn als dat al 2 uur kan.

JeanPaul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:54

Desiree schreef:
je weet dat dit niet helemaal eerlijk van je is JP. Wij moeten als we geen dek op leggen een bezweet paard op stal terugzetten en uren lang wachten totdat het zweetdek er af kan voordat we naar huis kunnen. Wij wonen niet in belgie, hebben dus ook geen paard aan huis staan.

Daarnaast is hier kennelijk ook niet zoveel weidegang want paarden kunnen hier niet zo lang buiten. We mogen vaak blij zijn als dat al 2 uur kan.

Ik zal wat plaats maken thuis, je mag bij mij komen logeren. Haha!

Nee inderdaad ik weet dat het bij jullie niet zo gemakkelijk kan, maar het gaat hier over wat is het BEST en niet wat kunnen we doen?

En in die optiek zeg ik gewoon wat het best is in mijn ogen. Gebaseerd op verschillende wetenschappelijke studies.

Ik zet ook geen bezweet paard zonder dek op de weide of in stal hoor. Na het werken krijgen ze een soort "tussenseizoens dek" op en daar gaan ze mee in stal tot ze droog zijn. Nadien wordt dat gewoon afgehaald.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:54

Hai JP,

Fijn voor je dat dat met ju paard kan. Ik denk niet dat het voor die van mij het op die manier goed zouden doen en dat hoeft ook niet. Mijn vraag is, nl. van de test die ik heb gedaan op de site die in bovenstaand bericht is genoemd heb ik de test gedaan. Daar kwam uit dat mijn paarden met het werk dat ze doen en het voer dat ze krijgen 2x zo veel VREp krijgen dan dat ze nodig zouden hebben. Als ik het VREp verminder, dat houd in dat ik volgens deze norm mijn paarden geen krachtvoer moet geven. Maar als ik dat verminder dan gaat de VEP ook naar beneden. Beetje verwarrend....tenzij ik mijn paard dus dag en nacht op de wei zet. Dat doe jij dus wel, maar jij voert dan nog veel bij (krachtvoer). Ik snap hem dus niet meer. Jou paard krijgt dan toch ook veel meer dan de norm?

JeanPaul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:03

Zoals ik al zei, "voed het werk"

Dit paard waar ik het over heb weegt om en bij de 600kg en werkt per week 40km en dan nog eens 5000m zeer zwaar werk of een wedstrijd.

Hij verbruikt dus enorm veel koolhydraten. Als je ook goed kijkt krijgt hij niet zo enorm veel krachtvoer. laat ons zeggen per dag 3kg of zo.
De rest krijgt hij maivlokken en gerstevlokken.

Ik kijk niet zo zeer naar Vrep enz.

Niet al mijn paarden krijgen hetzelfde, elk paard wordt gevoederd naar het werk dat hij/zij doet.

Jullie paarden werken veel in een bak nu, en doen veel dressuur, indien je zou kijken dan zie je dat jullie gewoon aeroob werken.

Terwijl mijn paarden 1 keer in de week zwaar anaeroob werken wat bijna al hun koolhydraten opslorpt. Na zulk een werk vragen de spieren terug koolhydraten en die krijgt hij dan terug voldoende.

Geen enkel paard krijgt haver bij. (wat toch gezien werd als HET paarden voeder bij uitstek)

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:14

Beste JP,

Ik ben het eens met "Voed het werk". Mijn paarden lopen Z2, die zouden dus alleen op hooi en gras kunnen leven volgens de VREp en VEP normen. Overigens krijgen ze ook niet meer dan 3 a 4 kilo krachtvoer op een dag. Ik snap de berekeningen niet, VREp en VEP.

JeanPaul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:19

Beste UniferB

het spijt me ook ten zeerste maar ik kan je ook niet helpen met die VREp en VEP normen hoor, misschien kan maarten ons meer inlichten?

Moest ik enkel mijn paarden op hooi zetten heb ik binnen de 2 weken geen paard meer.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:27

UniferB, als ik het verhaal van Maarten goed heb begrepen is een te hoog VrEP eigenlijk niet zo belangrijk. Omdat een teveel aan eiwitten gewoon wordt omgezet. Als ze teveel VEP binnen krijgen worden ze te dik, da's simpel. Als je het toch zou willen terugbrengen zou je eens naar het VrEP gehalte van de brokken kunnen kijken.

En Lovely, da's precies mijn conclusie!
Je hoeft een paard dat voldoende kan grazen niet bij te voeren. Sterker nog, de meeste grazers krijgen gewoon teveel binnen. Dat veel grazen in ons kikkerlandje misschien niet altijd kan, maakt niet dat gras slecht is.
En dat je s'winters bijvoert omdat het gras op is, lijkt me ook logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:30

Op alleen hooi wil mijn paard ook niet meer lopen en daarom geloof ik ook niet dat een zeker aantal kilo's gras per dag het krachtvoer kan vervangen. Daarbij meld ik nog even dat de kwaliteit van het gras misschien niet zo is als waar we van uit gegaan zijn, ik denk niet dat wij 140 VEP gaan halen met het gras dat bij ons staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:14

In het groene boekje staat alles in, daar kun je behoorlijk goed uitrekenen hoeveel een paard nodig heeft.

Verder zeg ik altijd: met je ogen voeren, dat is het allerbeste.

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 20:08

Lovely schreef:
Nog maar een keertje de vraag hoeveel VEP een kilo paardengras bevat?

Ik zou het wel voor je uit willen rekenen als ik zeker wist dat als je het over 'paardengras' hebt, je het hebt over een universeel product met een constante samenstelling van diverse grassoorten met elk weer hun eigen ruwe celstofgehalte, koolhydratengehalte en eiwitgehalte. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik een dergelijk universele grassoort nog niet ben tegengekomen. Zo heeft zwitsers gras een totaal ander samenstelling dan het gras wat we hier in Nederland verbouwen...

Als ik al voor je uit ga rekenen hoeveel VEP er in een kilo paardengras zit, dan geef ik je de getallen op droge stof-basis, aangezien dit droge stof-gehalte per grasssoort ook nog eens verschilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 01:56

Maarten, we hadden met de post van Zannekin al een aardige leidraad.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:49

Mikey schreef:
Nog even over hoefbevangenheid. Nummer 1 van de oorzaken hiervan is toch corticosteroiden!!!!!! Dan wel gegeven door de DA, dan wel uit het eigen lichaam van een paard (bijvoorbeeld paarden met het sydroom van Cushing: veel oudere paarden hebben dat). Eiwit is bijzaak, hoewel bepaalde rassen gevoeliger zijn.

Zou je mij daar eens wat meer over kunnen vertellen? ik heb mijn vorige paard altijd schraal gevoerd, basisbrok, hooi en hij stond altijd op het land.. na zijn blessure zelfs nog minder, hij is overleden door hoefbevangenheid veroorzaakt door Cushing...

Piropo is ook een eiwitgevoelig paard maar ik hou het bij kuilhooi en biks, niet eens veel en hij doet er er prima op, is er daadwerkelijk een reden om allerlei mixen te voeren? doe ik mijn paar tekort met alleen bix? en al die voedingssupplementen hebben die daadwerkelijk zin of veroorzaken die meer ellende? want als ik zie wat je zo allemaal kan krijgen moet je haast wel voedingsdeskundig zijn om door de bomen het bos nog te kunnen zien....