Slachten VS in laten slapen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Slachten VS in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:43

Wat een vreselijk beslissing. Maar voor iedereen (of bijna iedereen) komt die beslissing een keer. Als ik er nu aan denk, denk ik dat ik voor inslapen kies. Heb dat al meerdere keren mee gemaakt. En alle keren ging dat heel rustig ontspannen en zonder stress. Ben ook 2x mee geweest naar een noodslachting maar daar kwam beide keren zo veel stress bij kijken dat ik daar persoonlijk niet voor zou kiezen.
Alhoewel ik gisteren ofzo hier op bokt een topic las over iemand die zijn paard naar de slager had gebracht. En er ook zelf bij was gebleven. En dat ging dan weer wel heel ontspannen.
Blijft een moeilijke keuze. En ik wens je dan ook heel veel sterkte met de beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:44

Ik hoop natuurlijk dat ze een natuurlijke dood zal sterven, maar helaas komt dat niet zo vaak voor en moeten wij de keuze maken. Toch zal ik dan kiezen voor inslapen, heb wel eens aan slachten gedacht maar iets in mij zegt dat dat voor mij niet de juiste beslissing zal zijn. Niet omdat ik het zielig vind of wat dan ook, maar ik wordt gewoon huiverig bij het idee en voel me er niet lekker onder. En je moet altijd doen wat je hart je ingeeft in dat soort situaties vind ik. Ook ik zit een beetje met het ernaartoe gaan en in een vreemde omgeving zijn terwijl het paard heel goed aanvoelt dat er wat te gebeuren staat.

Vind het trouwens leuk dat er eindelijk eens een volwassen discussie is over slachten vs inslapen Ja

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:07

MISTRAL94 schreef:
Voor de mensen die kiezen voor slachten ben ik wel benieuwd waarom ze daarvoor kiezen? Het gezeul daar naar toe ed waarom niet thuis in de vertrouwde omgeving in alle rust? Is geen aanval alleen ik ben daar gewoon benieuwd naar Knipoog

punt 1, paarden hebben het meestal niet op de dierenarts dus in alle rust is het al niet. Het enige vertrouwde wat er dan is, is hun eigen stal en de baas.

punt 2, de trailerrit, mijn merrie weet dat als ze de trailer op gaat ze iets leuks gaat doen, we zijn nog maar 2 keer naar de dierenarts toe gereden, verder alleen maar strand en bosritten. Bovendien zie ik niet veel verschil in een trailerrit naar de dierenarts om je paard beter proberen te krijgen als een trailerrit naar de slager om hem af te laten schieten, het blijft een trailerrit. Hun vertrouwde baas zal er tot het einde bij zijn, althans ik wel.

punt 3, er zitten meerdere slachters die paarden doen vrij dicht in de buurt op maximaal 20 trailerminuten, naar de dierenarts is al 40 minuten

punt 4, ik vond juist het gezeul na het inslapen verschrikkelijk en ook de discussie die met Rendac gevoerd moest worden, omdat onze berm te smal was om mijn paard daar neer te leggen en ze pertinent niet het terrein op komen. Mijn dode paard moest toen alsnog naar de dierenarts terug om daar opgeslagen te worden in de koelcel en een dag later opgehaald te worden door Rendac. Ben blij dat mijn stalgenoot toen gebeld heeft met rendac, want dat had ik echt niet getrokken. Bij de slager wordt alles verder geregeld en heb je geen nasleep meer.

punt 5, mijn paarden zijn niet geschikt voor humane consumptie, ze krijgen alle medicijnen welke nodig zijn en wil ze niet te kort doen door alleen de medicijnen te mogen geven welke geen wachttijd hebben voor humane consumptie. Mijn paarden zullen dus daar afgeschoten worden en vervolgens opgehaald worden door Rendac en niet worden opgegeten. Het kost mij dus in beide gevallen geld.

punt 6, al het bovenstaande gaat uiteraard niet door als mijn paarden niet (goed) meer kunnen lopen of dermate veel pijn hebben dat een trailerrit erg onaangenaam wordt.

punt 7, zowel slachten als in laten slapen hebben voor- en nadelen. Voor mijn persoonlijke gevoel heeft in laten slapen iets meer nadelen als laten slachten.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:47

teuntje wat heb jij dat goed verwoord zeg! Zo kijk ik er ook tegenaan! Ik denk dat je pas weet welke beslissing je zal nemen als je zelf in zon situatie zit

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:34

Teuntje111 schreef:
MISTRAL94 schreef:
Voor de mensen die kiezen voor slachten ben ik wel benieuwd waarom ze daarvoor kiezen? Het gezeul daar naar toe ed waarom niet thuis in de vertrouwde omgeving in alle rust? Is geen aanval alleen ik ben daar gewoon benieuwd naar Knipoog

punt 1, paarden hebben het meestal niet op de dierenarts dus in alle rust is het al niet. Het enige vertrouwde wat er dan is, is hun eigen stal en de baas.

punt 2, de trailerrit, mijn merrie weet dat als ze de trailer op gaat ze iets leuks gaat doen, we zijn nog maar 2 keer naar de dierenarts toe gereden, verder alleen maar strand en bosritten. Bovendien zie ik niet veel verschil in een trailerrit naar de dierenarts om je paard beter proberen te krijgen als een trailerrit naar de slager om hem af te laten schieten, het blijft een trailerrit. Hun vertrouwde baas zal er tot het einde bij zijn, althans ik wel.

punt 3, er zitten meerdere slachters die paarden doen vrij dicht in de buurt op maximaal 20 trailerminuten, naar de dierenarts is al 40 minuten

punt 4, ik vond juist het gezeul na het inslapen verschrikkelijk en ook de discussie die met Rendac gevoerd moest worden, omdat onze berm te smal was om mijn paard daar neer te leggen en ze pertinent niet het terrein op komen. Mijn dode paard moest toen alsnog naar de dierenarts terug om daar opgeslagen te worden in de koelcel en een dag later opgehaald te worden door Rendac. Ben blij dat mijn stalgenoot toen gebeld heeft met rendac, want dat had ik echt niet getrokken. Bij de slager wordt alles verder geregeld en heb je geen nasleep meer.

punt 5, mijn paarden zijn niet geschikt voor humane consumptie, ze krijgen alle medicijnen welke nodig zijn en wil ze niet te kort doen door alleen de medicijnen te mogen geven welke geen wachttijd hebben voor humane consumptie. Mijn paarden zullen dus daar afgeschoten worden en vervolgens opgehaald worden door Rendac en niet worden opgegeten. Het kost mij dus in beide gevallen geld.

punt 6, al het bovenstaande gaat uiteraard niet door als mijn paarden niet (goed) meer kunnen lopen of dermate veel pijn hebben dat een trailerrit erg onaangenaam wordt.

punt 7, zowel slachten als in laten slapen hebben voor- en nadelen. Voor mijn persoonlijke gevoel heeft in laten slapen iets meer nadelen als laten slachten.

ik dacht ook altijd zo tot ik die beslissing moest nemen en achter af ben ik opgelucht dat ik toch voor het inslapen gekozen heb want een paard voelt dat er iets aan de hand is want als je je paard weg brengt naar de slager waar je jaren van heb gehouden en van genoten heb die zet je niet rustig in de trailer met het idee dat er niks aan de hand is zou ik teminste niet kennen.
en op eigen terein vondt ik het een stuk makkelijker heb zelf daarna heb ik ook zelf rendac moeten bellen is niet makkelijk maar dit ken je ook door iemand anders laten doen door bv een goede vriend of familie of de staleigenaar als dit bv het geval is.
ik stond 99% achter dat hij naar de slager zou gaan maar ik kon nog neit eens de moed bij elkaar verzammelen om de slager te bellen de staleigenaar wou hem ook brengen of met mij mee rijden maar ik kreeg het zelfs neit uit me strot om tegen hem te zeggen dat ik hem naar de slager wou brengen en toen de veearts erwas vondt ik het makkelijk omdat ik wist dat het dan meteen gedaan zou worden.
dit bericht is niet aanvallend bedoelt

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:59

ik heb voor de keus gestaan en had de beslissing genomen om hem te laten inslapen. Een kogel door zijn kop jagen zal ik nooit doen. Er zijn diverse meningen over, maar ik vind het gewoon een brute manier. Op de lopende band gaat het achter mekaar door. Heb ook verhalen gelezen dat paarden de slacht/de dood al ruiken als ze op het terrein aankomen en ook dat de kogel vaker mis wordt geschoten, waardoor het beest pijn lijdt en meerdere kogels moet ontvangen. Het lijkt mij verschrikkelijk. Bij het inslapen kan je zelf aanwezig zijn, het is in zijn eigen omgeving dus het paard voelt zich al meer op zijn gemak en het is een rustige dood.
Sterkte!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:29

suleilitha schreef:
Gaat niet altijd op, Kakoo. Die van mij is niet te houden als de klep van de trailer openstaat!!!
Jij vind het verder een naar idee dat je paard wordt geschoten maar het is de snelste manier, je bent zeker van een snelle dood.
Ik heb zelf een enorme afkeer van af laten spuiten, een keer moeten zien dat het een kwartier duurde voor de dood intrad.

De beleving is heel persoonlijk. Ik zou (als mijn einde nabij is) zelf ook liever een spuitje krijgen dan een schot. Ook een hond of kat wordt geethaniseerd door middel van een injectie.
Tja het is heel persoonlijk en ik zie mijn paarden als huisdier.

Wat je aangeeft over dat je hebt meegemaakt dat het een kwartier duurde voordat de dood intrad, heb ik zelf ook al een meegemaakt. Dat betrof een pasgeboren veulen. De da gaf ook aan dat dit normaal was bij een pasgeborene omdat zij nog heel weinig zuurstof in haar lichaam had. Ik heb dit overigens niet als naar ervaren. Ze lag er rustig bij, alleen haar hartje wilde er maar niet mee stoppen. Als het een ouder paard was, dan kun je de deskundigheid van de da in twijfel trekken.

TS; Weet je zeker dat je paard niet weer gezond kan worden? Heb je een second opnion laten uitvoeren? Ikzelf zweer bij mijn held Krijn van Muiswinkel van kliniek Emmeloord. Wellicht een bezoekje aan wagen.
Heel veel sterkte

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:14

Helaas heb ik het ook al 2 keer meegemaakt dat er een einde aan het leven van mijn hinnekende viervoeter moest komen.
Beide keren is er voor inslapen gekozen.

Nou had ik een vechtertje wat als de dood was voor de DA. Als hij maar op stal kwam stond ze met haar kont naar de deur en zou hem het liefst het licht uit de ogen slaan.
Op het moment dat de DA kwam voor het inslapen wist ze dit gewoon. Ze heeft zich bizar genoeg nog laten knuffelen door de DA.
En zoals Skippy al schrijft, ik heb het afscheid beide keren bijna als mooi ervaren. Geen gevecht, duidelijke uitleg door de DA wat er ging gebeuren. Een vertrouwd plekje in de wei was de laatste rustplaats en beide zijn rustig met hun hoofd in mijn schoot ingeslapen.

Net wat booster schrijft, ik zou mijn paard niet in alle rust naar de slager kunnen rijden. Op het moment van inslapen heb ik ook niet rustig naar stal kunnen rijden.
Maar met het uit de wei halen van mijn paard voor het inslapen wist ze ook al dat er iets ergs te gebeuren stond.
Ik denk dus dat ze in beide gevallen best door hebben wat er gaat gebeuren. Een paard wordt niet voor niets de spiegel van je ziel genoemd.

Zelf vind ik inslapen een prettiger idee dan laten inslapen door de slager. Dat er niemand mijn paard op eet stond voor mij altijd al als een paal boven water!
Doordat ik alleen maar erg goede ervaringen heb met inslapen zou ik er de volgende keer weer voor kiezen.
Bij mij was het laten inslapen van m'n paard door de DA maar 100 euro. Rendac kwam heel netjes op de afgesproken tijd en hebben hun taak netjes gedaan.

Lucifer en Madelon heel erg veel sterkte met deze moeilijke, maar onvermijdbare beslissing!!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 23:54

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 23:57

Sonja_vR schreef:
ik denk dat het heel erg aan de situatie ligt
als het dier comfortabel vervoerd kan worden , dan is slachten ene optie
zodra het vervoer niet meer comfortabel kan dan zal het eerder DA worden

Een Da kan niet alleen een paard in laten slapen, maa kan een paard ook schieten als je dit zou willen.
Misschien je eigen Da eens vragen wat hij er van vindt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 00:05

@diamant191 ik denk dat het schot vooral bruut is voor de mens die afscheid neemt van zijn ppaard. Een paard krijgt er niets van mee.
Paarden die opgehaald worden door de slager en een trailer op moet waar ook al koeien en ander slachtvee op staat, vind ik niets. Ik zou wel zelf brengen.

Mijn paardje is nu 23 en ook aan haar leven komt uiteindelijk een eind. Ik hoop dat ik haar dood in de wei vind, maar dat zal wel niet. Ik laat haar inslapen, ze is stressig, vind de trailer geen plezier en wordt hier dus enorm gestressed van. Dus ze gaat in haar vertrouwde omgeving.

Als een DA genoeg narcosemiddel geeft moet er geen probleem zijn. Als ik het goed begrepen het, krijgen ze eerst een kalmeringsspuit, vallen ze neer en krijgen ze een behoorlijke hoeveelheid narcose middel en daarna de fatale stof.
Ik heb gehoord dat er DA's zijn, die sommige van deze stappen en dan vooral de middelste, uit kostenbesparing zouden overslaan en dat je dan een vechtend paard krijgt. Hoever dat naar het land der fabelen verwezen kan worden, weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 00:20

Lucifer, heel erg veel sterkte!!

Het is nu bijna een half jaar geleden dat ik mijn paard heb laten inslapen door de veearts. Het was voor mij belangrijk dat ik erbij kon blijven en hem geen seconde uit het oog zou verliezen op zijn tripje naar de dood. Bij het slachthuis had dat natuurlijk ook gekund, maar ik denk dat dat voor mij te zwaar geweest was. En tja, ik moet door en het paard niet en ik vind het ook wat ver gaan om mezelf een trauma aan te doen als dat niet hoeft. Bovendien wilde ik het in mijn tempo doen en wanneer ik er klaar voor was en bij het slachthuis moet je ze afgeven en heb je er zelf weinig over te vertellen. Mijn eigen veearts heeft hem voor me ingeslapen en die heeft echt een goede klus geklaard, alles ging rustig en met respect voor het paard. Na de kalmering krijgen ze narcose waardoor ze dus gaan liggen en waarmee ze ook hersendood raken, daarna komt de spuit waarmee het hart er ook mee ophoudt. Het ging allemaal supersoepel en er was geen seconde sprake van vechten en er zijn ook geen stuipen geweest. De verhalen over vechten tegen de spuit hebben meer te maken met slechte artsen dan met de methode zelf. Ik heb aan het inslapen zelf helemaal geen vervelende herinnering overgehouden, ik ben blij dat ik nu weet hoe en wat. Veearts heeft ook alles met de rendac geregeld, heb ik zelf niets aan hoeven doen.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 00:34

Ik heb helaas 4juni ook afscheid moeten nemen van mijn paardje.. ik heb gekozen voor de slacht en ben heel erg blij dat ik dit heb gedaan. Het hele verhaal staat in het topic in mijn onderschrift.

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:51

Hey,
wat zielig voor jouw en je paard. Jezelf zou ik toch voor inslapen kiezen gewoon rustig op ze bekende terein.
Gr Lisa

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:35

Mizora schreef:
Ook is het waarschijnlijk fijn om te weten, dat bij slachten je paard hoogstwaarschijnlijk toch niet voor consumptie geschikt is. Als je wilt dat je het paard niet gebruikt wordt moet je het gewoon zeggen en dan gaat het alsnog met de rendac. Voor vrijwel ieder paard is slachten een prettigere oplossing dan inslapen.

Weet je hoe een slachting in praktijk gaat?? Boos! Het paard krijgt plat gezegd een pen in zijn hoofd geramd en hoopt erop dat hij meteen sterft. Het laatste dat hij ziet is een pen dat door zijn voorhoofd gaat.Lijkt me absoluut niet prettiger dan met de baas naar een plek te gaan en rustig in slaap word gebracht.

Als je je paard verzekert hebt worden beiden vaak vergoed. Ik zou voor inslapen gaan, je krijgt je geld toch wel als je ervoor verzekert bent en je paard slaapt rustig in met 2 spuiten. Maar dat is mijn mening..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:54

Volgensmij kan inslapen niet vergoed worden, tenzij je paard echt niet meer te vervoeren is.

En die pin kan het paard niet zien, aangezien een paard niet zo dichtbij recht voor zich kan kijken. Het paard is dan direct hersendood, dus daar zal hij niet veel van merken.
De trailer en het in een vreemde ruimte zijn, dat zijn voor mij, bij mijn pony, de belangrijkste redenen om voor inslapen te kiezen.
Het laatste beeld wat ik er zelf van mee krijg speelt ook wel een beetje mee denk ik, want ik zou er sowieso bij blijven.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:02

Ireen_ schreef:
Volgensmij kan inslapen niet vergoed worden, tenzij je paard echt niet meer te vervoeren is.

En die pin kan het paard niet zien, aangezien een paard niet zo dichtbij recht voor zich kan kijken. Het paard is dan direct hersendood, dus daar zal hij niet veel van merken.
De trailer en het in een vreemde ruimte zijn, dat zijn voor mij, bij mijn pony, de belangrijkste redenen om voor inslapen te kiezen.
Het laatste beeld wat ik er zelf van mee krijg speelt ook wel een beetje mee denk ik, want ik zou er sowieso bij blijven.

Bij EFO kan je je er dacht ik wel voor verzekeren. Al zou ik het uit eigen portomonee moeten betalen dan zou ik dat doen. Maar dat moet je zelf bepalen.
Ik zou willen dat het paard geen pijn (meer) lijdt en ik op een goed manier afscheid kan nemen. Het is al moeilijk genoeg om afscheid te nemen, laat staan op welke manier. Het is aan ieder zelf wat diegene wil en voelt.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:07

Ik heb een verhaal gehoord van een meisje uit mijn klas.
Er was een paard dat had iets met z'n been gedaan, en moest doodgemaakt worden[ afgemaakt vind ik zo hard klinken Tong uitsteken ]
Mijn manege eigenaar kwam tot een moeilijke beslissing, de slager of inslapen.
De manege eigenaar wist echt niet wat zij moest kiezen, ze koos toch maar voor het inslapen...het leek haar fijner voor het paard om ingeslapen te worden, komt die dierenarts daar.
Eer krijgt ze zo'n prik om het dier te kalmeren ofz. , dan komt de echte prik, net als hij wil prikken staat het dier op zijn voet, schiet hij uit, prikt hij ergens waar het echt niet mag.
Weer naar de doos waar al die spullen in liggen, nieuw spul erin.
Maar dan paard is opeens heel gek aan het doen, begint razendsnel mijn zijn staart te zwiepen, naja, gewoon iets raars...
Die manege eigenaar vond dit zo verschrikkelijk !
Het paard heet een 2e prik gekregen, maar die blik in zijn ogen vergeet de manege eigenaar nooit !
Ze brengt ze voortaan naar de slager, ze vind dat ofz. beter, omdat er dan minder fout kan gaan of zo iets...
Vaag verhaal, maar zo zei mijn vriendinnetje het..

Ik zou zelf nog steeds voor inslapen kiezen, het lijkt mij gewoon beter...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:26

carola, ben je erbij geweest dan? heb je het meegemaakt??

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:21

C_arola schreef:
Mizora schreef:
Ook is het waarschijnlijk fijn om te weten, dat bij slachten je paard hoogstwaarschijnlijk toch niet voor consumptie geschikt is. Als je wilt dat je het paard niet gebruikt wordt moet je het gewoon zeggen en dan gaat het alsnog met de rendac. Voor vrijwel ieder paard is slachten een prettigere oplossing dan inslapen.

Weet je hoe een slachting in praktijk gaat?? Boos! Het paard krijgt plat gezegd een pen in zijn hoofd geramd en hoopt erop dat hij meteen sterft. Het laatste dat hij ziet is een pen dat door zijn voorhoofd gaat.Lijkt me absoluut niet prettiger dan met de baas naar een plek te gaan en rustig in slaap word gebracht.

Als je je paard verzekert hebt worden beiden vaak vergoed. Ik zou voor inslapen gaan, je krijgt je geld toch wel als je ervoor verzekert bent en je paard slaapt rustig in met 2 spuiten. Maar dat is mijn mening..

Sorry, maar je begint je reactie met: weet je hoe en slachting in de praktijk gaat?? Het is wel duidelijk dat jij dat nooit in de praktijk gezien hebt, als ik je reactie zo lees. Dan is het heel raar om die vraag aan een ander te stellen.
Had jij dit wel echt in de praktijk gezien, dan had je ook anders gereageert!
Maar dat is mijn mening Clown

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:25

Mitchall schreef:
Ik heb een verhaal gehoord van een meisje uit mijn klas.
Er was een paard dat had iets met z'n been gedaan, en moest doodgemaakt worden[ afgemaakt vind ik zo hard klinken Tong uitsteken ]
Mijn manege eigenaar kwam tot een moeilijke beslissing, de slager of inslapen.
De manege eigenaar wist echt niet wat zij moest kiezen, ze koos toch maar voor het inslapen...het leek haar fijner voor het paard om ingeslapen te worden, komt die dierenarts daar.
Eer krijgt ze zo'n prik om het dier te kalmeren ofz. , dan komt de echte prik, net als hij wil prikken staat het dier op zijn voet, schiet hij uit, prikt hij ergens waar het echt niet mag.
Weer naar de doos waar al die spullen in liggen, nieuw spul erin.
Maar dan paard is opeens heel gek aan het doen, begint razendsnel mijn zijn staart te zwiepen, naja, gewoon iets raars...
Die manege eigenaar vond dit zo verschrikkelijk !
Het paard heet een 2e prik gekregen, maar die blik in zijn ogen vergeet de manege eigenaar nooit !
Ze brengt ze voortaan naar de slager, ze vind dat ofz. beter, omdat er dan minder fout kan gaan of zo iets...
Vaag verhaal, maar zo zei mijn vriendinnetje het..

Ik zou zelf nog steeds voor inslapen kiezen, het lijkt mij gewoon beter...

Eerst vertel je een Horrorverhaal over hoe erg het inslapen in dat verhaal wel niet is verlopen en vervolgens roep je er lukraak achteraan dat je wel hiervoor zou kiezen, gewoon omdat het je beter lijkt?? Verward
Heb je niet iets zinnigers en beter onderbouwd te vertellen dan dit?

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:26

Ik denk er regelmatig over na, lees vaak dit soort topic's maar weet nog steeds niet wat ik in zo'n situatie zal doen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:29

Het volgende stuk tekst komt uit een blog van mijn hyve. Ik heb het gedeelte waarin ik over inslapen schrijf, gekopieerd en hieronder geplakt.

"Ik heb over dit onderwerp uitgebreid gesproken met dierenartsen, maar ook met paardeneigenaren die dit hebben gedaan met hun paard. Om me te laten informeren, om te weten hoe het werkt en wat het inhoudt. De ervaringen hierin waren inderdaad wisselend.
Er zijn paarden die heel snel "weg" zijn, maar er zijn ook paarden die er tegen vechten. Dan wordt het sterven zelf een lijdensweg op zich.

Op het moment dat hij de eerste injectie met verdoving krijgt, valt hij als deze gaat werken. Dit verloopt niet altijd soepel. Het is dan ook belangrijk dat er geen opstakels zoals een wand of voerbak in de weg staan, want hier kan een paard zich aan bezeren tijdens de val.
Een paard is een vluchtdier. Geen controle over zijn lichaam hebben roept angst op bij een paard. Maar vluchten kan niet, hij is immers verdoofd. Ook dit is dus niet de meest prettige situatie. De kans dat een paard dan in paniek raakt is groot.
De 2e injectie moet de fatale zijn. Helaas is een snelle werking niet altijd gegarandeerd. Sommige paarden zijn in enkele tientallen seconden weg, sommigen doen er een kwartier over. Nadeel is dat dit niet van te voren te voorspellen is."

Dit dus over inslapen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:39

[/quote]

Als je je paard verzekert hebt worden beiden vaak vergoed. Ik zou voor inslapen gaan, je krijgt je geld toch wel als je ervoor verzekert bent en je paard slaapt rustig in met 2 spuiten. Maar dat is mijn mening..[/quote]

Sorry, maar je begint je reactie met: weet je hoe en slachting in de praktijk gaat?? Het is wel duidelijk dat jij dat nooit in de praktijk gezien hebt, als ik je reactie zo lees. Dan is het heel raar om die vraag aan een ander te stellen.
Had jij dit wel echt in de praktijk gezien, dan had je ook anders gereageert!
Maar dat is mijn mening Clown[/quote]

De meeste mensen hebben het hier over een kogel, maar er gaat vaker een pen door het hoofd dan een kogel. Ik heb in het praktijk gezien hoe het in zijn werk gaat. Een dierenarts heeft me jaren geleden verteld dat het zo kon gaan. Ik heb toen gekeken op google en vond een film waarop ik heb gezien dat er een pen recht door het hoofd van een paard ging. Het paard viel om en er werd toen bloed uit het lichaam laten lopen. Als je de interview leest waarvan iemand op deze topic een link heeft gezet kon je lezen:

Hoe lang duurt het voor het hart stopt na het schieten als er niet gestoken wordt?
Als er gestoken wordt, blijft het hart kloppen tot het paard is doodgebloed, wel is hij dan al hersendood door de pin.
Wanneer er niet gestoken zou worden, blijft het hart kloppen tot het paard helemaal afgekoeld is, het gaat dan steeds langzamer en langzamer kloppen, tot het op een gegeven moment stopt.

Waarom zou ik anders hebben gereageerd terwijl ik het in het praktijk heb gezien??? Boos! Heb jij ook gezien hoe het gaat, dat je jouw mening erop gebasseerd hebt? Ik wel en ik heb daarop mijn mening gebasseerd. Ik bracht het niet goed door te zeggen: weet je hoe en slachting in de praktijk gaat?? maar ik vind het niet diervriendelijk en ook niet beter voor een dier om het dmv een pen dood te maken.
Ik vind het diervriendelijker om een dier dmv een spuit in te laten slapen. Wat een ander vind moet diegene vinden, maar dit is mijn mening en dat heb ik gebasseerd op de film dat ik heb gezien over de slachting van paarden dmv een pen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:43

Als iemand zijn paard wil laten slachten dan is dat zijn keuze en beslissing. Ik zou dat niet doen, en aangezien er werd gevraagd wat mensen hier zouden doen in zo'n situatie heb ik mijn mening gegeven. Ik bracht het verkeerd, maar wou alleen duidelijk maken dat ik heb gezien hoe het in zijn werk kan gaan met een pen en dat ik er niet achter sta als het gaat om mijn paard.