Jeetje, ik was vanmiddag bij jullie en Haga ziet er echt zielig uit! Persoonlijk zou ik hem uit zijn lijden verlossen, dat is fijner voor hem en fijner voor jou, want je wilt je paard niet zien wegkwijnen tot een langzame, pijnlijke dood.. Heel veel succes met Haga, Marije heeft het er ook moeilijk mee!
wat erg!!een vriend van mij zijn paard had ook een tumor in de buik,hij ging erg veel vocht vast houden rond de koker en buikholte,de tumor groeit en drukt dan tegen andere organen en bloedvaten aan,daardoor is de vochtafvoer belemmerd. Hij heeft hem inlaten slapen,ongeveer twee weken na de diagnose,toen voelde hij zich niet meer prettig,en durfde ook niet meer te gaan liggen. Ik begrijp dat het heel moeilijk is voor je,maar probeer liever een dag te vroeg hem in te laten slapen dan een paar uur te laat.....Het maakt het dier niets uit,hij heeft er geen weet van,het is voor jou wel een hele moeilijke beslissing,ik wens je heel veel sterkte!!!!
Inslapen zou ik voor kiezen. Het inslapen gaat heel vredig en snel. Dat inslapen lang kan duren zoals sommige zeggen.. dan hebben ze geen goede veearts. Ik en mijn zus hebben een paar maanden geleden ons paard in moeten laten slapen en dat is heel snel en vredig gegaan. Eerst een spuitje wat als verdoving dient daar raken ze suf van en gaan daarop rustig liggen (en alle paarden gaan er op liggen) dan krijgen ze een narcose middel toegediend waarvan ze zo suf worden dat eigenlijk geen idee meer hebben wat er gebeurd en dan komt de overdosis spuit waar het hart van stopt. En dat gebeurd allemaal in nog geen tien min. Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd, ik weet hoe moeilijk het is om die beslissing te maken.
Ik heb voor mijn shet 16,50 betaald om hem op te laten halen door rendac en het inslapen is wel duurder dat was 116 euro. Maar mijn pony was 35 jaar en kon niet meer staan, het was dus geen optie meer haar uberhaupt nog te gaan vervoeren. De gang van zaken kan ik niet beter uitleggen dan dat alabaster al heeft gedaan.
Ik zou het pas echt raar vinden als het niet moeilijk zou zijn......... tuurlijk is het moeilijk, tuurlijk doet het pijn, natuurlijk is het absoluut dramatisch...........
Maar ....... de enige die telt in dit soort situaties is het dier dat ongenezelijk pijn heeft.....
heb mijn besluit al genomen hoor... ik vraag alleen of er nog meer mensen te maken hebben gehad met deze moeilijke periode en hoe het in zijn werking gaat etc...
iedergeval bedankt voor alle reacties tot nu toe..
Laatst bijgewerkt door pebbels19 op 04-06-08 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Ook ik heb dit vorig jaar van redelijk dichtbij meegemaakt - het manegepaard waar ik altijd op reed is toen op dezelfde manier gestorven. Afschuwelijk.... maar wel het beste voor hem.
Ik weet alleen niet of de slager hem nog wel wil hebben als hij kanker heeft. Misschien even navragen? Want slager of inslapen, dat moet je zelf kiezen.
pfff, he.. meid toch:( Ik voel nu precies hetzelfde en het is vreselijk.. Heel veel sterkte gewenst! Probeer aan andere dingen te denken (dan hoef je even een uurtje niet te huilen..)
Rendac is echt niet zo duur als hierboven werd beweerd. Mijn paard is opgehaald voor 28 euro, en dat was een KWPNer. Inslapen was ook niet zo duur, en dat is gewoon in het weiland gebeurd. We hebben ook niet met hem naar de weg hoeven slepen. Het rendac heeft hem rechtstreeks vanuit het land opgepikt. Ik was er zelf heel tevreden over. Het is met respect gegaan.
TS heel veel sterkte, en ik denk dat je de juiste beslissing hebt gemaakt!
jee, wat erg!! ik hoop dat je nog een paar mooie dagen doorbrengt met je paardje! Misschien is het mooi om nog wat mooie foto's te maken? Het is een heel droevige tijd, en de keuzes moet je zelf maken. Hoe je het allemaal aan gaat pakken. Er lopen wel wat topics over op bokt. Sterkte!
Vreselijk zeg.. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt als jij. Mijn paard at van de ene op de andere dag niet (goed) meer. Was ingevallen, suf en de glans weg uit zijn ogen. Na 1, 5 week onderzoek bleek ook hij kanker te hebben. Bij hem zat het in zijn darmen, met uitzaaiingen naar in ieder geval longen en lever. Echt vreselijk, vooral omdat het van de ene op de andere dag is. Na de diagnose heeft hij nog 2 dagen op de kliniek gestaan, inderdaad onder de pijnmedicatie. Heb 2 dagen afscheid kunnen nemen, maar had dat eigenlijk in die 1,5 week daarvoor ook al gedaan.
Hij is s avonds ingeslapen, toen het heel rustig op de kliniek was. Het was echt vredig, eerst verdoving dan narcose en dan pas echt het spuitje. Ik heb er bijna helemaal bij geweest wat denk ik goed is voor de verwerking. Ik zou daar zeker weer voor kiezen als ik voor een keuze stond. Nog even een laatste mooi momentje met zn tweetjes, want het was toch ook wel mooi.
Ik wil je heel veel sterkte wensen. Mocht ik je nog ergens mee kunnen helpen hoor ik het wel.