Moet hij op ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Re: Moet hij op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:15

suleilitha schreef:
pjotrg schreef:
Voorspelling: binnen twee pagina's zijn we weer op de aloude TB / NB discussie uitgekomen Haha!

Ik zou luisteren naar de raadgevingen van van je hoefsmid en je instructeur (als je die hebt). Zij kennen jou en je paard, wij niet!

Juist. En je verder niks aantrekken van evangelisten die een ijzerloos paard aanprijzen, het is net de bekering van de heidenen in de tijd van Bonifatius.

Nagelbijten / Gniffelen

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:30

KiWiKo schreef:
het verschil tussen gebroken botten of niet.......... goed genoeg???

Ik ken anders geen paarden die NB zijn of alleen TB zonder ijzers met gebroken botten. Wel 2 met ijzers..
Weet natuurlijk niet hoe dat bij veel andere paarden is.

TS: Ik zou goed nadenken voordat je je paard op ijzers laat zetten en ook goed naar de nadelen van ijzers kijken Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:32

ik denk dat je eerst even moet gaan lezen waarom deze vraag hier gesteld is......

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:16

dat denk ik idd ook,Mariekee, als profs kiezen voor degelijk beslag met stiften is dat omdat ze hun dieren willen sparen. Alleen al vanuit dat uitgangspunt denk ik dat je op moet passen TS hier advies te geven wat misschien erg link kan aflopen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:09

Ik wil alleen zeggen dat ze ook naar de nadelen van ijzers moet kijken.
Wat ze daarmee doet moet ze zelf weten Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:16

xMariekee schreef:
Ik wil alleen zeggen dat ze ook naar de nadelen van ijzers moet kijken.
Wat ze daarmee doet moet ze zelf weten Knipoog

Vind ik ook. Mariekee geeft aan wat de nadelen zijn, hopelijk verdiept elke eigenaar zich hierin alvorens over te gaan tot een keuze.

Als iemand dan toch nog alle nadelige effecten van hoefijzers op de gezondheid van het paard toch nog vindt opwegen tegen eventuele voordelen, zoals het mogelijk maken van onnatuurlijke bewegingen van het paard ten alle tijden op élke ondergrond, ja wie zijn wij dan om daar wat van te zeggen. Het is maar net wat je belangrijker vind: je eigen ambities of de gezondheid van je paard.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:20

Ik ben het daar niet mee eens vind jullie mening te naief.

daarbij is het idd aan jullie wat jullie doen.
Maar mensen die professioneel bezig zijn, weten wat ze doen en waarom- hun mening telt toch heel wat zwaarder hoor!
Heb zelf beenbreuken hier mee gemaakt met onbeslagen paarden ( drie stuks) om TS even te ontnuchteren; er kan altijd wat fout gaan maar het opzoeken is niet slim.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:31

Wat is garantie om veilig parcour door te komen ?, als TS bang is om uit te glijden , dan doe je jezelf en je paard een plezier om bij regenachtig weer niet op gras een springwedstrijd te doen.maar dit alvorens op een wedstrijd te gaan , gewoon goed te oefenen.(instructrice erbij en gewoon goed voorbereiden....)
Daarna met instructrice overweging maken wel of niet ijzers.Desnoods TS laten kijken als instuctrice op haar draver een aantal sprongen neemt.(Hoe de afzet en de landing gaat)
Veel Succes

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:52

ER is nooit garantie, ceesje, echter alle mogelijkheden aanpakken die je hebt om onnodig letsel te kunnen voorkomen lijkt me het minste wat je kunt doen. Door te gaan kijken naar hoe ervaren ruiters zich voorbereiden kan er enorm veel geleerd worden.

Als er sprake is van angst en/of onzekerheid kan het zeker gevaarlijk worden. In dat opzicht is je door "echte "paardenmensen laten informeren geen overboige luxe.

ben benieuwd wat TS gaat doen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:58

detour schreef:

Maar mensen die professioneel bezig zijn, weten wat ze doen en waarom- hun mening telt toch heel wat zwaarder hoor!
Heb zelf beenbreuken hier mee gemaakt met onbeslagen paarden ( drie stuks) om TS even te ontnuchteren; er kan altijd wat fout gaan maar het opzoeken is niet slim.

Wat je nu zeg vind IK naïef
als iemand dus professioneel bezig is, zal ie wel gelijk hebben?

en een gebroken been kan altijd. Ook als je met ijzers buiten rijd en je paard onverhoopt in de sloot valt oid.
op parcour kan het net zo goed, wel of niet beslagen.

Er zijn trouwens ook nog hoefschoenen met stiften. Weet niet of die al in NL te koop zijn?

TS : succes! Gewoon doen waar jij je het beste bij voelt, en alle voor en nadelen even goed naast elkaar leggen, en bijvoorbeeld samen met je hoefsmid overleggen wat je nu gaat doen.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:02

Ik zou kijken naar jou en je paard. Mijn draver gaat geen parcour springen op gras zonder ijzers met stiften.
Een sprongetje zonder ijzers gaat wel, maar een parcour niet. Als zij namelijk uitglijdt, ook al is het maar een beetje, wordt ze onzeker. Dan heb ik liever wat meer houvast dat we gewoon foutloos rondkomen. Ze staat btw wel alleen op voorijzers.

Ik zou eens kijken hoe het gaat, maar als ik je zo hoor denk ik dat een ijzer eronder wel verstandig is. Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:04

FahyaFemke schreef:
detour schreef:

Wat je nu zeg vind IK naïef
als iemand dus professioneel bezig is, zal ie wel gelijk hebben?

en een gebroken been kan altijd. Ook als je met ijzers buiten rijd en je paard onverhoopt in de sloot valt oid.
op parcour kan het net zo goed, wel of niet beslagen.

Er zijn trouwens ook nog hoefschoenen met stiften. Weet niet of die al in NL te koop zijn?

TS : succes! Gewoon doen waar jij je het beste bij voelt, en alle voor en nadelen even goed naast elkaar leggen, en bijvoorbeeld samen met je hoefsmid overleggen wat je nu gaat doen.

Hij zal beter weten waar hij mee bezig is dan jij, zou ik zo denken.

gebroken benen heb ik mee gemaakt, dus ben helaas totaal niet naief. heb op een stal gestaan waar een ruiter reed voor Nederland en heb op een renstal egwerkt en een springstal. Denk maar niet dat die mensen niet weten waar ze mee bezig zijn, hoor! Clown

Hoefschoenen klinkt mij dan weer naief in de oren. Knipoog

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:18

ik weet een proff iemand die aan die rensport mee doet: zonder ijzers.

Ik bedoelde hiermaar mee te zeggen: proffesioneel, dus dan weten ze het? Das nauturlijk absoluut niet waar. Je moet naar je paard kijken. niet naar de profs.
Want dan kan ik ALLES wel overnieuw gaan doen en kopen..want ik lijk er totaal niet op, doe echt niet alles zoals zij het doen.
Maar toch staat mijn paard super mooi op haar hoeven en rijden we heerlijk!
Misschien gaat het wel he le maal mis als ik de proffs na ga doen Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:21

Wat leuk voor die prof, maar dat zal vast om rennen zijn die vlak zijn Knipoog , het hangt werkelijk totaal af van het soort bodem waar je op racet, Femke, en als je met steeplers en point to pointers werkt waarbij de bodem glad en zwaar is, zou je werkelijk een kronkel in je koppie hebben om ze zonder t elaten racen; je kunt ze net zo goed rechtstreeks naar de slager laten brengen, scheelt hoop leed en gekneuste jockeys. Haha! wat niet wil zeggen, dat zij daar kalkoen dragen hoor, zij hebben heel speciale ijzers van alluminium met een soort ant slip relief.

Als jij alleen naar je paard kijkt en totaal je eigen weg gaat, wens ik je werkelijk heel veel succes. Elke paard, ook die van jou, kan zich enorm bezeren op nat gras tijdens het springen.

Ik zou de profs idd ook niet na gaan doen qua rijden, zonde van je poging. Knipoog

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:30

detour schreef:
Wat leuk voor die prof, maar dat zal vast om rennen zijn die vlak zijn Knipoog , het hangt werkelijk totaal af van het soort bodem waar je op racet, Femke, en als je met steeplers en point to pointers werkt waarbij de bodem glad en zwaar is, zou je werkelijk een kronkel in je koppie hebben om ze zonder t elaten racen; je kunt ze net zo goed rechtstreeks naar de slager laten brenge, scheelt hoop leed en gekneuste jockeys.

Als jij alleen naar je paard kijkt en totaal je eigen weg gaat, wens ik je werkelijk heel veel succes. Elke paard, ook die van jou, kan zich enorm bezeren op nat gras tijdens het springen.

Ik zou de profs idd ook niet na gaan doen qua rijden, zonde van je poging. Knipoog

Nou ik vind dat je nu echt niet aardig meer doet zeg, ik heb toch nooit ergens gezegt dat ze absoluut geen ijzers mag.
ze moet naar dr paard en zichzelf kijken.
Ik denk wel dat ze ijzers onder zal doen, want dan voelt zij zich denk ik veel zekerder.

De discussie gaat over wel of geen ijzers. en jij laat het lijken dat profs de beste zijn en alleen goed kunnen nadenken, en als zij ijzers nemen iedereen ijzers moet nemen. en DAT vind ik onzin.
En nu ga jij zeggen, zonde van je poging als ik de profs na zou willen gaan doen? Daar gáát dit toch helemaal niet over?

die rennen van degene ijzerloos ja die zijn misschien glad. Heb geen idee , ken m niet persoonlijk: tis een prof! Lachen
Heb je mij zien zeggen : OMDAT hij geen ijzers heeft: heeft niemand ijzers nodig? Misschien heb ander paard wel ijzers nodig. klaar

je moet naar je paard kijken.
en dat doe ik ja, samen met met hoefsmid. Dus bedankt voor je succes, maar volgens mij was dat vrij sarcastisch bedoelt?

groetjes Mariëlle,
Fahya-Femke is mijn paard

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:33

Zij weten beter dan wij amateurs wat veilig is of niet, wat voor materiaal je het beste kunt gebruiken; ja idd, van hen kunnen wel leren en ik word een beetje fel omdat jij meer een houding hebt van: Ik kijk naar mijn paardje, naief om naar profs te kijken, blablabla. Clown

Dat vind ik mbt dit onderwerp gewoon erg link. Bloos
het gaat hier niet om het uitlaten van de hond, TS vraagt zich heel terecht af wat verstandiger is.

Als je dan zegt: Hey, joh, niks van die profs aantrekken, kijk naar je eigen dier..

Ze vraagt het toch niet voor niks?..
Vandaar!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:37

Ok dat snap ik wel weer vanjou kant.
maar niet zo snel fel worden dan, want het is logisch naar je paard te kijken. Je kan wel blind dubbele ijzers er onder laten staan, terwijl misschien enkele genoeg zijn. bij wijze van spreken snapje!
ze moet JUIST naar haar paard kijken. Ik heb met een paard gesprongen, op het gras, nou die sprong alles en soepel en snel, geen enkele moeite. Maar met een ander paardje, die moest ijzers onder met kalkoenen anders gleed ze uit bij minst geringste.
Dus je MOET naar je paard kijken, toch? bedoel, dáár ga je mee aan de slag?

ik heb niet gezegd dat ze niks van de profs moet aantrekken, maar het zijn ook geen heiligen, want zij hebben een ander paard dan jij of ik of de TS.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:45

Ik word fel omdat ik zulke nare dingen heb gezien en mee gemaakt, snap je? Een paard heeft zulke kwetsbare benen...
weet je, geen enkel paard, hoe vast ter been ook- kan voorzien waar het zijn been neer zet, bodem kan verraderlijk zijn, hoor!

Maar goed, jij en ik denken gewoon anders en dat moet ook gewoon kunnen!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:53

Ik begrijp het hoor. Dat kan geen enkel paard voorspellen daar heb je wel gelijk in.
En indd meningen moeten kunnen!
Ik hoop alleen wel dat TS goed overlegd met smid! En ook verteld dat ze zelf onzeker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:02

Met name met springen zit een ongeluk in een wel heel klein hoekje. Een flinke uitglijder kan er voor zorgen dat het paard voor de rest van zijn leven met blijvend spierletsel zit, of erger, een been breekt en dan zit zijn leven er helaas op.
Waarom dan zo verschrikkelijk tegen ijzers met proppen ingaan, terwijl je dan voor luttele euro's een heel stuk veiligheid inbouwd??
FahyaFemke, ik snap je post over dubbele ijzers niet, die worden niet gebruikt in de springsport.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:04

suleititha, zoals er achter geschreven: bij wijze van spreke...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:09

Vreemde vergelijking dan... zowiezo al omdat dubbele ijzers niks te maken hebben met veiligheid maar alleen maar moeten bijdragen aan meer show-element. En dat is met proppen toch echt niet het geval...
Een paard voor springwedstrijden op gras op ijzers laten zetten omdat je dan proppen kunt draaien is voor mij niet meer dan normaal en bovendien een stuk blessureprefentie.
Mijn paard heeft overigens voor de dressuur ijzers met propgaten onder. Ik moet er niet aan denken om op nattig gras een volte van 10 meter te maken... hij gaat geheid onderuit...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:35

springen kan an sich prima zonder ijzers
maar!
daar staat wel tegenover dat je paard gecontroleerd de ring door moet gaan
dus als je een paard hebt wat erg heet word, door de ring heen vliegt, of iets lomp is...sja dan zou ik toch iets sneller voor een ijzertje kiezen met stiftgaten voor de veiligheid
(alleen ijzers op gras is vragen om ongelukken Lachen )
buiten het stukje rijtechnisch eerst je paard beter voor elkaar hebben om hem wel controleerbaar door de ring te laten gaan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:24

en wat als je barrage moet rijden, je weet wel....... dat stukkie dat je net even wat meer gas erop gooit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:41

KiWiKo schreef:
en wat als je barrage moet rijden, je weet wel....... dat stukkie dat je net even wat meer gas erop gooit?

Pling

Meer gas erop, scherpere bochten nemen en als het op gras is, kun je er gif op innemen dat de piste bij het aanvangen van de barrage al danig is uitgejakkerd!!! Wat de risico's zonder proppen nog veel en veel groter maken.