Stalbenen, wat kun je doen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stalbenen, wat kun je doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:09

Ik denk dat je post wel gelezen is hoor Ja
Alleen het paard van ts staat binnen.
Door hem eerst de hele dag buiten te zetten kun je uitsluiten of dat het probleem is of dat er elders wat is.
9 van 10 los je overigens met de hele dag buiten wel op.

Mijn schimmel krijgt ook stalbenen van kuil. Ondanks buiten lopen.
Dan weet je dat het daardoor komt.
Maar stond hij veel binnen ging ik dat toch eens veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:13

De hele dag hoeft nog niet eens lijkt me.... Als dat dier maar eens eerst verspreid over de dag meerdere keren er uit komt en los kan en kan bewegen, kan een paar uurtjes per dag weidegang ook al best voldoende zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:17

Met een dag bedoel ik dan ook geen nacht erbij, voor de duidelijkheid Lachen

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:27

Ik zou me echt superschuldig voelen als mijn paard 23/7 in een stal stond.. Toen mijn paard te mager was na de winter en veulen wat laat afgespeend is, heb ik haar een weekje bij ons thuis gezet om lekker bij te voeren. Wij hebben thuis geen weide in de buurt dus hebben we een stuk in de tuin afgezet Haha! Het was net groot genoeg om in te draven en mijn paard stond iedere ochtend in de stal te wachten tot ik haar eruit kwam halen en ze wilde s 'avonds niet meer terug. Ik voelde mij toen al schuldig..

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 20:48

Ossie96 schreef:
Caira schreef:
Bedoel je werkelijk dat het paard buiten de tijd die jij met hem besteed 24/7 binnen staat? Zo ja, dan weet je zelf ook wel wat het probleem is denk ik.

Klopt helemaal. Maar niet iedereen heeft de luxe dat hij/zij een landje of paddock heeft waarin zijn paardje kan vertoeven overdag. Ik zelf moet veel naar school en mijn paard staat ook op stal de hele dag. Ik zorg er wel voor dat ik haar er zeker 2 uur per dag uit haal en zelf vind ik dat opzich ook te weinig maar ik kan er ook niet voor zorgen dat ze nog een paar uur los mag. Eens in de week gaat ze smorgens los en als ik pas aan het eind van de dag kom gaat ze in de stapmolen maar de rest van de dag staat ze op stal.
Sommigen hebben de luxe van wei of paddock gewoon niet....

Daar ben ik het mee eens, Ossie.

Bovendien Caira, vroeg ik niet om de reden van het probleem maar wat ik eraan kan doen, dus mss moet je eerst eens wat beter lezen voordat je zo uitvalt tegen iemand. De mogelijkheid tot weide of paddock heb ik hier niet, al zou ik dat graag willen. Zo zielig is op stal staan nou ook weer niet, maar dat een wei altijd leuker is weet ik ook wel. Maar ik heb daar zo mijn redenen voor dat een andere stal waar hij wel de wei of paddock in zou kunnen om een andere reden weer niet geschikt is, zoals geen binnenbak wat s'winters niet handig is en zeker niet als je altijd aan het eind van de middag op stal bent, en het dus donker is. Dan is het niet meer zo gezellig in je eentje in het bos, snap je. En op straat valt al helemaal niks te beleven. Een tweede reden is dat ik geen rijbewijs heb en het dus op de fiets moet doen, of gebracht word. Stallen die geschikt zouden zijn, vallen bijv. in afstand weer tegen. Dit maakt het er ook niet makkelijker op. Ik bedoel maar : Ik zou wel beter willen, maar dit is niet altijd zo makkelijk als je denkt. Dus Caira, ik zou het prettig vinden dat jij voortaan niet zomaar zulk soort dingen roept voor je het verhaal er omheen weet en goed gelezen hebt wat ik geschreven heb. Dan hoeft daar ook geen onenigheid over te onstaan, wat mij betreft. Knipoog

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 20:56

carolalisa schreef:
is het niet mogelijk om hem in een paddock/wei te zetten overdag of meerdere keren per dag even in de stapmolen.
mischien hebben de peesbeschermers een afsluitende werking op het been doe je ze niet te strak? mischien kan je een week zonder peesjes rijden en kijken hoe het dan gaat als het dan niet verbeterd denk ik niet dat het daaraan ligt

Hoi, ik weet niet of dat de reden is, volgens mij zitten ze niet heel strak. Maar ik doe ze om agz hij niet zulke sterke voorbenen heeft, dus niet zonder reden. Dus eigenlijk doe ik ze liever niet af... Maar mss werkt het als ik ze wat losser doe, bedankt voor de tip !!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:59

Jij vraagt om oplossingen, ik geef je de 'in mijn ogen enige' oplossing. Ik vind het schokkend dat jij zegt dat een wei leuker is, maar dat het niet zielig is dat een paard binnen staat.
Zullen we even een datum prikken dat jij een dagje op de wc blijft? Kijken hoe lang jij dat volhoudt? En niet klagen over zere benen he, want dat komt niet door de kleine ruimte....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:59

En het feit dat jij een binnenbak boven ruimte voor je paard prefereert vind ik helemaal verschrikkelijk.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:02

Sh*t, mijn hele getypede verhaal gewist!

Dan maar even de snelle versie in telegramstijl:

de oplossing van dit probleem hangt zeer nauw samen met de reden van dit probleem, nl gebrek aan beweging.
Dus beetje kort door de bocht om daar aan voorbij te gaan...

Begrijp dat je situatie lastig is maar wees creatief:

-regel, desnoods tegen betaling, dat je paardje iedere dag een tijdje in de bak wordt losgezet door de staleigenaar.
-zoek een uitlaat, bv een gepensioneerde paardenliefhebber uit de buurt, veel mensen hebben tijd zat en vinden niets mooiers dan wandelen met een paardje.
-regel iets met iemand op stal die er bv elke dag is op tijden dat jij er niet bent, dat zij even met je paard gaan stappen, desnoods meerdere mensen, iedereen is wel bereid om te helpen om een paardje fit te houden. Koop af en toe een doos bonbons voor ze als bedankje.
-kijk je familie eens lief aan: kunnen zij niet eens even gaan stappen met je paard als ze in de buurt van stal zijn? Het is tenslotte ook een soort gezinslid!

Je ziet: je moet je er wel even voor inspannen: maar er zijn zat moelijkheden, allemaal niet ideaal, maar het is WAT!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 21:02

ponyparadijs schreef:
Alles leuk en aardig hier hoor! Maar mijn pony heeft ook stalbenen EN die staat de hele dag op het land. En ondanks dat ze op het land staat heeft ze altijd een soort van stalbenen.

En wat moet ik daar dan aan doen?

Volgens mij kan leeftijd ook meespelen, mijn paard is ook alweer bijna 15 dus daar kan het ook (mede) aan liggen.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:06

Maxielover schreef:
ponyparadijs schreef:
Alles leuk en aardig hier hoor! Maar mijn pony heeft ook stalbenen EN die staat de hele dag op het land. En ondanks dat ze op het land staat heeft ze altijd een soort van stalbenen.

En wat moet ik daar dan aan doen?

Volgens mij kan leeftijd ook meespelen, mijn paard is ook alweer bijna 15 dus daar kan het ook (mede) aan liggen.

Klopt, maar dat wil niet zeggen dat je je er dan maar bij neer moet leggen....
Probeer zoveel mogelijk factoren uit te sluiten die eraan ten grondslag kunnen liggen...

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 21:08

runningkawa schreef:
@PP Sommige paarden krijgen ook van kuil stalbenen, zelfs met veel buiten.
Daar zou je eens naar kunnen kijken
Maar je zegt dat ze op leeftijd is, dan komen er idd ook zo wel eens kwaaltjes om de hoek kijken.
Maar je zou dat paard van jou dan niet op stal moeten zetten, dan krijgt ze helemaal olifanten poten.

Mijn paard krijgt idd 2x per dag kuil te eten, en 3x per dag biks. De mensen die er voeren (dat wordt door de manege gedaan) weten dat hij maar een halve schep per keer mag, maar soms krijgt hij toch teveel omdat er slordig gevoerd wordt door sommige mensen. Hierover naar de manegebaas stappen heeft geen zin, want zelf doet hij het ook en ik zie hem zowat nooit, behalve in de bar als ie zit te zuipen. Bordjes ophangen heeft geen zin. Dus denk nou niet allemaal meteen dat het aan MIJN keuze van stalling ligt en geen weidegang, want dat is echt niet alles. En bovendien denk ik er ook over na om hem naar een manege te verhuizen waar wel paddocks zijn, maar daar moet ik nog contact mee opnemen. Ik zeg ook niet dat ik dit leuk vind voor mijn paard, maar soms heb je gewoon geen andere optie. En blijkbaar denken jullie anders over dierenmishandeling dan ik, want dat vind ik het echt niet. Hoeveel paarden in NL zouden er nou op de wei staan en hoeveel op stal ? Kijk maar naar maneges. Ik denk dat meer dan de helft van alle paarden hier in NL ook op stal staat. Mss kunnen jullie die beter lastig vallen met dat ze de wei op moeten, ipv iemand die om advies vraagt over stalbenen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 21:11

runningkawa schreef:
@PP Sommige paarden krijgen ook van kuil stalbenen, zelfs met veel buiten.
Daar zou je eens naar kunnen kijken
Maar je zegt dat ze op leeftijd is, dan komen er idd ook zo wel eens kwaaltjes om de hoek kijken.
Maar je zou dat paard van jou dan niet op stal moeten zetten, dan krijgt ze helemaal olifanten poten.

Wie heeft gezegd dat mijn pony op stal staat?
Ikke niet hoor!

Het kuilgras hebben we al meerdere keren bekeken. Daarnaast kan ik met zekerheid zeggen dat ze niet teveel kuil krijgt. Ze krijgt misschien wel veel maar ze eet het niet!
En ik probeerde alleen te zeggen dat stalbenen niet alleen op stal voorkomen.

Niet iedereen hoeft meteen aan gevallen te worden als ze een andere mening hebben dan jij zelf![/quote]
kawa valt niemand aan, ze geeft alleen een goed gegronde mening. Als je dat als een aanval ziet betekend dat dat je diep in je hart weet dat het waar is.

Jongens: geen weidegang, geen paddock. 24 uur per dag op stal, behalve dat ene uurtje dat de baas met ze komt sporten en een uurtje stapmolen (eeuwig rondjes lopen). Een paard is een bewegingsdier en een vluchtdier. Als er op stal iets omvalt waar je paard van schrikt dan zal het weg willen rennen, kan dat niet dan resulteerd dat in stress. En een bewegingsdier: een paard hoort een uurtje of 18 per dag lopend te grazen. Als je je paard op 3x3 zet, met een dot kuil voor zijn neus, ja dan staat hij stil. Net als bejaarden die te weinig lopen en daarom dikke benen krijgen.

Misschien moet je eens gaan denken aan een andere stalling. Eentje waar je paard minimaal 6 uur per dag buiten los kan lopen (een absoluut minimum als je het mij vraagt). Mocht je er nou alsnog van overtuigd zijn dat loslopen een luxe is, vraag je dan eens af of je niet misschien eventjes terug naar school moet, met je neus de boeken in.

En: misschien moet je overstappen van kuil naar (natgemaakt) hooi? Dat is namelijk ook nog een optie. Of anders lucerne, of grasbrok?[/quote]

Met m'n neus de boeken in ? Toevallig doe ik al MBO Paardenhouderij, en daar op school staan de paarden ook gewoon op stal !!! Haha!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 21:15

carolalisa schreef:
de meningen zijn hier duidelijk verdeeld Clown

ik vind dat dagelijks weidegang inderdaad een vereiste is. mijn paard krijgt gelukkig geen stalbenen van 24/7 op stal staan maar ze word er wel knettergek en hyperactief van omdat ze zich vreselijk verveelt. daarnaast krijg ik een enorm schuldgevoel als ik weet dat mijn paard de hele dag op stal staat.

Kijk, weer iemand die haar paard ook liever op de wei zou hebben. Doen wij dit soms om ons paard te pesten ? Denk het niet. Ik vind dit ook niet fantastisch, maar soms heb je weinig keus.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:17

Maxielover schreef:
maar soms heb je weinig keus.

Onzin!
Je hebt altijd een keus, maar vaak past die niet in het straatje van de eigenaar...

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 21:17

mayniac_val schreef:
Een paar mensen bij mij op stal doen s winters azijn door het voer, dit schijnt stalbenen minder erg te maken

Oke, dat valt altijd te proberen. Hoeveel en wat voor azijn dan ? Ik denk alleen dat mijn paard dat hartstikke vies vindt... Vork

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 21:18

Ylana schreef:
Maxielover schreef:
maar soms heb je weinig keus.

Onzin!
Je hebt altijd een keus, maar vaak past die niet in het straatje van de eigenaar...

Dus heb je weinig keus voor de mogelijkheden die binnen het straatje van de eigenaar gelden. En dat straatje heeft iedereen, dus jij ook !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:22

Maxielover schreef:
Kijk, weer iemand die haar paard ook liever op de wei zou hebben. Doen wij dit soms om ons paard te pesten ? Denk het niet. Ik vind dit ook niet fantastisch, maar soms heb je weinig keus.

Je hebt altijd een keus.
En jij kiest voor een binnenbak omdat je in de winter wilt rijden en omdat je geen eind wilt fietsen voor je paard. En daarvoor moet jouw paard in een stal z'n leven doorbrengen. En je pikt 't ook nog dat je paard te veel krachtvoer krijgt.

Dat andere (veel) paarden ook op stal staan, is geen excuus om de jouwe dan ook maar op stal te zetten. Kijk naar hoe je je paard een beter leven kunt geven, en niet naar hoe slecht het ook kan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:25

@Maxielover
Je zoekt een oplossing voor je probleem
maar de oplossing is erg simpel.. nl gewoon verhuizen naar een andere stal mét uitloop
Op de stal waar je haflinger nu staat krijgt hij ook nog eens veel te veel eiwitten binnen!!
3 keer per dag krachtvoer + kuil, jee dat is véé te veel voor een (sobere) haflinger!
jammer dat je dat niet wilt zien Verdrietig

Er zijn echt wel pensionstallen mét uitloop en/of weidegang in de buurt rondom manege bakker en manege Langeveld dus de afstand zou voor jou geen probleem moeten zijn
En nee ze hebben daar géén luxe binnebak, maar wel een prima verlichte buitenbak en de paarden kunnen de hele dag en met mooi weer ook s'nacht buiten staan
Ook bepaal je zelf wat je paard aan hooi en krachtvoer krijgt
Daarmee los je het hele probleem op!

Bij de manege hier om de hoek staan de manegepaarden op een stand, en paddocks hebben ze daar niet Boos!
die paarden mogen alleen buiten mét iemand op hun rug (met ook nog een slechtpassend zadel) ploegen door het duin of tot vervelens toe rondjes hobbelen in de binnenbak
De overige tijd staan ze aangebonden op stand onder de TL lampen
Dat word allemaal "normaal" gevonden, maar ik vind dit dus niet normaal
als je als paard zo je leven moet slijten.....
Laatst bijgewerkt door unamie op 21-05-08 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:30

Dank jullie wel.
Dát bedoel ik dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:40

Ik heb tot de Z1 getraind met "alleen maar" een buitenbak...en nee dat was geen agterberg ofzo.
Dus ook daar zie ik geen probleem in.
Ja het regent ooit, maar echt zo vaak is dat niet. Vaak kun je wel tussen de buien door rijden. En als je traint is regen niet eens koud

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:48

Met m'n neus de boeken in ? Toevallig doe ik al MBO Paardenhouderij, en daar op school staan de paarden ook gewoon op stal !!! Haha![/quote]

Even over je school Clusius college Alkmaar daar komen de paarden in ieder geval met uitmesten naar buiten Knipoog En staat er dan niks in je leer boeken over stalbenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:50

Dat is ook waarom ik het hippisch centrum in deurne een waardeloze school vind
Je moet er 100 keer vegen, maar tijd en aandacht is er niet genoeg voorde paarden...weidegang al helemaal niet dagelijks voor alle paarden
Maar wel een nieuwe binnebak bouwen enkele jaren terug....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:53

joh maar jij snapt toch wel dat een binnenbak het belangrijkste is. Paarden zijn toch maar gebruiksvoorwerpen, dus altijd binnen staan is geen enkel probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:55

helaas vaak wel...
Als ze tussen de drafbaan nu alles een opdeelde als paddocks, ook die nieuwe bak opdelen in paddocks, dan werd de school een heel stuk beter Ja