3 jarig paard met ocd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Re: 3 jarig paard met ocd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:42

ik kijk toch wel op van sommige reacties
Ocd in de kniëen is wel ernstig en toch veel meer risico's met opereren dan een kogeltje of zelfs sprong .., bovendien is er wel degelijk schade te zien op de foto's aan het bot ..als er al van de keurende DA een "vermoeden " was bij de klinische keuring en dat ze ook gelijk gestopt zijn na die foto dan zou ik dat paard zeker niet aanschaffen ..als de DA nu had gezegd " er zit een ocd in de knie maar hij is mooi ingekapseld en je paard is klinisch i.o ( je kan dan zelf opteren voor opereren of niet )dan is het een ander verhaal ..maar je gaat risico's nemen met een paard wat je niet kent en die nog niet eens iets onder het zadel heeft gepresteerd
als de verkoper alles op zich neemt en je het paard pas afneemt na de volledige revalidatie en de DA op dat ogenblik groen licht geeft ..tja dan wel

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:30

Maar dat het nog niet ingekapseld zit, kan ook betekenen dat het van vrij recent is, en hoe eerder men is met opereren, hoe groter de kans op herstel.

Uiteraad is het een beschadeging, en het kan op jonge leeftijd herstellen, maar dat is niet gegarandeerd..
Bovendien is een knie-ocd gunstiger voor een springpaard (immers hoeft alleen spierkracht te geven met afzet) dan voor een dressuurpaard (wat eerder zal moeten gaan zakken in de achterhand, en dus buigen in de knie)..

En uiteraard brengt elke operatie risico's met zich mee. Of dat nu een kogel, sprong op knie is.. alleen in een sprong zitten veel meer botten en is het doorgaans lastiger om bij de ocd te komen.. maar bij elke ocd-operatie is het afhankelijk waar de ocd zich bevind..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:36

Dees schreef:
Maar je koopt wel een gebruikte auto met wat krasjes als die een lagere prijs heeft Haha!

Als de schade te herstellen is, en het prijsje is zacht...
...dan koop jij wellicht ook, Kiwiko Haha!

ja, maar met een auto weet je zeker dat als de motor kapot is en er een nieuwe ingedaan word dat het dan ook daarmee klaar is.
Met een paard met OCD niet.
Je weet nooit zeker of het paard hersteld na de operatie.

Zoiezo moet je eerst weten of de andere benen wel gaaf zijn.

Als je een paard al hebt en dan blijkt het OCD te hebben snap ik dat je gaat opereren, maar als je het paard nog aan moet schaffen.

Ik heb paarden gezien die super herstellen na een operatie, en ik heb paarden gezien die niet goed herstellen.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 20:37

Nou de eigenaar heeft net gebeld. Het paard werd niet goedgekeurd maar dat wisten we al. Toen hebben ze hem nagekeken en er zat alleen in zijn rechter knie dus waarvan ik de foto´s liet zien ocd. Maar waarom of hoe weet ik ook niet maar de DA wilde hem ook niet meer opereren dus helaas.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:39

Toch bijzonder als het paard maar in 1 been ocd heeft dat het niet meer geopereerd wordt?
Ik ken gevallen van paarden met meerdere kleine ocd-jes in 1 been die gewoon geopereerd zijn die ongecompliceerd verlopen zijn.
Heeft die arts dan echt niets anders gezien vraag ik me af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:36

Inderdaad vreemd ja, er zal waarschijnlijk meer aan de hand zijn!

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 10:42

ik heb ook m´n eigen dierenarts aan de lijn gehad die hem dus eerst heeft gekeurd en die zei aan bijna alles kan je iets laten doen.. Dus ik ga waarschijnlijk vanmiddag ook nog even met hem overleggen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:57

Mork schreef:
Toch bijzonder als het paard maar in 1 been ocd heeft dat het niet meer geopereerd wordt?
Ik ken gevallen van paarden met meerdere kleine ocd-jes in 1 been die gewoon geopereerd zijn die ongecompliceerd verlopen zijn.

mijn 5 jarige werd ook niet geopereerd (mocht wel maar werd ten zeerste afgeraden)
nou had hij aan beide knieeen ocd en aan 1 knie vrij zwaar en een botsplinter in de kogel (maar dat laatste was niet het grootste probleem)
Helaas heb ik hem vanwege de pijn in moeten laten slapen

TS mijn paard (bovenstaand stukje) werd als 3 jarige ook klinisch goedgekeurd
ik heb geen rontgelogische keuring gedaan...achteraf misschien stom (al had ik hem voor geen goud willen missen! )

maar jij weet het nu....ik zou het zelf dus niet doen! ik gun namelijk niemand die pijn van het verliezen van zo een jong en fantastisch dier (en gelukkig ben je nog niet gehecht! )

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:06

ik zou het paard lekker laten staan en op zoek gaan naar een ander. operatie is rond de 1000 en 1500 euro.
er zijn genoeg paarden zonder bemerkingen en je weet nooit wat er gebeurd als het paard echt belast gaat worden.
Persoonlijk begin ik er niet meer aan. En ja elke dierenarts zal zeggen dat er wat aan kan gebeuren. De prijs moet dan wel heel leuk zijn als je ermee door gaat.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 11:17

naadje24 schreef:
Mork schreef:

mijn 5 jarige werd ook niet geopereerd (mocht wel maar werd ten zeerste afgeraden)
nou had hij aan beide knieeen ocd en aan 1 knie vrij zwaar en een botsplinter in de kogel (maar dat laatste was niet het grootste probleem)
Helaas heb ik hem vanwege de pijn in moeten laten slapen

TS mijn paard (bovenstaand stukje) werd als 3 jarige ook klinisch goedgekeurd
ik heb geen rontgelogische keuring gedaan...achteraf misschien stom (al had ik hem voor geen goud willen missen! )

maar jij weet het nu....ik zou het zelf dus niet doen! ik gun namelijk niemand die pijn van het verliezen van zo een jong en fantastisch dier (en gelukkig ben je nog niet gehecht! )

Daar heb ik ook al over nagedacht van als ik het paard nu wel zou kopen dan zou ik er misschien als het over een paar jaar echt slechter gaat en je hebt zo'n paardje ingereden dan ben je helemaal gehecht en dan kan je dan afscheidt nemen dan is het nog veel moeilijker.

Toch vraag ik me af of hij gisteren ooit bij een DA is geweest.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:47

daarom....dus ik zou zeggen ,kijk gewoon lekker verder er zijn nog zoveel leuke paarden!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:13

Citaat:

Dat ben ik met je eens..
Het is dus óf kopen en laten opereren, óf vergeten en verder kijken..
Maar dat is gevoel versus verstand.. en die keuze kunnen wij niet maken voor de TS..

Wel typisch.. ik heb zelf een 2,5 jarige en ik heb altijd gezegd dat als hij niet goed zou zijn, dat hij zou vertrekken.. en nu heb ik em laten opereren aan zijn knie, en zal hij hoe dan ook blijven!
In deze heb ik dus naar mijn gevoel geluisterd, en of het verstandig was weten we pas over ruim een half jaar..

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 23:18

Nu is het toch gelukt . Inderdaad een fraaie OCD, verschillende fragmenten en een grote krater . Laat daarover geen twijfel bestaan. In het licht van een aankooponderzoek voor sportpaard is het advies steeds negatief met dergelijke grote letsels.

Een ander verhaal is het wanneer het paard al eigendom is , dan moet je proberen een oplossing te bieden. Dan is het ook duidelijk , de stukken moeten eruit , en het gewrichtskraakbeen dat los zit weg, en het gewricht doorgespoeld. Voor topsport lijkt het me onmogelijk, maar dat hang weer van vanalles af. Toch merken we dat veel van die paarden na een gunstige operatie en voldoende herstelperiode het nog behoorlijk doen. Maw best goed presteren en pas op latere leeftijd zouden die sneller stijve knieën krijgen en of arthrose.

Dit kreeg ik nog van een andere DA gemaild met ook de foto's en dit zei hij. Dus ben er nu echt uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 01:44

Ligt eraan of de ocd goed te opereren is. ZO ja.........dan de afspraak met de verkoper maken dat hij de kosten betaald en zorgt voor de revalidatie, en dat het dier na de revalidatie nogmaals gekeurd wordt en dat het dier dan goed moet zijn.

Overigens, vaak zit ocd in beide benen, ondanks dat fotos uitwijzen dat het dier schoon is. Ik heb een merrie gehad die in de sprong ocd had en geopereerd is en uit voorzorg is de andere sprong ook opengemaakt, op de foto geen ocd te vinden maar tijdens de operatie wel.

Echter, een goede keuringsarts zal hetzelfde opmerken en die zal je een positief of negatief advies aanraden. Met een ocdtje kunnen ze ook positief advies geven met de opmerking dat je wel moet opereren. Als de veearts het een kansloze zaak vind, dan zou ik zeker niet kopen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:09

Citaat:
Overigens, vaak zit ocd in beide benen, ondanks dat fotos uitwijzen dat het dier schoon is. Ik heb een merrie gehad die in de sprong ocd had en geopereerd is en uit voorzorg is de andere sprong ook opengemaakt, op de foto geen ocd te vinden maar tijdens de operatie wel.

Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.
Mijn paard bv, had een litteken op het zelfde been.. waarschijnlijk staat dit dus in verband met de ocd, die reeds verwijderd is.
Waarschijnlijk heeft mijn paard wel meer ocd, tenminste... dat verwacht ik, gezien hij enkele ringen in zijn hoeven heeft, en hij er slecht aan toe was toen ik em kocht.
Maar zolang er klinisch niks op doet, vind ik het best..
En mocht hij nou wel erg slecht worden, zien we wel weer verder..

Dat is alleen de keuze die je maakt..
Heb mijn paard op de gok gekocht.. en klinisch verkeerd gegokt..
Maar gezien zijn karakter had ik geen fijner paard kunnen hebben!
Dat gaf mij ook de doorslag om te opereren..

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:33

mijn paard heeft ook ocd gehad in zijn knie en is 2 jar geleden geopereerd. Hij had hele erge ocd, en moest 2 operaties hebben. Zijn kansen waren 50%-50%. Gelukkig is het allemaal goed gekomen. En ik zou het zo weer doen.
Bij mijn paard kwam de ocd door een trauma van buitenaf. En waren zijn andere benen ocd vrij.

Ik zou dat paard ook alleen kopen als hij maar op 1 plek ocd heeft. Anders is het niet meer te overzien. Een operatie is erg prijzig en er gaat veel tijd in het revalideren zitten.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:19

Wat zouden jullie dan doen als je een 6 jarige paard kon kopen met een bemerking op het spronggewricht, klinisch goed en loopt op M- niveau.
Zouden jullie deze laten staan? DA zegt dat dit paard hier geen last meer van krijgt want dan had dit al eerder moeten gebeuren. Opereren raadt hij juist af.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:24

Als je het paard al hebt is het ervoor gaan, alles eraan doen om de ocd te verhelpen. Maar als je de keus hebt zou ik het zeker niet doen. Ditzelfde verhaal heb ik iemand mee zien maken, precies zóiets en het paard liep een keer in de verkeerde bak en dit was de doorslag. Uiteindelijk heeft het haar veel geld gekost aan controles in Utrecht. Nu kan ze er niks mee.. Dus ja, de keus is aan jou.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:39

Vajramani schreef:
Wat zouden jullie dan doen als je een 6 jarige paard kon kopen met een bemerking op het spronggewricht, klinisch goed en loopt op M- niveau.
Zouden jullie deze laten staan? DA zegt dat dit paard hier geen last meer van krijgt want dan had dit al eerder moeten gebeuren. Opereren raadt hij juist af.

Dat ligt eraan of de ocd nog zweeft, of dat hij inmiddels ingekapseld is..

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:41

femmefatale1 schreef:
Vajramani schreef:

ingekapseld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:45

femmefatale1 schreef:
Vajramani schreef:

Als een DA zegt dat het dier geen last ervan krijgt en het advies geeft niet te opereren dan is het wel ingekapseld Knipoog

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 22:55

Ik heb (al een paar weken geleden) besloten om dit paard niet te kopen ik vind het te veel risico om een paard met een gebrek te kopen. Meedere DA raadde het af ze konden het niet opereren omdat het al zo beschadigd was. En ik had dit paard gekocht om er hoger in de dressuur mee te komen en dat zou absoluut niet kunnen met dit paard. De vraag was al of hij recreatief zou kunnen rijden..