wormen blijven maar terug komen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: wormen blijven maar terug komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:45

Oei, die rode wormen wordt je niet blij van, als dat bloedwormen zijn dan moet je er echt zeker een DA bij hebben, die zijn vrij agressief en kunnen de hele darmwand doorboren. Van Equest weet ik dat die de ingekapselde larven van de bloedworm ook doodt, maar waarschijnlijk is alles nu al uitgekomen. Als het warmer weer wordt dan worden die krengen ineens actief en dat kan soms heel verkeerd aflopen. Dus succes met de DA, ben benieuwd wat die ervan zegt.

Het kan trouwens ook zinvol zijn om een bloedmonster te nemen en te laten testen op salmonella, dat wil nog wel eens gepaard gaan met een bloedworminfectie (omdat de weerstand dan minder wordt) en die combi kan dodelijk zijn, ik heb het helaas van dichtbij meegemaakt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 15:48

getvrr,wat een enge verhalen allemaal...

ik ben er ook alles behalve blij mee,zit hier nog steeds te wachten op de DA....

als hij geweest is zal ik laten weten hoe of wat Ja

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 16:28

DA is geweest,en ze heeft mest meegenomen voor onderzoek,en daarna zal er gericht ontwormd gaan worden,ws wel met meerdere wormenkuren achter elkaar geven.

de wormen die hij had,ook het rode wormpje was niet verontrustend,en geen bloedworm,in zoverre,ze leven in zijn maag,en niet in zijn bloed..

nou ja..voorlopig tot het onderzoek mag hij zijn huisdieren nog even houden,en daarna hoop ik ze toch echt voorgoed uit te kunnen roeien Duivel

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:49

Een bloedworm leeft ook 'gewoon' in de darmen van een paard.
Ze houden er alleen een ingenieus systeem op na, om de gastheer te belasten, en richten daarbij veel schade aan.
http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm01.html

Alleen vertoond Wessel niets van de bijbehorende symptomen. En gelukkig maar, waarschijnlijk heeft het vele ontwormen toch de boot wat afgehouden!!
Ben dan wel benieuwd wat het rode wormpje wel was?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 18:55

het wormpje kon wel wat bloed zuigen,maar omdat wessel er nogal goed bij staat kon hij het nog wel even een paar dagen trekken...

als het goed is komt er straks uit het mestonderzoek welke wormen hij heeft,en welke eitjes er evt aanwezig zijn... Ja

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:32

oke ben benieuwd wat eruit komt!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:24

Het kan goed zijn dat één van je andere paarden dit paard steeds besmet. Ook al vindt je bij de andere niks. lees dat je deze 5 keer hebt ontwormt en de andere maar 2 keer. Dat zou een goede reden kunnen zijn van je wormprobleem.

Ik zou ontwormen met een ontwormmiddel met de werkende stof Pyrantel en deze herhalen met 10 dagen. Dan na 10 dagen een Ivermectine. Dit net zo lang herhalen tot er geen wormen meer te vinden zijn. Wel alle paarden ontwormen tegelijk.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:37

tip voor iedereen.....haal een flesje Haarlemmerolie en geef dit aan het paard netzo als je een wormspuit toedient. Even een spuit kopen bij de Welkoop ofzo, de Haarlemmerolie daarin doen en doen toedienen.
Kijk wel uit dat het niet op je handen komt want het stinkt onwijs.

Haarlemmerolie vind je veelal bij de drogist van de oude stempel.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:23

En wat doet die Haarlemmerolie dan precies Blond ?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:01

Yinari schreef:
En wat doet die Haarlemmerolie dan precies Blond ?

geeft bloedwormen een enkeltje hemel Haha!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 18:54

uitslag van het mestonderzoek is,dat er geen wormen of eitjes of wat voor besmetting dus ook te vinden is in zijn mest....

ongelooflijk...

de VA komt nu toch weer terug om hem te spuiten tegen wormen,omdat wormenkuren dus niets zullen uithalen...

zal wel goed vragen wat voor spul ze gaat spuiten en hoe risicovol dat gaat zijn... Scheve mond

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:00

Pfff, wat een lastig probleem zeg! Ik hoop echt voor je dat dit nu gaat helpen. Heb een keer een wormbesmetting bij mijn (toenmalige) paard gehad (haflinger) en toen moest ik van de VA meteen 2 hele spuiten pyrantel wormenkuur naar binnen werken (ja ik niet natuurlijk, maar het paard Tong uitsteken ). En dan na een week een ivermectine wormen kuur en daarna weer gewoon ontwormen. Mijn paard heeft een paard dagen wat buikpijn gehad (de eerste twee dagen flinke buikpijn, echt een gevoelige buik, geen koliek, maar je moest absoluut niet aan die buik komen) en daarna was hij er goed vanaf. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat helpt bij jouw paard hoor, maar gewoon even mijn ervaring.

Overigens gebruik ik geen merknamen (die onthoud ik nooit) maar stofnamen.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:41

Ik heb een paard gehad dat imuun was voor de werkzamestoffen in reguliere wormkuren... Zelfd een week op de kliniek gestaan toen voor bloedwormen en drie maanden later weer raak.... Ben toen overgestapt op haarlemmerolie.... Werkt super en is de helft goedkoper dan een wormspuit Knipoog

Geef het nu aan mijn paarden als aanvulling op reguliere wormkuur. Gewoon even naar de drogist of apotheek.......

Let wel op dat je het spul niet aan je vingers of in je kleren krijgt want het stinkt echt niet te zuinig!!! Haha! ennuh handen wassen helpt echt niet, ja na een dag of drie Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:01

kimmie261 schreef:
uitslag van het mestonderzoek is,dat er geen wormen of eitjes of wat voor besmetting dus ook te vinden is in zijn mest....

ongelooflijk...

de VA komt nu toch weer terug om hem te spuiten tegen wormen,omdat wormenkuren dus niets zullen uithalen...

zal wel goed vragen wat voor spul ze gaat spuiten en hoe risicovol dat gaat zijn... Scheve mond

Ja idd, je kent de topics, eigenlijk is het spuiten in de aderen levensgevaarlijk, is iets wat ze bij varkens doen en ik dacht ook bij koeien.

laat eerst bloedonderzoek doen, dan zien ze ook of ze wormen hebben. Bel Bodegraven eens, mijn paard is door hun ontwormt en vraag wat die witte vloeistof is die je een paard dagen moet geven, misschien kan je dat eerst eens proberen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:51

Ik zou in dit geval inderdaad eerst andere wegen bewandelen, afhankelijk van welke stof ze gaan gebruiken. En een Nederlandse instantie bellen, is het nl niet zo dat de wormen ook te vinden zijn na het schoonmaken van de darmen?Dus dat ie nu schoon is? Zelf precies weten hoe en wat scheelt in het maken van keuzes. Krijg een raar gevoel van het spuit in aderen werk...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 11:03

in zijn mest vind ik nog dagelijks wormen,die smerige dingen bewegen gewoon...brrrrrrrrr

ik weet het echt even niet meer...ze zei gister aan de telefoon dat ze nu dus ook niet weten welke wormenkuren je zou moeten geven,omdat hij "schoon" is bij het mestonderzoek.

vandaar dat ze zei,dat nu via het bloed ontwormen het beste was dan wordt echt alles aangepakt wat nog leeft in hem,

hij wordt dan vrijdag gespoten worden en na 4 weken weer...

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:04

hopen dat het dan over gaat Ach gut

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:10

Oh wat ontzettend vervelend. Ik hoop niet dat dit ons nu ook te wachten staat. Jouw verhaal lijkt erg op het mijne. Sterkte alvast!! Die rotwormen, we krijgen ze wel Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:04

kimmie261 schreef:
in zijn mest vind ik nog dagelijks wormen,die smerige dingen bewegen gewoon...brrrrrrrrr

ik weet het echt even niet meer...ze zei gister aan de telefoon dat ze nu dus ook niet weten welke wormenkuren je zou moeten geven,omdat hij "schoon" is bij het mestonderzoek.

vandaar dat ze zei,dat nu via het bloed ontwormen het beste was dan wordt echt alles aangepakt wat nog leeft in hem,

hij wordt dan vrijdag gespoten worden en na 4 weken weer...

Mestonderzoek is niet sluitend. Sommige paarden zijn niet eiproducerend. Wel komen de volwassenwormen los bij ontwormen, of zit hij zo vol dat ze er gewoon uitkruipen.

Je zou met je paard naar een kliniek kunnen gaan, ik kan je Bodegraven aanbevelen. Zo ken ik een paard dat ook zo vol zat en dat heeft heel lang geduurd eer ze echt stappen ondernam, het dier heeft wel geperforeerde dikke darm en is chronisch aan de diarree omdat hij het vocht niet terug kan nemen. Ook hele stukken dikke darm kunnen beschadigd raken. Je paard kan er dood aan gaan, denk er niet te licht over.

In het bloed spuiten kan eveneens dodelijk voor een paard zijn, wees daar van bewust!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 13:28

ja,daar ben ik me inmiddels zeer van bewust..

overigens de DA die hier komt is verbonden aan een grote kliniek hier in het noorden van duitsland...

er waren in zijn mest geen eitjes te vinden en geen volwassen wormen,zal je net zien,is er net een verkeerd stukje mest meegenomen...

vanmorgen bij het uitmesten zaten er weer een stuk of 30 in zijn mest..bah bah ...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:32

dat is toch raar!!
die dingen kroeielen schijnbaar je stal door en toch die uitslag van het onderzoek!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:50

Wacht sowieso eerst een bloedonderzoek af, zoals als eerder gezegd werd, mestonderzoek geeft geen 100% zekerheid, is er wel bloed afgenomen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 16:27

nee, alleen mest meegenomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:33

kimmie261 schreef:
ja,daar ben ik me inmiddels zeer van bewust..

overigens de DA die hier komt is verbonden aan een grote kliniek hier in het noorden van duitsland...

er waren in zijn mest geen eitjes te vinden en geen volwassen wormen,zal je net zien,is er net een verkeerd stukje mest meegenomen...

vanmorgen bij het uitmesten zaten er weer een stuk of 30 in zijn mest..bah bah ...

Weet je al welke wormen het zijn?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 16:36

nee,uit mestonderzoek is niets gekomen,hij was helemaal "schoon"..

en verder kan ikzelf alleen maar gokken welke wormen het zijn,ik denk aarswormen,en dat rode wormpje ?? geen idee,die heb ik verder ook niet meer gevonden..

veearts hier zei dat de witte wormpjes spoelwormen waren.