Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zwerte schreef:Fijn dat het alweer een stuk beter gaat! Hopelijk gaat het over een tijdje weer helemaal goed.
Ik wil toch nog heel eventjes inhaken op dat ABverhaal van snater: ik snap je redenering en in principe heb je gelijk alleen vraag ik me af hoe je erbij komt dat AB ook ontstekingsremmend is? Het dood bacterien en remt geen ontsteking (ontsteking en infectie zijn 2 verschillende dingen) Ik heb ook niet gelezen dat er ontstekingsremmers zijn gegeven? Dan praat je over NSAID's e.d.
Ik ben het absoluut met je eens dat open maken en open houden (nat maken) het belangrijkste is en zorgt voor de genezing en dat AB niet noodzakelijk zijn.
Zwerte schreef:Je moet het absoluut aan de vakmensen over laten hoor! Ik kreeg niet de indruk dat er hier iets verkeerd ging, laten we dat voorop stellen. Maar snater zei dat AB ontstekingsremmend waren en daar haakte ik op in. En ik vroeg me gewoon af waar dit vandaan kwam... Ik had namelijk nog niet eerder gehoord dat AB niet goed waren bij een hoefzweer. Zou juist denken van wel, tenminste met de kennis die ik tot nu toe heb.
Het was dus ook helemaal niet negatief naar jou bedoeld hoor! Denk dat je het juist goed aangepakt hebt.
Udo2001 schreef:Nou, ik dacht dat ie weer lekker liep aan de longe ( maandag en ijzersloos) Dus gisteren dacht ik even te gaan kijken of hij nog zadelmak was. Maar helaas liep hij gisteren weer een stuk minder, hij begint twijfelachtig wordt wel beter na een tijdje. Ik zit ook erg in dubio, de smid heeft namelijk een nagelgat weggesneden waardoor hij ontzettend raar op zijn voet ik komen te staan. Daardoor lijkt het of hij zijn voet in 2 fasen neerzet, niet op de juiste manier dus. De smid maar weer gebeld, dat ik bang ben als hij lang zo blijft staan hij last van banden, pezen of gewrichten krijgt. Hij komt morgen direct om te kijken wat de volgende stap is. Hij heeft idd aangegeven met een zooltje te gaan willen werken, mijn vraag is alleen of ie er nog fatsoenlijk een ijzer onder krijgt
Arabesk schreef:Udo2001 schreef:Nou, ik dacht dat ie weer lekker liep aan de longe ( maandag en ijzersloos) Dus gisteren dacht ik even te gaan kijken of hij nog zadelmak was. Maar helaas liep hij gisteren weer een stuk minder, hij begint twijfelachtig wordt wel beter na een tijdje. Ik zit ook erg in dubio, de smid heeft namelijk een nagelgat weggesneden waardoor hij ontzettend raar op zijn voet ik komen te staan. Daardoor lijkt het of hij zijn voet in 2 fasen neerzet, niet op de juiste manier dus. De smid maar weer gebeld, dat ik bang ben als hij lang zo blijft staan hij last van banden, pezen of gewrichten krijgt. Hij komt morgen direct om te kijken wat de volgende stap is. Hij heeft idd aangegeven met een zooltje te gaan willen werken, mijn vraag is alleen of ie er nog fatsoenlijk een ijzer onder krijgt
De hoefwand groeit 9 mm per maand bij de juiste omstandigheden, dus dat komt uiteindelijk vanzelf weer goed. Ik zou er geen ijzer hang en sluitwerk met zolen onder timmeren. Om de hoef optimaal te laten groeien is géén ijzer juist beter.
Dat hij nu raar loopt komt doordat hij de pijnlijke delen in zijn hoef ontlast. Last van z'n pezen gaat ie niet direct krijgen, voor z'n gewrichten is het wel tijdelijk eventjes een grotere belasting, maar zolang hij er niet z'n hele leven meer rondloopt zal het wel meevallen. Dagelijks hindernissen springen is schadelijker.
Voor de overgangsfase waarin je nog te maken hebt met het weggesneden nagelgat (heb je nog een foto trouwens?), zou ik hoefschoenen gebruiken die je aandoet op ondergronden die nu nog te pijnlijk zijn voor je paard.
Udo2001 schreef:Nou, ik dacht dat ie weer lekker liep aan de longe ( maandag en ijzersloos) Dus gisteren dacht ik even te gaan kijken of hij nog zadelmak was. Maar helaas liep hij gisteren weer een stuk minder, hij begint twijfelachtig wordt wel beter na een tijdje. Ik zit ook erg in dubio, de smid heeft namelijk een nagelgat weggesneden waardoor hij ontzettend raar op zijn voet ik komen te staan. Daardoor lijkt het of hij zijn voet in 2 fasen neerzet, niet op de juiste manier dus. De smid maar weer gebeld, dat ik bang ben als hij lang zo blijft staan hij last van banden, pezen of gewrichten krijgt. Hij komt morgen direct om te kijken wat de volgende stap is. Hij heeft idd aangegeven met een zooltje te gaan willen werken, mijn vraag is alleen of ie er nog fatsoenlijk een ijzer onder krijgt
Arabesk schreef:Voor de overgangsfase waarin je nog te maken hebt met het weggesneden nagelgat (heb je nog een foto trouwens?), zou ik hoefschoenen gebruiken die je aandoet op ondergronden die nu nog te pijnlijk zijn voor je paard.
frisiangirl schreef:Ik ga met arabesk mee, probeer eens hoefschoenen. Hiermee voorkom je dat er een ijzer onder moet en heeft je paard toch bescherming onder de hoef...
Tulandro schreef:Ik heb je al een pb gestuurd, maar ik denk dat het het beste is dat je dit aan hele ervaren smeden overlaat zoals de gebroeders van nassau in Roosendaal. Dan kan later je eigen smid het weer overnemen.