Ernstig kreupel na het op ijzers zetten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Re: Ernstig kreupel na het op ijzers zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 12:06

Er komt niets aan vuil uit, wat ik heb gezien is maar heel erg weinig zowel bij de smid als de veearts. Het voetje waar de zweer uit is gekomen is best gevoelig, volgende week komt de smid weer terug. Hij loopt trouwens voor 90% weer goed, af en toe een mispas waarschijnlijk overgevoelig op het moment

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:23

Fijn dat het alweer een stuk beter gaat! Hopelijk gaat het over een tijdje weer helemaal goed.

Ik wil toch nog heel eventjes inhaken op dat ABverhaal van snater: ik snap je redenering en in principe heb je gelijk alleen vraag ik me af hoe je erbij komt dat AB ook ontstekingsremmend is? Het dood bacterien en remt geen ontsteking (ontsteking en infectie zijn 2 verschillende dingen) Ik heb ook niet gelezen dat er ontstekingsremmers zijn gegeven? Dan praat je over NSAID's e.d.
Ik ben het absoluut met je eens dat open maken en open houden (nat maken) het belangrijkste is en zorgt voor de genezing en dat AB niet noodzakelijk zijn.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 13:45

Zwerte schreef:
Fijn dat het alweer een stuk beter gaat! Hopelijk gaat het over een tijdje weer helemaal goed.

Ik wil toch nog heel eventjes inhaken op dat ABverhaal van snater: ik snap je redenering en in principe heb je gelijk alleen vraag ik me af hoe je erbij komt dat AB ook ontstekingsremmend is? Het dood bacterien en remt geen ontsteking (ontsteking en infectie zijn 2 verschillende dingen) Ik heb ook niet gelezen dat er ontstekingsremmers zijn gegeven? Dan praat je over NSAID's e.d.
Ik ben het absoluut met je eens dat open maken en open houden (nat maken) het belangrijkste is en zorgt voor de genezing en dat AB niet noodzakelijk zijn.

Ik heb ook heel duidelijk erbij gezet dat antibiotica niet ontstekingsremmend is. Het zal alleen de kwaal niet verergeren. Zei vertelde me dat het wel ontstekingsremmend was en dat de kans er dus was dat het na de kuur slechter zou gaan. Het helpt hem alleen sneller te beter te worden.
Hij is pas op de AB gezet nadat de veearts de zweer had opengesneden. Ik ga ervan uit dat een goede veearts + hoefsmid hier nog het meeste verstand van hebben. En ja, tuurlijk iedereen heeft zijn eigen mening over. Maar ik heb het toch aan vakmensen overgelaten??

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:17

Je moet het absoluut aan de vakmensen over laten hoor! Ik kreeg niet de indruk dat er hier iets verkeerd ging, laten we dat voorop stellen. Maar snater zei dat AB ontstekingsremmend waren en daar haakte ik op in. En ik vroeg me gewoon af waar dit vandaan kwam... Ik had namelijk nog niet eerder gehoord dat AB niet goed waren bij een hoefzweer. Zou juist denken van wel, tenminste met de kennis die ik tot nu toe heb.
Het was dus ook helemaal niet negatief naar jou bedoeld hoor! Denk dat je het juist goed aangepakt hebt.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 21:13

Zwerte schreef:
Je moet het absoluut aan de vakmensen over laten hoor! Ik kreeg niet de indruk dat er hier iets verkeerd ging, laten we dat voorop stellen. Maar snater zei dat AB ontstekingsremmend waren en daar haakte ik op in. En ik vroeg me gewoon af waar dit vandaan kwam... Ik had namelijk nog niet eerder gehoord dat AB niet goed waren bij een hoefzweer. Zou juist denken van wel, tenminste met de kennis die ik tot nu toe heb.
Het was dus ook helemaal niet negatief naar jou bedoeld hoor! Denk dat je het juist goed aangepakt hebt.

Ik hoop het ook, heb er alle vertrouwen in. De hoefsmid is ook met regelmaat geweest, dat vind ik ook super van hem.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:54

Sorry voor mijn late reactie. Ik heb ook niet helemaal goed verwoord wat ik bedoelde in mijn vorige bericht. Wat ik dus wél bedoel:

De ontsteking is een reactie van het lichaam die een belangrijke functie heeft: afval afvoeren. De temperatuur stijgt, waardoor het lichaam harder en sneller kan werken. Denk maar aan koorts bij griep. Het hart werkt sneller, de pols raakt verhoogd en zo werkt het bloed mee aan de afvoer.
In het geval van een hoefzweer is lichaamsvreemd vuil de oorzaak van de ontsteking. Antibioticum kapselt die ontsteking in. Het lichaam wordt als het wae voor de gek gehouden: de ontsteking verdwijnt terwijl de oorzaak niet is weggenomen. Als het antibioticum niet meer werkzaam is, gaat de boel opnieuw ontsteken en krijg je weer dezelfde klachten.

Dat je je smid en arts vertrouwt is OK dan! , altijd beter dan zelf dokteren, maar je eigen gezonde verstand gebruiken kan nooit kwaad natuurlijk.

Het hele verhaal nog eens nalezend denk ik echter dat het niet de vraag is of het toedienen van ab verstandig was, maar meer of je paard wel hoefzwe(e)r(en) gehad heeft. Het lijkt mij eerder dat je paard last heeft gehad van de druk die de nagels uitoefenen op de hoef, zodat het ijzer blijft zitten. In feite veroorzaakt dat een lichte kneuzing. Zeker omdat het de eerste keer was dat hij op ijzers kwam te staan lijkt me het waarschijnlijk. Dat verklaart dan gelijk waarom je paard niet direct na het beslaan kreupel was, en ook dat het niet direct over was toen de ijzers werden verwijderd. In zo'n geval is ab wel verstandig om te geven: de oorzaak van de kneuzing, die een ontsteking kan worden, wordt weggehaald en de ab voorkomt dan erger.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:19

Oh misschien een tip voor als je smid weer langskomt:

Overleg eens met hem of het een optie is om de volgende keer een zooltje tussen het ijzer en de hoef te leggen. Dat kan dan functioneren als een soort schokdemper waardoor de druk op de hoef wat minder is. Kan een uitkomst zijn voor je paard om eraan te wennen!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:31

Ik heb mijn vriend (lees hoefsmid) even dit verhaal voorgelegd en hij schat de kans dat het een lichte kneuzing is groter in dan dat het een hoefzweer was...Maar om 100% zeker te zijn zou hij het moeten zien.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 18:26

Nou, ik dacht dat ie weer lekker liep aan de longe ( maandag en ijzersloos) Dus gisteren dacht ik even te gaan kijken of hij nog zadelmak was. Maar helaas liep hij gisteren weer een stuk minder, hij begint twijfelachtig wordt wel beter na een tijdje. Ik zit ook erg in dubio, de smid heeft namelijk een nagelgat weggesneden waardoor hij ontzettend raar op zijn voet ik komen te staan. Daardoor lijkt het of hij zijn voet in 2 fasen neerzet, niet op de juiste manier dus. De smid maar weer gebeld, dat ik bang ben als hij lang zo blijft staan hij last van banden, pezen of gewrichten krijgt. Hij komt morgen direct om te kijken wat de volgende stap is. Hij heeft idd aangegeven met een zooltje te gaan willen werken, mijn vraag is alleen of ie er nog fatsoenlijk een ijzer onder krijgt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:32

Udo2001 schreef:
Nou, ik dacht dat ie weer lekker liep aan de longe ( maandag en ijzersloos) Dus gisteren dacht ik even te gaan kijken of hij nog zadelmak was. Maar helaas liep hij gisteren weer een stuk minder, hij begint twijfelachtig wordt wel beter na een tijdje. Ik zit ook erg in dubio, de smid heeft namelijk een nagelgat weggesneden waardoor hij ontzettend raar op zijn voet ik komen te staan. Daardoor lijkt het of hij zijn voet in 2 fasen neerzet, niet op de juiste manier dus. De smid maar weer gebeld, dat ik bang ben als hij lang zo blijft staan hij last van banden, pezen of gewrichten krijgt. Hij komt morgen direct om te kijken wat de volgende stap is. Hij heeft idd aangegeven met een zooltje te gaan willen werken, mijn vraag is alleen of ie er nog fatsoenlijk een ijzer onder krijgt

De hoefwand groeit 9 mm per maand bij de juiste omstandigheden, dus dat komt uiteindelijk vanzelf weer goed. Ik zou er geen ijzer hang en sluitwerk met zolen onder timmeren. Om de hoef optimaal te laten groeien is géén ijzer juist beter.

Dat hij nu raar loopt komt doordat hij de pijnlijke delen in zijn hoef ontlast. Last van z'n pezen gaat ie niet direct krijgen, voor z'n gewrichten is het wel tijdelijk eventjes een grotere belasting, maar zolang hij er niet z'n hele leven meer rondloopt zal het wel meevallen. Dagelijks hindernissen springen is schadelijker.

Voor de overgangsfase waarin je nog te maken hebt met het weggesneden nagelgat (heb je nog een foto trouwens?), zou ik hoefschoenen gebruiken die je aandoet op ondergronden die nu nog te pijnlijk zijn voor je paard.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 18:45

Arabesk schreef:
Udo2001 schreef:

De hoefwand groeit 9 mm per maand bij de juiste omstandigheden, dus dat komt uiteindelijk vanzelf weer goed. Ik zou er geen ijzer hang en sluitwerk met zolen onder timmeren. Om de hoef optimaal te laten groeien is géén ijzer juist beter.

Dat hij nu raar loopt komt doordat hij de pijnlijke delen in zijn hoef ontlast. Last van z'n pezen gaat ie niet direct krijgen, voor z'n gewrichten is het wel tijdelijk eventjes een grotere belasting, maar zolang hij er niet z'n hele leven meer rondloopt zal het wel meevallen. Dagelijks hindernissen springen is schadelijker.

Voor de overgangsfase waarin je nog te maken hebt met het weggesneden nagelgat (heb je nog een foto trouwens?), zou ik hoefschoenen gebruiken die je aandoet op ondergronden die nu nog te pijnlijk zijn voor je paard.

Laat het aan mijn smid over, maar zo kan hij ook niet rond blijven lopen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:46

Als het wél een hoefzweer was en hij nu weer slechter loopt moet je wel uitkijken. Bij die van mij is een hoefzweer tot 3 keer toe gaan opspelen en moest dus ook 3 keer opnieuw open gemaakt worden. Overigens zegt mij smid altijd: als je denkt aan een hoefzweer bel dan mij en niét de DA. De DA gaat meestal AB geven (en vaak nog pijnstillers) en dan verstop je het probleem maar neemt het niet weg. De smid weet precies waar hij moet snijden (heeft er immers het meeste ervaring mee) en zal 9 van de 10 keer het probleem in een keer oplossen (behalve bij die van mij Boos! ; maar daar kon de smid niets aan doen, dat kwam door de plek waar de zweer zat).

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:52

Udo2001 schreef:

Dat is balen TS. Ik kan me alleen niet goed een beeld vormen van de vorm van het weggesneden deel en hoe hij zn voet nu belast. Dus daar kan ik niet veel over zeggen ben ik bang. Succes morgen in ieder geval, ik ben benieuwd wat je smid van plan is. Als er teveel hoorn is weggesneden om nog een ijzer te kunnen nagelen, maar een ijzer toch beter is in deze situatie, is er nog wel een andere optie. Er bestaat een soort hars voor dit soort problemen. Het is zeg maar vloeibare kunsthoorn die op de voet wordt aangebracht om het gat te vullen. Het bestaat uit twee componenten die als ze samenkomen, uitharden. Die hars vormt dan houvast voor nagels. Het is geen wondermiddel, het blijft echt geen 8 weken zitten, maar kan een goede uitkomst zijn.

Arabesk schreef:

Dat snap ik niet. Kun je uitleggen hoe een hoefschoen kan helpen bij de ontlasting een gedeelte van de voet?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 21:13

Snater: Ik zal het een beetje uit leggen, ben vergeten het op de foto te zetten. Mijn paardje staat iets frans, dat wil zeggen met het voetje iets naar buiten gericht. Aan de binnen zijde van dit voetje is een deel weggesneden, de reactie hier op dat hij bij het neerzetten van het voetje eerst de buitenkant pakt en daarna de binnenkant waardoor hij zeg maar doorzwikt omdat hij daar weinig draagrand heeft. Zijn been is op dit moment ook een beetje aan het oplopen, niet veel maar toch. Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:26

Ik ga met arabesk mee, probeer eens hoefschoenen. Hiermee voorkom je dat er een ijzer onder moet en heeft je paard toch bescherming onder de hoef...

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 08:42

frisiangirl schreef:
Ik ga met arabesk mee, probeer eens hoefschoenen. Hiermee voorkom je dat er een ijzer onder moet en heeft je paard toch bescherming onder de hoef...

Moet ik hem dan de gehele dag met een hoefschoen laten lopen??? Geloof niet dat dat echt goed kan zijn. Zijn stand is zodanig dat er iets moet gebeuren, maar ik geloof niet zo in de zin van een hoefschoen daarin.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:51

Als ik jou was zou ik er ook echt geen ijzers onder laten slaan. Direct gebeurt er weer wat. Zijn hoefjes moeten gewoon herstellen en dat moet je tijd geven. Hij heeft hiervoor toch altijd goed zonder ijzers gestaan, voor zover ik begrepen heb?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:00

Ik heb je al een pb gestuurd, maar ik denk dat het het beste is dat je dit aan hele ervaren smeden overlaat zoals de gebroeders van nassau in Roosendaal. Dan kan later je eigen smid het weer overnemen.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:07

Nee, niet de hele dag, alleen als je met hem op harde ondergrond loopt. Zou je een foto kunnen maken van hoe hij nu staat? Dat praat wat makkelijker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:09

Ik heb dus ook zo iets meegemaakt. Blijkt dat hij net nog niet in het leven was genageld. Moet je dus zien alsof je op een randje van je zool van je schoen loopt. paard heeft ook een week pijnstillers gekregen. Bleek ook nog dat de ijzers een maat te klein waren.

Had dus een smid die zijn vak niet verstond in de arm genomen.

Overigens ging ik met mijn paard naar Bodegraven voor een ander probleem. De dag na de smid had ik een afspraak, ben ik blij dat ik er toen was.

Weer een bewijs dat blijkbaar iedereen denkt smid te kunnen worden, hoorde overigens dat hij een paar jaar later de DB op zijn dam heeft gekregen ivm verwaarlozing van zijn ponies.. Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:11

Tulandro schreef:
Ik heb je al een pb gestuurd, maar ik denk dat het het beste is dat je dit aan hele ervaren smeden overlaat zoals de gebroeders van nassau in Roosendaal. Dan kan later je eigen smid het weer overnemen.

Dat zou ik dan maar wel in overleg met hun doen. Zij geven je de kans hem op te knappen en als je zonder overleg naar je eigen smid weer gaat en het gaat weer fout, zijn ze niet blij, kans dat ze dan geen tijd meer voor je maken.

Ik zit nu ook bij Rob en ik durf eerlijk gezegd geen andere smid het werk meer te laten doen. Zoals hij hem op de ijzers voor zet en zijn achterbenen bekapt, is hij nog nooit door geen van de 9 smeden die ik heb gehad, gedaan. Alleen dankzij het werk van Rob loopt mijn paard zoals hij nu doet, al die jaren is mijn paard te kort gedaan. 1 verkeerde bekapping en de ellende begint weer.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:11

Vanwaar die twijfels over het kunnen van de smid in kwestie? TS geeft aan zeer tevreden te zijn over hem. Het probleem waar ze nu mee zit, is een tijdelijk probleem dat zo goed mogelijk zal moeten worden opgevangen tot de hoef weer helemaal hersteld is. De Van Nassaus zijn ontzettend kundig en er zijn zeker meer goede smeden in ons landje. Dat we tegenwoordig veel slecht nieuws horen over slechte bekappers wil niet zeggen dat de goede smeden uitgestorven zijn. Dit probleem is bovendien niet extreem uitzonderlijk, dus een 'gewone' goede smid zou dit prima moeten kunnen oplossen. Persoonlijke ervaringen met slechte smeden zijn ook niet echt relevant volgens mij.

TS heeft ook verteld hoe de stand van de voet nu is en tot welk probleem dat leidt. Uitgaande van die informatie zijn hoefschoenen totaal zinloos. Het gaat er nu om dat de hoef zo goed mogelijk weer aangroeit in de juiste vorm, terwijl in tussentijd de voet zo normaal mogelijk moet kunnen worden gebruikt. Ijzers met zooltjes, eventueel vastgenageld dmv die hars waarover ik vertelde lijken mij een heel degelijke en aanvaardbare tijdelijke oplossing. Die hars vult het nu ontstane gat in de hoef op, zodat het paard de druk over zijn voet weer normaal kan verdelen.

Ik ben benieuwd naar een update van Udo2001!

Phakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:51

Elke smid die je vraagt, zal toegeven, dat het weleens voorkomt dat er bij het beslaan een paard vernageld wordt (dat geeft acute kreupelheid) of dat het paard na 2 of 3 dagen kreupel loopt dmv nageldrukking. Als dit gebeurt betekend dit niet meteen dat de smid geen goede smid is. Het paard van TS heeft een moeilijke stand waardoor beslaan niet eenvoudig is blijkbaar. Die van mij heeft voor een steilere hoefwand aan de binnenkant en heb dus 1x meegemaakt dat hij last kreeg van nageldrukking. Dit is uitgesneden en moest een tijdje natgehouden worden etc. Het was snel over gelukkig maar door dat nathouden was de zool toch wat zachter en dus gevoeliger maar na verloop van tijd was dit ook weer normaal. Ik heb nog steeds dezelfde smid. Het kan dus echt iedere smid een keer overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:23

Snater, mijn smid ziet vernagelen als onkunde, als je weet hoe te nagelen, kan je niet fout gaan en zo denk ik er ook over.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:45

Ik denk niet dat hier sprake is van vernageling.