Homeopatische middelen en kruiden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Homeopatische middelen en kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:02

Homeopathie is te vergelijken met een aspirientje in een zwembad gooien en er aan de andere kant een slokje uit nemen als je hoofdpijn hebt.

Kruidengeneeskunde is vergelijkbaar met kauwen op een stukje wilgenbast als je hoofdpijn hebt, daar zit namelijk salicylzuur in, heeft wel wat bijwerkingen, maar het ís plantaardig.

Je kunt ook gewoon aspirine nemen uit een pakje van de drogist, dat is acetylsalicylzuur en heeft niet de bijwerkingen van salicylzuur.

Wie gooit hier z'n aspirine in het zwembad/kauwt op wilgenbast als ie hoofdpijn heeft?

Niemand hier ook denk ik die het in z'n hoofd haalt om 'de pil' in het zwembad te gooien en een slokje van het water te nemen en de illusie heeft dat ze nu nog beschermt is tegen zwangerschap.

Misschien word je niet zwanger als je vrijt, maar dat zal niemand zien als bewijs dat het werkt!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:04

Totaal net mee eens, Arabesk, dat houdt homeopathie niet in.

Ook denk je erg ongenuanceerd over kruidengeneeskunde.

Jammer dat mensen hier zo ontzettend negatief en respectloos naar alternatieve geneeswijzen wijzen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:05

Ja zo denk ik er nou eenmaal over, zolang er geen wetenschappelijk bewijs voor is, ben ik niet te overtuigen.

Voor elk plantaardig middel bestaat een net zo goed, of beter 'chemisch' middel.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:06

waarom zouden mense overtuigd moeten worden?
wil je het proberen ga je gang, wil je het niet proberen laat het dan Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:08

Niet rot bedoeld, maar dat ervoer ik laatst ook bij jouw reactie op natuurlijk bekappen (kwam geen wetenschap aan te pas; een echte verweet jou dit toen terecht), dus dacht dat juist jij wel meer open zou staan voor het alternatieve circuit. Een mens kan zich enorm vergissen! Bloos
Maargoed. Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken, als mensen wel open staan voor deze geneesmiddelen, vraag gerust, ik heb overigens meer ervaring en studie opgedaan in homeopathie.
en dat ik daar levens mee heb kunnen redden (paarden) daar ben ik dankbaar voor; anders waren ze bij de slacht beland.

Da's mijn wetenschap. Ja OK dan!
Laatst bijgewerkt door detour op 05-04-08 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:09

Arabesk schreef:
Homeopathie is te vergelijken met een aspirientje in een zwembad gooien en er aan de andere kant een slokje uit nemen als je hoofdpijn hebt.

Kruidengeneeskunde is vergelijkbaar met kauwen op een stukje wilgenbast als je hoofdpijn hebt, daar zit namelijk salicylzuur in, heeft wel wat bijwerkingen, maar het ís plantaardig.

Je kunt ook gewoon aspirine nemen uit een pakje van de drogist, dat is acetylsalicylzuur en heeft niet de bijwerkingen van salicylzuur.

Wie gooit hier z'n aspirine in het zwembad/kauwt op wilgenbast als ie hoofdpijn heeft?

Niemand hier ook denk ik die het in z'n hoofd haalt om 'de pil' in het zwembad te gooien en een slokje van het water te nemen en de illusie heeft dat ze nu nog beschermt is tegen zwangerschap.

Misschien word je niet zwanger als je vrijt, maar dat zal niemand zien als bewijs dat het werkt!

Bij hoofdpijn neem je een asperientje. Bij homeopathie neem je meestal langere tijd. Bij de meeste middelen moet je het zeker 3 weken geven om resultaat te zien. Dat is dus appels met peren vergelijken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:09

Cheveyo schreef:
waarom zouden mense overtuigd moeten worden?
wil je het proberen ga je gang, wil je het niet proberen laat het dan Haha!

Ik heb zelf kruiden gekweekt, ging naar alternatieve beurzen, ging naar aura-readers, geloofde er ook in etc

Been there done that.

Er zijn wel meer mensen die denken dat ik bijvoorbeeld vóór het ontwormen met kruiden ben en vóór boomloze zadels, alleen omdat we voor natuurlijk bekappen zijn..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:10

Arabesk schreef:
Ja zo denk ik er nou eenmaal over, zolang er geen wetenschappelijk bewijs voor is, ben ik niet te overtuigen.

Voor elk plantaardig middel bestaat een net zo goed, of beter 'chemisch' middel.

Homeopathie heeft geen vervelende bijwerkingen wat de chemische middelen 9 van de 10 keer wel hebben. Zoals je eerder genoemde Asperine/Acetylsalicyl

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:11

Wilawander schreef:
Bij hoofdpijn neem je een asperientje. Bij homeopathie neem je meestal langere tijd. Bij de meeste middelen moet je het zeker 3 weken geven om resultaat te zien. Dat is dus appels met peren vergelijken.

Antidepressiva werken ook pas na 3 weken en die gooien ze over het algemeen ook niet in een zwembad.

OVerigens homeopathische verdunningen kunnen net zo goed gemaakt worden van chemische preparaten, dus heb niet de illusie dat dat per se plantaardig is.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:11

Arabesk, is goed toch, geloof wat je wilt daar kan je alleen maar zelf achter staan.

Mijn ervaring is de mijne en die kan op mijn beurt weer niemand veranderen Knipoog.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:12

Met dat laatste ben ik het met je eens, Arabesk, al weet ik niet of je TS helpt met je sceptische inslag.. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:15

de meest effectieve methode tegen mok is 'droogzetters' en dat erop smeren

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:19

vind jij Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:19

Arabesk schreef:

Bij lichte mok ben ik dat met je eens. maar bij ernstige gevallen is hulp van binnenuit wel op zijn plaats. En heb daar al vele malen een goed resultaat gezien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:21

Ik heb met trekpaarden gewerkt, die gevoelig waren voor mok, álles geprobeerd, ook alternatieve middelen, uiteindelijk bleken alleen de droogzetters écht effectief.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:21

Arabesk schreef:

Jij hebt ook last van tunnelvisie zeg! Bloos!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:22

Arabesk schreef:
Ik heb met trekpaarden gewerkt, die gevoelig waren voor mok, álles geprobeerd, ook alternatieve middelen, uiteindelijk bleken alleen de droogzetters écht effectief.

Dat zijn maar een paar exemplaren uit de paardenwereld, dat zegt mij werkelijk niets. Zo kan er natuurlijk snel geoordeeld worden, op basis van eigen negatieve ervaringen.
Er zijn echter meer mensen die met paarden werken. Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:25

Zijn wel meer rassen die gevoelig zijn voor mok, ook al zijn ze niet gevoelig er voor toch kunnen ze het krijgen.

Been there, done that too

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:27

[quote="ellepel"]ik geloof er wel in..en het is bewezen dat als je er in gelooft het nog vaak werkt ook. hoe zeggen ze dat ....de geest is de grootste genezer? Haha!
en dit gaat op voor mensen, dieren geloven er altijd in en daarom werkt het vaak bij dieren nog beter Knipoog
quote]

Toch is dat een bijzonder interessante stelling Ellepel. De geest is denk ik een grote genezer. Ik heb een hypothese hierover, dus dat kan echt fout zijn. Als je naar een homeopaat gaat, ( heb ik zelf ervaring mee met mijn dieren bijv.) dan ben je echt een uur aan het praten over dat dier, het gedrag etc. Kan het ook niet zo zijn doordat je er dan heel bewust naar kijkt je iets anders met een dier omgaat?

Ook de homeopatische verdunningen zijn erg anders, in lage verdunningen schijn je het werkzame bestanddeel wel nog terug te kunnen vinden, zeg maar een D3 en in een C 200 ofzo ligt dat anders, maar ik ben een leek in homeopatie, laat ik dat vooropstellen.
Bij mijn dieren heeft het enkel in een acute situatie geholpen, bijvoorbeeld de kat die een flinke insectensteek had dat de nageltjes niet meer te zien waren in de poot zo dik. Ik kan het alleen niet vergelijken met wanneer ik het niet had gedaan. Deze kat kreeg een lage verdunning, dat schijnt voor akuut te helpen. Voor chronische ziekten worden er hoge potenties gebruikt, daar vind je dan enkel alcohol of water terug. Met chronische ziekten zoals Cushing denk ik dat het geen zoden aan de dijk zet, maar dat doet gewone medicatie ook niet, de hersentumor zal doorgroeien.
Pas een paard met een koliek die geopereerd is, daar had homeopathie zeker niet geholpen, maar ook geen fytotherapie. Ik vind het lastig dus. Ik denk al zowiezo hoe interpreteert een homepaat in een gesprek van een uur al die klachten, en ben je als eigenaar voor een dier die niet kan spreken zelf ook wel objectief?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:28

Jammer, Arabesk, maar droogzetter haalt het probleem niet weg.
Mok komt immers van binnenuit. Knipoog
Je kunt de verschijnselen wel bestrijden, maar bestrijd je de oorzaak niet, komt mok telkens weer terug. Vork
Maar goed, er is al een moktopic geopend, las ik.

Ik wil jullie het verhaal graag vertellen van mijn merrie Lady.
Toen ze 4 was ben ik tijdens een buitenrit geschept door een auto en 12 meter meegesleurd en tegen een boom tot stilstand gekomen.
Pony kreupel en kort ademig en ik lag ook behoorlijk in de kreukels.
DA is er bij geweest en kon eigenlijk geen oorzaak vinden waarom ze ineens heel erg benauwd was. Conclusie: mijn pony was dampig.
Ik heb 7 jaar lang de vreemdste medicatie bij haar toegediend op aandringen van de DA totdat ze op een zaterdagavond zo benauwd op stal stond en ik haar maandag persoonlijk naar de slager wou brengen. Ik kon haar niet meer zien lijden.
Mijn instructrice kan "pendelen" en ze wou eens kijken of ze uit kon vinden wat ze had.
Baat het niet dan schaad het niet.
Dus zondagochtend op tijd met haar op weg.
Lady werd gependeld en wat bleek? Haar longen waren helemaal in orde, maar al haar lympheklieren in haar lichaam waren ontstoken.
Ze is wel meer dan een uur bezig geweest met uitzoeken welke medicatie(homeopatisch) bij haar toegepast kon worden.
Dit moest uit Duitsland komen en kon een week duren.
Ik heb de gok gewaagd, ondank de mededeling dat Lady heel erg ziek was en er een kleine kans was dat de medicatie aansloeg.
De week erna kwamen de medicijnen en gaandeweg zag je haar opknappen.
We moesten haar 3 maand behandelen en sindsdien is ze een vrolijke pony die geniet van het leven.
ze is sinds de behandeling nog geen 1 dag benauwd geweest, of terug gevallen in haar oude patroon.
Ik zal thuis kijken welke medicatie ik haar heb gegeven, misschien wel interessant. Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:30

Even een leuk feitje: Haan was in shock, aangevallen door de hond, kreeg opium op homeopatische basis en krabbelde weer overeind en was weer oke. Ookal kan ik niet bewijzen dat dit wetenschappelijk komt door het middel: Boeien Koe , hij is genezen! Zo zijn er tig vb te nomen. Knipoog
Zal het dier worst wezen of het wetenschappelijk bewezen is en een placebo effect is hen sowieso onbekend.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:31

Daarom detour.
Ik sluit me bij je aan. Vork
En ook met het idee dat je het zelf maar eerst meegemaakt moet hebben. Bloos

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:36

EstherHegt schreef:
ellepel schreef:
ik geloof er wel in..en het is bewezen dat als je er in gelooft het nog vaak werkt ook. hoe zeggen ze dat ....de geest is de grootste genezer? Haha!
en dit gaat op voor mensen, dieren geloven er altijd in en daarom werkt het vaak bij dieren nog beter Knipoog
quote]

Toch is dat een bijzonder interessante stelling Ellepel. De geest is denk ik een grote genezer. Ik heb een hypothese hierover, dus dat kan echt fout zijn. Als je naar een homeopaat gaat, ( heb ik zelf ervaring mee met mijn dieren bijv.) dan ben je echt een uur aan het praten over dat dier, het gedrag etc. Kan het ook niet zo zijn doordat je er dan heel bewust naar kijkt je iets anders met een dier omgaat?

Ook de homeopatische verdunningen zijn erg anders, in lage verdunningen schijn je het werkzame bestanddeel wel nog terug te kunnen vinden, zeg maar een D3 en in een C 200 ofzo ligt dat anders, maar ik ben een leek in homeopatie, laat ik dat vooropstellen.
Bij mijn dieren heeft het enkel in een acute situatie geholpen, bijvoorbeeld de kat die een flinke insectensteek had dat de nageltjes niet meer te zien waren in de poot zo dik. Ik kan het alleen niet vergelijken met wanneer ik het niet had gedaan. Deze kat kreeg een lage verdunning, dat schijnt voor akuut te helpen. Voor chronische ziekten worden er hoge potenties gebruikt, daar vind je dan enkel alcohol of water terug. Met chronische ziekten zoals Cushing denk ik dat het geen zoden aan de dijk zet, maar dat doet gewone medicatie ook niet, de hersentumor zal doorgroeien.
Pas een paard met een koliek die geopereerd is, daar had homeopathie zeker niet geholpen, maar ook geen fytotherapie. Ik vind het lastig dus. Ik denk al zowiezo hoe interpreteert een homepaat in een gesprek van een uur al die klachten, en ben je als eigenaar voor een dier die niet kan spreken zelf ook wel objectief?

Toch helpt het bij ernstigere dingen ook wel hoor. Zo heb ik hier al menig ernstige koliek op stal helpen voorkomen door ze bij een beginnende koliek homeopatisch te behandelen.

Mijn eigen paard was ernstig chronisch (meer als 3 jaar) hoefbevangen doordat ze afvalstoffen niet goed kan verwerken. Alle chemische medicatie hielpen tijdelijk of niks. En hadden allemaal bijwerkingen. Door de homeopathie ging het met een week of 5 duidelijk beter en werdt ze stabiel. Nu is ze alle lange tijd stabiel. Stop ik met de homeopathie valt ze weer terug. Dus blijf deze geven. Daarbij is ze topfit.

Dan hebben mijn ouders een hond met ernstige huidonstekingen. Het enige chemische wat helpt is Prednison. Zijn we ook maar eens mee gestopt en homeopathie gaan geven. De hond gaat het super inmiddels en heeft geen Prednison meer nodig.

En zo kan ik nog zoveel voorbeelden geven uit eigen ervaringen en ervaringen op mijn werk. Ik geloofde er vroeger ook niet zo in. Maar de homeopathie heeft mijn paard gered, waarvoor ik heel dankbaar ben.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:57

Detour schreef:
Dat zijn maar een paar exemplaren uit de paardenwereld, dat zegt mij werkelijk niets. Zo kan er natuurlijk snel geoordeeld worden, op basis van eigen negatieve ervaringen.

Ik ben het zelden met Detour eens,
maar dit is absoluut de nagel op de kop.

Op basis van eigen negatieve ervaringen kun je niet oordelen.
En op basis van eigen positieve ervaringen kun je dat al evenmin.

We kunnen heel dit topic nog maar eens vol schreeuwen
met eigen, persoonlijke, individuele verhalen.
De één heeft zus, en de ander heeft zo meegemaakt.

Alleen, hoe belangrijk en aangrijpend dat ook is voor iedereen persoonlijk,
het zegt absoluut niets over de werkzaamheid van een medicijn of een behandeling.
En waarom niet ?
(1) omdat je een veel groter aantal gevallen nodig hebt om op een
betrouwbare manier conclusies te kunnen trekken.
(2) omdat er in een individueel geval tientallen factoren zijn die een
invloed kunnen hebben op het verloop van de ziekte. Je weet met
andere woorden nooit zeker wat nu eigenlijk het effect van de behandeling was.

Dat is de reden waarom je alleen met dubbel blind, placebo gecontroleerd
onderzoek conclusies kunt maken over een bepaalde behandeling.

Ik hoop dat iedereen dat eindelijk een keer wil inzien,
hoe aangrijpend zo'n persoonlijk geval ook moge zjn.

Rob

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 00:14

Wilawander schreef:

De reden dat het pas na drie weken werkt is omdat de meeste aandoeninkjes vanzelf overgaan in een dergelijk tijdsbestek....