Is dit stijf of iets? filmpje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quintolover

Re: Is dit stijf of iets? filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:20

Ze loopt echt al stukken beter.

Ik wil niet veel zeggen, maar hoe liepen jullie paardjes toen ze net werden ingereden?
Ik neem aan niet meteen naar beneden?
Ze wil het rustig opbouwen, ze heeft er een aantal keren op gereden en daarna is ze
alleen maar naar klinieken geweest, om te onderzoeken wat het is.
Ze heeft haar anderhalf jaar al rust gegeven, en wou nu weten wat het beste voor haar paardje
was.
Is het voor haar redelijk om zo het leven door te gaan? Of moet ik er wat aan doen.

De dierenarts was zo goed te spreken over der, dat ze het weer kan opbouwen.
Ze mag dus rustig weer wat dingetjes doen, en de dierenarts houd het in de gaten.

Mijn haf liep precies zo in het begin, en heeft zelfs een jaar zo gelopen ongeveer, hij liep echt
heel kort. Waarom geen idee, maar gaat nu super.

Jessie moet nog volledig worden ingereden voor de rest, er zitten nog niet echt knopjes op gelijk.
Ze loopt ook zo van: hoe moet ik lopen? Naja dat hebben meerdere zo in het begin.
Het lijkt me dat ze niet gelijk moet beginnen met het door de hals rijden, eerst kijken hoe het
gewoon gaat.

Ps: Ik vind het top van je dat je zo lang al doorgezet hebt. Beter baasje kan ze niet hebben.
menigeen hadden het allang opgegeven. Succes met je paardje en hopen dat het straks nog
beter gaat. Ik zal al verbetering op de filmpjes dus geloof dat het wel gaat lukken.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:57

In het eerste filmpje lijkt het net of je zadel heel erg meebeweegt
Als eerste zou ik hier naar laten kijken door een deskundige zadelmaker

Heeft je paard een harde manenenkam?
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... suline.htm

Mijn pony liep niet meer stijf nadat ze magnesium kreeg ^

Verder door een trauma (vallen in de wei b.v.)kan een paard een spierblessure oplopen,en dit gaat nooit vanzelf over.
Mijn advies is om iemand te laten komen van http://www.happy-athlete.nl ,mijn pony is nog nooit zo los geweest na z'n behandeling,er zijn gemiddeld 3 behandelingen nodig (kost ongeveer 50 euro per behandeling)

Ben je in Bodegraven ook bij Teun Sterk geweest? Manueel therapeut.......

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 11:02

ja teuns terk, die heeft 3 keer op haar rug geramt hahaah.
Volgens hem moest ze toen weer goed zijn.
Ze is al vaker gemasseerd en weet ik veel wat allemaal.
Manueel therapeuten, chiripractors en noem maar op

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:07

Maar manueel therapeuten zijn voor wervels.
www.happy-athlete.nl maakt spieren echt los en kijken gelijk naar je zadel
Het werkt trouwens veel beter dan een fysio vind ik persoonlijk!

Van een insuline resistentie kunnen paarden ook stijf lopen, ze mogen dan ook geen krachtvoer kuil ect. meer,een hele pot magnesium (in de juiste verhouding)kost bij paardnatuurlijk 36 euro voor een kilo dacht ik

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 13:45

Ik heb gebeld met iemand van happy athlete, en die komt ergens in de week van 7 april. Ik ben heel beneiuwd

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:07

Ze worden er zo en zo duidelijk beter van!
Ben erg benieuwd of daar de stijvigheid vandaan komt

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 14:07

Zij dacht miss van wel, omdat ze een aantal keer gevallen is, en daarna de ellende begon. Ik ben heel benieuwd

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:54

mijn paard liep ook onverklaarbaar stijf, bleek dat al haar spieren verkrampt waren. Instructeur had dat nooit gezien, alleen de boel nog maar stijver gereden. MEt twee massages van happy athlete heb ik al een ander paard + ik ben veel meer vanuit ontspanning gaan rijden. Ik hoop dat t voor jou ook helpt!!!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:40

Ik vind het net lijken alsof ze in twee stukken loopt. Ook vind ik je zadel erg lang; het ligt precies op het stuk waar de beweging van de rug stopt; op de lenderen. Weet je zeker dat het zadel goed past? Anders kan je alle fysiotherapeuten van de wereld naar je paard laten kijken, maar wordt ze er niet beter van. Het probleem zal ook niet in een keer over zijn als je zonder zadel of met een goed passend zadel gaat rijden, daarvoor zit je paard te vast.

Ik heb hetzelfde met meerdere paarden ervaren, zowel erop als ernaast en altijd was er een blokkade in de rug. Bij sommige paarden duurde het maanden voordat ze juist liepen.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 15:54

Het zadel li9gt zeker niet op de lendenen, het is een barefoot london, omdat niks past nu, ze is veel te dik.
Zit een hele goede pad onder met dubbeldikke inlages.
Dit zadel heb ik net, en het probleem was dus al met mijn vorige zadel 1, 5 jaar terug, en die lag zeker goed( door zadelmaker bekeken)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:05

Dat wil niet zoveel zeggen Knipoog Zadelmakers willen gewoon verkopen. Heeft de fysio/osteo ook naar je zadel gekeken? Ik vind het echt erg lang.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 16:32

ik had dat zadel al, en liet er 1 naar kijken of ie goed was. Sorry maar ik heb geen zin in een discussie hierover.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:40

Ataxie kan iets zijn wat zich ontwikkelt en het kan iets zijn wat sterker naar voren komt als het paard opeens belast wordt. Waarbij het trouwens zo is als je langzaam opbouwt een paard met ataxie in lichte vorm goed bereden kan wordne (geen Z dressuur maar wel een leuk recreatiepaard).
Omdat je zei dat je het oordeel van de klinieken vaag vond en er niet veel mee kon van mij dus het idee van ataxie. Ook het 'in twee stukken' lopen kan hierop duiden, nogmaals, goede training kan veel ten goede keren.
Het is trouwens niet eens zo makkelijk te diagnosticeren als het een lichte vorm is. Ook als een paard dus flink gevallen is of een schuiver in de wei heeft gemaakt kunnen zenuwen zijn aangetast waardoor een paard zo gaat lopen.
Fijn voor je dat ze al wat beter loopt. Geef haar de tijd en probeer bewust te trainen op souplesse en ontwikkelen van kracht, zou er een goede instructeur bij nemen of iemand die je kan helpen en vooral iemand die beseft dat het paardje het niet uit onwil doet maar dus de bespiering nog niet heeft in combi met misschien nog wat meer lichamelijke beperkingen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:48

taffy schreef:
http://www.happy-athlete.nl maakt spieren echt los en kijken gelijk naar je zadel

Van een insuline resistentie kunnen paarden ook stijf lopen, ze mogen dan ook geen krachtvoer kuil ect. meer,een hele pot magnesium (in de juiste verhouding)kost bij paardnatuurlijk 36 euro voor een kilo dacht ik

Grappig dat een fysio jaren opleiding heeft en iedereen een cursusje massage kan doen en daarmee beter werk aflevert als een fysio. Clown Clown

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:06

ik wil niet tegenspreken dat er inderdaad wat aan de hand kan zijn, maar lopen we tegenwoordig niet een beetje te snel van stapel?

mij komt dit paardje gewoon over als een paardje dat nooit geleerd heeft zn rug te gebruiken... ik heb veel manègeponies geweten die heel hun carrière in de manège exact zo liepen hoor...
misschien kan longeerwerk wel helpen ? eventueel met bijzets of met pessoatuig. Als ze daar na verloop van tijd mooi gaat op ontspannen, kan het goed zijn dat er dus helemaal nx aan de hand is, maar dat jij ze dus beter op de achterhand moet rijden...

nogmaals; ik wil echt niet gezegd hebben dat het allemaal zever is, maar als het ene onderzoek dit zegt en het andere dat, zou ik ook mijn twijfels hebben... Soms blijkt na correcte training het probleem als bij wonder verdwenen!

Ik wilde je trouwens ook aanraden om eens zonder zadel te kijken hoe ze dan aanvoelt, maar je rijdt boomloos, dus ik denk niet dat het probleem daar zit.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 17:09

Ik vind ook dat er snel wat wordt geroepen. Kijk dat ze niet helemaal lekker loopt, ben ik met jullie eens. Maar om nou gelijk dingen zoals ataxie te zeggen vanuit een pc. Snap dat ,mensen willen helpen, maar echt geen enkele arts heeft het over ataxie gehad, en dan van achter pc zou je dat zien? Lijkt me toch stug eigenlijk

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:28

Needje schreef:
taffy schreef:
http://www.happy-athlete.nl maakt spieren echt los en kijken gelijk naar je zadel

Grappig dat een fysio jaren opleiding heeft en iedereen een cursusje massage kan doen en daarmee beter werk aflevert als een fysio. Clown Clown

Welk cursusje bedoel je?
Als je een certificaat wil ontvangen van Ellen Immink moet je eerst naar school voor een MBO opleiding,gevolgd door een jaar begeleiding in de praktijk Lachen

Eerlijk gezegd vind ik het alles behalve grappig,dat mensen hun paard laten behandelen voor een hoop geld,bij een fysio moet vaak je elke keer terug komen en als een paard ondanks aardig wat behandelingen niet echt beter is gaan ruiters 9 van de 10 keer het paard aanpakken omdat het niet werken wil,en de spieren kunnen het niet zijn.
Laat je iemand van happy-athlete komen zakt het paard door de grond van de pijn Sigaar
Er is o.a. een fysio! die de opleiding heeft gedaan en een dierenarts.
Ook komen ze op een zeer bekende stal,en die weten echt wel dat er ook fysio's bestaan,maar dat werkt blijkbaar niet (goedgenoeg)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:56

Er wordt hier een mening gevraagd nav een filmpje, dus dat doe ik en als ik het filmpje zie en ook de tweede nog, als ik zo vrij mag zijn, zie ik een paard dat achter de pas ongelijk afmaakt.
Natuurlijk kun je nooit ene diagnose stellen nav een filmpje, maar degene die het erop zet wil toch graag de mening van ons. Dan geef ik die.
Heb niet gezegd dat ze super beroerd loopt en dat het een hopeloze zaak is, alleen dat ik als ik het zo zie, denk aan ataxie en dan ook nog een lichte vorm. Maar jullie hebben 10000000 % gelijk, dat kun je zo nooit constateren en ik al helemaal niet want ik ben geen dierenarts Clown dus ik geef geen diagnose maar een mening Koe Knipoog

Ilse25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:13

Dit paard heeft een ontzettende holle rug. Ze drukt de rug echt weg. Ik heb het idee dat het paard het terugkomen in het zadel tijdens het lichtrijden ook er onprettig ervaart.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:38

Ik denk ook dat je boomloze zadel niet het juiste zadel is voor dit paard.
Persoonlijk zou ik dit paard eerst voor de wagen gaan zetten. Dan blijft de rug onbelast terwijl hij wel zijn lijf traint.

verder vind ik hem op het 2e filmpje wel een stuk beter lopen..kan ik er eigenlijk niks bijzonders aan zien.
Misschien heb je wat aan een instructeur die ook wat meer gericht is op de natuurlijke scheefheid van een paard. kijk eens op www.hoefkatrol.com

domo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:51

Ik denk dat het wel iets met stijf te maken heeft ja, maar als je goed kijkt zie je dat ze rechts achter niet echt makkelijk/goed loopt, misschien komt het ook wel doord e bak hoor, want ik vind het er echt slecht uitzien ( die bak ! )

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:58

Hoi,

Lijkt veel op hoe mijn pony loopt.
Je zou lessen kunnen nemen van iemand die je kan helpen met het rechtrichten van je paard.
Je paard kan jou pas goed dragen als ze rechtgericht is. Ieder paard is van nature links of rechts gebogen.
Als je je paard niet rechtricht wordt hij/zij ongelijk belast, vooral de rug en benen, en daar komen veel problemen vandaan.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 01:20

Ik vind het zo leuk dat iedereen iets anders denkt en dat vooral uit ervaring van eigen paarden of paarden die ze gezien hebben.
(dit bedoel ik positief hoor)
Maar alles heeft wel een punt, als ik het soms lees en erover denk denk ik echt van.. goh.. ja, zou best kunnen.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:18

haf_jessie schreef:
Ze is al onder controle bij da, hij komt volgende week terug.
Ze is in 4 klinieken geweest, en daar vonden ze allemaal wat anders. (van spat tot peesproblemen, rugproblemen, heupen en noem maar op. Ik hecht daar dus totaal geen waar de aan. Da heeft 2 weken terug buigproeven gedaan en alles, en die waren goed

Je laat de pony onderzoeken en je hecht geen waarde aan wat de dierenarts zegt? Vreemd hoor.
Dat de buigproeven (op dit moment) goed zijn, wil niet zeggen dat de pony dus in orde is.
Het filmpje laat wel wat anders zien nl. een pony die achter onregelmatig is en zich probeert te ontlasten door de rug weg te drukken en korte snelle pasjes te maken.
Ze zwiept en schudt met het hoofd omdat het ergens pijn doet en laat de dierenarts maar uitzoeken waar dat is, daar heeft hij voor geleerd.
Als het mijn pony was mocht je er niet op rijden totdat duidelijk was wat de oorzaak is.

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:24

Ataxtie is ook het eerste wat bij mij opkomt na het zien van de filmpjes.
Ze loopt in ieder geval alles behalve lekker soepel door haar lijf.
Succes ermee!