wormkuur, hoe best te geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maysie

Re: wormkuur, hoe best te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 01:31

Ariebren schreef:
Heb hier een hoop goede tips gelezen voor het toedienen van de wormenspuit voor moeilijke paarden..
Maar het leukste vind ik elke keer weer dat de nu acht jarige merrie, de eerste die bij mij op stal geboren is, gewoon de wormenspuit uit mijn hand trekt en het liefst dat ding doomidden bijt.
Heb echt wel eens een keertje de de helft van de plastieke spuit uit haar mond moeten peuteren.
Over het algemeen kan ik zeggen dat de paarden die als veulen bij mij op stal gekomen zijn geen problemen met de spuit hebben.
Die paardjes kan ik de spuit aanbieden doormiddel van mijn linkerhand onder het mondje te houden en met de rechterhand de spuit legen recht van voren.
Daar begin ik al mee als het veulentje 8 dagen oud is.

Goed de spuit tussen wang en tanden houden dus Knipoog

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:49

Hier nog zo'n moeilijke.... Als ik op mijn paard af loop met een wormkuur gaat ie er meteen vandoor! Wat ik nu doe is hem gewoon eerst een uitgebreide poetsbeurt geven en onopgemerkt pak ik de wormspuit. Met die wormspuit wrijf ik 'm over z'n hele lijf, naar z'n hoofd toe, er weer vanaf.... weer er naar toe... weer er vanaf...
In het begin is ie wel wat gespannen, maar na een paar minuten krijgt hij meer vertrouwen en ontspant hij zich en kan ik de wormspuit gewoon geven. (moet wel snel zijn hoor!).
Daarna krijgt ie wat brokjes en het is weer gebeurd! Nu ik dit zo een aantal keer heb gedaan laat hij het steeds beter toe.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:22

Maysie schreef:
Ariebren schreef:
Heb hier een hoop goede tips gelezen voor het toedienen van de wormenspuit voor moeilijke paarden..
Maar het leukste vind ik elke keer weer dat de nu acht jarige merrie, de eerste die bij mij op stal geboren is, gewoon de wormenspuit uit mijn hand trekt en het liefst dat ding doomidden bijt.
Heb echt wel eens een keertje de de helft van de plastieke spuit uit haar mond moeten peuteren.
Over het algemeen kan ik zeggen dat de paarden die als veulen bij mij op stal gekomen zijn geen problemen met de spuit hebben.
Die paardjes kan ik de spuit aanbieden doormiddel van mijn linkerhand onder het mondje te houden en met de rechterhand de spuit legen recht van voren.
Daar begin ik al mee als het veulentje 8 dagen oud is.

Goed de spuit tussen wang en tanden houden dus Knipoog

Weet ik, maar soms is dit zo leuk.

Heb nu een twee foto's van het ontwormen.

Afbeelding

Afbeelding

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:27

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:38

Ik ben er afgelopen ontworming er achter gekomen dat het om de lucht van de pasta gaat.
De merrie op de foto vindt de spuit heerlijk.
Zelfs lege spuiten sabbelt ze helemaal schoon.

Mijn hengst verschiet gelijk als hij het ontwormen maar ruikt.

Mijn oplossing is dan om een schep muesli aan te mengen met water en dan de wormen spuit er goed door heen roeren.
Daarna nog wat muesli erbij, half uurtje laten staan en dan geven.
Dit werkt

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:42

Ariebren schreef:
Ik ben er afgelopen ontworming er achter gekomen dat het om de lucht van de pasta gaat.
De merrie op de foto vindt de spuit heerlijk.
Zelfs lege spuiten sabbelt ze helemaal schoon.

Mijn hengst verschiet gelijk als hij het ontwormen maar ruikt.

Mijn oplossing is dan om een schep muesli aan te mengen met water en dan de wormen spuit er goed door heen roeren.
Daarna nog wat muesli erbij, half uurtje laten staan en dan geven.
Dit werkt

Eerst werkte het bij mijn pony ook.. door de slobber. Maar pas had ze een wond op der been en daarvoor moest ze 2 keer per dag antibiotica en nog wat hebben en dat deed ik dus ook door der voer. De eerste paar keer at ze het gewoon op, maar de laatste keer heeft ze het laten liggen (was gelukkig niet erg 1 x niet, de DA vond het al fijn dat ze het meeste gehad had). Maar nou ben ik dus wel aan het nadenken hoe ik de volgende wormenkuur moet gaan geven. Dat gaat nu waarschijnlijk door de slobber ook niet meer lukken.. Clown

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:52

Er is nog een alternatief.
Koeien worden ontwormd met de zelfde stoffen als paarden.
Alleen het voordeel van koeien ontwormen is dat de vloeistof over de rug gegoten wordt.
Dit kan je met paarden ook doen.
Merknamen zijn Cydectin en Yvomec, ff googelen en je vindt ze

Heb je een probleem met medicijnen, vraag dan een oude paardenboer om te helpen.
Praam op de neus, goed vastzetten, ketting door de mond, enz.
En dan even het gevoel van zielig paardje opzij zetten.
5 tellen stress voor het paard is wel een gezond paard terug krijgen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:58

Onze ruin wou ook absoluut geen wormspuiten. Ik heb toen dagelijks mijn vinger ingesmeerd met honing (of iets wat je paard graag lust) en elke dag eens in zijn mond gepeuterd, op de plaats van de wormspuit. Daarna kreeg hij een snoepje.
Na een tijdje liet hij dit zonder morren toe.

Heb toen de wormspuit ingesmeerd met olie, deze verstopt in mijn mouw, vinger met honing eerst, en zwip ... de spuit!

Sindsdien doen we dat telkens zo, maar je hebt maar 1 kans, dus missen is fataal!!!

ps: hoe VAAK ontwormen jullie? 4 keer per jaar?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:03

JoCo schreef:
Onze ruin wou ook absoluut geen wormspuiten. Ik heb toen dagelijks mijn vinger ingesmeerd met honing (of iets wat je paard graag lust) en elke dag eens in zijn mond gepeuterd, op de plaats van de wormspuit. Daarna kreeg hij een snoepje.
Na een tijdje liet hij dit zonder morren toe.

Heb toen de wormspuit ingesmeerd met olie, deze verstopt in mijn mouw, vinger met honing eerst, en zwip ... de spuit!

Sindsdien doen we dat telkens zo, maar je hebt maar 1 kans, dus missen is fataal!!!

ps: hoe VAAK ontwormen jullie? 4 keer per jaar?

Bij de vorige eigenaar van mijn pony was het idd ook een keer gelukt door de wormenspuit in der mouw te verstoppen.
Dit is wel handig om het zo eens te proberen.
Alleen ben ik niet zo snel in dit soort dingen dus is de kans best wel groot dat ik ga missen Clown

Ik ontworm idd 4 keer per jaar.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:53

Een wormen spuit met een lekker smaakje werkt vaak wel, wij hebben ontworming van equimectin dat is de gewone ivermectine met appel smaak en we hebben geen enkel paard dat er ooit moeilijk om doet ik ontworm op de praktijk (eigen paarden) alles gewoon zonder halster. Is te bestellen via www.dochorse.com eventueel kan je ook ontwormen dmv injectie.

Greetz

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:54

Ik meng het bij moeilijke paarden vaak met slobber of appelmoes met kruidenmix. Dan ruiken ze het niet zo goed meer en vaak eten ze het dan wel.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:56

Myn pony pakt de wormenspuit uit zichzelf al vast Bloos

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:59

Mijn paard wil het ook absoluut niet, maar je moet gewoon snel en slim zijn.. Wormenkuur achter je rug, mond beetpakken en snel erin spuiten. Gewoon in 1x helemaal doordrukken, dan zit het erin voordat hij z'n hoofd omhoog kan doen. Met z'n 2en eraan gaan hangen en vechten heeft echt geen nut.

Ik heb afgelopen keer een wormenkuur met appelsmaak gegeven en deze vond mijn paard duidelijk lekkerder dan een 'gewone'.

Succes Knipoog

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:01

Loesje88 schreef:
Bloos mijn pony smult ervan, zij likt de restjes er nog vanaf Clown

Wij hadden eerst zonder smaakje, dus Polly heeft het liever niet. Maar Malibu, die krijgt na al vanaf zijn geboorte, met een appelsmaakje, en eten dat ie het wilt *LOL*

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:14

@Ariebren: Dat paard van die foto's mag wel eens bij onze Jack komen kletsen...Dat is de enige die hysterisch wordt bij wormkuren. Zij is samen met haar twee volle broers op het erf geboren en opgegroeit. De jongens en hun moeder vinden het niet leuk maar laten zich netjes behandelen. Jack weet er elke keer een drama van te maken, ongeacht of we die nou als eerste of laatste pakken.

De laatste keer heb ik het in mijn eentje voor elkaar gekregen door een wortel te voeren, met stiekum daar vlak achteraan een vooraf geprepareerde spuit. Was wel een kwestie van timing en precisie, maar het was gelukt. Helaas heeft het een tijdje geduurd voordat Jack haar wantrouwen tegenover wortelen kwijt was...

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:48

x_Katja_x schreef:
Mijn paard wil het ook absoluut niet, maar je moet gewoon snel en slim zijn.. Wormenkuur achter je rug, mond beetpakken en snel erin spuiten.

Mijn pony der mond is zo'n beetje heilig..
(ze heeft ook een heel groot litteken over haar hele hoofd, daardoor zou het kunnen komen..)