help, paard heeft hoefzweer maar krijg haar niet in het soda

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: help, paard heeft hoefzweer maar krijg haar niet in het soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:52

Klopt. zaagsel kan makkelijk tussen ijzer en hoef komen en kan dan voor irritatie zorgen die dan op den duur weer kan zorgen voor ontstekingen. Maar dit is de eerste keer dat je dit meemaakt toch? En je hebt ook nog eens stro erover en dat scheelt ook al.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 19:11

ja idd dat zou dus kunnen maar vast heus niet erger omdat er nu een zooltje zit toch? ik bedoel dat kan er ook weer uit lopen. het gaat er om dat het echt tussen hoef en ijzer gedrukt word toch? er zit idd stro over, maar anders word de stal echt te nat, en is nog niet eerder gebeurd idd..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 19:14

en komt dit eerder door bepaald soort zaagsel of niet?
wij hebben volgens mij denne zaagsel ofzo?
ik denk dat ik weer spoken zie hoor...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:19

Rood zaagsel is het slechtse, daar zit een stofje in die ook voor bloedvergiftiging kan zorgen. Hoe witter hoe beter. Heeft hij de hele zool dichtzitten met dat zooltje? dan kan er inderdaad weinig tot niets bijkomen. Een hoefsontsteking kan ieder paard overkomen hoor... Je moet je niet schuldig voelen. Krijgt hij er toch vaker last van dan zou je wat anders als onderbodem in de stal kunnen proberen...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 19:22

ja is ook zo
het zooltje zit dicht maar er zit een opening tussen een kier
daar kan alles in (en ook uit dat weet ik wel) maar toch houd ik er niet zo van, maar het is nu eenmaal beter die demping, dit zijn waasch. de laatste 4 weken dan moge ze er onder vandaan.
het is aardig wit zaagsel!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:27

Kun je er geen watje tussen drukken?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:08

Natasjaa schreef:
En voor vandaag even een plastic zak gebruiken eventueel? Je hoeft de hoef daar niet dag en nacht in te laten, beter zelfs van niet. Ook niet als je straks een hoefzakje hebt. Althans dat s wat mijn da me vertelde.
Verder gewoon de stal goed schoonhouden, denk dat je op dit moment niet meer kan doen, behalve steeds opnieuw proberen met de emmer... Heb je er koud of warm sodawater in ?

Plastic zak lijkt me te glad! Dan glijdt ze op stal!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:17

Okee, hoe dan dit? Je gebruikt een spuit gewoon van plastic, waar bijvoorbeeld dierenartsen e.d. ook oren van honden e.d. mee inspuiten, je zuigt je sodamengsel op (gropene Biotec wil ook wel, of zelfs een mengsel daarvan) en dan vraag je voetje en spuit je het er op/tegenaan. En elke keer weer, net zo lang, lauwwarm, tot je het idee hebt, dat het zo ongeveer neerkomt op "soaking the hoof". Is maar een suggestie. Ik zou bijv. mijn eigen paard Japie van 3,6 maanden ook niet zo gauw kunnen bewegen om een vijf minuten met welke hoef dan ook in een emmer met een oplossing te gaan en blijven staan. da maar een alternatief proberen, toch?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 11:59

ja is ook zo.
dat van het vuil tussen het ijzer komen heb ik me maar bij neergelegd... er komt toch wel zand in, zouden jullie het ijzer dan uitspuiten? of gewoon zo laten?

kan het trouwens zijn dat de warmte nog wel even aanwezig blijft ook al is de zweer eruit? of kan dit niet?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 13:22

misschien datik haar vanmiddag gewoon nog eens in de soda zet met het ijzer. de soda kan er gewoon bij dus, alleen weet ik niet hoelang de zak heel is met ijzer erom.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:30

Als de hoef echt nog warmer is als de ander, heb je kans dat hij nog aan het rijpen is en dat er dus nog pus uit zal komen. Afspoelen is natuurlijk altijd goed. Kijk dus niet raar op als hij over en tijdje toch in 1 x weer kreupel is. komt vaker voor dat de zweer er niet goed uit is gekomen en later toch weer de kop opsteekt...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 15:38

ja ik denk zelf ook zo iets, ging net ff kijken en voeren, ze staat natuurlijk in de blubber en nu was en het been mooi dun en de hoef ook niet warm.
is denk ik even afwachten, wilde als ze gewoon goed loopt haar van het weekend weer oppakken. stel ze word weer kreupel moet ik dan de smid bellen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:06

Ja. Meestal is de plek gewoon weer dichtgegroeid en hoeft de hoefsmid alleen maar even los te maken, maar aangezien je er ijzers onder hebt zal die misschien eerst verwijderd moeten worden. Anders zou jezelf het plekje wel weer los kunnen maken....

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 16:11

oke ik houd het wel even in de gaten. bedankt nogmaals

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 20:09

ik heb mn smid toch even gebeld, been voelde weer warmer..
hij zei dat ik het zo af en toe nog even in de soda moet doen, maar hoefzak is drama dus ik spoel het wel een aantal keer door, hoeveel minuten is genoeg voor effectiviteit?

en verder als ze goed loopt en het been niet dik is kan hij niks voor me doen. net ff wezen stappen en ze had daar geen moeite mee.. ik baal wel hoor, weet niet zo goed wat ik moet doen of denken..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:38

Voelt het been warmer, maar de hoef dan? Is deze ook warmer... Als hij niet kreupel is dan kan de hoefsmid inderdaad weinig doen. Ikzelf kijk altijd met een waterpomptang (eigenlijk moet je een visiteertang hebben) of er nog gevoeligheid in de hoef zit en of dit erger wordt of juist minder. Maar goed, dat kun je misschien het beste eens vragen aan je hoefsmid omdat je het wel op de juiste manier moet doen en weten hoe en paard erop reageert... Ik denk zelf dat de ontsteking al open is gegaan (dit hoef je niet te zien hoor, er kan veel pus uitkomen, maar er kan ook wenig uitkomen wat je niet ziet) en dat dit de naweeen zijn. Probeer de plek gewoon zo schoon mogelijk te houden en als het dan toch erger wordt of gaat kreupelen, dan kun je altijd je hoefsmid nog eens langs laten komen. Wordt het been alleen maar warmer, dan kan het natuurlijk ook wat anders zijn en zou je misschien een DA erbij kunnen halen...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 00:24

ja is ook zo,
ik kan er helaas niet goed bij doordat er een zooltje onder zit,
wel kan ik het spoelen met soda erdoorheen, is een paar minuten dan al voldoende? het zou idd de nasleep kunnen zijn en misschien moet er nog wat uitkomen. ik hou jullie op de hoogte en zammie, goeie steun nu haha.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 00:25

de hoef is warm en een stukje been overigens.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 00:28

Denk dat je gewoon een beetje geduld moet hebben. hij is toch niet meer kreupel? Dat is al een heel goed teken en de plek zal nog wel open zijn dus kan de eventueel pus er nog uitkomen. je merkt het echt snel hoor, als het niet goed is....

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 19:42

he allemaal,
vanochtend was de hoef van mn pony een stuk koeler!

ik mocht haar van mn smid even aan de longe laten lopen als ze goed loopt, en ff kijken hoe ze doet,
nou...ze ontplofte. ik had het idee dat ze goed liep maar wilde haar niet helemaal uit haar dak laten gaan, maar dat deed ze dus wel. toen kon ik de keus maken of haar naar me toe halen of maar ff plat door de bochten aan de longe, ze zat zo vol energie dus heb haar dat maar laten doen.. hoop dat dat verder geen kwaad kan dat ik dat heb gedaan.

ze was weer heel vervelend met soda, wilde alleen wat door de hoef spoelen, heb der wel ff op der kop gegeven maar ze blijft ermee drammen dus moest haar toch even aanpakken, er gebeurd niks engs.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:45

Mijn merrie wilde haar voet niet meer optillen nadat de DA de hoefzweer had weggesneden. Maar ja, moest wel 2 keer per dag weken in de soda. Hoefzak ging dus niet, want om in dat ding te kunnen moest ze haar voet geven.

Ik heb toen een badje gemaakt van het plastic bovendeel van een rol kuilgras. Op deze manier had ik een badje met een klein opstaand randje waar ik haar op zette met beide voorvoeten, kruiwagen hooi voor haar neus en vervolgens de soda in het badje gieten. Ging perfect.

Reckless86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:33

Toen mijn verzorg paard dat had heb ik haar hoef vast gehouden en in een emmer soda gedaan hielp prima!

bendetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:26

Als mijn paard een hoefzweer heeft is het ook altijd drama.... de laatste keer, ging de speciale bak die we hebben op stal hiervoor compleet doormidden... hij zette eerst heel netjes zijn voet in het water, en ik hield zijn been vast.. maar helaas, na een paar minuten ontplofte hij en was er geen houden aan.. helemaal niet omdat hij 1.84 groot is, dus hou dat maar eens in bedwang :p

Gelukkig heeft mijn hoefsmid nu een manier waarop we het de volgende keer kunnen doen, en die luiertip van eerder genoemd in het topic lijkt mij ook wel handig...
Mijn hoefsmid vertelde dat het niks uitmaakt waarop de paarden staan in de stal, de ene is gewoon gevoeliger dan de andere... Mijn paard heeft voordat wij hem gekocht hebben op rood zaagsel gestaan, hij staat nu op vlas/wit zaagsel, en nu pas na 2 jaar komt het er pas uit... de stal is altijd super schoon, niet nat laat ik het zo zeggen.... Waarschijnlijk komt de bacterie van dat rode zaagsel er nu beetje bij beetje uit, want van alle 4 de hoeven hebben we er al 3 gehad.... ben zeer benieuwd wanneer het laatste komt Tong uitsteken hoop natuurlijk van niet, want hoefzweren zijn lastige en vervelende dingen.....

De laatste keer was mijn paard de dag erna ook weer goed, maar heb het nog 3 dagen rustig aan gedaan, dus geef het gewoon tijd en zodra de hoefzweer er uit is, merk je meteen verschil...