Tetanus enting, hoelang is de werking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Re: Tetanus enting, hoelang is de werking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:03

singasong schreef:
Rosita schreef:
entingen zijn geen ongevaarlijk goedje hoor. Al eens op vaccinosis gegoogled?

Bedankt voor de tip, erg interessant! Laat jij je paarden inenten?

neuh, ze hebben 2 jaar gehad en ik vind het goed verder. Zal binnenkort eens achter een titertest aan en dan behalve voor mijn honden en katten ook voor mijn paarden 'bewijzen' dat ze weerstand genoeg hebben. Influenza in ieder geval, tetanus preventief enten zie ik al helemaal het nut niet van in.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:04

Om de hoeveel jaar wil je dan tetanusinenting geven?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 00:47

Rosita schreef:

Dat zeg ik niet, als je paard er niet tegen kan, Dan ent je niet. Doe ik ook met Rhino.
Ik ben zelf medisch onderlegt dus weet wat entingen kunnen veroorzaken. Dit geld niet voor alle paarden, maar helaas zijn er paarden die dus wel heftig op vaccins reageren.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 01:40

singasong schreef:
paardenvero schreef:
1 keer in het jaar moet je ze inenten

Niets moet hoor!

wel als je wedstrijden rijdt!
en ik doe het ook binnen het jaar en niet elke 9maanden. 1keer per jaar is meer dan genoeg!
Maar voor de wedstrijden vind ik het super goed dat ze spuiten! En de eerste levensjaren van een paard/pony ook!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 01:46

Mork schreef:
Rosita schreef:

Dat zeg ik niet, als je paard er niet tegen kan, Dan ent je niet. Doe ik ook met Rhino.
Ik ben zelf medisch onderlegt dus weet wat entingen kunnen veroorzaken. Dit geld niet voor alle paarden, maar helaas zijn er paarden die dus wel heftig op vaccins reageren.

vaccinosis is niet zozeer een allergische reactie dan wel doodgewoon ziek zijn door de belasting van de entingen. Wie weet hoeveel paarden opknappen van weet ik wat ze allemaal mankeren wanneer je alleen al gewoon stopt met enten.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 01:52

maar je weet ook niet hoeveel paarden er juist niet ziek worden omdat ze geent zijn!!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 03:16

Rosita schreef:
vaccinosis is niet zozeer een allergische reactie dan wel doodgewoon ziek zijn door de belasting van de entingen. Wie weet hoeveel paarden opknappen van weet ik wat ze allemaal mankeren wanneer je alleen al gewoon stopt met enten.

Nogmaals jij hoeft mij niet te vertellen wat vaccinosis betekent, dat weet ik heel goed, maar als je nog nooit geent zou hebben zou je het niet weten.
Ik zeg alleen maar dat het tegenwoordig erg onverstandig is om een paard niet te enten met zoveel paarden in nederland en vaak ook veel paarden bij elkaar die elkaar dus weer kunnen besmetten.
Ik weet niet of je kan spreken van "belasting"van het vaccin dan wel reactie op het vaccin.
Ik denk dat stoppen met enten geen optie is omdat ik van mening ben dat een hoop paarden dan juist wel ziek worden doordat ze niet geent worden. Een hoop paarden worden ook niet ziek van een enting!
Ik heb zelf paarden gezien die influenza hadden. Geen pretje om te zien. Deze paarden waren nooit geent....... Deze zijn er dus ook aan overleden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:44

@Mork; jij hebt het over paarden die nooit zijn ingeent. Ik denk zeker wel dat ze de basis-inenting nodig hebben. Vandaar uit bouwen ze genoeg anti-stoffen op om dergelijke ziektes te overleven.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:44

Mijn VA vertelde vorig jaar dat enten voor influenza niet echt noodzakelijk is als je een paard hebt wat vooral in de eigen wei staat en weinig in contact komt met andere paarden. Hij vond het wel verstandig om voor tetanus te enten, dat zou dan iedere 2-3 jaar moeten. Tetanus is een rotziekte en als ze het hebben ben je al te laat, dan kun je er niks meer aan doen.

Heb mijn pony dus wel laten enten, de basisenting (was de eerste keer dat hij geent werd), influenza zat er wel bij maar het ging mij dus vooral om de tetanus. Dit jaar geen enting voor hem, volgend jaar weer.

Mijn paard wordt wel ieder jaar geent, dat moet omdat hij op een pensionstal staat. Al ben ik er niet helemaal blij mee omdat hij wat gevoelig is voor de entingen en dikke benen krijgt. Moeilijk om dan te weten wat wijsheid is, is enten dan niet slechter dan een keer influenza krijgen, waar ze volgens mijn VA alleen wat snotterig en sloom van worden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 10:13

Ik ben ook niet voor zo vaak enten en tegen van alles en nog wat. Maar ook bij ons op stal is het regel dat er 2 x per jaar geent wordt. Aan de andere kant komen veel paarden op stal op wedstrijden e.d. en brengen dus ook wel weer heel makkelijk allerlei besmettingen me eterug naar stal.
Maar als ik ze bij huis had zou ik het wel weten ...

Alleen tetanus, die vind ik ook echt belangrijk (heb eens mijn merrie met bloedvergiftiging gehad met een enorm dik been, dus dan weet je het wel... wel goed afgelopen oevrigens).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:36

Esther schreef:
Mijn VA vertelde vorig jaar dat enten voor influenza niet echt noodzakelijk is als je een paard hebt wat vooral in de eigen wei staat en weinig in contact komt met andere paarden. Hij vond het wel verstandig om voor tetanus te enten, dat zou dan iedere 2-3 jaar moeten. Tetanus is een rotziekte en als ze het hebben ben je al te laat, dan kun je er niks meer aan doen.

Heb mijn pony dus wel laten enten, de basisenting (was de eerste keer dat hij geent werd), influenza zat er wel bij maar het ging mij dus vooral om de tetanus. Dit jaar geen enting voor hem, volgend jaar weer.

Mijn paard wordt wel ieder jaar geent, dat moet omdat hij op een pensionstal staat. Al ben ik er niet helemaal blij mee omdat hij wat gevoelig is voor de entingen en dikke benen krijgt. Moeilijk om dan te weten wat wijsheid is, is enten dan niet slechter dan een keer influenza krijgen, waar ze volgens mijn VA alleen wat snotterig en sloom van worden.

Je zou na de enting Drainagecompositum kunnen geven. Dat helpt alle gifstoffen uit het lichaam af te voeren!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:55

Mork schreef:
Rosita schreef:

Nogmaals jij hoeft mij niet te vertellen wat vaccinosis betekent, dat weet ik heel goed, maar als je nog nooit geent zou hebben zou je het niet weten.
Ik zeg alleen maar dat het tegenwoordig erg onverstandig is om een paard niet te enten met zoveel paarden in nederland en vaak ook veel paarden bij elkaar die elkaar dus weer kunnen besmetten.
Ik weet niet of je kan spreken van "belasting"van het vaccin dan wel reactie op het vaccin.
Ik denk dat stoppen met enten geen optie is omdat ik van mening ben dat een hoop paarden dan juist wel ziek worden doordat ze niet geent worden. Een hoop paarden worden ook niet ziek van een enting!
Ik heb zelf paarden gezien die influenza hadden. Geen pretje om te zien. Deze paarden waren nooit geent....... Deze zijn er dus ook aan overleden.

ok, volgens mij weet je niet wat vaccinosis is maar je wílt het zeker niet weten;-) Mag hoor. Natuurlijk moet je enten, je 'moet' alleen niet jaarlijks enten. Alles waar 'te' voor staat enzo... Aangezien je tegenwoordig kunt testen via een titertest of je paard nog voldoende weerstand heeft is klakkeloos entstoffen toedienen toch onzin.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:20

Rosita schreef:
ok, volgens mij weet je niet wat vaccinosis is maar je wílt het zeker niet weten;-) Mag hoor. Natuurlijk moet je enten, je 'moet' alleen niet jaarlijks enten. Alles waar 'te' voor staat enzo... Aangezien je tegenwoordig kunt testen via een titertest of je paard nog voldoende weerstand heeft is klakkeloos entstoffen toedienen toch onzin.

Weet jij dan ook welke DA zo'n titertest doet hier in de buurt?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 00:18

Rosita schreef:
Mork schreef:

Hier wordt ik nou zo moe van he?! Ik ben hier niet uit om iemand te veroordelen. Jij misschien wel. Ik zeg ook niet dat je zomaar klakkeloos je paard moet enten maar niet enten lijkt mij gevaarlijk meer niet......
Dus vertel me nou niet dat ik iets niet weet. Ik veroordeel het ook niet!
Daarnaast doe ik wedstrijden met mijn paard en wordt er verwacht dat hij 2 maal per jaar geent wordt.
Titertest wordt niet overal gedaan. Ik denk dat het gros van de paardeliefhebbers nog geneens weten dat je dit kunt doen......

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:37

Mork schreef:
Hier wordt ik nou zo moe van he?! Ik ben hier niet uit om iemand te veroordelen. Jij misschien wel. Ik zeg ook niet dat je zomaar klakkeloos je paard moet enten maar niet enten lijkt mij gevaarlijk meer niet......
Dus vertel me nou niet dat ik iets niet weet. Ik veroordeel het ook niet!
Daarnaast doe ik wedstrijden met mijn paard en wordt er verwacht dat hij 2 maal per jaar geent wordt.
Titertest wordt niet overal gedaan. Ik denk dat het gros van de paardeliefhebbers nog geneens weten dat je dit kunt doen......

Je kunt er best moe van worden hoor maar als je nu gewoon leest wat ik schrijf? Dan hou je misschien veel energie over.

* Niet enten is iets anders dan minimaal enten.

* Vaccinosis is iets anders dan een reactie op een enting.

Scheelt mij ook typen en tijd enzo

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:58

Ok ik heb dan ook iets verkeerd geschreven over vaccinosis. Ik weet dat het niet een reactie is. Tis juist heel erg. Dus laten we het maar houden dat we alletwee het weten.
Ik denk dat het juist eens goed is als hier meer over wordt verteld enzo. Hoeveel mensen)waaronder ook ik altijd )weten niet beter dan dat je dus gewoon je paard ent........
Niet wetende wat dus de eventuele gevolgen ervan kunnen zijn=

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:39

Mss een topic er over openen?