Esther schreef:Mijn VA vertelde vorig jaar dat enten voor influenza niet echt noodzakelijk is als je een paard hebt wat vooral in de eigen wei staat en weinig in contact komt met andere paarden. Hij vond het wel verstandig om voor tetanus te enten, dat zou dan iedere 2-3 jaar moeten. Tetanus is een rotziekte en als ze het hebben ben je al te laat, dan kun je er niks meer aan doen.
Heb mijn pony dus wel laten enten, de basisenting (was de eerste keer dat hij geent werd), influenza zat er wel bij maar het ging mij dus vooral om de tetanus. Dit jaar geen enting voor hem, volgend jaar weer.
Mijn paard wordt wel ieder jaar geent, dat moet omdat hij op een pensionstal staat. Al ben ik er niet helemaal blij mee omdat hij wat gevoelig is voor de entingen en dikke benen krijgt. Moeilijk om dan te weten wat wijsheid is, is enten dan niet slechter dan een keer influenza krijgen, waar ze volgens mijn VA alleen wat snotterig en sloom van worden.
Je zou na de enting Drainagecompositum kunnen geven. Dat helpt alle gifstoffen uit het lichaam af te voeren!