Downsyndroom bij paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:00

Ik denk dat het downsyndroom niet bij paarden voor kan komen, puur omdat hun chromosomen anders zijn samengesteld dan de onze. Wellicht dat trisomie wel voor kan komen (maar veel zullen niet levensvatbaar zijn) maar dan uit het zich nog altijd anders dan bij ons.
Maar geestelijk gehandicapt is zeer zeker wel mogelijk. Ik heb zelf een kat gehad waarbij de totale hersenen wat onderontwikkeld waren, wrs door een infectie in de baarmoeder. Zijn zusje is op drie jarige leeftijd ingeslapen wegens een hartprobleem en hij heeft maar een jaartje oud mogen worden. Was zo scheel als maar kon, kende totaal geen gevaar, kon geen stap recht lopen maar zwalkte alle kanten op. Soms raakte hij in paniek en ging dan rondjes tollen, zn moeder stopte hem dan of wij deden dat. Ondanks alles was hij toch een zeer gelukkig kat en alle andere katten vonden hem lief terwijl hij dus echt bizar gedrag vertoonde. Maar met ouder worden veranderen de hersentjes ook en dat proces kon hij niet aan. Neuroloog gaf ons gelijk: onderontwikkelde hersentjes en beter zal hij nooit worden. Dat werd dus een leeg mandje mee naar huis want hij was niet happy meer.

Autistische trekjes vind ik trouwens doodnormaal voor de meeste diersoorten. Ik zeg wel vaker dat dieren eigenlijk net kleine autisten zijn. Dieren houden nou eenmaal van voorspelbaarheid en willen graag controle over hun omgeving. Wat voor ons niet belangrijk lijkt, kan voor een dier van levensbelang zijn.
Ik denk dus eerder dat mensen teveel verwachten van dieren, zich te weinig beseffen dat dieren niet hetzelfde denkvermogen hebben en daardoor de wereld ook anders ervaren dan wij. Ik denk dat je pas van een soort autisme bij dieren kan spreken als een dier sterk afwijkt van wat normaal is voor die diersoort. En bijv in de stress schieten van een bank die verschoven wordt, kan doodnormaal gedrag zijn (voor bijv katten). Ik sluit zeker niet uit dat een soortgelijke aandoening voor kan komen, maar ik ben ze iig nog niet tegengekomen. Wel legio mensen die hun dier wat autistisch vinden, terwijl ik dat zie als doodnormaal diergedrag.

Maar elk proces kan fout gaan. De aanleg van de hersenen kan fout gaan door o.a. erfelijke afwijkingen, ziektes of doodgewone mutatie. De hormoonhuishouding kan verkeerd zitten, zintuigen fout ontwikkeld en ga zo maar door. Dus in theorie moeten veel aandoeningen mogelijk zijn maar ik denk dat er veel al word herstelt in de baarmoeder (bijv miskraam) en onderschat de moeders ook niet in dit verhaal. Ik ken veel verhalen van katten die hun eigen jongen doodbijten en er achteraf idd een afwijking te vinden was. De natuur heeft veel mogelijkheden om de eigen foutjes 'op te lossen'.
Behalve de tijd in de baarmoeder, is ook de jeugd van essentieel belang. In deze tijd wordt bijv het stresssysteem afgesteld (HPA-as), afhankelijk van de stress in de omgeving. Ook hier kan veel mis gaan. Zowel te weinig prikkels als veel te veel stress kunnen leiden tot een overgevoelig systeem, waardoor het dier een soort angststoornis ontwikkeld. Dit is deels op te vangen, maar die instelling blijft levenslang te gevoelig staan.
Eigenlijk komt mijn mening hierop neer: geestelijk gehandicapt lijkt me absoluut mogelijk, maar in veel gevallen zijn er denk ik veel minder ernstige verklaringen voor afwijkend gedrag of uiterlijk.

chocobroodje

Re: Downsyndroom bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:13

Mijn hond heeft wel degelijk zeer autistische trekken. Zo kan hij in extreme paniek schieten om niks, en laat dan rustig alle 3 de Fjes in sneltreinvaart voorbij komen. Eerst de Freeze, dan de flight, en als dat niet werkt omdat hij 9/10 keer aan de lijn zit dan faint hij. Wel eens een border zien neer vallen van angst? Kan je vertellen dat het hele vreemde blikken op straat geeft :+
Vriendin van mij heeft aardig wat hondenkennis en is het met mij eens dat de hond zeer vreemd gedrag laat zien..

Ook bij 2 hondenclubs is mij verteld dat de hond heel typisch gedrag vertoonde en eigenlijk niet goed wisten wat ze ermee aan moesten. Terwijl beide clubs heel goed stonden aangeschreven.

Inmiddels weet ik wel redelijk hoe ik hem eruit kan halen, en vaak kan ik het wel zien aankomen. Maar het blijft lastig.. Verder wel een vreselijk lief dier hoor :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:19

Er bestaat (bestond?) wel een witte tijger met Down Syndroom.
Afbeelding

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:21

hij lijkt een beetje op mijn kat :')

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:49

Die witte tijger staat al eerder in dit topic en ben ik bij meer topics over dit onderwerp tegengekomen. Echter zou er bij dit dier sprake zijn van inteelt. Wat waarschijnlijk ook de vorm van zijn kop verklaart. Volgens Willem Wever zijn er slecht twee bewezen dieren met Down en dat zijn mens-achtigen(een chimpansee en een Oerang Oetang als ik het goed heb). Omdat bij ander dieren de chromosonen anders zijn samengesteld is er geen sprake van down zoals we dat kennen bij mensen.

Uiteraard zijn er dieren met een verstandelijke beperking, veelal ontstaan bij het ter wereld komen of daarna. Veel dieren met een geboren afwijking blijken niet levensvatbaar tezijn.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:15

Giolli schreef:
[ Afbeelding ]

Dat is Kenny, van het bovenstaande filmpje idd :) hij is helaas overleden

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:18

Vriendin van mij had een ijslander, met ongeveer dezelfde kenmerken. Van alles raakte hij gek of in de war. De ene dag was hij super aanhankelijk, de volgende dag was er niets mee te beginnen. Ze deed aan parelli met hem en schriktraining. Niets hielp, alles bleef eng.
Het rare is : zijn zusje (zelfde moeder en zelfde hengst) is ook zo!
Helaas blijft de eigenaresse er gewoon mee fokken...
maar ik geloof best dat ze dat zouden kunnen hebben.

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:24

Van wat ik heb geleerd tijdens mijn hoorcolleges op diergeneeskunde zijn er nog geen andere dieren dan de chimpansee en oerangoetang geweest die net als de mens het Down Syndroom hadden..
Dus volgens mij kan het niet. Bovenstaande tijger zal inderdaad wel iets van een mutatie zijn geweest, door bv inteelt..

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:32

Bovenstaande tijger was idd door inteelt, staat er ook bij. :j

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:17

Mi_Esperanza schreef:
Van wat ik heb geleerd tijdens mijn hoorcolleges op diergeneeskunde zijn er nog geen andere dieren dan de chimpansee en oerangoetang geweest die net als de mens het Down Syndroom hadden..
Dus volgens mij kan het niet.

ik sluit mij hier bij aan. Ik denk ook dat als het zou voorkomen dat er ook wel meer bekend over zou zijn. zou anders best interessant zijn om te onderzoeken nietwaar?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:43

Toen ik mijn ratjes aanschafte en wat onderzoek deed op internet (voornamelijk over het houden van ratjes en over verschillende aandoeningen) werd beschreven dat er bij ratten een syndroom bestaat dat wordt vergeleken met het menselijke down. Ik weet het fijne er niet meer van, maar dat er dieren zijn met lichamelijke danwel geestelijke beperkingen klinkt mij vrij normaal in de oren, ook al lost de natuur al een heleboel zelf op.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:54

Giolli schreef:
[ Afbeelding ]

nee, deze heeft een misvorming gekregen dankzij inteeld en het fokken op de witte kleur die niet voor niets vrijwel nooit voorkomt in het wild :) het schijnt een " abomination" te zijn :+ In de zoo waar ik in Amerika was (Wichita, KS) vertelde ze erover dat misvorming vaker voorkomt bij witte tijgers en dat dit een vorm van dierenmishandeling was

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:12

Die tijger lijkt wel een beetje op een Scottish Fold, maar volgens mij zijn die ook het resultaat van een genetisch foutje.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:21

Dit vraag ik mij altijd al af. Zeker omdat je soms wel dieren hebt waarvan je denkt dat ie trekjes heeft van down. Bij andere "ziektes" en beperkingen vraag ik mij dat ook wel eens af. Kan een paard zwakbegaafd zijn? Of juist hoog begaafd? Of ADHD hebben, of PDD-NOS? Zijn vaak hersenspinsel waar ik nooit antwoord op kan geven, omdat ik het nooit uitzoek, haha!

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:25

Ik geloof wél dat er geestelijke beperkingen mogelijk zijn bij dieren met kenmerken van downsyndroom bij mensen. Dat dit door andere chromosonen komt, lijkt me logisch. Mijn ouders hebben een kat gehad, en dat was echt een downertje om te zien en in zijn doen en laten. Ook ken ik een hond die echt geestelijk beperkt was. De hond is niet oud geworden, de kat wel. Het zal vast ook bij paarden voorkomen. (Sorrt voor spelfouten, ik zit mobiel.. )

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:45

Sammyoo schreef:
Die tijger lijkt wel een beetje op een Scottish Fold, maar volgens mij zijn die ook het resultaat van een genetisch foutje.

Scottish Folds hebben de gevouwen oortjes door een kraakbeenafwijking, dat heeft niets te maken met bovenstaande tijger :+

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:46

elibeest schreef:
Mijn merrie heeft ook een wat typisch hoofd (wat lang, niet heel groot oog, en een beetje scheef)
Blijft wat achter in de ontwikkeling, heel zacht dun en glad haar, slechte coordinatie, soms het idee dat ze over haar eigen benen struikelde..
Ze wordt dit jaar 5 maar ziet eruit alsof ze nog 3 moest worden.
Wordt boos als ze geen aandacht krijgt, en we zijn van heel ver gekomen, maar laatste jaar zit er geen vooruitgang meer in, wat ze nu kan, lijkt het maximaal haalbare te zijn voor haar.
En dan heb ik het over simpele dingen, als voetjes geven, vast staan etc.
Verkeersmak is ze na 3 jaar nog steeds niet, ja 1 auto gaat, maar moet niet van achteren komen, en er moeten er zeker al geen 3 tegelijk komen.
Als er ineens een aantal mensen voor haar box verschijnen die ze niet kent is ze het ook al helemaal kwijt, gaat ze helemaal hyperen.
We hebben haar laten testen op CA, maar daar was ze negatief op.

Wat is ca? :)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:52

Afkorting voor Cerebellar Abiotrophy, een genetische afwijking die vooral voorkomt bij paarden met Arabisch bloed, maar nu gebleken is ook voorkomt bij pony's waar nog maar heel weinig arabisch bloed in zit (minder dan de 25 % die bijvoorbeeld het NRPS aanhoudt als minimum percentage bloedaandeel voor uitvoeren CA onderzoek)
http://www.cerebellar-abiotrophy.org/

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:53

Thnx, interessant, ik ga even lezen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:59

Waar hersens aan het werk zijn kunnen fouten zitten, en simpel gezegd:

Hoe inteligenter het dier is, hoe groter de kans wordt dat er verkeerde brugjes worden gemaakt in de hersenen, en hoe groter de gevolgen ook zullen zijn.

Er zullen altijd dieren zijn die afwijkend gedrag vertonen, veel is (onbewust) aangeleerd gedrag zoals bv luchtzuigen of weven. Dit zijn gedragingen die in de regel de dieren iets oplevert. Een hond wat zeer angstig is kan gaan angst bijten of kruipt helemaal weg, maar mijn hond gaat flauwvallen en dat is dus atypisch gedrag, het levert hem ook niks op. In het begin probeerde ik hem gewoon te negeren en mee te sleuren maar dat werkt niet, dier is letterlijk verstijfd van angst op zo'n moment.. "doen alsof er niks aan de hand is" werkt niet want in zijn hoofd gebeurt er op dat moment een "eind van de wereld scenario"

Dieren evolueren ook steeds verder en ook daar zullen we vaker foutjes in de hersenen gaan tegenkomen denk ik.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:01

@choco broodje, erg sneu voor je hond natuurlijk maar wel interessant gedrag.
Hij is hij angstig voor veel stimuli?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:02

Er zijn bij paarden verschillende trisomieën bekend (3 exemplaren van een chromosoom ipv 2). Oa. chromosoom 27 en chromosoom 30 zijn bekende trisomieën. Sommige trisomieën bij paarden gaan inderdaad gepaard met 'retardatie'. Alleen hebben deze syndromen bij paarden geen naam gekregen zoals bij mensen 'Down' voor trisomie 21.

Zoek maar eens op google scholar op "trisomy horse"

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:10

Als ik daar op google komen er best een flink aantal "hits" uit. Weet jij toevallig of er ook ergens beschreven staat over afwijkende gedragingen van zulk soort paarden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:17

Beschrijving van een jonge hengst met trisomie 27:

Citaat:
Several aspects of the colt’s behavior appeared unusual, including general temperament and behavior described as sympathetically dull and affable. With herd mates, the colt appeared slow to perceive or to learn the usual intraspecies social cues. An atypical gait characterized by intermittent unnatural shuffle of the hind limbs, sliding them along in short rhythmic strides for 3 to 10 seconds at a time was noted at times when a horse might normally transition from a slow walk to a fast walk or a slow trot. Occasionally the colt exhibited slight protrusion of the tongue through the teeth and lips with jaw movements and smacking of the tongue against the teeth as if struggling to retract the tongue to the normal position.

Citaat:
Evaluation of the karyotype combined with fluorescent in situ hybridization (FISH) revealed an abnormal male karyotype showing trisomy of chromosome 27 (65, XY þ 27). The colt was euthanized at 24 months of age, and a necropsy revealed no significant abnormalities. This case of trisomy was not associated with developmental abnormalities described in other rare reports of trisomy in horses; however, some features were strikingly similar to that of humans with trisomy 21.

Dus zo te lezen zou trisomie 27 een beetje lijken op Down.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:21

ok. En enig idee of je dat in Nederland ook kunt laten testen? En zo ja hoe? en Waar?