Waarom is een paard met een gebroken been niet te redden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom is een paard met een gebroken been niet te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:41

Soms is het wel te doen, ik verzorg een ex draver die ook zijn been gebroken had. Zijn vorige eigenaar wilde hem koste wat kost redden en nu is hij 35 maar rent af en toe nog rond in de wei als een jonge god Nagelbijten / Gniffelen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:51

Tsja, het hangt dus eigenlijk steeds weer van het type breuk af..
Bij die van ij was het open en op drie plaatsen kapot, ahw verdraaid, net als een tak die ahw allemaal vezels los laat.

Ik kon het niet zien. Bloos Verdrietig

DIe Draver heeft geluk gehad, Montana! Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:33

He Kaatje, ik zie niemand die jou zegt dat je verkeerd gedaan hebt hoor. Dat kan ook niet want alleen jij bent erbij geweest.
Ik twijfel geen moment dat jij de juiste beslissing genomen hebt, bij niemand hier trouwens.
Kop op, ik en anderen weten helaas heel goed hoe het voelt en ook hoe moeilijk het is om te beslissen wat wel en niet goed is.
Dus hoe dan ook wees trots op jezelf je hebt voor je paard gekozen en niet voor jezelf.

En slachten of niet slachten is niet aan de orde. Ik kan Detour goed begrijpen, als je je paard zo ziet lijden is niets meer belangrijk, zelfs je principes of voorkeuren niet meer. Het enige wat belangrijk is is dat er zo snel mogelijk een eind aan komt.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:19

Misschien las ik het wel te zwart/wit.
Sorry daarvoor.

Ik vind het echt reuze knap dat de paarden die hier in het topic zijn besproken het hebben gehaald. *LOL*

Dat over het slachten, je kunt je dier thuis laten slachten en dan wordt het door de slager opgehaald. Ik had haar idd niet op 3 benen levend naar het slachthuis gereden.
Dat had ze niet gehaald en zoveel pijn wil ik mijn liefste niet aan doen.
Ik bedoel daarmee te zeggen het enigste wat anders was geweest ik dat ze een pin had gekregen ipv 2 spuiten.
We maken het nog wel eens mee hier op de boerderij, wel 1 x per jaar dat er een noodslachting plaats vind(koe) en het gebeurd allemaal heel rustig, niks geen enge dingen die ik meegemaakt heb.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:44

Hey meid, op zo'n moment doe je wat het beste lijkt en dat is vaak ook gewoon het beste.
Denk dat veel mensen bij het woord slachten nogal schrikken, maar wat ik in de loop van de tijd wel geleerd heb is dat het niet zo cru is dan dat het overkomt. Vooral mensen van een boerenbedrijf staan daar veel realistischer tegenover.

Ik hoop nooit een breuk bij mn paard mee te maken.. En wens het zeker niemand toe.. Maar soms gebeurd het op de domste manieren, terwijl ze met de gekste sprongen niets mankeren.
Rare beesten, die paarden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:10

Hey Kaatje, je doet wat denkt dat juist is en niemand mag je daar voor veroordelen.

Voor mij is slachten uit den boze, ik wil niet dat mijn paard wordt opgegeten door mensen. Da's gewoon een principekwestie. Vind het echter wel goed dat het aan huis kan, dat wist ik niet, hoor!

RianneH, paarden zijn idd bijzondere dieren. Ik hoop oko dat je het niet hoeft mee te maken, niemand eigenlijk!

En tsja, de mijne was juist zo rustig omdat ze hoogdrachtig was, gleed gewoon weg met d'r been.

het schijnt zelfs dat als een paard zich verstapt het zijn kootbeen kan verbrijzelen! Bizar.

Captura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:28

Hier nog een succes verhaal.

Eén van onze paarden was hoogdrachtig en opeens stokkreupel. Da erbij en vermoeden van een hoefzweer. Ruim een week later en vele da bezoeken verder naar een andere da en röntgenfoto's laten nemen. Het bleek een kootbeenfractuur vertikaal door midden met een flinke spleet ertussen.
Tja daar sta je dan met een merrie die 1 1/2 week later was uitgerekend. De breuk was te opereren maar het was nu wel een oudere breuk. Het grootste probleem was haar drachtigheid, dit was een zeer groot narcose risico voor moeder en kind.

Ik heb voor de operatie gekozen omdat ik anders twee wezens zou laten inslapen (keizersnede is uitgesloten bij een paard, overlevingskans veulen is 0 ).

Een maand later is ze bevallen van een gezond veulen.
Moeder en kind leven beide nog. Het is ondertussen 9 jaar geleden en de moeder wordt nog steeds bereden. Stap, draf en galop!

Het heeft een heleboel geld gekost maar ook weer een veulen opgeleverd. Het is het allemaal waard geweest maar ik realiseer me dat je ook een geluksengeltje nodig hebt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:33

Capture, niet alleen dat!
Geweldig dat jij, als eigenaar, dat in je merrie wilde investeren *LOL*

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:07

FlairS schreef:
Ik heb 2! paarden gehad met een gebroken kootbeen(en nee ik heb er geen gekke dingen mee gedaan);Gewoon domme pech!
Alletwee zijn ze geopereerd.De een kreeg 2 schroeven op 5 jarige leeftijd en is uiteindelijk 29 geworden.De ander is 23 geworden nadat ze op 4 jarige leeftijd 3 schroeven kreeg.Deze merrie werd Z2 met een heleboel winstpunten en keurmerrie.

Dit heb ik dus ook meegemaakt met mijn merrie. Spontaan onder het rijden het kootbeen verbrijzeld.
Mijn merrie is dus niet geopereerd maar heeft 4 maanden in het gips gestaan. Ik moet hierbij wel vertellen dat dit een test was die goed heeft uitgepakt. Haar hoef staat er wel iets scheef onder hierdoor wel blijvend kreupel. Ze gaat nu door het leven als fokmerrie. Drie jaar na de breuk hebben we nog eens een foto gemaakt. Het zit er voor zover allemaal goed uit, klein beetje artrose maar dat was niet te voorkomen.

Ik weet wel dat heel veel afhankelijk is van het paard. Paard moet zelf ook de rust kunnen houden. Maar paard durfde gelukkig wel te gaan liggen en durfde ook weer te gaan staan. Veel paarden durven dat niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:02

Zo zie je maar; het hangt dus af van de locatie van de breuk, hoe hoger hoe lastiger te genezen.

Voor een ieder die zijn of haar paard wel verloor door een breuk, jullie hebben oko egdaan wat je kon, hoor!

Bij mij was het zo klaar als een klontje, als ze maar 5% overlevingskans had gehad, was ik er alsnog mee gestopt. Noem het wreed. Ik vond het in haar geval barmhartig. Maar goed, er was niks meer mogelijk. Het gekke is dat je dat dan ook meteen voelt als eigenaar. dat het over is..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:12

Mijn vorige paard Nico (nu van Kliko hier op bokt) heeft als 3 1/2 jarige zijn elleboog gebroken, de breuk liep door het gewricht.
Toendertijd was hij nog van mijn baas en die heeft hem laten opereren.
Er is toen in België een plaat met 12 schroeven ingezet.
Afbeelding
Daarna heeft hij bijna een jaar op stalrust gestaan waarvan een paar maanden vastgebonden omdat hij niet mocht gaan liggen, bij het opstaan zou er teveel druk op de breuk/schroeven komen.
Na de stalperiode mocht hij weer heel rustig aan gaan stappen, in een kleine paddock (verdoofd) los en daarna mocht ie weer rustig opgetraind worden.
Helaas bleek hij na de revalidatieperiode niet rad te lopen en zou hij dus eigenlijk weggebracht worden...toen heb ik hem gekocht en overlegd met de DA en hem op de wei gezet, zo zou de plaats waar de breuk liep misschien wat inslijten door lopen.
Na 4 maanden heb ik hem naar huis gehaald want hij liep stokkreupel en had een grote ontsteking op de elleboog.
Bij de kliniek bleek dat er bij de plaat en schroeven een ontsteking zat en dat was gaan fistelen( een gangetje naar buiten waar ontstekingsvocht/pus uitloopt).
Ik heb hem toen laten opereren en de plaat en schroeven zijn er toen uitgehaald, daarna moest ie 2 weken vast staan zodat hij weer niet kon liggen.
Na deze operatie en revalidatieperiode is hij nooit meer een pas kreupel geweest.
Nico is nu 13 jaar en loopt M2 dressuur.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:17

Je zou denken dat en gewrichtsbreuk misschien nog lastiger is te opereren dan een pijpbeen breuk.. Was de breuk wel een nette, Gillian? Geen gecompliceerde? Zo'n fistelontsteking is heel ernstig, je hebt enorm veel geluk gehad, hoor!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:09

Op zich was het een nette breuk maar volgens mij was het wel iets gedraaid.
Gelukkig is ie er helemaal bovenop gekomen!
Helaas is dat bij de meeste paarden niet zo...vaak is het moeilijk of zelfs niet te opereren en daarbij is het een enorme dure operatie die de meeste mensen niet kunnen/willen betalen met het risico wat het ook nog eens met zich mee brengt.
Het opstaan uit de narcose is gevaarlijk, de narcose zelf niet te vergeten, de revalidatie periode en dan nog moet je mazzel hebben dat het goed lukt en het paard er niks blijvends aan overhoud...
Kan me dus heel goed voorstellen dat veel mensen de keuze nemen om het paard in te laten slapen.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:04

Mijn kanjer heeft zn been gebroken bij het opstaan uit de narcose van een relatief eenvoudige operatie..
Het was zo hoog op zn achterbeen dat er echt nix meer aan te doen was..
Al had ie maar 1% kans gehad op herstel, desnoods alleen in de wei dan was ik ervoor gegaan, maar zelf dat was er niet..
De arts zei nog dat al had het lager gezeten dat hij het gips nooit geaccepteerd had, maar toch zou ik het dan zeker geprobeerd hebben.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:05

diddlmouses schreef:
Mijn kanjer heeft zn been gebroken bij het opstaan uit de narcose van een relatief eenvoudige operatie..
Het was zo hoog op zn achterbeen dat er echt nix meer aan te doen was..
Al had ie maar 1% kans gehad op herstel, desnoods alleen in de wei dan was ik ervoor gegaan, maar zelf dat was er niet..
De arts zei nog dat al had het lager gezeten dat hij het gips nooit geaccepteerd had, maar toch zou ik het dan zeker geprobeerd hebben.

Ja, naar is dat he? Ook weer zo'n risico.. Alice L d'r paard brak ook been tijdens opstaan na narcose; was ook over.

Heb toevallig artikel in de Cap gelezen dat er soms al een soort scheurtje in het bot zit waardoor het kwetsbaarder is geworden; waar wij als eigenaar geen weet van hebben..

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:22

Bij Ot was dat been net nog op de foto geweest en er zat nix op het bot...
Weet je ook in welke kliniek het bij haar paard gebeurd is?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:32

Nee, zal Emmeloord zijn geweest of utrecht...

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:46

Jeetje wat een verhalen allemaal, ik zou helemaal gek worden als ik me paard in moest laten slapen!!
Beetje naief maar had niet verwacht dat een breuk toch zo snel kon gaan als ik dat zo lees?! Ik dacht eerlijk gezeg dat er heel wat voor moest gebeuren....

Zelf had ik een paard net 1.5 maand waar die ook al 1.5 maand beetje klote mee liep (niet kreupel en de eerste dag dat ik hem had mankeerde die niks!! Hij stond met een nieuw paard dus ja dat zijn de risicos) 2 keer was het dierenarts van de verzekeringsmaatschappij geweest en 1 keer mijn eigen dierenarts en omdat hij een wondje had dachten we het wontje is ontstoken?! Uit eindelijk toch met hem na de kliniek gegaan (was op loop afstand dus geen trailer gezeur) Paar rondjes draven op het harde en echt beroerd zag het er niet uit, toch maar fotos gemaakt ja hoor ze Griffelbeentje was gebroken. Voor het beste resultaat zou die geopereerd moeten worden. €1000 euro zou het gaan kosten, verkopen kan je hem zo niet dus ja laat hem dan maar operen zodat je er toch nog plezier van kan hebben?!?

2 weken later bracht ik hem na de kliniek, we waren nog geen uur weg en ik moest hem al weer ophalen. Hij hoefde niet geopereerd te worden!! Er was een arts van bosch en duin en die zei van na 2 weken rust zie je al resutaat.. dus me paard moest 2 maanden op rust na een maandje rustig aan rijden en dan weer terug komen voor foto s. Het was helemaal genezen en ik mocht weer alles met hem doen!! Springen bijv
Wel baal ik dat ik 1.5 maand toch door heb gereden met hem, ik was nog onervaren (manegetype Knipoog ) dus ja ik voelde nog niet goed.. wel dat ie niet echt lekker liep maar ja ik kon hem nog niet. Maar ja dat laat ook wel weer zien wat voor goedkarakter die heb zodat ie me der niet af gooide of lelijk deed als ik wilde rijden!

Diyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:43

Daarnaast speelt ook het financiele plaatje een rol.
Niet idereen is verzekerd egen dit soort ongevallen, en ook niet idere verzekering dekt de behandeling.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:29

Op 19 maart 2000 brak mijn paard in de wei een hoefbeen op een nare plaats.
Een goede hoefsmid is lange tijd erg creatief bezig geweest met speciale ijzers. Een half jaar op stal, daarna weer in de wei.
We hebben het geluk dat we de paarden thuis hebben, daardoor mocht het paard altijd blijven, zelfs als ze niet meer goed zou komen.
Het kwam wel goed. Na een klein jaar kon ik zelfs weer rijden. Springen zou ik niet meer doen, maar dressuren zat er wel weer in.
Op 19 maart 2001, precies een jaar later dus, kreeg ze 's avonds ernstige koliek.
We hebben de hele nacht met haar in de kliniek doorgebracht, op de operatietafel hebben we haar moeten in laten slapen, er was 18m. darm compleet beschadigd.
En dan het commentaar wat je krijgt, van lomperiken. Dat ik me die paarduizend gulden beter had kunnen besparen, paard was het niet waard, etc.
De breuk heeft ze dus overleeft, en een stomme koliek heeft haar genekt.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:31

Erg he, hoe hard sommige mensen kunnen zijn Boos!
Maar precies een jaar later, pfff, bizar hoor!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:42

Vind dat ook een erg bizar verhaal en lomperikken hou je toch, hoor, laat ze kletsen, de beste stuurlui staan weer eens aan wal. Die datum vind ik ook bizar. Heel veel sterkte nog! Ach gut

mutske41

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 02:47

Wat een verhalen, pijnlijke maar ook met goede afloop.
Mijn vraag aan jullie , ik zou graag jullie mening willen horen over het aanschaffen van een paard die 4 jaar geleden zijn sprong gewricht heeft gebroken.

Zelf vind ik het een geweldig paard... maar pijn bij hem, kosten, etc hoe denken jullie er over?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 06:03

gillian schreef:
Mijn vorige paard Nico (nu van Kliko hier op bokt) heeft als 3 1/2 jarige zijn elleboog gebroken, de breuk liep door het gewricht.
Toendertijd was hij nog van mijn baas en die heeft hem laten opereren.
Er is toen in België een plaat met 12 schroeven ingezet.
Daarna heeft hij bijna een jaar op stalrust gestaan waarvan een paar maanden vastgebonden omdat hij niet mocht gaan liggen, bij het opstaan zou er teveel druk op de breuk/schroeven komen.
Na de stalperiode mocht hij weer heel rustig aan gaan stappen, in een kleine paddock (verdoofd) los en daarna mocht ie weer rustig opgetraind worden.
Helaas bleek hij na de revalidatieperiode niet rad te lopen en zou hij dus eigenlijk weggebracht worden...toen heb ik hem gekocht en overlegd met de DA en hem op de wei gezet, zo zou de plaats waar de breuk liep misschien wat inslijten door lopen.
Na 4 maanden heb ik hem naar huis gehaald want hij liep stokkreupel en had een grote ontsteking op de elleboog.
Bij de kliniek bleek dat er bij de plaat en schroeven een ontsteking zat en dat was gaan fistelen( een gangetje naar buiten waar ontstekingsvocht/pus uitloopt).
Ik heb hem toen laten opereren en de plaat en schroeven zijn er toen uitgehaald, daarna moest ie 2 weken vast staan zodat hij weer niet kon liggen.
Na deze operatie en revalidatieperiode is hij nooit meer een pas kreupel geweest.
Nico is nu 13 jaar en loopt M2 dressuur.

pfoei........... persoonlijk had ik dit niet gedaan. Gelukkig is het bij jou goed afgelopen... Maar als er zo een revalidatieperiode aan vast zit met slechts stalrust en niet mogen liggen....... dan zou ik (en das natuurlijk geheel persoonlijk) het dier af laten maken.

Soms is de kuur erger dan de kwaal..........

Gelukkig heeft het bij jou goed uitgepakt en daar ben ik oprecht blij om, ook voor het paard natuurlijk Lachen

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:03

mutske41 schreef:
Wat een verhalen, pijnlijke maar ook met goede afloop.
Mijn vraag aan jullie , ik zou graag jullie mening willen horen over het aanschaffen van een paard die 4 jaar geleden zijn sprong gewricht heeft gebroken.

Zelf vind ik het een geweldig paard... maar pijn bij hem, kosten, etc hoe denken jullie er over?

Wat wil je met dit paard doen? Wat heeft hij daarna nog gedaan?
Wat kan hij nog?

Oh, vorige week heb ik dus voor de 2e keer meegemaakt dat een paard zijn been, nou ja elleboog brak. Anderhalve week daarvoor had dit paard een trap gehad van een ander paard en was dus kreupel.
daarna leek hij goed, dus was mij gevraagd het paard even te longeren. Ging goed, tot hij in enen viel. Ik hoorde dus alles kraken. DA gebeld en die constateerde meteen dat het gebroken was. Dit paard hebben ze dus ook laten inslapen. Een mogelijkheid om dit paard nog te redden was er niet.