Welke slobber zet wel aan maar geeft geen extra energie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: Welke slobber zet wel aan maar geeft geen extra energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:04

het glucose-metabolisme van mens en paard verschilt erg weinig hoor Lachen Het enige verschil tussen mens en paard is dat een paard ook glucose uit cellulose (plantaardige vezels) kan halen, dat kan een mens niet

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:18

Teuntje111 schreef:
Als jij dat onzin vindt, waarom denk je dan dat je aankomt als je teveel marsen eet? En elke dag 2 kilo patat? Of teveel aardappelen en pasta? Juist, omdat je teveel energie in de vorm van zetmeel en suikers tot je neemt. En waarom val je af als je gaat sonjabakkeren? Omdat je veel te weinig energie tot je neemt, waardoor je lichaam de reserves aan moet gaan spreken.

Het menselijk lichaam, en ook het lichaam van een paard is ingesteld op energie niet te laten verdwijnen tijdens schaarste van voeding. Overtollige energie uit voer wordt hierdoor heel nuttig opgeslagen en zal nooit en te nimmer bij gezondheid en welzijn het lichaam uitgaan. Helaas zijn wij en paarden (en zo goed als alle andere dieren) niet zo ingesteld dat als we genoeg voeding tot ons hebben genomen, dat het overtollige energie hieruit wordt afgevloeid, dmv ontlasting of urine. Met als gevolg dat we dikker worden, omdat de overtollige energie ALTIJD opgeslagen wordt.

De verbruiksenergie wordt als glycogeen in de spieren en in de lever opgeslagen in de cellen. Zitten de cellen vol met glycogeen en hoeven ze nog niet aan het werk, worden de suikers omgezet in vetzuren, welke vervolgens weer omgezet worden in lipiden en daarna opgeslagen worden in de vetcellen. Vetcellen hebben een bijna onuitputtelijke opslagcapaciteit.

Dik worden van hooi komt in eerste instantie door een goede darmvulling met ruwe vezels. Deze ruwe vezels bestaan voor het grootste gedeelte uit cellulose. Het verteren van de cellulose geeft behoorlijk wat gasvorming door de darmbacteriën die er mee aan de gang gaan. Ook bij veel ruwvoer, bevatten de darmen veel meer mest. De cellulose wordt omgezet in glucose door het lichaam. Deze wordt vervolgens weer als glycogeen opgeslagen in de spiercellen en in de lever. Is er teveel glucose om in deze twee opslag-organen kwijt te kunnen, wordt ook deze glucose opgeslagen in de vetcellen als lipiden.

Ik vind het onzin omdat jij het over energie uit zetmeel en suiker hebt in je eerste bericht.
In je eerste alinea van bovenstaand bericht ook. Als een mens aan wil komen, maar gezond wil blijven, gaat die zich zelfs niet volvreten met marsen, patat en dergelijke. Een mens gaat wel zetmeel-bevattende voeding eten omdat het verteringsstelsel daarvoor gemaakt is.

Een paard is echter niet gemaakt voor zetmeel en suiker, maar ingericht om cellulose te verteren. Cellulose wordt door de micro-organismen in het darmstelsel van het paard omgezet in vluchtige vetzuren, niet in glucose.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:19

Teuntje111 schreef:
het glucose-metabolisme van mens en paard verschilt erg weinig hoor Lachen Het enige verschil tussen mens en paard is dat een paard ook glucose uit cellulose (plantaardige vezels) kan halen, dat kan een mens niet

Waar basseer je dat op?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:24

Nouvel schreef:
Ik loop ook een beetje tegen het ruwvoer probleem aan...
Ze krijgt nu al veel meer dan ze kreeg, maar ze eet het gewoon niet op... Clown
Ze loopt het door haar hele box heen en vervolgens hoeft ze het helemaal niet meer...

Ik probeer nu dus iets te geven wat ze wel vlot opeet en waar ze ook van voller van wordt, zonder dat ze er weer zoveel energie teveel van krijgt dat haar spanning en drukte weer een te groot probleem gaan vormen in het werk, en dat valt nog niet helemaal mee...

Als ik het mengsel maak wat ik hierboven aangaf (slobber, muesli, beetje maismeel en olie) is het zo op, en heeft ze dat in ieder geval binnen!

Wat krijgt ze naast het hooi aan standaard krachtvoer dan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 21:37

Aimee schreef:
Wat krijgt ze naast het hooi aan standaard krachtvoer dan?

Ze krijgt 2x per dag ruim 3/4 schep basisbrok van Havens (met meer krachtvoer wordt ze drukker en krijgt ze meer spanning, met rijden, maar ook op stal en in de paddock, wat zich uit in kijkerigheid, lopen en vluchten voor van alles...)

Nu dus aangevuld met 1/2 schep slobber/maismeel ong. en een halve tot 3/4 schep muesli (en een scheut zonnebloemolie), afhankelijk van het werk dat ze doet op die dag...

Ze staat trouwens op vlas en krijgt en plak stro om te knabbelen...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:02

cellulose is een polymeer van glucose, niet van vluchtige vetzuren. De vluchtige vetzuren worden gemaakt door de micro-organismen die de cellulose afbreken dmv een fermentatieproces en dus niet door het paard zelf (de micro-organismen maken overigens naast de vetzuren ook nog eiwitten en nucleïnezuren). Het paard zelf, zet in zijn cellen de vetzuren wel weer om in aceltyl co-enzym a om verder om te zetten naar ATP.

De organen (waaronder dus ook de spieren) van een paard hebben dezelfde brandstof nodig om te werken als de organen van een mens. De mitochondriën van mens en paard verschillen ook nauwelijks en verwerken de energierijke voedingsstoffen op dezelfde manier. Het lichaam kan van alle stoffen (koolhydraten, vetten en eiwitten) acetyl co-enzym A maken, welke in de mitochondriën omgezet kan worden in ATP, welke de cel van energie voorziet (in eerste instantie om te voorzien van energie voor de processen in de cel zelf (die altijd door blijven gaan tot de cel sterft), daarna voor de functies van de specifieke cel uit te voeren). Paarden en mensen zijn beide heterotrofe organismen, die dus andere organismen moeten eten om energie te winnen om te kunnen assimileren (zoals het proces van de glycogeenopslag, maar ook de opbouw van eiwitten bij de celdeling, de opbouw van vetten uit vetzuren)

heb je dus geen overmaat aan de vluchtige vetzuren, aminozuren, of glucose, kan het paard het ook niet opslaan, maar heeft het dus allemaal nodig voor de verbranding (basis onderhoud). Ik blijf er bij dat je dus EXTRA energie nodig hebt, om op te kunnen slaan, dus aan te komen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:06

Nouvel schreef:
Ze loopt het door haar hele box heen en vervolgens hoeft ze het helemaal niet meer...

tanden al na laten kijken? anders: da

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:10

Aimee schreef:
ikenindi schreef:
is geen onzin. waarom denk je dat bewegen helpt bij afvallen? omdat je energie uit je vet haalt. omgekeerd geeft energie in voeding dus vet in je lichaam...

Het gaat hier over paarden, niet over mensen.

o? nee dan heb ik t verkeerd en zit ik hier natuurlijk fout...

ik ben 1 van de laatste die paarden en mensen over 1 kam scheert, maar in dit geval is het gewoon hetzelfde.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:10

Aimee schreef:
Teuntje111 schreef:
Als jij dat onzin vindt, waarom denk je dan dat je aankomt als je teveel marsen eet? En elke dag 2 kilo patat? Of teveel aardappelen en pasta? Juist, omdat je teveel energie in de vorm van zetmeel en suikers tot je neemt. En waarom val je af als je gaat sonjabakkeren? Omdat je veel te weinig energie tot je neemt, waardoor je lichaam de reserves aan moet gaan spreken.

Het menselijk lichaam, en ook het lichaam van een paard is ingesteld op energie niet te laten verdwijnen tijdens schaarste van voeding. Overtollige energie uit voer wordt hierdoor heel nuttig opgeslagen en zal nooit en te nimmer bij gezondheid en welzijn het lichaam uitgaan. Helaas zijn wij en paarden (en zo goed als alle andere dieren) niet zo ingesteld dat als we genoeg voeding tot ons hebben genomen, dat het overtollige energie hieruit wordt afgevloeid, dmv ontlasting of urine. Met als gevolg dat we dikker worden, omdat de overtollige energie ALTIJD opgeslagen wordt.

De verbruiksenergie wordt als glycogeen in de spieren en in de lever opgeslagen in de cellen. Zitten de cellen vol met glycogeen en hoeven ze nog niet aan het werk, worden de suikers omgezet in vetzuren, welke vervolgens weer omgezet worden in lipiden en daarna opgeslagen worden in de vetcellen. Vetcellen hebben een bijna onuitputtelijke opslagcapaciteit.

Dik worden van hooi komt in eerste instantie door een goede darmvulling met ruwe vezels. Deze ruwe vezels bestaan voor het grootste gedeelte uit cellulose. Het verteren van de cellulose geeft behoorlijk wat gasvorming door de darmbacteriën die er mee aan de gang gaan. Ook bij veel ruwvoer, bevatten de darmen veel meer mest. De cellulose wordt omgezet in glucose door het lichaam. Deze wordt vervolgens weer als glycogeen opgeslagen in de spiercellen en in de lever. Is er teveel glucose om in deze twee opslag-organen kwijt te kunnen, wordt ook deze glucose opgeslagen in de vetcellen als lipiden.

Ik vind het onzin omdat jij het over energie uit zetmeel en suiker hebt in je eerste bericht.
In je eerste alinea van bovenstaand bericht ook. Als een mens aan wil komen, maar gezond wil blijven, gaat die zich zelfs niet volvreten met marsen, patat en dergelijke. Een mens gaat wel zetmeel-bevattende voeding eten omdat het verteringsstelsel daarvoor gemaakt is.

Een paard is echter niet gemaakt voor zetmeel en suiker, maar ingericht om cellulose te verteren. Cellulose wordt door de micro-organismen in het darmstelsel van het paard omgezet in vluchtige vetzuren, niet in glucose.

het gaat er om waar ze energie uit krijgen en waar ze dikker van worden....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 22:30

ikenindi schreef:
Nouvel schreef:

tanden al na laten kijken? anders: da

tanden worden elk jaar netjes negekeken! Knipoog
ook ontwormen gebeurt netjes op schema en ze krijgt om de paar maanden een vitamine spuit...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:38

Nouvel schreef:
Ze krijgt 2x per dag ruim 3/4 schep basisbrok van Havens (met meer krachtvoer wordt ze drukker en krijgt ze meer spanning, met rijden, maar ook op stal en in de paddock, wat zich uit in kijkerigheid, lopen en vluchten voor van alles...)

Nu dus aangevuld met 1/2 schep slobber/maismeel ong. en een halve tot 3/4 schep muesli (en een scheut zonnebloemolie), afhankelijk van het werk dat ze doet op die dag...

Was ook niet bedoeld omdat ik denk dat ze meer krachtvoer nodig heeft, maar omdat ik benieuwd was naar de verhouding krachtvoer/ruwvoer Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:41

ikenindi schreef:
het gaat er om waar ze energie uit krijgen en waar ze dikker van worden....

Ja, ik haal ook energie uit chocola en wordt er ook dikker van. Moet ik dat dan maar driemaal daags eten?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:44

Teuntje111 schreef:
cellulose is een polymeer van glucose, niet van vluchtige vetzuren. De vluchtige vetzuren worden gemaakt door de micro-organismen die de cellulose afbreken dmv een fermentatieproces en dus niet door het paard zelf (de micro-organismen maken overigens naast de vetzuren ook nog eiwitten en nucleïnezuren). Het paard zelf, zet in zijn cellen de vetzuren wel weer om in aceltyl co-enzym a om verder om te zetten naar ATP.

De organen (waaronder dus ook de spieren) van een paard hebben dezelfde brandstof nodig om te werken als de organen van een mens. De mitochondriën van mens en paard verschillen ook nauwelijks en verwerken de energierijke voedingsstoffen op dezelfde manier. Het lichaam kan van alle stoffen (koolhydraten, vetten en eiwitten) acetyl co-enzym A maken, welke in de mitochondriën omgezet kan worden in ATP, welke de cel van energie voorziet (in eerste instantie om te voorzien van energie voor de processen in de cel zelf (die altijd door blijven gaan tot de cel sterft), daarna voor de functies van de specifieke cel uit te voeren). Paarden en mensen zijn beide heterotrofe organismen, die dus andere organismen moeten eten om energie te winnen om te kunnen assimileren (zoals het proces van de glycogeenopslag, maar ook de opbouw van eiwitten bij de celdeling, de opbouw van vetten uit vetzuren)

heb je dus geen overmaat aan de vluchtige vetzuren, aminozuren, of glucose, kan het paard het ook niet opslaan, maar heeft het dus allemaal nodig voor de verbranding (basis onderhoud). Ik blijf er bij dat je dus EXTRA energie nodig hebt, om op te kunnen slaan, dus aan te komen.

Ik vroeg je niet om een heel verhaal. Ik vroeg je waar je je informatie op basseert. Waar haal je dit vandaan?
Ik heb namelijk een aantal boeken van verschillende auteurs in de kast staan die totaal andere informatie geven. Zo van een paar berichten op bokt ben ik niet onder de indruk en dat is niet vervelend bedoeld ten opzichte van jou, maar ik zoek het liever zelf na en leg het naast andere info waarbij vooral de bron en evt. sponsoring zéér belangrijk is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:45

ikenindi schreef:
o? nee dan heb ik t verkeerd en zit ik hier natuurlijk fout...

ik ben 1 van de laatste die paarden en mensen over 1 kam scheert, maar in dit geval is het gewoon hetzelfde.

Paarden en mensen hebben echt een compleet verschillend verteringssysteem, dus ik snap echt niet waar dit vandaan komt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 22:47

Aimee schreef:
Nouvel schreef:

Was ook niet bedoeld omdat ik denk dat ze meer krachtvoer nodig heeft, maar omdat ik benieuwd was naar de verhouding krachtvoer/ruwvoer Lachen

oke, prima! Knipoog
ik zette het er maar bij, omdat veel mensen het erg weinig krachtvoer vinden, maar naar mijn idee geven juist veel mensen te veel krachtvoer... Clown

ze krijgt nu 's avonds ook wel wat meer kuil, want 's nachts eet ze het meestal wel op...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:05

Dit verhaal haal ik uit ongeveer 15 jaar biologielessen Knipoog Onder andere 4 jaar biochemie en organische chemie op HBO niveau. Is iets te hoogdravende theorie voor de gemiddelde bokker, maar blijkbaar niet voor jou.

Ik ben het met je eens over het dikker worden, dat het uit ruwvoer moet komen, maar TS Nouvel vroeg specifiek over slobbers. Mijn paarden hebben 24/7 beschikking over ruwvoer (vers gras) en nauwelijks beschikking over krachtvoer (uitsluitend mijn veulen voor de benodigde vitamines en extra energie voor de groei, omdat ik niet zeker kan zeggen dat in het gras nu in de winter genoeg vitaminen en mineralen zitten die nodig zijn voor de bot-opbouw) Mijn paarden zijn geen van allen dun te noemen, alleen mijn veulen is nu "schraal" en erg in de groei, niet mager, maar zeker niet te vet.

Als ze echt niet dikker wil worden, zou ik een bloedmonster laten nemen door de vee-arts.

Misschien dat je ook over kan stappen op een ander soort krachtvoer, armer in koolhydraten, rijker in vetten en meer vezels.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 23:11

bedankt voor jullie uitgebreide reakties trouwens! Knipoog

dat ik op slobber kwam had eigenlijk 2 redenen...
1. dat ik na het rijden vaak slobber of muesli bijvoer, en mijn slobber bijna op is, ik vroeg me dus af welke slobber ik het beste zou kunnen nemen als ik een nieuwe zak ga kopen (waar ze niet heet/druk maar wel voller van wordt...)
2. dat iemand tegen mij zei dat als ik haar dikker wilde hebben ik slobber moest voeren, omdat ze daar snel dikker van worden...

ik heb inmiddels ook een mailtje gewaagd aan het Pavo grooming team, die raden dus ook aan om te proberen om meer ruwvoer te geven en de Pavo nature's best evt. te vervangen door de kruidenmelange, omdat hier meer energie en vet in zit...
met maismeel hadden zij minder goede ervaringen, omdat dit moeilijk te verteren is voor paarden (ik weet dan eigenlijk niet over ze het over grotere hoeveelheden of over dat handje hebben wat ik nu geef...)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:31

Natures best:
Gewaarborgde gehaltes
Energie (EWPa) 0,8 Eenh./kg
Energie (VEP eXp) 760 Eenh./kg
DE 11,5 MJ/kg
Verteerb. ruw eiwit 7%
Ruw eiwit 10,5%
Ruw vet 3,5%
Ruwe celstof 15%
Ruw as 7%
Suiker 2%
Totaal Zetmeel & Suiker 32%

ingrediënten
Spelt
Gerst
Gepofte tarwe
Sojaschillen laag eiwit
Tarwegries
Luzerne
Tarwe
Mais
Gepofte mais
Wortelvlokken
Vitaminen & Mineralen

Kruidenmuesli
Gewaarborgde gehaltes
Energie (EWPa) 1,05 Eenh./kg
Energie (VEP eXp) 1.000 Eenh./kg
DE 14 MJ/kg
Verteerb. ruw eiwit 7,5 %
Ruw eiwit 10,5 %
Ruw vet 8 %
Ruwe celstof 6,5 %
Ruw as 7 %
Suiker 6 %
Suiker & Zetmeel 43 %

ingrediënten
Gerst
Gepofte gerst
Gepofte mais
Tarwe
Gepofte tarwe
Gepunte haver
Zwarte haver

Sojaolie
Getoaste sojabonen
Luzernemeel
Rietmelasse
Luzernehaksel
Kruidenmix
Wortelvlokken
Sorghum
Vitaminen & Mineralen

Heb ze even bij mekaar gezet voor je. Wat mij aanspreekt in de Nature's best is dat het suiker en zetmeelgehalte lager is en het ruwe celstof gehalte hoger als bij de kruidenmuesli. Wat mij echter niet echt aanspreekt van de kruidenmuelsi is het behoorlijk hoge gehalte suiker en zetmeel, de melasse die erin verwerkt is en de haver. Ook bevat de kruidenmuelsi meer gepofte granen als de Natures best, waardoor ook sneller verteerbare energie aanwezig is in dit voer. Melasse is een suikerbieten-restproduct (met nog een hoog gehalte suiker erin!) en haver bevat veel zetmeel, wat ook zogenaamde snelle energie is, waar een vrij druk paard soms nog drukker van kan worden. Melasse en zetmeel zijn de "chocoladerepen" en de "dextran" onder de paardenvoeding. Ze dragen wel bij aan de energie, maar echt heel gezond en duurzaam zijn ze dus niet. De kruidenmuelsi valt naar mijn mening hierdoor meer onder de lekkernijtjes, net als de gewone slobbers.

Ik zou dan alsnog kiezen voor de Nature's best en daar een behoorlijke scheut olie overheen gooien.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:40

Teuntje111 schreef:
Dit verhaal haal ik uit ongeveer 15 jaar biologielessen Knipoog Onder andere 4 jaar biochemie en organische chemie op HBO niveau. Is iets te hoogdravende theorie voor de gemiddelde bokker, maar blijkbaar niet voor jou.

Ik ben het met je eens over het dikker worden, dat het uit ruwvoer moet komen, maar TS Nouvel vroeg specifiek over slobbers. Mijn paarden hebben 24/7 beschikking over ruwvoer (vers gras) en nauwelijks beschikking over krachtvoer (uitsluitend mijn veulen voor de benodigde vitamines en extra energie voor de groei, omdat ik niet zeker kan zeggen dat in het gras nu in de winter genoeg vitaminen en mineralen zitten die nodig zijn voor de bot-opbouw) Mijn paarden zijn geen van allen dun te noemen, alleen mijn veulen is nu "schraal" en erg in de groei, niet mager, maar zeker niet te vet.

Als ze echt niet dikker wil worden, zou ik een bloedmonster laten nemen door de vee-arts.

Misschien dat je ook over kan stappen op een ander soort krachtvoer, armer in koolhydraten, rijker in vetten en meer vezels.

Okee... Heb je dan toevallig een of meerdere titel(s) die je aan kunt raden?

Ja klopt, dat was de vraag van TS. Ik ben gewoon verbaasd dat iedereen met allemaal mengseltjes en dergelijke komt. Slechts één persoon zegt meer hooi geven en daar wordt dan op geantwoord dat een paard daar echt niet dik van wordt Nagelbijten / Gniffelen

Welk krachtvoer denk jij aan, als het armer in koolhydraten, rijker aan vetten en meer vezels moet zijn?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 23:50

Teuntje111 schreef:
Heb ze even bij mekaar gezet voor je. Wat mij aanspreekt in de Nature's best is dat het suiker en zetmeelgehalte lager is en het ruwe celstof gehalte hoger als bij de kruidenmuesli. Wat mij echter niet echt aanspreekt van de kruidenmuelsi is het behoorlijk hoge gehalte suiker en zetmeel, de melasse die erin verwerkt is en de haver. Ook bevat de kruidenmuelsi meer gepofte granen als de Natures best, waardoor ook sneller verteerbare energie aanwezig is in dit voer. Melasse is een suikerbieten-restproduct (met nog een hoog gehalte suiker erin!) en haver bevat veel zetmeel, wat ook zogenaamde snelle energie is, waar een vrij druk paard soms nog drukker van kan worden. Melasse en zetmeel zijn de "chocoladerepen" en de "dextran" onder de paardenvoeding. Ze dragen wel bij aan de energie, maar echt heel gezond en duurzaam zijn ze dus niet. De kruidenmuelsi valt naar mijn mening hierdoor meer onder de lekkernijtjes, net als de gewone slobbers.

Ik zou dan alsnog kiezen voor de Nature's best en daar een behoorlijke scheut olie overheen gooien.

grappig, jij zegt hierboven ong. wat ik dacht, zodat die exacte gegevens erbij gepakt te hebben!
mijn gevoel bleef ook uitgaan naar de Natures best boven de kruidenmelange en dan die scheut olie er gewoon bij blijven geven...
(ik heb de Natures best destijds ook gekozen om de reden dat het veel ruwe celstof bevat en weinig 'snelle energie')

ik heb ooit al eens eerder kruidenmelange gegeven en meen me te herinneren dat ze daar toen al met rijden op reageerde (meer spanning, drukker)...

wat slobbers betreft dus eigenlijk geen duidelijke aanraders?
geven alle slobbers veel energie of juist niet, of moet ik dan ook gewoon alle gegevens op gaan zoeken en vergelijken?

ik denk dat ik het beste dus de samenstelling die ik nu geef kan blijven geven, evt. iets meer nog als het nodig is, met meer ruwvoer, en dan kijken hoe het gaat...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:05

Dan zou ik al mijn dictaten uit de kelderbox op moeten snorren Nagelbijten / Gniffelen Heb geloof ik nog wel een biochemie boek boven staan, zal eens kijken wat daar de titel van is. Volgens mij heette het gewoon Biochemistry namelijk.

Ik persoonlijk denk aan een ruwe granenmengeling zonder haver of een biks uit een groot gehalte granen en weinig vulstof (ook melasse vaak!), gemengd met melassevrije lucerne (van Subli bijvoorbeeld, die is gedrenkt in olie in plaats van in melasse) en hier nog een goede kop olie erover.

Verder denk ik dat naast het kuil ook een goed grof hooi niet zal misstaan in het rantsoen. Kuil bestaat namelijk nog voor een vrij groot gedeelte uit water. Dit weegt wel mee in het gewicht, maar van water wordt ze niet dikker. Hooi is droger en bevat per kilo dus meer cellulose (ruwe celstof) als kuil.

Toen mijn paarden op stal stonden, voerde ik Vente HBG, dat voor 75% uit granen bestaat en een hoog vetgehalte had. Het bevatte wel een laag ruwe celstofgehalte, maar ze hadden toen ook de hele dag beschikking over grofstengelig hooi. Mijn paarden kregen met matige tot zware arbeid ongeveer 300 gram per dag (tinker) en 750 gram per dag (trekpaard met veel snellere stofwisseling als de tinker) aan krachtvoer. (dagelijks 1 tot 2 uur in de bak rijden, in het weekend ritten van ca 20 km buiten, bosritten, strandritten) Ik ben meermaals aangesproken dat ik een dierenbeul was, omdat ik mijn paarden zo weinig brok gaf, maar iedereen die mijn paarden kent, weet dat ze nooit dun zijn geweest Nagelbijten / Gniffelen Aan ruwvoer kregen ze ongeveer 30 tot 40 kilo per dag aan hooi (voor mijn paarden was dat onbeperkt, want ze aten de hele dag en het was niet op tussentijds) en ze hadden stro in stal.

Vorig jaar heb ik een zeer verwaarloosd veulen gekocht, die was heel mager, futloos en had ernstige wormen. Die heb ik op zemelen en maismeel gezet, ook onder andere "om de wormen te voeren" zodat de schade tijdens het ontwormen aan haar darmen beperkt zou blijven en het beetje energie wat overbleef zij wel erg hard nodig had, omdat ze een hele heftige infectie van wormen had, lintworm, rode worm en kleine strongiliden, alles had ze. Ze heeft trouwens een kuur van 1 week gehad, omdat ze zoveel wormen had, dat het levensbedrijgend zou worden als ik haar regulier zou ontwormen. Ze heeft een poos op dit dieet gestaan, daarna ben ik overgestapt op de Cavalor Juniorix en daarna Pavo Podo Grow en is het mengseltje gewoon helemaal komen te vervallen, omdat de wormeninfectie daarna ook over was en ze goed aangekomen was.

Edit: slobbers zie ik over het algemeen zowiezo meer als snoep als dan een volwaardig voer.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:20

Hmmmm.... Je hebt niet gewoon een paar titels van "overzichtswerken"? Haha!
Als iemand iets van architectuur wil weten, heb ik altijd wel een dik overzichtswerk. Dan mogen ze terug komen voor "detailboeken" als ze het daarna nog leuk vinden Clown

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 09:07

teuntje, bedankt voor de uitgebreide reaktie weer!

met hooi voeren ben ik (tijdelijk) gestopt vanwege luchtwegproblemen...
ze krijgt nu bijna droog kuil van natuurland...

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:26

ik heb een paard van 28. kan zijn hooi niet meer eten, terwijl ik het snij voor hem, zijn kiezen zijn weggesleten. Sinds januari dit jaar wordt hij erg mager. Natuurlijk meer gaan voeren, maar bleef met het probleem ruwvoer zitten. hoe vang ik dat op.

Na enig onderzoek werd het:
0.5 kilo bietenpulp voor de ruwe celstof (80%)(zou graag meer willen geven, maar dat eet hij door de textuur echt niet op.)
2 kilo equiral muesli (om die pulp eetbaar te maken)
5 a 6 kilo pavo lac merrie brok
ongeveer een kop maiskiem olie erover heen en extra vitaminen omdat hij duidelijk zijn voeding niet meer goed opneemt in zijn lichaam.
2 scheppen luzerne, maar dat eet hij niet graag dus belandt vaak op de grond..

Maar je raadt het al, paard komt zelfs met deze hoeveelheden niet aan.

Diernarts geweest, bloed afgenomen en vlgs hem was zijn eiwitgehalte te laag waardoor de verhouding scheef zit en de koolhydraten hun werk niet meer doen. Zijn advies is zemelen voeren.
Maar wat ik hieraan vreemd vind zemelen zit 17 % eiwitten, maar in merriebrok zit 15% eiwitten, hij zou dan toch al genoeg eiwitten in zijn bloed moeten hebben....weet iemand hier meer over?? Verward

ben trouwens sinds gisteren ook overgegaan op Masters senioren slobber, maar of hij dit echt gaat eten, wat een drek wordt dat zeg als dat nat is. lijkt wel koeienpoep....