Mogen paarden rijst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Mogen paarden rijst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:40

[***] schreef:
daniella74 schreef:
Ik eet zelf naast 3 gezonde maaltijden iets lekkers dus waarom zouden paarden dan niet iet lekkers mogen dat geen voer is.

Het grootste gevaar voor het dierenwelzijn is de menselijke eigenschappen die aan dieren worden toegedicht.

Helemaal mee eens OK dan!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:12

Wij hebben hier in t bos een friettent met echte raspatat, lekker joh.Vond mn toenmalige kostpaardje ook, hap patatje weg. En hij had ze zelfs t liefst met een klodder mayo! Wel lachen hoor zon paardje wat bijna in je patat bakje duikt!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:17

Tolstoj schreef:
[***] schreef:
Het grootste gevaar voor het dierenwelzijn is de menselijke eigenschappen die aan dieren worden toegedicht.

Helemaal mee eens OK dan!

Ik snap niet waarom ik persoonlijk hier onder vuur wordt genomen en van dingen wordt beticht die ik niet doe en waarvan ook geen berichten zijn dat ik het doe. Ik begrijp dat jullie dus geen wortels, brood, appels, komkommer, suikerklontjes, paardensnoepjes, lick it enz geven. Dus als je een paard iets "lekkers" geeft ben je een dierenbeul en tast je hun welzijn aan in jullie ogen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:01

Moderatoropmerking:
Even een opmerking tussendoor. Neem het allemaal niet zo serieus, TS heeft geen rijst gevoerd aan haar pony en het gaat hier ook niet om rijst als hoofdvoer maar gewoon een handje als er eens iets over is. Verder is het meer een topic geworden van "wat voor vreemde dingen heeft jouw paard wel eens gegeten"
"Gevaar voor dierenwelzijn" is hier niet aan de orde dus mischien is het prettig het wat luchtiger te houden?

Overigens is dit meer een topic voor VS dus ik verplaats hem even.
VSW-->VS

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:24

daniella74 schreef:
Ik snap niet waarom ik persoonlijk hier onder vuur wordt genomen en van dingen wordt beticht die ik niet doe en waarvan ook geen berichten zijn dat ik het doe. Ik begrijp dat jullie dus geen wortels, brood, appels, komkommer, suikerklontjes, paardensnoepjes, lick it enz geven. Dus als je een paard iets "lekkers" geeft ben je een dierenbeul en tast je hun welzijn aan in jullie ogen.

Ik neem je niet persoonlijk onder vuur. Ik geef alleen aan dat ik het met de opmerking van janne 19 eens ben. Wortels en appels hebben zich genoeg bewezen als paardenvoer. En nee ik geef mijn paard geen paardensnoepjes, lick itt en , in mijn beleving, andere onzin. Een komkommer zal best gaan, is groente, maar heb ik mijn paard nooit gegeven. Feit is dat veel mensen, jij misschien niet, dieren in het algemeen te veel mensenlijke gevoelens toeeigenen. (Een paard wil toch ook eens iets lekkers....)

Maar het was niet naar jouw persoonlijk bedoelt.

Voor de moderator opmerking:
De openingspost heb ik inderdaad serieus genomen. De vraag was namenlijk of je je paard rijst mag geven want haar moeder was dat van plan. Daar kan iemand dan mijn mening krijgen. Het overige, van paarden die eens een keer een patatje tot en met paardenworst hebben gegeten heb ik een mening over maar die heb ik toch echt voor me gehouden. Mijn pony's en paarden hebben uiteraard ooit ook wel eens iets geks gegeten.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:55

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:21

Tolstoj, mijn opmerking was niet specifiek op jouw gericht maar een opmerking in het algemeen. Maar ik neem toch wel aan dat je niet alleen de beginpost hebt gelezen? TS geeft verderop aan dat het om wat rijst gaat wat over was, niet als hoofdvoer Knipoog
Maar goed, gezien ik dit topic heb verplaatst ben ik geen mod meer in dit topic en kan ik zelf dus ook reageren Haha!
Ik heb mijn paarden nog nooit rijst gegeven, dat komt meestal niet voorbij de hondenbak Vork
Verder krijgen ze wel veel groentenafval en patat heeft die van mij ook nog wel eens genuttigd, een blikje fris is ook niet veilig voor hem, die pakt hij tussen zijn tanden en drinkt hij helemaal leeg.

Ik ga die link van Djilan eens bekijken, wel interessant krachtvoer op basis van rijst!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:25

maar rijst is een graan, en ik lees steeds vaker (in steeds verschillende bronnen) dat granen niet goed zijn voor de darmflora van paarden?

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:06

Een handje kan vast geen kwaad. Maar er is zoveel ander voer waarvan je weet dat het geen kwaad kan. Dus waarom rijst?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:29

esperance schreef:
Van een beetje zullen ze wel niet dood vallen. Maar wat ik lees een paard frikandel geven?? Zou een paard iig nooit geen vlees voeren.

Haha nee, dat zou ik hem dus ook nooit gaan voeren! Hij zal het vast wel lussen, mijn paard is namelijk een vreetzak.. maar nee, lijkt mij niet echt gezond voor ze.
Rijst zou ik ook niet snel gaan voeren, ik voer me paard sowieso nooit van dat soort dingen.

Marissaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:17

ik zou nog niet zo gauw rijst voeren..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:20

Want?
Als je antwoord geeft is het ook handig als je het motiveert Knipoog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:27

Gewoon uitproberen joh, wat is het ergste wat je kan gebeuren?
Oh ja, koliek..... Haha!
Ik zou in het algemeen niet gaan experimenteren met paardenvoedering.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:33

Ik kende iemand die dit altijd gaf aan mijn verzorgpony als ze het had gegeten, toen was het onze verzorgpony en ik vond het wel een beetje gek maar de pony vond het heel lekker Clown Bami trouwens ook, gewoon van de chinees zelfs xD

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:40

Blijkbaar gaat het dus gewoon.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:31

ikenindi schreef:
maar rijst is een graan, en ik lees steeds vaker (in steeds verschillende bronnen) dat granen niet goed zijn voor de darmflora van paarden?

bestaan brokken en muesli ook niet gewoon uit granen? Tarwe, haver..

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:41

Mijn paarden krijgen af en toe een flinke hand zilvervliesrijst als wij rijst gegeten hebben. Op weg naar het kippenhok loop ik langs de stallen en als ze het ruiken, hinneken ze hard. Ze vinden rijst zalig. Ook macaroni en spaghetti trouwens. Het zijn allemaal graanproducten. Ook bananen, sinasappels (gepeld), mandarijnen zijn hier zwaar favoriet. Brood vinden ze hier juist weer niet lekker.

Het dagelijks paardenvoer bestaat uit biks/zemelen/veel hooi.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 17:34

Code
bestaan brokken en muesli ook niet gewoon uit granen? Tarwe, haver..

Ja volgen mij wel Tong uitsteken
Muesli in elk geval wel Knipoog

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:07

ikenindi schreef:

Over het juiste voer voor paarden zijn boeken volgeschreven. Belangrijkste is dat het paard gevoerd wordt in overeenstemming met het gevraagde werk. Een paard dat niet hoeft te werken granen voeren is net zo slecht als alleen hooi voeren aan een paard dat juist heel hard moet werken. Vroeger kregen alle werkpaarden haver, tenminste in West-Europa. In landen waar geen haver was kregen ze andere granen. In Japan (waar nauwelijks grasland is) en ik dacht ook in andere Oosterse landen waar voornamelijk rijst werd verbouwd kregen de paarden naast gerst ook rijst. Voor zover ik weet werd dan de bruine rijst eerst altijd gekookt voor de paarden maar ik weet niet waarom men dat deed.

Maar in ieder geval denk ik niet dat een paard iets zal overkomen als hij een beetje rijst eet.