peesblessure. HELP..!!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: peesblessure. HELP..!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:11

Edigit komt aan huis scannen.
Verder is het goed om het paard te stappen en te koelen. Laat hem op de harde grond stappen in rechte lijnen. Verder kan je je hoefsmid vragen of hij je paard iets steiler zet, dat ontlast de pees. Je kan ook nog homeopathische druppels Tendocur geven en MSM voor de genezing. Als je vader niet wil scannen kan je in ieder geval de laatste dingen proberen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:17

kel_tje schreef:
ik woon in tilburg

Een stuk onder Tilburg, ergens in Belgie zit ook een DA die scans kan maken op locatie..
Hij doet normaal alle top paarden, maar misschien wil hij ook wel bij jou komen kijken.
Ik weet dat hij Stefan de Keersmaecker heet.. het is deze kliniek..
http://www.venhei.be/
Je kan het immers altijd vragen...

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 21:19

de hoefsmid komt morgen dus miss word het daar door wel weer minder..!! dankje wel in ieder geval voor jullie advies...

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:20

rissa schreef:
Je schrijft in je begin post dat je paard al 3 maanden met de blessure staat en dat je 2 weken hebt gelopen. Wat doe je nu eigenlijk met je paard?

Deze vraag bedoelde ik.
Ik heb inderdaad wat reakties gelezen die niet echt iets toevoegde aan jouw vraag. Maar er zijn ook een hoop reacties geweest die hulpvaardiger waren. (dus niet iedereen over een kam scheren alsjeblieft)
Maar wat wil je nog voor antwoorden krijgen. Dit is een probleem dat speelt tussen jouw en je vader en ten nadele komt van jouw paardje. Helaas is daar denk ik door niemand van bokt wat aan te doen.

Het trailerladen werd voor mijn paardje trouwens ook een probleem omdat ze het zat was om elke keer naar een kliniek vervoerd te worden. Ondanks haar peesblessure ben ik toch wel gaan oefenen met haar. Heel rustig aan in haar eigen tempo want ik wilde haar natuurlijk niet over de rooie hebben. Het gaat nog steeds niet heel vloeiend, maar ze gaat er zonder gek gedrag wel weer op.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:21

Edigit zit in Roosendaal.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:14

MD-->BEH

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:51

En wat zei de hoefsmid ervan?

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:08

de hoefsmid zei dat ze nog niet helemaal beter is maar der bult op der been wel minder is geworden... we hebben nu trouwens koel elementen gekocht en supplementen voor de pees...!!!!

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:39

ja nog een voorstander van de pees. Natuurlijk moet je laten scannen, wie weet is het wel helemaal niet zo erg als je denkt. Mijn paard liep geen pas kreupel en had hele slechte pezen opde scan. Na acht maanden rust en weidegang ben ikweer volop aan het werk. Ik heb ook een soort laserding gekocht vanuit amerika en dat iedere dag twee keer om zijn pees gedaan. Heeft zeker bijgedragen aan de snelle genezing. Sterkte, laat je vader eens deze berichten allemaal lezen......Wie weet wil hij en kan hij wel dierenarts worden. Hij heeft er geloof ik een hoop verstand van.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:47

Die koelelementen en supplementen zullen zeker wel helpen, maar zolang je niet weet in welke staat de pees verkeerd dan kun je eigenlijk geen juiste behandeling geven. Waarom is je vader wel bereid om die dingen te kopen maar niet om een scan te laten maken? Als je een scan laat maken dan kom je erachter in welke staat de pees verkeerd en dan kun je de juiste behandeling aan je paard geven en de juiste benodigdheden daarvoor kopen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:50

Crisje_Lanc schreef:
Die koelelementen en supplementen zullen zeker wel helpen, maar zolang je niet weet in welke staat de pees verkeerd dan kun je eigenlijk geen juiste behandeling geven. Waarom is je vader wel bereid om die dingen te kopen maar niet om een scan te laten maken? Als je een scan laat maken dan kom je erachter in welke staat de pees verkeerd en dan kun je de juiste behandeling aan je paard geven en de juiste benodigdheden daarvoor kopen.

helemaal mee eens.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:10

Zoon scan is egt heel duur mijn oude paard had ook pees blesure...

en waarsgeinlijk blijft het altijd een zwakke plek..

als ik jou was souw ik wel een scan laten maken

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 08:20

o'n scan is helemaal niet duur.. ja aan huis misschien, maar bij de dierenarts zit ie rond de 60 euro
Is nog niet goedkoop,maar ook niet superduur, het gaat immers om de gezondheid van het paard.

Welke supplementen bedoelen de mensen eigenlijk , ik zie her en der supplementen staan, maar welke bedoelen jullie dan?
welke bestandsdelen zitten daarin?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 08:54

volgens mij blijft een peesblessure altijd een zwakke plek,die van mij heeft het 15 jaar geleden opgelopen door er als een gek vandoor te gaan in rengalop,met hoeven die in een verkeerde stand stonden(te laag..)
Ik had hem toen net...dat is weer helemaal goed gekomen maar ik ben wel heel voorzichtig...zonder scan,dat hadden ze toen nog niet hier..het blijft gewoon een zwakke plek..

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:46

dat het een zwakke plek blijft valt wel mee. ligt er heel erg aan hoe ernstig de blessure was en in welke pees.

ik heb voor de eerste echo 150 euro betaald, maar daar zat muisje enzo bij in. de andere waren goedkoper.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:46

@ crossmonster: TS zei dat ze supplementen had gekocht, daarom dat we het daarover kregen. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd welke supplementen het dan zijn ja.
de zwakke plek ligt aan de ernst van de blessure en de plaats ja.

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:06

Die van mij heeft nu 2 maanden een peesschedeontstekking ( ook een bult bij de pees ) een peesblessure gaat lang duren en je moet echt gedult hebben daarbij.
Ik loop per dag 20 min, krijgt gewoon bix en als lunch fruit en peen en 2x daag pees Compisitum van groene os, maar daar ben ik pas 2 weken mee bezig.
Volgende maand gaan ze het land op dus mag hij van mij daar revalideren, als het na een paar maanden nog niet weg is laat ik weer een scan maken.
Scan in ZH is rond de 100 a 150, foto's rond de 80 a 100.
weet er alles van en ik kan alleen maar zeggen. Haal je pard anders van het bix af en geef ze alleen maar wat meusli ( zonder haver ) en veel hooi of kuil.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:19

In de tijd dat mijn pony peesontsteking had kostte een echo 250 (gulden?) Het was een welshje B en was toen 21. Eerst op stalrust (In december peesblessure) en toen het tijd was met kalmeringsmiddelen op het land zodat ze niet gek zou doen. Tegenwoordig gaat alles met peesontstekingen zo veel anders. Veeartsen zeggen gelijk vanaf het begin ga maar stappen met m. Nou die van mij moest echt op stalrust en later (na aantal echo's. Toen alles een heel eind genezen was) mochten we pas maximaal een kwartier gaan stappen. Na 6 maanden weer echo en ze was toen genezen verklaard en ik mocht heel rustig aan op haar gaan stappen. Na een week stappen (rechtdoor, op harde nog steeds) mocht ik kleine stukjes draven tussendoor mee pakken. Maximaal half uur stappen+draven in totaal. Na een aantal weken meer draven en daarna weer in de bak, weer beginnen bij stappen en klein beetje draven, daarna pas weer wat langer draven, en daarna pas galopperen. Ik hoor van heel veel kanten peesblessures en mensen die er na 3 mnd weer opstappen en het dan zo vreemd vinden dat ze even later weer peesblessure hebben. Tegen ons is vanaf het begin gezegd 6 mnd tot 1 jaar op rust. Die 6 mnd was echt minimum! Mijn pony is er weer helemaal bovenop gekomen, niets zwakke plek! Ze heeft gewoon nog gesprongen en gecrosst tot ze in 2004 bij mij weg ging. Ook daarna heeft ze nog gewoon sowieso 1 jaar gesprongen (pony is van 1980). Dus zo roepen dat het altijd een zwakke plek zal blijven vind ik nog al gewaagd. Het ligt er waarschijnlijk heel erg aan welke behandeling plaatsvindt. Ik denk dat het vroeger beter was. Je hoort nu zo vaak dat peesblessures terugkomen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:42

jolienn. ik heb ongeveer ook jouw schema gehad. maar ik moest idd direct gaan stappen en omdat hij op stal knetter werd mocht hij op een klein stukje buiten waar hij veel rustiger stond. ik denk dat er steeds minder stalrust gebruikt wordt bij zo iets, omdat een paard er geestelijk aan onder door gaat. paarden zijn er niet voor gemaakt om de hele dag op stal te staan, het zijn kudde dieren en ze zijn erg sociaal. een paard dus de hele dag opsluiten in een box terwijl hij wel andere paarden kan zien, horen en ruiken maar niet aan kan raken is absoluut niet leuk voro zo'n dier. steeds meer da's beseffen dat en komen dus terug op boxrust. maar voor de rest klopt mijn schema wel met jouw schema. je moet er zeker een jaar voor uittrekken en echt rustig aan doen. eerst op het harde opbouwen ernaast, daarna erop en daarna in de bak. en eerst alleen stappen ernaast, uiteindelijk draf ernaast opbouwen. daarna erop en weer terug naar alleen stappen, uiteindelijk weer draven. daarna in de bak, weer alleen stappen, daarna weer draven, daarna een keer galop en uiteindelijk ook figuren enzo mee gaan nemen. en daarna een keer een sprongetje en dat soort dingen.