vreemd ziektebeeld dramatisch ziek paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: vreemd ziektebeeld dramatisch ziek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:37

hoe is het vandaag?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:26

grappig,ik las net intraveneus toedienen van tetracycline bij lyme
,en op amerikaanse sites,en zelfs mijn franse da,zegt dat zelden of nooit werkt,wat een verschillende meningen....daar raak je toch ook van in de war...ze zeggen dat het lichaam zelf anti-stoffen moet aanmaken tegen lyme.
Piro is weer anders,is trouwens veel moeilijker aan te tonen in het bloed ook,misschien tijdens een koorts piek,maar zelfs dan is de kans dat je de parasiet ziet heel klein,wel bekijken ze het aantal anti lichamen in het bloed,en aan de hand daarvan stellen ze meestal een diagnose.
Bij mijn paard ging het omgekeerd,eerst behandelen en daarna kijken of het zo was,normaal ben ik daar niet voor,maar bij mijn paards accute piro(de dodelijke vorm,binnen 48 dood...)stond ik er wel achter,anders was mijn friesje er niet meer geweest....

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:31

hallo allemaal zoals het nu lijkt blijft ze behoorlijk stabiel sávonds rond de 38 en overdag 37,4. Ze eet redelijk en gelukkig was ze vanmiddag weer eens chagrijnig wat we van haar gewend zijn. Het was druk met ziekenbezoek vandaag en dat doet je goed dat iedereen meeleeft. Ben wel zenuwachtig voor bloedonderzoek morgen en uitslag dinsdag.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:37

Me hoela lijf zelf antistoffen aanmaken tegen Lyme. Er zijn boktpaarden bekend die er erg ziek van zijn geweest. En zelf heb ik chronische Lyme a.g.v. niet oplettende artsen. Nu na een half jaar antibiotica slikken is de progressie gestopt en hoop ik dat de bacterie dood is. Wat ik dan overhoud zijn restklachten.. Maar dat had ik op eigen kracht met eigen antistoffen echt niet gered.

Fijn dat het stabiel blijft nu en ze weer eet!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:21

volgens mij is een paard niet hetzelfde als een mens,maar ik kan mij natuurlijk vergissen.
En de dierenartsen waarvan ik deze informatie heb zal ik aanraden hun studie maar weer opnieuw te doen,lijkt nergens naar.......Overgens kun je een paard niet een half jaar ab geven,dan komt zijn darmflora nooit meer goed(leaking gut,kan o.a daarvan komen....)

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:56

albertje schreef:
hallo allemaal zoals het nu lijkt blijft ze behoorlijk stabiel sávonds rond de 38 en overdag 37,4. Ze eet redelijk en gelukkig was ze vanmiddag weer eens chagrijnig wat we van haar gewend zijn. Het was druk met ziekenbezoek vandaag en dat doet je goed dat iedereen meeleeft. Ben wel zenuwachtig voor bloedonderzoek morgen en uitslag dinsdag.

fijn om te horen! de merrie bij ons op stal blijft qua temperatuur nu weer correct, alleen blijft ze opgezwollen klieren in haar keel houden. Aangezien 'dit virus' dus niet reageert op de antibiotica is er nu overleg om haar toch naar Utrecht te brengen om het wel weg te krijgen. Dit is bij haar al de twee keer binnen 4 weken, ze verzwakt erg snel zo.

edit: tweede bloeduitslag van afgelopen vrijdag gaf weer geen rare dingen aan. Ook op leptospirose en lyme is gecheckt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:00

opgezwollen klieren in de keel wil zeggen dat het lichaam zelf bezig is.het zijn de lymfklieren in de keel ,die zetten op als er werk aan de winkel is....

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:02

geerke schreef:
opgezwollen klieren in de keel wil zeggen dat het lichaam zelf bezig is.het zijn de lymfklieren in de keel ,die zetten op als er werk aan de winkel is....

Dit is op zich gunstig, maar de DA was er toch niet gerust op. Longen klonken iets rommelig. Ik ben bang dat het niet alleen maar het schoonmaken van het lichaam zelf is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:08

tja,het kan ook een ontsteking zijn,wat erg al die vage dingen...ik vind dat helemaal niets......sterkte verder!!!ik leef erg mee met alle zieke paarden en hun eigenaren,maar ja,erg veel heb je daar ook niet aan.......

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 18:47

ff hoe het is vandaag...bloed is afgenomen en als blijkt dat leverwaarden nog te hoog zijn heb ik afgesproken met mijn Da (ze heeft extra bloed afgenomen) dat we bloed gaan opsturen naar Duitsland. Of zelfs Vs. Vanmorgen had ze 37,6 en vannavond om 18.30 uur 37,8. Ik heb urine opgevangen en dat heeft de Da meegenomen omdat het wat slierterig was en de mest is wat dunnig. Gelukkig heb ik haar vandaag wel zien spelen met haar moeder (ook al is ze 6 jaar) en was ze best wel vrolijk voor haar doen. behalve tegen de Da. Ik weet het niet blijft gissen wat er is. Of morgenavond heb ik uitslag en anders woensdag morgen. Ben benieuwd en jullie ook weet ik

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:08

half december is mijn tinker ook in elkaar gestort met een temperatuur van 40,8....dagen bezig geweest om die omlaag te kunnen krijgen....bloedonderzoek.....bleek een ernstige leverontsteking te hebben en een GGT van 211!!
advies van veearts was antibiotica en aankijken Stoom uit je oren
na een paar dagen veearts pushen , zou hij prednison moeten gaan krijgen, maar ik was te bezorgd, mijn tinker knapte maar niet op met de antibiotica en metacam, ging eigenlijk steeds meer achteruit.....ben met spoed in de kliniek van Eric Laarakker terecht gekomen en heb besloten om geen prednison te geven.....is ook erge troep.
mijn tinker blijkt een jacobskruidvergiftiging te hebben en o.a. blinde darm ontsteking en leverontsteking en nog een aantal slecht werkende functies......
hij was in principe op sterven na dood.....nu na 3 behandelingen in de kliniek bij Laarakker (en eigenlijk al na de 1e behandeling) gaat hij enorm vooruit Haha!
we zijn er nog niet, maar ik ben blij dat ik niet het veearts advies heb gevolgd en doelloos heb afgewacht of hij zou opknappen en maar doelloos antibiotica en prednison geven, terwijl ze zelf niet weten wat het paard mankeerd of wat ze eraan moeten doen.....anders was hij er misschien niet meer geweest.......
waar reguliere veeartsen even geen antwoord weten , gaan de holistische artsen verder........

zo...dit was even mijn ervaring.......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:09

ik heb de indruk dat sommige paarden(soms..) alleen maar zieker worden van alle medicijnen en injecties die ze krijgen.....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:18

en? heb je gisteraaf de uitslag gekregen? of wordt het vandaag?

lindenhofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:20

Ik ben nu ook wel erg benieuwd.
Weet je al meer ?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 00:04

albertje???

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:11

wow heftig,
heel veel betersgap voor je paardje en heel veel sterkte voor jou. Ach gut
ik zou geen tips hebben en heb het zelf ook (*nog*) niet mee gemaakt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:29

Tjonge wat een toestand zeg. Hopelijk gaat het nu weer wat beter met haar.

Misschien een rare vergelijking maar mijn kat heeft ooit exact dezelfde symptomen gehad.
We zijn er nooit achter kunnen komen wat het geweest is en het was kantje boord.
Hij heeft zware ontstekingsremmers en pijnstillers gekregen. Het was vechten tegen de bierkaai als je niet weet waar ervoor behandeld moet worden. Hij heeft het gered, maar eerder op goed geluk dan dat er ooit opgehelderd is waar het probleem lag.

Ik heb geen idee wat de incubatie tijd voor lyme is maar ik meen toch enkele jaren?
Althans dat is me meegeven door de DA nadat ik mijn jonge hengst van zo'n 50 teken heb moeten verlossen. 6 maanden daarna kreeg hij hoge koorts, vermagerde zichtbaar, geen etenslust, maagzweren en een algemene conditie van nul komma niets. Hij is er helemaal bovenop maar volgens de DA moet ik nog jaren alert zijn dat hij toch geen lyme verschijnselen gaat krijgen.
Soms kan de oorzaak dus ver in het verleden liggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:31

klopt,lyme kan jaren in het lijf zitten en dan in ene bij verminderde weerstand weer de kop op steken....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:34

Weet je intussen al wat meer? Bloeduitslagen enzo?

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 11:31

hier het laatste nieuws......bloeduitslag is binnen en: leverenzymen zijn weer gedaalt van 171 naar 65. Dit is zeer gunstig volgens Emmeloord. De witte bloedlichaampjes zijn weer aan het stijgen en dat vonden ze nog niet verontrustend. Maar de Haptoglobine (heeft te maken met eiwit) is nu weer enorm gestegen. Dit kan wijzen op een chronische ontsteking. Yvette van Emmeloord vindt het al met al wel een gunstiger beeld en advies van haar is wel doorgaan met de ab en temperaturen en de mest in de gaten houden. Haar urine was begin van de week stroperig en er zat iets bloed in (dit kan te maken hebben met een komende hengstigheid) Volgende week weer bloed en urine afnemen en dan het beeld bekijken. Ikzelf ben iets rustiger en heb ook nog besproken nog ff te wachten met verder bloedonderzoek naar oa de Baresia omdat we op dit moment daar nog niet verder mee komen. Want is uitslag negatief dan hebben we nog niet en aangezien mijn paard klinisch gezien niet achteruit gaat wachten we eerst bloedonderzoek volgende week af. Blijft spannend want je weet natuurlijk nog steeds niet wat daar in die buik afspeelt en of de ontsteking afneemt of in het ergere geval toch nog kan verergeren. Ikzelf ben wel wat rustiger omdat ze goed eet en af en toe haar kuren weer terug heeft. Verder nieuws volgt en ik houd jullie op de hoogte

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:36

Ja daar heb je de habtoglobine weer. Had mijn kat dus ook. Ook zijn leverwaardes waren veel te hoog. Op advies ander voer gaan geven omdat het vermoeden bestond dat hij bepaalde minderwaardige eiwitten, die sommige fabrikanten in het kattevoer gebruiken, niet goed verdraagd.

Misschien ook een iets om te bespreken? Je voer eens onder loep nemen en eens "andere" eiwitten te gaan geven?

Ik roep ook maar wat hoor. Maar niet geschoten is altijd mis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:39

gelukkig is ze stabiel!!houden zo,misschien word ze gewoon uit zich zelf weer beter,de wonderen zijn de wereld nog niet uit....

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:10

Hoi albertje - wij hebben eindelijk duidelijkheid. Die merrie heeft dus nu 2x dit ziektebeeld gehad, 1ste bloedtest gaf duidelijk bloedarmoede aan, 2e iets verbeterd beeld - verder geen afwijkingen. Wel is het voer volledig onder de loep genomen en bleek daar wel wat aan te schorten. Dat verklaart haar weerstand-zwakte. Echter, alle dingen en symptomen bij elkaar (helaas nu ook no. 2 vandezelfde eigenaar ziek): zeer vermoedelijk rhino-variant Verdrietig
Over twee weken gaan ze weer bloedaftappen, dan zouden ze het echt zeker moeten weten, omdat er dan pas stoffen in het bloed zitten die aan tonen dat het een rhino-variant is geweest.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:29

hallo allemaal vanacht tot half5 op stal gezeten Tinker veulen van 8mnd heeft sinds vrijdag koorts.
D.A. is het hele weekend geweest hij heeft antibiotica, metacam is 2x gespoeld waar niets uitkwam.(zand,enz) Zijn koorts blijft van 40,8 tot nu toe 39,5 ook, heeft hij een te hoge hartslag die niet echt zakt, sinds vanacht eet hij wel weer hooi en heeft vanmorgen wat gedronken.
D.A weet niet wat het is en hij is vanmorgen om 10.00 naar uterecht gebracht .Zit te wachten op telefoon hoop zo dat het goed komt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:36

sterkte dan maar bol!

waar denken ze aan?