Paarden (in de sport) met afwijkende stand in been?..kan dat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Re: Paarden (in de sport) met afwijkende stand in been?..kan dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:38

Ik ben bij mijn smid terecht gekomen vanwege slechte stand van mijn paard zijn benen. Langs allerlei kanten wordt hij aangewezen als de beste. Hij heeft er een aparte visie over die volledig indruist tegen alle andere smeden, die ik ken. Maar hij is DE smid waar je moet wezen met foute beenstand.

Op, ik dacht, 6 maand, kapt hij niet recht maar expres een beetje schuin doordat bij de groei van het veulen de stand automatisch anders wordt door het breder worden en algemeen; het groeien. Hij corrigeert dit eigenlijk al vlak voor het probleem er is.(dit is wat ik evan begrepen heb, maar als je het echt wil weten, geef ik je wel zijn nummer per pb, hij kan dit veel beter en professioneler uitleggen) Hij heeft ooit een vergelijking gedaan met een andere meestersmid van een goed opleidingsinstituut. 60% van de veulens op traditionele mannier bleven recht. Op zijn mannier gekapt waren er dat 90%.

Voor de mijne kon hij niks fundamenteels meer doen, hij was al te oud (+/-5 jaar destijds) en te volgroeit. Hij kon alleen wat damagecontrol doen.

Maar misschien is dit een goede persoon om eens naar te bellen en zijn mening te vragen. Wat ik begrepen heb, is dus dat hij nu nog geholpen kan worden.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:38

Ik vind het altijd zo grappig op bokt. Je plaatst een topic en vraagt om ervaringen van anderen. Maar als iemand een misschien negatieve ervaring heeft en deze beschrijft en daarbij zijn/haar mening geeft, dan is het niet goed!!

detour schreef:
Nogmaals, ik neem jou niet zo serieus hier want je weet niet waar je over praat maar doet wel alsof!

Hier wil overigens op reageren, ik denk dat Pipo heel goed weet waar ze over praat!! Meer dan menig poster hier in het topic.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 12:04

Lizz, dit wordt een onzinnige discussie zo.

Heb jij ervaringen met jouw paard mbt afwijkende stand en zoja- hoe is dat verlopen?

Graag weer ontopic.

Geloof jij in Pipo's ervaring, dat mag!

Graag weer ontopic.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 14:44

wizewo schreef:
Ik ben bij mijn smid terecht gekomen vanwege slechte stand van mijn paard zijn benen. Langs allerlei kanten wordt hij aangewezen als de beste. Hij heeft er een aparte visie over die volledig indruist tegen alle andere smeden, die ik ken. Maar hij is DE smid waar je moet wezen met foute beenstand.

Op, ik dacht, 6 maand, kapt hij niet recht maar expres een beetje schuin doordat bij de groei van het veulen de stand automatisch anders wordt door het breder worden en algemeen; het groeien. Hij corrigeert dit eigenlijk al vlak voor het probleem er is.(dit is wat ik evan begrepen heb, maar als je het echt wil weten, geef ik je wel zijn nummer per pb, hij kan dit veel beter en professioneler uitleggen) Hij heeft ooit een vergelijking gedaan met een andere meestersmid van een goed opleidingsinstituut. 60% van de veulens op traditionele mannier bleven recht. Op zijn mannier gekapt waren er dat 90%.

Voor de mijne kon hij niks fundamenteels meer doen, hij was al te oud (+/-5 jaar destijds) en te volgroeit. Hij kon alleen wat damagecontrol doen.

Maar misschien is dit een goede persoon om eens naar te bellen en zijn mening te vragen. Wat ik begrepen heb, is dus dat hij nu nog geholpen kan worden.

Hey thanks, je mag gerust zijn naam pb-en hoor! Wie weet kan hij me nog eens helpen in de toekomst; voorlopig staat Esprit onder behandeling van R Hazelaar, die me ook een goed gevoel geeft. Mijn paardenarts wijst hem erop hoe hij meot bekappen en zo werken ze samen. Naast reguliere arts nog tips van Ellinger dinsdag en dan gaan we ervoor; dan is het verder afwachten...

Het valt me op dat er meer mensen zijn met paarden met alles behalve 4 rechte benen! Bloos!

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:51

hoi hoi,

mijn paard heeft rechtsachter een weke koot en linksvoor zwaait ie uit. hij is nu 3 jaar en heb er geen last van. we zijn vandaag voor de eerste x op wedstrij geweest en 2x eerste met 3 winstpunten!!
dus geen belemmering in de sport!! Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 18:35

Hey Poekel! Gefeliciteerd! Is dat uitzwaaiende been ook iets naar buiten gericht vanaf de voet naar boven?...
En let de smid er bij jou ook extra op?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:07

een veulen bij mij op t werk werd ook geboren met een schuin onderbeen.
Dit veulen is echter wel geopereerd (waarbij de kant die te snel groeide vastgezet werd met schroeven en ijzerdraad, en de kant die te langzaam groeide licht geirriteerd werd zodat die sneller ging groeien). na een tijd zijn schroeven en ijzerdraad verwijderd. En haar beentje is nu recht. Jouw veulen is al wel een heel stuk ouder, maar je bent in goede handen bij Emmeloord, dus ik ga ervanuit dat je er nog net zoveel van kunt zien over een paar jaar als bij die van ons.

( klein beetje verdikking aan de binnenkant van de knie, áls je weet waar je moet kijken. In beweging geen afwijking te zien )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:13

CarpeDiem schreef:
een veulen bij mij op t werk werd ook geboren met een schuin onderbeen.
Dit veulen is echter wel geopereerd (waarbij de kant die te snel groeide vastgezet werd met schroeven en ijzerdraad, en de kant die te langzaam groeide licht geirriteerd werd zodat die sneller ging groeien). na een tijd zijn schroeven en ijzerdraad verwijderd. En haar beentje is nu recht. Jouw veulen is al wel een heel stuk ouder, maar je bent in goede handen bij Emmeloord, dus ik ga ervanuit dat je er nog net zoveel van kunt zien over een paar jaar als bij die van ons.

( klein beetje verdikking aan de binnenkant van de knie, áls je weet waar je moet kijken. In beweging geen afwijking te zien )

Emmeloord geeft mij ook vertrouwen, hoor, ik houd contact emt ze en zal waarschijnlijk dit voorjaar als mijn veulen verder is qua correctie door de smid , een keer langs gaan, dan kan van Muiswinkel haar zelf zien. Knipoog

Die operatie bij jullie klinkt toch wel heel geslaagd, hoor! Top! Cool OK dan!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:16

Die van jou is wat te oud voor eventueel opereren. Onderzoek geeft aan dat de resultaten erg wisselend zijn en tot kreupelheid kunnen leiden helaas.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:17

Resulttaten van wat?.. Clown

Ik weet dat ze te oud is voor een kram (dat staat volgens mij ook bovenaan, heb inmiddels met vier artsen en twee smeden contact gehad). Knipoog . ER kan door van Muiswinkel wel geopereerd worden (is zwaardere ingreep) maar zo erg is het nu niet. Haha!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:24

Je kan strippen en daarna krammen en dat heeft nog goede resultaten. Alles wat daarna komt als operatie is twijfelachtig wat betreft het resultaat. Hoeveel % afwijking heeft ze?

edit:typfout

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:27

Ik vind een operatie ook wel heel heftig, en dat kan altijd nog. Ook van Muiswinkel was daar niet zo enthousiast over.., het percentage weet ik niet (konden ze niet exact zeggen) maar eht gaat niet om centimeters. Wel dermate serieus dat ze meteen een foto maakten (die dus uiteindelijk meeviel).. Ze is bekapt afgelopen week en ik vind dat ze het beentje nu al minder ver naar buiten draait. Toch gek, want met bekappen kon de beenstand vanuit de knie niet worden gemanipuleerd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:32

Je moet eens eens op DOD googlen (staat voor development orthopedic diseases). Daar kom je ook zaken over standsafwijkingen tegen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:32

Hey thanks, kon nl erg weinig vinden.. je bent er wel in thuis, oko e.e.a. mee gemaakt qua praktijkgevallen?..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:35

Ja helaas wel en met een medische achtergrond (mensen) zoekt het wat makkelijker.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:35

Nikka schreef:
Ja helaas wel en met een medische achtergrond (mensen) zoekt het wat makkelijker.

Mag ik je vragen wat je zoal hebt mee gemaakt? Ach gut

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:43

Je hebt PB Vork

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 20:24

Thanks!!! heb het met grote interesse gelezen.
Ben benieuwd naar verdere reacties!

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:48

detour schreef:
Hey Poekel! Gefeliciteerd! Is dat uitzwaaiende been ook iets naar buiten gericht vanaf de voet naar boven?...
En let de smid er bij jou ook extra op?

dank je!
het been staat er niet goed onder om het maar zo te zeggen.
en ik heb rik als smit.
hij let er juist op. en is ook heel bekwaam in zijn vak. dus dat komt wel goed.
hij is het in iedergeval een stuk minder gaan doen.
en de weke koot rechts achter is door hem ookal een heel stuk verbetert. en wordt nu met het goede rijden onder begeleiding alleen maar sterker.
dus ben er echt niet bang voor dat het niet goed goed komt.

Afbeelding zijn slinger pootje Knipoog

Afbeelding zo als het hoort Haha!

Afbeelding en zijn weke koot.

en zo als ie nu op dit moment is
Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl

Afbeelding

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 14:58

Hey dat ziet er toch goed uit en dat pootje heeft idd qua zwaaien wel wat weg van de mijne!!! Geeft idd moed, heel erg bedankt voor het plaatsen van deze foto's!

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:33

graag gedaan!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 18:35

De arts is geweest. Ze gaat repertoriseren nav haar gemaakte anamnese, ben benieuwd wat er uit komt qua middel.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:57

en weet je al wat meer?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 10:29

Hoi, ja, echt leuk; het middel wat ik zelf had gerepertoriseerd kwam er bij de arts ook uit!

Ze heeft Calcarea carbonica gekregen op basis van haar leeftijd, problematiek, relaxte karakter en de behoefte alles in haar mond te nemen en alles af te likken.
het wordt ook bij knderen met verkoudheid ingezet en ze begint idd wat te snotteren, dus haar immuunsysteem begint al te werken.

VIJ de Arabier met peesproblematiek heb ik Arnica 200 gekregen en warempel; De hiite is eruit, de pees is voor het eerst sinds 3 weken koud, maar nog wel wat dik. Over een week gaat hij over op de Rhuta.

Ik houd het veulen goed in de gaten en als ik iets merk mbt haar manier van lopen, beenstand etc, dan laat ik het wel even weten hier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:39

Ook al gaat dit over afwijkende beenstanden, toch even dit... ik "ken" (rij) een bijna vierjarige met een "afwijking" aan een van de spronggewrichten (botwoekering ten gevolge van een trap op twee jarige leeftijd) dit paard loopt volledig zuiver, zijn foto's van gemaakt trouwens, heeft nergens last van en gaat binnenkort gewoon de sport in. Tijdens het beleren en doorrijden heeft hij geen stap onregelmatig gelopen en volgens de dierenarts is er geen enkele reden om hem niet uit te gaan brengen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-08 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt