Bult op de buik van mijn shetlander.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Bult op de buik van mijn shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:30

nathalie2302 schreef:
kasparonda schreef:
Wat denk je zelf, de da had gister al moeten komen.
Je gaat toch geen nacht wachten met een paard dat in mijn ogen koliekverschijnselen heeft.

Wat ze zelf denkt is dat ze het niet weet en, als jong meisje, van de mensen bij haar op stal het advies krijgt om het af te wachten. Om deze reden plaatst ze hier een topic om advies van anderen te krijgen. Als bokkers deze symptomen herkennen en het idee hebben dat het misschien ernstiger is dan andere mensen (die de pony gezien/bevoeld hebben) vermoeden, kan ze hier uiteraard iets mee en kan ze zo nodig aantonen dat het belangrijk is om de DA erbij te halen. Misschien bedoel je het niet zo, maar ik vind dat je erg "kort door de bocht" reageert.

Als dit idd in ernstige uit was gelopen in die nacht had het dier niet meer geleefd of was er behoorlijk slecht aan toe geweest.
Als je pony zich niet lekker voelt en niemand weet er echt raad mee dan zou ik een da bellen i.p.v. hem gewoon een nacht laten staan.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 12:35

Hij heeft vanacht gemest! 1 x. Hij lijkt een stuk 'opgeluchter' maar we hebben hem voor de zekerheid aan huis, zodat mocht er wat zijn we binnen een minuut bij hem zijn. Aangezien zijn buik nog steeds wel hard is naar mijn mening, wel iets minder maar nog steeds wel hard.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:47

gelukkig, dat is goed nieuws

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 12:48

Jaa, heb me wel zorgen gemaakt hoor.. Op stal zeggen ze nog steeds dat er niets is, maak ik me zo zorgen om niets? of zien ze het gewoon niet? Ga nu maar even met mijn knullie wandelen, misschien dat hij dan nog wat mest.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:51

nee hoor, je maakt je geen zorgen om niks. een beetje stappen kan wel goed zijn. gewoon lekker rustig en ongedwongen. dat is goed voor zn darmen

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:29

Oh dat is goed nieuws, maar goed in de gaten houden want met 1x mesten is er natuurlijk maar een beetje uitgekomen. En zou hem voor de zekerheid wat minder voeren totdat hij echt weer goed mest, een pony kan best een paar dagen met wat minder voer.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:39

Ik blijf het raar vinden dat er zolang word gewacht met een dierenarts bellen in de hoop dat het zichzelf oplost.
Als het een flinke koliek is verslechterd de toestand alleen maar en een da geeft een pony wat voor de pijn, want pijn is nergens voor nodig.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:19

Mooi zo! Maar 1 keer mesten is nog wel te weinig voor deze tijd. Gewoon lekker blijven stappen en ik blijf erbij dat er een DA nodig is als hij niet meer mest en pijn blijft houden. En ik zeg altijd dat je beter overbezorgd kan zijn dat niet bezorgd genoeg. Maar in dit geval waren je zorgen geheel terecht hoor! Een paard met koliek (ook een shet!) is reden voor zorgen (en behandeling) Weinig tot niet voeren, veel water en afwachten maar. Succes!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 17:03

Hij heeft nu weer twee keer gemest(beste hopen), en de harde buik is zo goed als weg! Dus ben helemaal happy! Go jij! Go jij!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 17:04

kasparonda schreef:
Ik blijf het raar vinden dat er zolang word gewacht met een dierenarts bellen in de hoop dat het zichzelf oplost.
Als het een flinke koliek is verslechterd de toestand alleen maar en een da geeft een pony wat voor de pijn, want pijn is nergens voor nodig.

Mijn ouders beslissen over een DA komt of niet, dus daar heb ik weinig over te zeggen, en zoals je ziet in mijn laatste post heeft het (gelúkkig) zichzelf dan toch opgelost! Ik houd hem nu zeker nog wel goed in de gaten, dat wel want ook het bultje is er nog.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:22

Gelukkig is hij weer (bijna) in orde! Goed op blijven letten idd en dat bultje in de gaten blijven houden (en de mest voorlopig ook).

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:35

Gelukkig heeft hij gemest, houdt hem goed in de gaten, volg eventueel het eerdere advies van Renee op zodat de overige mest er nog uitspoelt, en wandel minimaal 2 keer per dag een dik half uur met hem. Zeker als hij bij jullie niet buiten staat, dan liefst nog iets langer. Lopen bevorderd de darmwerking.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 01:48

Hij staat wel buiten, maar omdat hij zo hyper actief bij ons thuis was (wat ik al had 'voorspeld' bij mijn ouders) hebben we hem toch terug gebracht, en alles lijkt nu goed te gaan, en idd dat van de olie houd ik zoiezo even aan ook ivm. met het natregenen tot op de huid. Knipoog

Edit: Alles gaat trouwens nog steeds goed met Max.