Blijven trillen na op hol gelagen zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Blijven trillen na op hol gelagen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:55

Ik zou sowieso voorlopig niet meer de weg op gaan.
Hebben jullie een bak aan huis?

Gelukkig dat het mee lijkt te vallen Lachen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 18:58

Nee heb helaas geen bak. Alleen n wei met kleigrond die supernat is.Dus was helaas geen andere mogelijkheid dan op de weg te gaan.

Snap ook niet dat het is gebeurd INEENS..ze was nu echt rustig de hele tijd..

Zit nu te twijfelen of ik dr beter niet gewoon stil kan laten staan deze winter en alleen in de zomer wat rijden..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:03

Je bent haar aan het oppakken en dit kan enkel buiten? Een paard dat lang heeft stilgestaan ga ik zelf eerst longferen, dan pas ga ik erop en dan zeker niet buiten.. Ik hang ook vast aan een weide om op te rijden maar longeren lukt wel en rijden ook mits het rustig is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:04

Wie zegt er dat ze niet heeft gelongeert.. Ze was al een tijdje bezig met longeren enzo.. Niet zo snel conclusies trekken Scheve mond

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:05

Ze zegt zelf dat er geen andere mogelijkheid is dan de weg opgaan?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:05

Nee maar we hadden het over rijden en niet over longeren. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:06

Wel... ook rijden zou ik eerst in de bak doen. In de eerste mpost stond dat ze altijd gaat stuiteren met draven, dat klinkt toch alsof er iets nog niet helemaal goed zit nee?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:07

Hier lukt dat dus helaas niet is echt veel te glad en glijden dan steeds bijna onderuit.
Ze heeft vaker periodes stil gestaan en dan ook gewoon naar buiten erop.Nooit geen problemen gehad. DIe andere paarden worden dagelijks gereden en gingen ook op hol.
Verder heb ik wel af en toe met dr gewandeld en komt ze dag en nacht buiten dus dr energie kan ze wel kwijt.

Heb dr toen t droger was en met het vriezen wel rustig aan kunnen longeren maar nu is het weer veel te glad door t dooien en de regen.Dus helaas geen andere oplossing ervoor

dat stuiteren heeft ze altijd al gedaan.ze fokt dr eigen snel op, ook als ze dagelijks gereden wordt doet ze het nog..heb dr al 9 jaar en zolang doet ze het al..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:08

Gaat lastig in een bak rijden als je die niet hebt he.. Scheve mond

Maargoed ik ga mijn eigen paard in 'de bak longeren' ciaoo

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:09

Nounou, lekker nodig om de pot sarcasme even open te halen he? Knipoog
Ik zou dan eerder niet rijden als je niet echt controle hebt. Maar elk zijn ding uiteraard.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:10

*Edit, heb hele topic al door gelezen Pling *
Valt dus allemaal wel een klein beetje mee, maar wel succes. Hopen dat ze morgen een beetje normaal kan lopen, niet te stijf. Ach gut

Succes!!
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 27-12-07 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:12

poes schreef:
Je bent haar aan het oppakken en dit kan enkel buiten? Een paard dat lang heeft stilgestaan ga ik zelf eerst longferen, dan pas ga ik erop en dan zeker niet buiten.. Ik hang ook vast aan een weide om op te rijden maar longeren lukt wel en rijden ook mits het rustig is.

Dit vind ik echt onzin. Dat is per paard zo verschillend en ook afhankelijk wat het dier heeft gehad. Soms moet je juist rechtuit stappen op het harde ipv longeren op zachte bodem.
Met mijn paarden kan ik altijd naar buiten...ongeacht hoe lang ze niet gewerkt hebben. Nu komen deze dieren wel dagelijks de hele dag buiten en staan ze niet veel op stal. Maar dan nog...ze weten dat als ik er op zit, dat ze zich moeten gedragen. Een van mijn paarden is een Jazz, dus echt qua karakter niet de makkelijkste....maar ik kan er altijd zo weer opstappen....ze weet niet beter dan dat gekkigheid thuishoort, vrij in de wei en niet als ik er op zit.
En ook als je paard wel goed getraind is, kunnen ze schrikken en in blinde paniek op hol slaan. Dat kun je lang niet altijd voorkomen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:14

Dat is waar. Een paard dat nog veel in de hand is kun je vaak zo opstappen. Ikzelf zet altijd graag even de puntjes op de i erlangs voor ik er weer op ga. Maar wanneer men dan zegt van dit paard dat ze altijd hyper is en stuitert vind ik het niet logisch om er gelijk mee naar buiten te gaan.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:17

Ze is niet de hele weg zo druk aan het doen.Ze heeft momenten dat ze het ineens doet..En is dan ook niet dat ze dan op hol wil ofzo.maar meer dribbelen of op 1 plaats piaffe.Maar laat je haar dan van voren los heeft ze een staf/draf variatie en dat zit echt voor geen meter.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:18

Helpt het niet om op zo'n moment net actief te gaan draven?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:26

Meestal springt ze dan over in gallop en gaat ze stuiteren. Vandaag wilde ze t weer steeds zo in gallop.Maar toen met ophoudingen steeds Kwam ze terug en kon ik steeds voorkomen dat ze in gallop sprong.Toen draafde ze dus redelijk hard. Maar ze reageerde dus best netjes erop.Al moest ik het wel een hoop keer herhalen voor ze reageerde.

Ze was vandaag ook een stuk meer ontspannen en stapte zelfs lekker normaal tempo met los teugeltje..

En een stuk later op de terugweg gebeurde dus dit.
Had haar toen niet aan een losse teugel, Maar korter omdat ze druk werd omdat de rest voor dr wat aan het draven waren.En toen riep ik dus STOPPEN omdat ze probeerde de teugels uit mn handen te halen door met dr hoofd hoog van links naar rechts te trekken zegmaar. Maar voordat hun ze terug hadden vloog ze er voorbij en de rest ook. Toen ze elkaar ingingen halen was het helemaal hopeloos.Was echt eng!!!
Ga er nu ook liever niet meer op, Maarja heb geen andere mogelijkheid dan op de weg.
Ben er ook niet meer terug opgegaan toen ze gevangen was. Gewoon aan de hand met zweetdeken op terug naar de stal gelopen.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:27

mijn paard dribbelt ook maar een stukje draven helpt meestal om de ergste drukte eruit te krijgen. Maar schrikken kun je niet voorkomen. de veearts die vanmorgen bij ons paard kwam (koliek) vertelde dat zelfs al zijn ze verdoofd dan nog blijven schrikreacties bestaan.
Veel sterkte met je paard en erg vervelend dat je dit heb meegemaakt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:34

Het moet idd eng geweest zijn, en nog een flinke afstand ook... Lijkt me vervelend dat je dan niet lekker actief met haar kunt draven, want zo is het wel moeilijk om de frissigheid eraf te halen... Heb je zo uberhaupt nog wel plezier in het rijden met haar?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:37

Tuurlijk kan je schrikken niet tegen gaan, heb ik vandaag ook in de bak onder vonden..

Ben blij dat alles goed lijkt af te lopen.
Vind wel dat nu zonder reden Poes aanvallen terwijl wat je zegt niet zo verkeerd is, maar de manier waarop.

Persoonlijk had ik dit anders aan gepakt en daarom heb ik nog een vraagje, waarom zou je afstappen?
Ik stap NOOIT af uit angst om mn paard te 'verliezen'. Dan maar hard terug naar huis (heb het meegemaakt) dan eraf.. Niet om je aan te vallen hoor Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:39

Val ik nu aan of word ik aangevallen (is me even niet duidelijk)?
Ik begrijp dat dit soort dingen altijd kunnen gebeuren, maar uit de eerste post leek het mij gewoon niet het paard om zomaar mee naar buiten te gaan. Het moet wel verantwoord én leuk blijven natuurlijk.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:44

Ik bedoelde dat het op mij over kwam alsof ze jou aanvielen Knipoog

Daarnaast denk ik er hetzelfde over. Kon het alleen niet zo verwoorden Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:45

Zij wordt trouwens als je van te voren longeert ook drukker ipv rustiger.Misschien omdat ze dan opgewarmd is? Heb dat toen ik dr net had gedaan.Want vond dr toen eng Clown

Als ze een hele weg steeds zo loop te stuiteren wordt ik dr af en toe echt chago van.Is echt irritant. Aan de andere kant heeft ze ook stukken dat ze echt super braaf loopt.
Het is gewoon af en toe zo stresskip en is niet echt makkelijk om daar mee om te gaan.Wordt je boos gaat ze alleen maar over de zeik..

Het is gewoon denk ik een moeilijke pony..Al is het dan zo raar zet je er een klein kind op (wel in de wei) is ze echt sloom enzo..

Weet soms ook niet meer wat ik nou met dr aanmoet hoor Clown

waarom ik eraf wilde gaan is omdat ze aan de hand meestal een stuk sneller rustig wordt.

waarom ik ermee over de weg ga omdat ik dr nu al 9 jaar heb. en ondanks ze zo druk is vertrouwde ik dr voor 100% ze zal nooit echt gek gaan doen.

ik denk dat ze van iets geschrokken moet zijn.want ZO ken ik dr helemaal niet..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:46

Ahja ik vind anders dat de TS wel aardig blijft hoor Lachen Kan me inbeelden dat ze zelf enorm geschrokken is, zaak is nu om even aan te kijken hoe ze het in het vervolg beter kunnen aanpakken...

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:57

Hoop dit iig nooit meer mee te maken.
Dit is ook 1 van de redenen waarom ik ze dus nooit wil laten "gaan" buiten.
ten 1e omdat ik denk dat ze er niet rustiger van gaat worden.
En ten 2e stopt ze moeilijk vanuit gallop en ben dus bang dat ik dr niet meer kan stoppen.Zoals wat dus vandaag is gebeurd.

maar ALS ze dus ophol gaan.wat is dan het beste dat je kan proberen?
Omdraaien op een volte lukte niet. was te smal.

heb geprobeerd met mn zit..en praten tegen dr.
heb aan de teugels gehangen , zagen echt nix hielp
het t bakstuk gepakt en paar x een snok aan gegeven.
gewoon niet reageren..

weet dat je dus zo niet hoort te doen in dr mond.en normaal doe ik dat dus echt niet.maar kon nix anders. was levens gevaarlijk langs een drukke weg en zijstraten van recht.
op het laats ben ik maar verlichte zit gegaan en uiteindelijk ging ze langzamer..maar al snel was ze ervandoor zonder mij..

weet ook niet of ik t anders helemaal uit had kunnen zitten.heb er een paar keer half naast gehangen en beugels kwijt..

wat doen jullie in zo'n geval?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:58

Ogen dicht en bidden, eerlijk waar. Paard die er zo lang vandoor gaat buiten, das niet aan mij besteed...