Is dit ringworm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Is dit ringworm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:34

lizz, dat bovenste plaatje van jou heeft dezelfde rondjes als het paard van Randy.
Sterkte met het wassen van alles, wanneer moet er verbetering komen ?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:39

Randy01 schreef:
Ja ik denk ook eerder die eerste.

Mijn paard heeft namelijk geen bultjes zoals op de 2e foto in je voorbeeld.

Hij heeft echt overduidelijk van die kringen die nu ook voelbaar zijn (de randen) en scherp afgetekend.

Nou, ik ben aan de sop en was!

Heb net al mijn DA voor de poezenbeesten gebeld maar daarop hoef ik geen actie nog te ondernemen. Pas als het zichtbaar gaat worden eventueel. Ik ga wel voor mezelf en mijn vriend straks nog even de HA bellen..

Nee die bultjes zijn het duidelijk niet, maar wilde het laten zien omdat ik iemand zag opperen dat het netelroos zou kunnen zijn.

Maar ik zou ook gaan soppen, niet uispoelen hè Knipoog (Ik ken namelijk iemand die haar paard met imaverol moest wassen van de DA, zij wassen, wassen en nog eens wassen, de schimmel werd maar erger. Dat vertelde ze zo, dus wij reageerde al met, je spoelt het toch niet uit? Wel toch... Was er niet bij vertelt dat ze het niet uit moest spoelen, staat namelijk ook niet op de bijsluiter.)

En voor je katten, in de gaten houden?? Lekker handig met zo'n vacht, maar ja om ze nu ook te gaan wassen zijn zij niet blij mee en jij ook niet.
En voor je zelf zou ik ook zeker even de HA bellen, want het is volgens mij geen pretje om het te hebben. Ook goed je kleding uitwassen en misschien zelf je schoenen soppen?? (Stel je katten gaan erop liggen ofzo)

Succes in ieder geval.

[edit] ik zou ook even bij je DA na vragen wat te doen met dekens en chabrakken, als het daarin blijft zitten, dan kan je weer opnieuw beginnen en natuurlijk je poestspullen schoonmaken (maar misschien had je hier zelf ook wel aan gedacht)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:44

30 graden wassen helpt volgens mij niet bij schimmel, zal toch wat heter moeten volgens mij

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:52

maar misschien is er wel speciaal wasmiddel voor? Je kan ook een scheutje dettol door de was gooien, maar ik weet alleen niet of dit je spullen aantast. Ik geloof van niet, maar dat zou nagezocht moeten worden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:54

Ik heb gewoon overal de kriebels door dat vieze gedoe. Het idéé alleen al dat ik het ook zou kunnen krijgen...

Gek hoor, want ik ben toch ontzettend schoon op mijn spullen. Hang het nooit weg, was het echt om de haverklap allemaal, jassen, rijbroeken, dekens, pads etc. Maar ja, je kan het toch nooit 100% voorkomen hoor, dat blijkt nu dus wel. Waar ik nu allemaal niet aan zit te denken joh: ik heb bv. het fototoestel ook in mijn handen gehad maar echt niet dat ik die ga insprayen met Imaverol Clown

Pads en zweetdeken doe ik wassen op 30 graden, lange programma. Die dingen ga ik echt niet heter wassen; ken ik het net zo goed metéén weggooien en nieuwe kopen. Na het wassen droog ik het op de verwarmen maar na het wassen eerst insprayen met de Imaverol oplossing.
Verder ga ik gedurende deze periode maar 1, hooguit 2 pads gebruiken. Op stal wordt in een aparte kamer een speciaal plekje voor mijn spullen vrij gemaakt.
Paard mag s morgens even lekker met luikje open, als er verder nog niemand op stal is. Als de kinderlessen beginnen gaan luikje in stal en luikje naar buiten dicht. Het is even niet anders. Andere stal is nog een optie maar op zich is het kwaad toch al geschied..

Zadel en hoofdstel heb ik nu hier en ga ik eerst schoonmaken met de zeepspray speciaal voor leer en dan de imaverol erover sprayen in de hoop dat het leer niet stuk gaat. Nou ja...was toch al bezig met orienteren op nieuw zadel, wat nu ook weer even van de baan moet omdat ik niemand wil laten komen bij hem.

Ik moet even de volgende dingen weten en opzoeken: hoe lang is het nog besmettelijk? Hij heeft nu de injectie gehad, maar ja, is dat voor hemzelf of ook meteen verminderd besmettingsgevaar voor anderen?

Verder heb ik een probleempje met mijn staldeken. Ik heb er 2 maar waarvan hij nu de hele dikke opheeft 450 gr. Die andere is 300 gr. maar ja, heb hem net vorige week geschoren en blijft deze week nog pittig koud buiten dus wil het hem niet aandoen nu die dunnere op te doen. Ik ga ondertussen die dunnere proberen te laten stomen en daarna ook weer insprayen met Imaverol. Dan kan straks die dikke naar de stomerij, hopelijk krijgen we een weekje lang iets minder koud weer. En anders moet ik met een onderdeken gaan werken.

Ik ga zoveel mogelijk dezelfde kleding aantrekken naar stal en dan erna steeds meteen in de wasmachine gooien.

Tevens ga ik vanavond of morgen nog even naar stal om zijn hele stal in te sprayen met de oplossing.

Hopelijk vang ik op deze manier gewoon het meeste op!

Nog meer tips zijn van harte welkom trouwens hoor!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:57

Oh ja en ik moest van de DA, naast de injectie die eigenlijk alles wel zou moeten ondervangen, ook de Imaverol in een plantenspuit doen, vermengd met een beetje afwasmiddel erbij. 1 deel Imaverol op 50 delen water en een druppie afwasmiddel. Dit gebruiken op het paard. Zodoende houdt het huidvet de Imaverol niet vast.
Gelukkig aan de andere kant, is hij geschoren dus kan het beter in de huid dringen. Verder moet ik het er dan als het ware met een doek een beetje inwrijven.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:59

afgelopen jaar heeft onze stal een ringworm infectie gehad.

De meeste paarden hadden genoeg aan een paar keer wassen met imaverol om de 2 dagen.
Twee paarden (wo die van mij) reageerden niet op imaverol en zijn geënt hiertegen. Zodra hij geënt werd verdween de ringworm als sneeuw voor de zon. Ik heb daarna niet meer met imaverol gewassen. Wel 2x laten enten alnders heeft het geen zin.

Als ik jou paard zie lijkt het ook erg op ringworm, ziet er vrij ernstig uit.

Het is erg besmettelijk en heeft een incubatie tijd van 2 tot 6 weken. Tussen de eerste en laatste besmetting bij ons op stal zat ook twee maanden.

Je moet na behandeling al je spullen goed wassen (met 40 graden gaat de schimmel dood). Ik heb het stoomapparaat gebruikt en dat helpt ook goed, dettol heeft geen nut, je kan dan beter imaverol gebruiken. Met een pot hiervan doe je een eeuwigheid omdat het erg verdunt dient te worden.

Succes.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:00

Jezus wat een gedoe allemaal zeg, dat is niet niks. Succes met het ontsmetten en al, en natuurlijk heel veel beterschap met je paard!

kan best zijn dat je er niet meer achter komt waarvan het nou is gekomen, maar het belangrijkste is toch dat hij geneest en dat een ander en/of jullie zelf ook niet besmet raken.

dierfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:01

Hey, volgens mij is het ook ringworm hoor en om het te behandelen bestaat er nu bij de dierenarst een inj tegen schimmel (is wel iets prijziger maar je hoeft je paard niet te wassen met imaverol in dit weer).
Je moet maar even contact opnemen met je VA.
Succes

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:05

Ik zou ook de kriebels krijgen en echt aan alles denken wat ik onlangs aan geraakt zou hebben. Maar je moet maar zo denken meer dan je best kan je niet doen.

Wat betreft de dekens is een beetje lastig, ik denk dat je die maar gewoon even moet ophouden. Hij is nu toch geent? Dan kan hij als het goed is het de komende tijd niet krijgen en dan zou ik pas je deken wassen als hij er helemaal van af is.
Want ook nog een ziek paard erbij zit je niet op te wachten.

Oja vergeet het scheerapparaat niet!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:06

dierfreak schreef:
Hey, volgens mij is het ook ringworm hoor en om het te behandelen bestaat er nu bij de dierenarst een inj tegen schimmel (is wel iets prijziger maar je hoeft je paard niet te wassen met imaverol in dit weer).
Je moet maar even contact opnemen met je VA.
Succes

Volgens mij moet je even het topic doorlezen...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:08

Ik heb zelf diverse keren ringworm gehad... Het begon de eerste keer met een rood, schilferig vlekje in mijn nek. Het vlekje werd groter omdat er zich steeds een grotere ring vormde. In het midden werd de huid dan weer normaal. Ik heb het waarschijnlijk van boerderijkatten gekregen (maar ik kroelde met alles dat maar op een dier leek dus dat was niet helemaal duidelijk) Destijds ging ik naar de huisarts, kreeg een zalfje en het was binnen no-time weg.

Een aantal jaar later kreeg ik zulke plekjes op mijn been. Wat bij mij in ieder geval heeft geholpen is tea-tree. Dat las ik ergens op internet en toevallig heb ik dagcrème waar tea-tree in zit. Bij wijze van probeersel ben ik dat gaan smeren en het heeft geholpen. Je zou je paard dus ook met tea-tree olie kunnen behandelen.

Ringworm is gewoon een schimmel, het is zeer besmettelijk, maar heeft niks tot weinig te maken met je weerstand.

aanvuling: Eventueel kan je je dekens misschien ook een nachtje in de vrieskou hangen. Vaak helpt dit wel om allerlei organismen te doden. Ik weet alleen niet of dit ook voor schimmels werkt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:14

Hoe lang moet je die spullen eigenlijk erin laten staan?
Ik heb net mijn zadel wel oppervlakkig gesprayd maar ik durf het niet zo lang met dat spul erop te laten staan, dadelijk vreet het al mijn leer weg!

Borstels staat nu in een soppie met Imaverol, hoe lang moet ik dat laten weken? Dingen die niet in een soppie kunnen liggen nu flink ingesprayd op de badkamer vloer.

Uhmm verder schoenen ook erbij, de rest ligt te wachten tot de wasmachine klaar is, dan kan de volgende lading erin. Heb alle kleding die ik sinds zaterdag bij paard aan had op een aparte wasstapel liggen nu. Schoenen ook ingesprayd.

Verder straks nog even de auto sprayen waar ik zit en de achterbank waarop de spullen hebben gelegen. Poetskist van binnen in een soppie met Imaverol en buitenkant helemaal geschrobt en gesprayd met Imaverol.

Mijn badkamervloer zíet er niet uit! Koe

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:27

Alles even afnemen met dat spul. Je hoeft het op spullen niet in te laten trekken.
Je kunt je borstels etc. ook in een kussensloop in de wasmachine doen en op 60o wassen.
Verder niet overdrijven hoor met je schoonmaakactie. Natuurlijk wel je dekjes etc, wassen, je paard behandelen (heb je al gedaan)...en je borstels etc.
Schimmel is namelijk altijd en overal. In ieder kiertje in je stal, zitten schimmelsporen. Schimmel verspreid zich net als paddestoelen dmvm sporen. Ook de sporen van de ringwormschimmel zitten altijd en overal op plekken waar dieren gehouden worden.
Meestal krijgen ze daar niets van. Maar als ze bijv. verminderde weerstand hebben, dan ineens breekt het uit op het lihcaam. Doordat er dan ineens een explosie aan sporen vrijkomt, raken andere paarden ook besmet. Vaak is het bij verandering van stal, of als er nieuwe paarden bij komen op stal. Dan heb je net even weer dat factortje waardoor het toeslaat.
Dus gewoon even je borstels wassen of in de imaverol leggen, je dekjes wassen. De dekens die je paard op heeft (bij één plekje doe ik dat niet, als ik er op tijd bij ben, maar gezien de omvang er van bij jouw paard wel verstandig), je tuig even afnemen met een sponsje met imaverol. Je dekjes wassen en that's it. Je hoeft niet je hele auto uit te soppen. Dat is echt niet nodig.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:03

Okay, onwijs bedankt voor alle nuttige tips tot nu toe.

Auto laat ik idd ook maar zitten, is nu ook niet al te best 'droog'weer.

2e lading (zweetdeken) zit in de wasmachine. Straks alle normale kleding.

Heb alle pads mee naar huis maar degene die hij zaterdag nog op heeft gehad als eerste gewassen en die hangt nu al te drogen over de verwarmen. Net zoals 1 paardenjas al gewassen, de andere, die ik vandaag aan had, gaat straks met de rest mee.

Volgens mij heb ik nu alles wel gedekt. Borstels hebben in een soppie liggen weken, liggen nu op de schoongeschrobte poetskist te drogen op mijn badkamervloer. Zadel + hoofdstel eerst ingesprayd en daarna met lederzeep schoongemaakt.

1 voordeel: alles is weer spik en span en poetskist en borstels zijn in tijden niet zo schoon geweest Clown

Morgen niet vergeten nog even mijn rijlaarzen enzo te doen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:07

voor de was is het heel simpel, stinkt alleen wel,
maar gooi halemid poeder bij de wasjes,
dit dood de ringworm in je spullen Knipoog

ik weet niet of je m zelf geschoren hebt?
messen en machine ook goed ontsmetten, hoop voor de anderen dat je het zelf hebt gedaan en niet iemand die overal doet scheren Nagelbijten / Gniffelen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:19

hahah nee, gelukkig is het mijn eigen machine, dit jaar nieuw aangeschaft waarmee ik hem vorige week voor de 2 x geschoren heb...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:56

ok gelukkig Haha!

ook die behandelen dan, alleen niet te vochtig maken Knipoog

aafkescharft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:56

Wat een gedoe het dat ringworm....wij hebben net ook een ringworm explosie achter de rug...3 van onze 4 paarden zaten onder. Ik denk dat je goed bezig bent met je grote schoonmaak haha...maar denk dat je niet moet overdrijven. Ik had er zelf ook de nijging toe hoor...Maar onze paarden staan bij huis en de honden liepen gewoon door de boxen enzo en die hebben niks gekregen...'afkloppen'. Heb wel de stal een keer gedaan met Halamid, dit kun je beter gebruiken als imaverol..is goedkoper voor groot gebruik zegmaar. Verder hebben wij alle 4 de paarden laten enten, ook de gene die geen tekenen vertoonde, omdat smeren met imaverol een hoop gedoe zoun zijn. Twee van de paarden waren er na twee keer enten vanaf, het andere paard moest zelfs 4 keer geent worden. Ik ben ook altijd super schoon en voorzichtig en toch hebben we nu al twee keer ringworm gehad. We hebben nu besloten dat we volgend jaar preventief gaan enten om een hoop gedoe te voorkomen. Succes met je paardje enzo!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:57

Hoe gaat het nu? Zie je al verbetering of is het stabiel?

misschien is het kort dag, maar was toch benieuwd.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 20:35

Nee, hij zag er nog hetzelfde uit als gisteren maar wel minder dof. Nog niet zo aan het glanzen als voordat ik het ontdekte maar zijn haren staan niet meer overeind.
Hij was met rijden lekker fris, ik heb wel rustig aan gedaan, lekker over de rug gegeven en vooral 'beweging' gegeven. Ik las op een willekeurige site van een DA dat er na de injectie een paar dagen rustig aan gedaan moet worden. Voor de rest nergens anders gelezen of gehoord maar toch maar wel rustig gedaan.
Verder is mijn paard zelf gewoon lekker vrolijk en lekker fris door het koude weer.

De kringen zijn niet open, geen plekjes of stukjes vacht die loslaten. Heb de gebieden wel flink gesprayd met de Imaverol oplossing. Niet gewreven verder in de hoop dat die haren niet gaan loslaten en de schimmel vanzelf 'oplost'...

Morgen kan ik niet naar stal, dan wordt er voor hem gezorgd, dus donderdag weet ik pas weer wat meer...

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:58

een paard bij mij op stal had dat ook, hij kreeg een spuit met prednison en een kuurtje ervan. dit was ook na het scheren en zag er precies zo uit als die van jou. met een week was het weg. zij heeft niks gewassen iod, de DA zei dat het een allergie was.

Suc6 verder.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:23

Hoe gaat het nu? Is het al over of ben je nog bezig met bestrijden?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 18:16

Nee het is nog steeds niet over. Hij zou a.s. maandag zijn 2e verplichte enting moeten maar dan is het oudjaarsdag en omdat het nog steeds hetzelfde is, eerder vermeerderd en het zit nu ook op andere plekken, is de DA vandaag geweest.
Het is toch wel het teken van een schimmelinfectie. We hebben nog even een allergische reactie op iets besproken maar dat kan het éigenlijk ook niet zijn want dan is het een paar dagen en zit het de ene keer op de ene plek en de andere keer op een andere plek.
WEl kan het zijn dat hij geirriteerd raakt door de Imaverol. Dus vanaf nu het paard en de spullen even niet meer behandelen met de Imaverol.
Wel kan het de eerste dagen even verergeren maar het moet nu toch echt gaan wegtrekken.

Nu afgesproken om even niets te doen, even 4 weken aankijken en als het dan niet weg is of flink verminderd is, dan weer de DA laten komen en wordt er een kweekje van gemaakt...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:19

MMMM...en waarom heeft je dierenarts het niet meteen op kweek gezet als hij niet zeker is van zijn zaak? Beetje vreemd vind ik dat wel.