Artrose; wat, waar, wanneer, hoevaak enz...?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Artrose; wat, waar, wanneer, hoevaak enz...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:02

_Michelle_ schreef:
liljebo schreef:
Wat dacht je van leeftijd?

Ik heb sinds kort een paard wat hier zijn pensioen gaat doorbrengen. Hij wordt dit voorjaar 20 en werkte in de toeristensektor (rondritjes met toeristen) De eigenaresse wilde hem met pensioen doen, omdat het werk te zwaar werd en hij met dagen wat stijf was in de gewrichten. Vooral een pittige tocht na enkele dagen rust, wat nogal eens voorkwam, was voor hem te zwaar aan het worden. Maar omdat hij toch beweging moet hebben en ik een paard voor rustige buitenritten zocht, is hij bij mij gekomen.

De DA vermoedde dat het artrose was, gezien zijn leeftijd en de verschijnselen. Er is echter geen uitgebreid onderzoek geweest.
Hoe wisten jullie dierenartsen met zekerheid of het artrose was en waar... dus welke testen deden ze/hoe onderzochten ze het.

Ik doe zelf parelli met hem, maar hij was boos/Verzet toen ik hem op de circel (normaal 2 tot 4 rondjes achter elkaar op 1 hand) rustig wilde laten aandraven, Zowel links als rechts. Ook als hij een steil heuveltje af gaat (1 keer gedaan zonder dat ik erop zat-waar hij vandaan kwam waren die er veel dus ik wist het niet)
Bovendien struikelt hij nogal eens, vooral in het begin.
Omdat hij aan de hand op rechte lijn zonder problemen meedraaft (dus zonder verzet of wat dan ook) maar wel wat onregelmatig is in het begin, neem ik aan dat zijn verzet voortkomt uit pijn. Ik weet dat bochten/cirkels bij artrose pijnlijk kunnen zijn en als ik dat merkt stop ik dus meteen.

Ik zie het eigenlijk niet zo zitten om meteen foto's te laten maken omdat het vermoeden van artrose er is, waar zou toch willen weten of het uitmaakt waar het zit ivm wat je kunt doen en wat niet. Ik moet helemaal niets en kan me dus aanpassen aan de mogelijkheden van het paard.
Goede tips zijn dan ook welkom....

Mijn paard is 9 dus leeftijd zegt ook niet alles Knipoog Mijn paard liep rechts achter altijd slechter en bekken stond ook vaak scheef die kant op. DA heeft buigproeven gedaan en aan de hand daarvan besloten om rechts achter op de foto te zetten. Daar kwam niks uit dus toen heeft hij een echo van zijn bekken gemaakt. Dan gaan ze dus via de achterkant met zo'n ding naar binnen en kunnen ze het van binnen uit bekijken. Zo is het bij mij paard dus geconstateerd, heb zelf ook gezien dat er wat zat en dat het rechts erger is dan links.
Als ik jou was zou ik wel foto's laten maken. Als ik de vermoedens zou hebben zou ik het persoonlijk wel fijn vinden om te weten waar de artrose zit en ik vind het ook wel zo eerlijk tegenover je paard om zoiets te laten onderzoeken. Wat je nog met je paard kunt doen is wel afhankelijk van waar het zit ja. Ik hoor verhalen over paarden met artrose in de benen die nog gewoon kunnen dressuren en springen (oke er zijn er ook bij die dat niet meer kunnen) maar mijn paard heeft het dus in zijn bekken en is het het verstandigst om daar alleen nog maar mee buiten te rijden. Als het in de hals zit dan kan je er misschien weer wat anders mee. Je zegt dat je niets moet en je aan kan passen maar dan moet je wel weten waaraan je je aan moet passen, nu weet je niet of en waar het zit dus is het lastig aanpassen.

ja... met dat ik niets moet bedoel ik dat ik niet in een bak rij (Heb ik niet) en ook geen wedstrijden ga rijden, dressuur of springen. Ik heb hem alleen voor rustige buitenritten en grondwerk. Dat laatste veelal tijdens wandelingen buiten.Dus ja... ik loop er ook nog veel langs. En rustige buitenritten en wandelen zijn in principe altijd goed. Het zit vrijwel zeker in zijn knieën voor omdat je dat simpelweg merkt als je goed op de bewegingen en beperkingen let en ik merk meteen aan hem als hij ergens moeite mee heeft en dan stop ik direkt daarmee. HIj leert steeds beter dat hij dat zelf kan aangeven en dat ik daar rekening mee hou. Dus ik bedoel met het ' ik moet niets' dat ik geen drang heb om hem iets te laten doen wat moeilijk voor hem is. Ik leer hem, aan de hand, wel dingetjes te doen die zijn achterhand te versterken. Oef vanuit de achterhand gaan heel goed. Bv tempowisselingen, verzamelen (hij gaat steeds beter spiegelen aan de hand zodat ik het alleen maar voor hoef te doen) achterwaarts , wending om de achterhand ed. Op dit moment sta ik er dus heel wat meer naast dan erop, maar dat is prima zo.
Op dit moment zie ik foto's dan ook nog niet echt zitten. De da sprak het vermoeden van artrose uit vanwege de stijfheid in de gewrichten die hij soms laat zien en hij heeft er nu eenmaal de leeftijd voor (20 dus) Het zou heel wat anders zijn als ik een jong paard had en al helemaal als ik dan ook nog ambities had. Op dit moment heb ik niet het gevoel dat ik veel win met foto's omdat je aan het paard ook goed ziet wat moeilijk voor hem is en wat niet. Wel ben ik nieuwsgierig naar de manier waarop da bij mensen diagnoses stelden zonder foto's want dat zag ik ook voorbijkomen en hoe bepalen die waar het zit (Ik neem aan ook aan de hand van beweging, maar ik ben toch benieuwd.)

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:29

Precies het topic wat ik zocht!

Vandaag ook te horen gekregen dat mijn haflinger van bijna 19, atrose heeft in zijn knie rechtsachter. Nooit kreupel geweest en sinds 5 weken loopt hij kreupel. Ben op advies van de dierenarts naar de kliniek gegaan.
Daar kreeg hij een kreupeltest;
Ik moest met hem draven in en rechte lijn, draven op volte op de zachte bodem, draven op de volte op de harde bodem. Buigproeven gedaan, verdovingen van delen van het been om te kijken waar de pijn zat. Bij dat laatste kwam uit dat de pijn uit z'n rechterknie komt. Daar hebben ze foto's van gemaakt. Op de foto's was overduidelijk te zien dat het om atrose gaat. Wat de dierenarts mij wel vertelde is dat hoe hoger het in het been zit hoe "erger" het zeg maar is.

Over 1 a 2 weken moet ik terug, dan krijgt hij prikken met ontstekingsremmers. Daarna moet ik een stappenplan volgen en dan is het afwachten...
Intensief rijden zit er sowieso niet meer in vertelde de dierenarts. Hooguit een paar stap/draf ritjes per week als het goed gaat. De dierenarts zei dat het misschien tijd voor hem is om van z'n oude dag te gaan genieten. Baal ik echt enorm van want hij is zo fit nog.
Ook moet hij anders worden beslaan. Het ijzer moet iets meer naar achter liggen zodat hij mooi "rond" kan lopen.

Ik vind het moeilijk wat ik nu moet doen qua stalling. Sta nu op een manege waar alles goed verzorgd is alleen kan hij niet de hele dag naar buiten. Ze hebben een stapmolenservice waar ik gebruik van kan maken zodat hij er sowieso meerdere keren per dag uit stal komt en beweging krijgt. Bij mij in de buurt kunnen paarden sowieso niet de hele dag op het land, daar is het te slecht voor en veel stallen waar ze dag (en nacht) buiten kunnen zijn er niet.
Wat raden jullie mij aan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:55

Hier zegt de da dat een paard met artrose juist in beweging moet blijven. Stilstaan maakt het erger, Maar wel werken in rechte lijnen en heel veel stappen, ook onbelast. Ik denk persoonlijk dat wandelen beter is dan de stapmolen omdat je dan ook rechte lijnen loopt en het lijkt me ook veel leuker voor het paard. Op stal staan lijkt me niet goed. Rot dat je niet ergens terecht kunt waar hij echt veel buiten kan. Ik heb het geluk dat de paarden aan huis lopen en altijd buiten kunnen. Ze hebben een schuilstal, maar kunnen in en uit hoe ze willen en zeker de haf staat eigenlijk zelden in de schuilstal maar struint altijd rond. Lijkt me het beste voor zijn gewrichten. Ik merk ook verbetering als ik veel met hem wandel. Misschien kun je wat lol krijgen met grondwerk, wandelen en lange rustige buitenritten?

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:38

Ik sta ook op een stal zonder weiland en ik werk overdag. Ik laat mijn merrie 's ochtends een half uurtje in de molen zetten, daarna gaat ze in het paddock. 's middags komen er meisjes die met haar wandelen en 's avonds rij ik haar. Op deze manier heeft ze toch veel beweging en met het speciale beslag en het Gelatinaat dat ze krijgt, gaat het eigenlijk boven verwachting goed.

NaSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:56

Mijn 9 jarige haflinger merrie heeft artrose in beide voorbenen en rechtsachter. In oktober 2006 was ze ineens kreupel. Na verdoven werd het ene been beter, maar begon ze op het andere been te kreupelen. Foto's laten maken en eind 2006 was het duidelijk. Ik mocht alleen maar met haar wandelen en onder het zadel stappen over de weg. Ik geef haar elke dag glucosamine (Joint Saver Pro, heet nu dacht ik Joint 4S) om haar soepel te houden door haar zemelen met wat vitaminebrokjes. Injecties waren voor haar geen optie, omdat ze bang waren voor hoefbevangenheid. Ze staat vierkant op ijzers en gaat regelmatig naar de smid, omdat de verandering van stand haar niet goed doet. Zo was het voorheen ook en daar heb ik niets aan veranderd. Verder komt ze zo veel mogelijk buiten ongeacht het weer, dus 's winters staat ze alleen 's nachts op stal. Mijn ervaring met artrose is dat bewegen veel beter is dan stilstaan. Het ging eerst met veel pieken en dalen, maar de laatste maanden is ze gelukkig constant. Ik had haar eerst geen deken opgedaan, maar ze maakte weinig vacht en werd weer stijver, dus waterdichte winterdeken toch op en nu gaat het goed. Ik rijd haar nu, na heel voorzichtig opbouwen, een half uur tot 3 kwartier per keer in de bak (!) met veel stapwerk, wat draven en af en toe een galopje. Ze wil nog heel graag werken, maar geeft wel duidelijk aan wat haar grenzen zijn. Dit had niemand verwacht, dus ze doet het boven verwachting.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:33

Helaas heb ik te horen gekregen dat mijn 12-jarige ruin zware artrose in zijn nekwervels heeft. Dit waren zware maanden want je wist eerst niet wat het was, toen kreeg je de uitslag en toen moest je gaan beslissen of je hem liet inslapen of niet.
Uiteindelijk heb ik besloten om mijn paard lekker te laten genieten van zijn paardenleven en ben ik nu op zoek naar een rusthuis. Op dit moment rij ik niet meer op hem, want dit is gewoon te zwaar voor hem (in het begin wel geprobeerd). Nu ben ik voornamelijk met hem aan het grazen (helaas geen weiland aanwezig) en rechte stukken aan de hand stappen.

verder krijgt hij iedere dag Metacam (pijnstiller), maar wil ik ook overgaan op glucosamine of iets dergelijks. in ieder geval een pijnstiller die niet zijn andere organen aantast.

Ik zou zeggen, kijk aan in hoeverre je paard bereden kan worden (zomermaanden gaan beter, omdat het warmer is) en anders moet je je paardje lekker laten genieten van zijn paardenleventje!!

Veel succes....

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:39

Diamant191 schreef:
verder krijgt hij iedere dag Metacam (pijnstiller), maar wil ik ook overgaan op glucosamine of iets dergelijks. in ieder geval een pijnstiller die niet zijn andere organen aantast.
....

Hi ik gebruik de natuurlijk pijnstiller en ontstekingsremmer, duivelsklauw. Misschien ook een idee voor jou. (devilsrelief van NAF)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:04

Mijn merrie is in mei 2007 kreupel gaan lopen.
Eind van de zomer kreeg ik de diagnose artrose. Ze liep met linksachter kreupel, maar de DA vermoedde dat het ook in de ander benen zat.
Ik ben op advies van de DA rustig gaan rijden om haar soepel te houden. Daarnaast heb ik haar op dynamix gezet en gestart met glucosamine van de groene os.
Inmiddels loopt mijn merrie weer rad en kan ik ritten van 15 km met haar maken zonder dat ze kreupel wordt. Wel merk ik dat ze regelmatig stijf is (zeker aan het begin van de training, maar bij lange training en kou ook aan het eind).
Ze staat verder dag en nacht buiten met deken (ivm met te dun worden) en onbeperkt ruwvoer.
Totdat ze kreupel werd heb ik haar getraint en uitgebracht in de endurance.
Inmiddels heb ik besloten om daar mee te stoppen. Ik merk wel dat ik tijdens het rijden erg onzeker ben of ik niet te veel an haar vraag, hoe gaan julle daar mee om?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:02

Michelle, ik heb niet alles bijgelezen maar ik zag je opmerking over het spat topic. Inspuiten hoeft niet per se in het gewricht te zijn, Tildren wordt per infuus gegeven en ik heb er iig erg goede ervaringen mee.