Baarmoeder massage bij paard onzin??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: Wat een osteopaat wel niet kan vinden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 17:49

Coliena schreef:
Waarom moet je paard dan perse naar de kliniek? Eenvoudig rectaal onderzoek kan perfect thuis gebeuren. Dus hier is een geurtje aan.

Omdat het geen ongevaarlijke ingreep zou zijn inderdaad, en als het paard zou trappen (dat doet Luna), konden ze dr evt. in een roesje weg zetten.
En hij wil dat er een veearts bij is.

sanne83 schreef:
waarom bel je niet een andere osteopaat en vraag je over deze behandeling? Er staat ergens op internet een thesis van een osteopaat die zich met hengstigheid problemen heeft beziggehouden (volgens mij marielle burgers?), misschien kan je die eens om advies vragen?
Ik denk dat de verklevingen niet zo letterlijk genomen moeten worden. Osteopaten willen volgens mij dat alle organen soepel zijn en "glijden". Ik neem aan dat met verklevingen bedoelt wordt als ze dit niet goed doen Knipoog

Ik wil wel een andere osteo bellen, maar die denken nu zeker: Ja dat wil ik wel doen!! Die denken vast; ze kunnen dat kind dit wijs maken, makkie!!

BrittKitt schreef:
Kan de desbetreffende osteopaat niet worden gemaild oid om om opheldering te vragen? Ik weet niet om wie het gaat, maar ben wel heel benieuwd naar zijn verhaal

Ja, misschien kan iemand mij helpen?
pb mij maar..

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 18:02

UPDATE: afspraak is afgezegd!!
Mijn moeder had er nu ook een raar gevoel bij, en is meteen gaan bellen...!! Lachen
Ik ben een stuk armer nu... en nog geen geholpen pony!
Maar ik wil niet weten wat er gebeurd zou zijn zonder jullie !! Lachen Bedankt! Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:10

toppie!
En nu lekker opzoek naar een vertrouwd goed iemand Lachen
Plaats mischien eens ene oproepje op bokt? Lachen dat je ervaringen vraagt bijv.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:12

Ik zag de naam van Martine Burgers voorbij komen. Dat vind ik een betrouwbaar, kundig iemand.
Ik denk dat je haar best een mail kunt sturen om je vraag voor te leggen en dat je graag een second opinion wilt.

Zowel Martine als haar collega Marielle Kamphorst heb ik al eens bij mijn paarden gehad. Echt betrouwbare en kundige mensen.
Hun site heet; http://www.osteopathiepaard.nl

Ik denk dat je er heel verstandig aan hebt gedaan om de afspraak af te zeggen. Ach gut

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 19:19

Ik ga eerst zelf weer eens aan de slag met Luna..
het rijden wat oppakken en natuurlijk wat grondwerk... voorlopig komt er even niemand aan.
Mocht ze nu weer symptonen gaan krijgen, dan schakel ik zeker iemand in. Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:43

Wat bedoel je met .... ik ben een stuk armer nu ?

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:46

Met Martine Burgers heb ik ook hele goede ervaringen.
Zij is dus zeker de moeite waard om te bellen.

Succes

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:48

ik heb even op de site gekeken van osteopathiepaard.nl en het kwam bij mij heel goed over ook omdat er een van de dames ook fysio is.
Zou een hele mooie combi kunnen zijn.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 19:49

garny95 schreef:
Wat bedoel je met .... ik ben een stuk armer nu ?

Qua geld wat ik aan de behandeling heb uitgegeven!
Maar ja het ritje kliniek en de zorgen erna blijven me bespaard! Lachen

Het welzijn van het dier staat voorop, ik ga er maar eens naartoe, kan ik haar vertellen dat er geen rare dingen gaan gebeuren! Haha!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:21

Ik ga me hier ook even mee bemoeien.

De merrie waar Famke_93 het over heeft staat idd bij ons op stal.
De ostreopaat Martin van der Dungen kwam in eerste instantie omdat ze dachten dat ze achter niet goed was.
Hij had zijn twijfels en bij de 2e controle had hij het gevoel er er idd iets met haar eierstokken aan de hand was.
Zij zijn doorverwezen naar Amber Koppen die verbonden is met de kliniek in Nunspeet.
In Nunspeet hebben ze het paardje rectaal opgevoeld en toen kwamen ze er achter dat haar eierstokken klem zaten.
Het heeft 45 minuten geduurt eer ze ze los had en het paard zakte idd door haar achterhand heen alsof ze wilde zeggen... poehhhhh eindelijk.

Daarna hebben ze een maand moeten trainen aan de hand en doordat ze ook daardoor een rijtechnisch probleem heeft gekregen is ze bij Bastiaan de Recht en Amber Koppen in training geweest.

Aangezien mijn pony na een val over de kop achter ook niet goed was is de mijne in die tijd daar ook geweest dus ik heb dat paardje ook daar kunnen volgen.
We rijden allebei weer en het gaat super met onze paardjes/pony's

Dus jullie kunnen heel negatief doen en denken dat het geldklopperij is maar de kliniek in Nunspeet staat heel goed aangeschreven.
Ik heb mijn pony daar ook naartoe gebracht omdat we het vermoedde hadden dat hij cornage had en dat hebben ze daar goed onderzocht.
Fijne dierenartsen die de tijd nemen en je alles uitleggen.

Ik heb een stukje van de site afgehaald:

In de praktijk komen we veel merries tegen met rijtechnische problemen, hengstigheidsproblemen en problemen met drachtigheid.Deze problemen houden vaak onderling verband met elkaar.

Veel merries hebben problemen in de organen: blaas, baarmoeder, eierstokken. Wanneer er op deze organen teveel spanning staat, kunnen ze verdraaien, bekneld raken of scheef gaan liggen. Dit kan leiden tot verminderde vitaliteit door beperking van bloed- en energietoevoer.

Deze spanningen in bovengenoemde organen kunnen bijvoorbeeld ontstaan door een bevalling, langdurige stress of baarmoederontsteking.

Het is logisch dat als deze organen niet goed functioneren, het paard moeite zal hebben om drachtig te worden. Echter, het paard zal ook lastig zijn tijdens de hengstigheid, omdat de organen dan nog meer spanning krijgen. De organen trekken van binnenuit als het ware aan de wervelkolom.

Wij zien dan ook vaak dat rijtechnische problemen en hele heftige, onregelmatige of geen hengstigheid samen gaan.

Op veterinair vlak is dit probleem niet goed te behandelen. Vanuit de osteopathie gezien is dit probleem echter wel goed te behandelen. Het paard wordt rectaal behandeld en er wordt geprobeerd de spanningen van de organen te halen en ze eventueel weer recht te leggen.

Merries die jarenlang niet drachtig te maken waren, werden na een dergelijke behandeling wel drachtig. Merries die, zeker tijdens de hengstigheid, een lastig karakter hebben, worden weer rustig en vriendelijk.

Verdenkt u uw merrie van dergelijke problemen dan kunt u bij Equiscio een afspraak maken voor een osteopatische behandeling.

Osteopathie dagen

Elke eerste woensdag van de maand zijn er osteopathie dagen op Diergeneeskundig Centrum Nunspeet. U kunt hier telefonisch een afspraak maken met het DGC Nunspeet: 0341-252353

Ik hoop dat je hier iets aan heb.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:17

Dat is nou net het probleem: van het paard van TS werd zonder rectaal onderzoek beweert dat de baarmoeder vast zat. En een rectaal onderzoek is eenvoudig uit te voeren: door een bevoegd persoon, dus niet door een osteopaat!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:35

Nu wordt er tenminste iets verteld. Dit is een heel ander verhaal dan dat van Famke_83!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:43

ik vind dit ook een heel duidelijk verhaal, ze hadden wel wat beter mogen communiceren met de ts. Verder is dit gewoon tekst wat wenatuurlijk graag willen lezen als we een probleem hebben met ons paard. De praktijkvoorbeelden van mando is wel weer heel positief.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:19

Eierstokken KUNNEN niet vastzitten. Een baarmoeder ook niet. En je kan ze al helemaal niet "losmaken".

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:28

Coliena schreef:
Eierstokken KUNNEN niet vastzitten. Een baarmoeder ook niet. En je kan ze al helemaal niet "losmaken".

Ik vind dit eerlijk gezegd ook wel een beetje gek klinken Bloos

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:33

Ik vind het raar dat er opeens overal verhalen opduiken van paarden die last hebben van de baarmoeder.
Hier in de buurt heeft ook een tijdje zo'n vrouwtje rondgelopen. Elk paard waar ze naar keek had last van de baarmoeder en dat kon zij goed verhelpen door behandelingen en een of andere poedertjes.

Nieuw gat in de markt ofzo.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 13:58

Coliena schreef:

Ik moet zeggen dat Coliena mij overtuigd heeft, ik had dit soort dingen ook nog nooit gehoord, straks komt mijn veearts de paarden enten, en ik zal het voor de "grap" eens navragen hoe vaak het voorkomt dat een paard iets aan zijn voortplantingsorganen heeft.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:29

Ik ben heel benieuwd wat je eigen DA er van zegt als je er naar gaat vragen...

Ik hoorde vanochtend dat het paard van iemand op mijn vorige stal ook al via deze osteo in Nunspeet is "behandeld" voor een verkleefde baarmoeder.....
Ik vind het op zijn minst twijfelachtig dat ie bij zoveel merries ditzelfde probleem constateert.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:46

@Mexxuna: problemen bij het voortplantingsstelsel bij het paard komen wel dikwijls voor, daar niet van. Maar de grootste klacht die daarbij ontstaat, is dat de merrie niet vol geraakt. Niet dat ze ziek is, of kreupel wordt! En de "ziekte" die hier wordt vernoemd, verkleefde/vsatzittende baarmoeder of eierstokken, bestaat gewoonweg niet. Meest voorkomend is een infectie van de baarmoeder. Maar daar hebben ze (behalve niet vol geraken) in 95% van de gevallen geen last van!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:21

garny95 schreef:
als ik aan een osteopaat denk dan denk ik aan botjes en niet aan een baarmoeder. Zou het niet zo kunnen zijn dat de bevestiging aan de botten/ bekken vast of verkleefd zit, daar zou ik eerder aan denken ipv van een orgaan.

Een Osteopaat kijkt holistisch, en verder dan alleen botten. Organen kunnen wel degelijke voor last zorgen, en is osteopatie niet alleen maar gebakken lucht. In dit geval had ik wel even om een second opinion gevraagd.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:23

Coliena schreef:

Tuurlijk kunnen ze niet 'vast' zitten, maar ze zaten klem, en dat kan wel!!!!
Bovendien is de merrie ook doorverwezen om dat men een vermoeden had, dezelfde situatie als bij de TS...

TS, ik zou wel gaan!!!
Als je al zo lang loopt te tobben met een pony, is het duidelijk dat een reguliere DA niets kan vinden..
Neem anders eens kontakt op met http://www.osteonet.nl

Een zeer betrouwbare osteopaat, die ook nog eens in de regio komt.. Mocht je vragen hebben, pb me maar... volgend weekend komt ze bij mijn paard..

Een goeie osteopaat kijkt naar botten spieren en organen, en heft blokkades op..!!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:37

Klem en vast is hetzelfde. Ze kunnen noch klem, noch vast zitten. Ik heb nergens beweerd trouwens dat osteopathie gebakken lucht is. Ik beweer dat deze specifieke diagnose grote onzin is. Dat osteopathie zijn nut heeft, wil ik best geloven, maar ze moeten niet met onzin diagnoses afkomen, waarbij de "behandeling" zelfs een risico kan inhouden voor het paard.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:31

Weet je wat jullie moeten doen, het zeker niet geloven!

Lekker zo door blijven gaan!

Derze mensen zijn geholpen en de paarden zeker, hadden ze dat niet gedaan hadden ze paarden weg kunnen brengen!

En oh ja, mijn verhaal is hetzelfde als dat van Mando!

Jullie noemen je dierenartsen en dierenFysio, maar als jullie hier nog nooit van gehoord hebben moeten jullie de draad maar eens oppakken!

Dit is het laatste wat ik er nog over zeg, veel geluk in de toekomst en zeker veel geduld!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 18:36

Cassidy schreef:
garny95 schreef:
als ik aan een osteopaat denk dan denk ik aan botjes en niet aan een baarmoeder. Zou het niet zo kunnen zijn dat de bevestiging aan de botten/ bekken vast of verkleefd zit, daar zou ik eerder aan denken ipv van een orgaan.

Een Osteopaat kijkt holistisch, en verder dan alleen botten. Organen kunnen wel degelijke voor last zorgen, en is osteopatie niet alleen maar gebakken lucht. In dit geval had ik wel even om een second opinion gevraagd.

Als je goed gelezen heb, weet je dat DIT mijn second opinion was!
Ik was al bij een andere osteopaat geweest, en dacht het verhaal van "vast zitten" bevestigd te krijgen van deze osteo, maar integendeel... want hij beweerd dat het goed mis is met haar voortplantingsorganen.

Daarnaast heb ik nét aan mijn eigen d.a. gevraagd wat hij er van vond:
Hij moest er om lachen, en vond het kwakzalverij, hij zei dat de baarmoeder best te aaien was via de anale weg, maar zeker niet te masseren, want als je te hard druk, druk je door de darmwand heen... en dan ben je inderdaad veel verder van huis.
Hij vond dus dat ik er zeker niet in moest trappen!!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 18:38

Famke_93; bedankt voor je reactie, maar ik hoop dat je ook mijn kant van het verhaal begrijpt...
90% zegt: Niet doen!! En 10%: wel doen!
Dan ga ik toch met de meerderheid, en de mening van mijn d.a. mee... Lachen