Mijn paard breekt de stal af!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marije85

Re: Mijn paard breekt de stal af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:20

Het is idd lastig, omdat je het beste voor je paard wilt.
Ken zulke situaties alleen niet en hoor het ook niet zo vaak.
Bij mijn pony die wel wat onrustig was op stal, ook door de grote overgang van het land naar stal, een voerbal geprobeerd.
Dit hielp best goed. Paarden zijn van nature de hele dag aan het zoeken naar eten. Met die voerbal hou je ze de hele nacht bezig omdat er steeds maar 1 of 2 brokken uitkomen.

Ik wens je veel succes met het zoeken naar een ander plakje voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:22

Kennis van me heeft een geitje in een stalletje naast de box van haar paard s'nachts, die was eerst onrustig (loopt overdag wel met andere paarden buiten) maar staat nu rustig op stal. Dat was voor haar paard dus een oplossing.

Ik heb vorig jaar een 8 jarige merrie gekocht die het grootste deel van haar leven buiten heeft gelopen. Vorig jaar winter ging ik een paar keer per week s'avonds in de manege rijden en wilde ik haar s'nachts op stal hebben (met 3 andere paarden). Vooral als het mooi weer was stond ze s'morgens vroeg alweer te beuken op stal. Ze is vroeg in het voorjaar weer 24/7 naar buiten gegaan en loopt nu nog dag en nacht buiten. Al mijn paarden gaan graag s'nachts op stal, vooral met guur weer, maar van haar hoeft dat niet perse. Gelukkig heb ik een mooi stuk land waar ze nu nog met een jaarling loopt, ze is gewoon veel gelukkiger 24/7 buiten! Terwijl de jaarling wel eens baalt met rotweer bijv.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:30

Hoop dat je snel een reactie krijgt van iemand ddie een goede oplossing voor je heeft.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 18:32

Marije85,dat is idd een boredombreaker en die heeft ze al;)

Mijn bijrijdster belde me straks dat Silaan niet helemaal normaal was in haar gedrag en dat ze bezorgd was en een beetje bang.
Dus ben als een speer naar stal gegaan (iets wat ik normaal meteen had gedaan,maar ben ziek)
Ze was nogal paniekerig op de spuitplaats,wat niet vreemd is als je je bedenkt dat ze daar uren heeft gestaan vanmorgen.
(ze moest haar box uit ivm die muur dus)
Het arme schaapje!
Gelukkig had ze niets aan haar achterbenen,wat ik wel gehoord had als het zo geweest was.
Toch voor de zekerheid afgespoten en ff losgelaten in bak om te zien hoe ze bewoog.
Leek er goed uit te zien,dus mijn BR kon rijden.
Geen bijzonderheden met het rijden te bemerken.

Ik heb al mijn stalgenoten gevraagd,maar niemand wilde zijn paard of pony buiten zetten vannacht om de mijne gezelschap te houden.
Dat is het enige wat me nu nog dwarszit.
Wel heb ik voor elkaar gekregen dat ze het land op kon,wat eigenlijk de paddock moest worden.

Daar staat ze nu dan,in haar uppie,dik ingepakt met extreem dikke dekens Huilen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:00

mag ze vanacht niet op dat land blijven dan..
dat je haar daar ook even voert.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:10

Wat goed , een paard dat voor zichzelf opkomt !

De beste situatie die we hier in Nederland een rijpaard kunnen geven is :

- genoeg ruimte om te rennen en zich af te zonderen van andere paarden
- genoeg goede kwaliteit ruwvoer (gras / hooi) en water
- in kleine kudde staan , sociaal met andere paarden
- altijd een droge plek hebben om te lopen
- altijd een goede schuilmogelijkheid hebben

Elk punt van dit lijstje waar je niet aan voldoet , kan ervoor zorgen dat je paard niet gelukkig is.

Bij een paard dat verplicht op stal moet is dat dus heel wat....
Net zoals een paard dat verplicht op de paddock moet staan zonder eten of zonder mogelijkheid om zich af te zonderen of juist sociaal te doen met andere paarden.
Of een paard dat hele dagen in een modderig weitje staat...

Het is allemaal gewoon klöte en dus logisch als een paard dan niet lekker in z'n vel zit.

Wil je een plekje vinden waar het dier de hele dag vrij kan rondlopen + sociaal doen + achteraf kan staan + kan schuilen + ruwvoer eten + rennen en rotzooien wanneer die maar wil , dan zul je ECHT moeten zoeken.

Niet wat rondkijken op Marktplaats , dan heb je wel heel veel geluk als dat werkt. Juist in de omgeving rondvragen bij andere mensen met paarden : die weten vaak wel een plekje voor je.

Ook zul je zo'n plekje sneller bij iemand aan huis vinden dan bij een echte stal. Rondvragen in de omgeving , advertenties ophangen in de winkel , adverteren in de dorpskrantjes heeft dan een veel grotere kans van slagen dan op internet een advertentie zetten. Want dat krijgen die gewone mensen vaak niet eens te zien.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 19:24

pmarena schreef:
Wat goed , een paard dat voor zichzelf opkomt !

De beste situatie die we hier in Nederland een rijpaard kunnen geven is :

- genoeg ruimte om te rennen en zich af te zonderen van andere paarden
- genoeg goede kwaliteit ruwvoer (gras / hooi) en water
- in kleine kudde staan , sociaal met andere paarden
- altijd een droge plek hebben om te lopen
- altijd een goede schuilmogelijkheid hebben

Elk punt van dit lijstje waar je niet aan voldoet , kan ervoor zorgen dat je paard niet gelukkig is.

Bij een paard dat verplicht op stal moet is dat dus heel wat....
Net zoals een paard dat verplicht op de paddock moet staan zonder eten of zonder mogelijkheid om zich af te zonderen of juist sociaal te doen met andere paarden.
Of een paard dat hele dagen in een modderig weitje staat...

Het is allemaal gewoon klöte en dus logisch als een paard dan niet lekker in z'n vel zit.

Wil je een plekje vinden waar het dier de hele dag vrij kan rondlopen + sociaal doen + achteraf kan staan + kan schuilen + ruwvoer eten + rennen en rotzooien wanneer die maar wil , dan zul je ECHT moeten zoeken.

Niet wat rondkijken op Marktplaats , dan heb je wel heel veel geluk als dat werkt. Juist in de omgeving rondvragen bij andere mensen met paarden : die weten vaak wel een plekje voor je.

Ook zul je zo'n plekje sneller bij iemand aan huis vinden dan bij een echte stal. Rondvragen in de omgeving , advertenties ophangen in de winkel , adverteren in de dorpskrantjes heeft dan een veel grotere kans van slagen dan op internet een advertentie zetten. Want dat krijgen die gewone mensen vaak niet eens te zien.

Goed he,dat ze haar eigen benen aan gort slaat Koe (een opmerking van niets dus!)

Blijkbaar heb je niet goed gelezen,want ik doe er alles aan om het haar naar haar zin te maken.
En ik voldoe ook aan je punten en toch ios het niet genoeg blijkbaar.
Ze staat verdorie niet de hele dag op stal,maar juist buiten in de kudde.
Deze rotdingen doet ze ook alleen s'nachts.

Wat het ook is,is dat ik simpelweg geen stal van 300 euro per maand kan betalen.
Een gemiddelde prijs voor een aktiefstal hier in de buurt.

Ook weet ik hoe het werkt als je een stal zoekt;)
Alleen is dat hier echt niet voor het oprapen.
'hier' is dus Leusden en omgeving.
Tenminste niet met veel weidegang.
Iedereen is veel te bang dat zijn grond in de winter naar de knoppen gaat Verdrietig

En onderschat mijn inspanningen niet,dan heb je me meteen op de kast!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 19:26

Marigold schreef:
mag ze vanacht niet op dat land blijven dan..
dat je haar daar ook even voert.

Dat heb ik wel geregeld ja:P
Heb een berg kuil en haar brok net op de wei gegeven.
Wei is iig al stukken beter dan de hele nacht verpieteren in een paddock,waar ze geheid de boel gaat slopen.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:44

Pardon ?

Het is goed dat ze laat merken wat ze wil , maar blijkbaar is het nog niet genoeg om haar zin te krijgen. Als ze dit al jaren doet is het jouw verantwoordelijkheid om een oplossing te vinden. Tot nu toe heb je gewoon geluk gehad dat er blijkbaar nog geen problemen met haar benen zijn , maar aan jou is het niet te danken.... dan zal ik even eerlijk zijn ook !

Kan best zijn dat je heel erg je best gedaan hebt , en dat is natuurlijk super. Maar ondanks alles staat je paard nog steeds stallen in elkaar te stampen dus voor het beestje is er geen oplossing gevonden. Alleen in de bak zetten is ook geen oplossing , zie lijstje hierboven. Dat is toch geen wonder , dat een paard daarmee niet gelukkig is ?

Geen soortgenoten , wellicht ook niet de hele tijd de mogelijkheid om te knabbelen , doodsaai dus. Geen wonder dat ze dan op dat moment liever naar stal wil want daar is de kudde en daar is eten. Maar zodra dat eten op is heeft ze weer in de gaten dat ze opgesloten is en dan blijkbaar ook nog naast een paard dat haar niet aanstaat. In de wei is dat geen probleem : dan hebben ze de ruimte om zelf een plekje te zoeken dat ze aanstaat.

Een wei kost over het algemeen juist minder dan een stal , dus die 300 euro zul je als het goed is niet nodig hebben hoor. Is geen kwestie van geld , maar een kwestie van goed zoeken en je prioriteiten verleggen. Wil je een stal met voorzieningen EN 24-7 weidegang dan wordt dat moeilijk. Maar overal in Nederland zijn wel plekken waar mensen gewoon paarden aan huis houden met vrije uitloop. Zaak is het dan om zo'n plekje te vinden , en dat gaat over het algemeen gewoon niet zo makkelijk via internet.

Nu staat je paard dan even buiten , maar ik heb niet de indruk dat dat een oplossing is. Als ze nog steeds alleen is dan voldoe je nog niet aan dat lijstje. Bovendien vertrappelt ze waarschijnlijk de wei en als er eigenlijk geen paarden mogen lopen dan is deze situatie zowel voor je stalgenoten als de eigenaar een doorn in het oog , want zij zien "hun" wei vertrappeld worden door jouw paard. Bovendien gilt het beestje naar de kudde en daar word je ook niet vrolijk van 's nachts op je erf. Het dier trapt de stallen steeds kapot...is dus lastig op deze stal en al met al past het dier er dus eigenlijk niet zo goed , op dit plekje. Je hebt echt mazzel met je staleigenaar dat je er nog steeds mag blijven.

Een paard dat zelf heel duidelijk aangeeft wat die wil is altijd een voordeel. Dan hoef je je als baasje niet steeds af te vragen of je het wel of niet goed doet : het paard is daar simpelweg heel duidelijk over. Als het dier de stal in elkaar stampt is het dus eigenlijk niet zo dat het de schuld is van dat dier , maar gewoon je eigen schuld want je zet hem zelf steeds weer in die stal. Het is heel klöte voor je natuurlijk en ik begrijp heel goed dat je ermee zit en je er zorgen over maakt , maar je stopt hem er zelf steeds in....

Dan kun je wel balen dat net jouw paard zo doet , kun je balen van de stal(eigenaar) dat die niets beters te bieden heeft , kunt balen van mijn reactie , maar uiteindelijk ben je toch echt zelf degene die bepaalt dat je paard in die stal moet. Jij kiest deze plek voor je paard....

Ik las ook net een reactie hier dat er nog best wat land wordt aangeboden in je omgeving op Marktplaats ? En heb je als een advertentie gezet in de krant bvb ?

Ik probeer je ook alleen maar te helpen hoor , mijn schuld is het ZEKER niet dat je paard geen fijn plekje heeft om te staan Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:58

Helaas bestaan er alleen nog geen stallen met paarden búiten én een binnenrijhal met verwarmde kantine voor de ruiter.

Hier en daar af en toe eentje, stal Mansour etc, maar wij bikkelen nog steeds in het donker in de kou....

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:59

Kun je niet regelen dat ze (bij jou of op een andere stal) in een grote, of liefst loop-, stal komt te staan? Dan Kan je er 1 of meerdere paarden bijzetten.
Er zijn inmiddels enkele stallen met bv een hit actief stal oid in nederland, maar ja, dat moet ook maar net bij je in de buurt zitten...
Of als je nu toch al een grote stal hebt, is die groot genoeg voor een shet/welshje oid erbij? Dan moet ie echt wel vrij groot zijn.
En ik kan natuurlijk ook niet zien wat financieel mogelijk is voor jou Lachen

Mijn paard heeft ook meerdere stallen gesloopt, zomer/winter/aandacht/wat dan ook, maakte niets uit. Er zijn stallen die het ergste geweld kunnen weerstaan, maar niet op elke pensionstal hebben ze dat.
Rubber matten tegen de muur helpt een hoop voor t geluid en tegen de verwondingen als je een stenen/betonnen muur hebt en ik neem aan dat het ook beter voor de gewrichten is...

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 21:27

pmarena schreef:
Pardon ?

Het is goed dat ze laat merken wat ze wil , maar blijkbaar is het nog niet genoeg om haar zin te krijgen. Als ze dit al jaren doet is het jouw verantwoordelijkheid om een oplossing te vinden. Tot nu toe heb je gewoon geluk gehad dat er blijkbaar nog geen problemen met haar benen zijn , maar aan jou is het niet te danken.... dan zal ik even eerlijk zijn ook !

Kan best zijn dat je heel erg je best gedaan hebt , en dat is natuurlijk super. Maar ondanks alles staat je paard nog steeds stallen in elkaar te stampen dus voor het beestje is er geen oplossing gevonden. Alleen in de bak zetten is ook geen oplossing , zie lijstje hierboven. Dat is toch geen wonder , dat een paard daarmee niet gelukkig is ?

Geen soortgenoten , wellicht ook niet de hele tijd de mogelijkheid om te knabbelen , doodsaai dus. Geen wonder dat ze dan op dat moment liever naar stal wil want daar is de kudde en daar is eten. Maar zodra dat eten op is heeft ze weer in de gaten dat ze opgesloten is en dan blijkbaar ook nog naast een paard dat haar niet aanstaat. In de wei is dat geen probleem : dan hebben ze de ruimte om zelf een plekje te zoeken dat ze aanstaat.

Een wei kost over het algemeen juist minder dan een stal , dus die 300 euro zul je als het goed is niet nodig hebben hoor. Is geen kwestie van geld , maar een kwestie van goed zoeken en je prioriteiten verleggen. Wil je een stal met voorzieningen EN 24-7 weidegang dan wordt dat moeilijk. Maar overal in Nederland zijn wel plekken waar mensen gewoon paarden aan huis houden met vrije uitloop. Zaak is het dan om zo'n plekje te vinden , en dat gaat over het algemeen gewoon niet zo makkelijk via internet.

Nu staat je paard dan even buiten , maar ik heb niet de indruk dat dat een oplossing is. Als ze nog steeds alleen is dan voldoe je nog niet aan dat lijstje. Bovendien vertrappelt ze waarschijnlijk de wei en als er eigenlijk geen paarden mogen lopen dan is deze situatie zowel voor je stalgenoten als de eigenaar een doorn in het oog , want zij zien "hun" wei vertrappeld worden door jouw paard. Bovendien gilt het beestje naar de kudde en daar word je ook niet vrolijk van 's nachts op je erf. Het dier trapt de stallen steeds kapot...is dus lastig op deze stal en al met al past het dier er dus eigenlijk niet zo goed , op dit plekje. Je hebt echt mazzel met je staleigenaar dat je er nog steeds mag blijven.

Een paard dat zelf heel duidelijk aangeeft wat die wil is altijd een voordeel. Dan hoef je je als baasje niet steeds af te vragen of je het wel of niet goed doet : het paard is daar simpelweg heel duidelijk over. Als het dier de stal in elkaar stampt is het dus eigenlijk niet zo dat het de schuld is van dat dier , maar gewoon je eigen schuld want je zet hem zelf steeds weer in die stal. Het is heel klöte voor je natuurlijk en ik begrijp heel goed dat je ermee zit en je er zorgen over maakt , maar je stopt hem er zelf steeds in....

Dan kun je wel balen dat net jouw paard zo doet , kun je balen van de stal(eigenaar) dat die niets beters te bieden heeft , kunt balen van mijn reactie , maar uiteindelijk ben je toch echt zelf degene die bepaalt dat je paard in die stal moet. Jij kiest deze plek voor je paard....

Ik las ook net een reactie hier dat er nog best wat land wordt aangeboden in je omgeving op Marktplaats ? En heb je als een advertentie gezet in de krant bvb ?

Ik probeer je ook alleen maar te helpen hoor , mijn schuld is het ZEKER niet dat je paard geen fijn plekje heeft om te staan Knipoog

Grappig wat je allemaal aanhaalt,want veel wat je noemt is al besproken.
Begrijp ook dat wat iemand schrijft niet altijd overkomt zoals jij het bedoelt hebt.

Tevens had je kunnen lezen dat dat slaan iets van de laatste tijd is.
Dacht je echt dat ik dit gedrag maanden zou aankijken?
Het is sinds een week weer aan de gang,overigens ook precies de week dat ik ziek thuis ben.(heb ik ook een verband in gezocht)
Dat houtknagen doet ze al jaren....

Verder ga ik niets uit je stukje aanhalen,want ik bespeur hier en daar gewoon gebrekkig lezen;)

Voor verdere eieren die je aan me kwijt wilt,pm graag;)

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 21:29

*laatste update*

a.s. dinsdag ga ik bij een stal kijken met een vrijstaande box en de hele dag weidegang,ook in de winter Haha!

Ik hoop zo dat het wat is!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:32

Danielle_1 schreef:
*laatste update*

a.s. dinsdag ga ik bij een stal kijken met een vrijstaande box en de hele dag weidegang,ook in de winter Haha!

Ik hoop zo dat het wat is!

dat zou geweldig zijn!
hou ons op de hoogte he! Ja
hoop echt dat je iets moois vind,
en ook dat je paard de nacht goed doorkomt op de wei...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:33

DAMES! Lees even het hele topic alvorens de dierenactivist in u wakkeer te laten worden!!
Danielle heeft al direct actie ondernomen en alle tips ter harte genomen die iedereen gegeven heeft.
Dit geeft aan dat ze alles in het werk stel haar paardje happy te maken. Lees even alles.... dan begrijpen jullie dat je iig niet zo boos tegen haar hoeft te doen....

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 21:33

Zit er serieus aan te denken om vannacht ff bij haar te gaan kijken.....

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 21:34

Ninx schreef:
DAMES! Lees even het hele topic alvorens de dierenactivist in u wakkeer te laten worden!!
Danielle heeft al direct actie ondernomen en alle tips ter harte genomen die iedereen gegeven heeft.
Dit geeft aan dat ze alles in het werk stel haar paardje happy te maken. Lees even alles.... dan begrijpen jullie dat je iig niet zo boos tegen haar hoeft te doen....

Dank je;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:35

zou ik persoonlijk wel doen idd, even gaan kijken, met zaklamp.
gewoon een worteltje komen brengen, en weer weggaan (als alles oke is).
dan weet je iig hoe ze erbij staat.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 21:43

Denk dat ik pas rond middernacht ga,dat breekt de nacht een beetje voor haar dan.
Wel is het een fijn idee dat ze het niet koud zal hebben,met de jas die ze nu aan heeft.
Is weer een zorg minder...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:45

Hmm een deken hoeft niet per defenitie ook warm te zijn voor een paard. Een paard kan ook gaan zweten onder een deken en daardoor nat blijven onder de deken en daardoor weer afkoelen.

Ik maak me het minst zorgen als ze gewoon zonder deken staan, dan regelen ze zelf de temperatuur. Ik gooi liever nog een blokje hout op het vuur eeeh baaltje hooi in de paddock zodat ze hun kacheltje lekker op kunnen stoken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:47

arabesk, dit paard is net geschoren..
dus daar moet wel een deken op..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:51

tsja...
wel of niet scheren is weer een ander discussie onderwerp Knipoog

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 21:55

Nog even tussendoor,omdat dit topic veel meer aandacht schijnt te trekken dan mijn ik-zoek-stal-topic.....

Ik zoek dus stalling in of om Leusden.
Hierbij hou ik ook rekening met mijn bijrijdster,die ik voor geen goud kwijt wil.
Zij woont in Scherpenzeel,dus die kant uit zoek ik ook.
Dit beperkt de zoekfunctie aanzienlijk op MP,al ga ik wel bij die stal in Scherpenzeel kijken deze dinsdag.
Ik heb deze man net gesproken en hem ook de situatie uitgelegd,gewoon open kaart gespeeld.

Als deze stal iets is,gaat ze deze week nog over.

Hier kan ze iig langer buiten op de wei,dus geen paddock wat me geweldig lijkt voor haar.
Mocht het te koud zijn,heeft ze altijd die vrijstaande box nog daar,welke 4 bij 4 is.

Het klinkt allemaal bijna te mooi om waar te zijn,maar het zou voor Silaantje ideaal zijn!

Ook wilde ik laten weten dat ik het enorm banketstaaf vindt voor de boer waar ik sta,schaam me dood dat mijn paard zijn boel sloopt.
Het zou niet de eerste keer zijn dat ik daar zelf iets maak om hem te helpen.
Dus over hem geen kwaad woord,laat dat iig duidelijk zijn.

Ow en Arabesk,ze was net een week voor dit gezeik geschoren.
Soms zou ik willen dat ik vooruit kon kijken,dan had ik haar nooit geschoren.
Verder ga ik deze discussie niet aan,maar ik weet heel goed waarom ik haar scheer en dat is echt niet omdat het zo mooi staat;)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:03

Het klinkt precies zoals mijn merrie vroeger. Wilde ook totaal geen ander paard in de buurt van haar stal tijdens eten, en brak ook haar box af. Ze probeerder er zelfs over de wand heen te klimmen om haar buurman te grijpen. Ik heb ook toen alles geprobeerd met ballen, lickits echt alles.

Door al die dingen kreeg ik zulke problemen op de toenmalige stal dat ik verhuisd ben.
Naar een hele rustige stal met 6paarden. Ze is daar al enorm opgeknapt. Nu staat ze naast m'n huis en is het slaan en voernijd totaal over.

Wat ik hiermee wil zeggen is niet dat je nu moet verhuizen en je paard naast je huis moet zetten. Niet ieder heeft die mogelijkheid. Maar wel dat het volgens mij zeer duidelijk is dat jou paardje het totaal niet naar haar zin heeft in die stal.
Ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden. Als je nog vragen hebt m'n pb box staat open.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 22:15

Boertjes schreef:
Het klinkt precies zoals mijn merrie vroeger. Wilde ook totaal geen ander paard in de buurt van haar stal tijdens eten, en brak ook haar box af. Ze probeerder er zelfs over de wand heen te klimmen om haar buurman te grijpen. Ik heb ook toen alles geprobeerd met ballen, lickits echt alles.

Door al die dingen kreeg ik zulke problemen op de toenmalige stal dat ik verhuisd ben.
Naar een hele rustige stal met 6paarden. Ze is daar al enorm opgeknapt. Nu staat ze naast m'n huis en is het slaan en voernijd totaal over.

Wat ik hiermee wil zeggen is niet dat je nu moet verhuizen en je paard naast je huis moet zetten. Niet ieder heeft die mogelijkheid. Maar wel dat het volgens mij zeer duidelijk is dat jou paardje het totaal niet naar haar zin heeft in die stal.
Ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden. Als je nog vragen hebt m'n pb box staat open.

Mag in concluderen dat de oorzaak bij jouw paard een stressfactor is geweest?
Dat is ook iets wat ik heb meegenomen in mijn verplaatsing in haar.
Maar ik vermoed bij haar iets anders,althqans,zo voelt dat voor mij.
Bij Silaan heb ik het gevoel dat ze er niet tegen kan om opgesloten te zijn.

Ben door het hele gebeuren nogal chaotisch op het moment en behoorlijk van slag.
Ik spring dan ook wat van de hak op de tak Bloos

Toen ik straks op stal was heb ik ook even verder gekeken dan mijn eigen box.
Ik ben alle stallen nagelopen en zag dat van de 14 of 15 stallen die we hebben er zeker 6 of 7 andere ook waren aangevreten.
Is iets van de laatste tijd,sinds de paarden niet meer op de wei komen,maar in de paddock.
Nogal verontrustend imo.(heb het wel doorgegeven aan de boer)

Je moest eens weten wat voor theorien ik bedacht heb en heb uitgeprobeert.

O ja,je noemt lickits...
Die bijt ze doormidden en is binnen een uur weg,ook niet echt nuttig dus.
De himalaya steen die ze nu heeft vindt ze geweldig!

En idd de sfeer word er ook niet beter van op stal.
Al vind ik hem naar mij toe nog steeds erg coulant in wat ie van mijn paard pikt (en wat niet,maar dat vind ik terecht als ik me in hem verplaats)
Ik vroeg dus aan mijn stalhouder welke opties ik nu had.
Dat waren er 3:

- paard verkopen
- s'nachts buiten houden
- andere stal zoeken

De eerste is geen optie en ben op die reactie ook niet verder ingegaan,vond het niet zo'n lekker moment voor dat soort droge humor.

Toen belde mijn vader en bood aan om haar muur te metselen en te verstevigen.
Maar doordat iemand hier begon over haar benen (op de langere termijn gaat dat natuurlijk finaal mis met dat slaan op een muur) heb ik een ander besluit genomen.

We gaan weg en ze staat nu tijdelijk alleen buiten,want veel keus had ik verder ook niet.
Laatst bijgewerkt door Danielle_1 op 24-11-07 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt