Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Wat goed , een paard dat voor zichzelf opkomt !
De beste situatie die we hier in Nederland een rijpaard kunnen geven is :
- genoeg ruimte om te rennen en zich af te zonderen van andere paarden
- genoeg goede kwaliteit ruwvoer (gras / hooi) en water
- in kleine kudde staan , sociaal met andere paarden
- altijd een droge plek hebben om te lopen
- altijd een goede schuilmogelijkheid hebben
Elk punt van dit lijstje waar je niet aan voldoet , kan ervoor zorgen dat je paard niet gelukkig is.
Bij een paard dat verplicht op stal moet is dat dus heel wat....
Net zoals een paard dat verplicht op de paddock moet staan zonder eten of zonder mogelijkheid om zich af te zonderen of juist sociaal te doen met andere paarden.
Of een paard dat hele dagen in een modderig weitje staat...
Het is allemaal gewoon klöte en dus logisch als een paard dan niet lekker in z'n vel zit.
Wil je een plekje vinden waar het dier de hele dag vrij kan rondlopen + sociaal doen + achteraf kan staan + kan schuilen + ruwvoer eten + rennen en rotzooien wanneer die maar wil , dan zul je ECHT moeten zoeken.
Niet wat rondkijken op Marktplaats , dan heb je wel heel veel geluk als dat werkt. Juist in de omgeving rondvragen bij andere mensen met paarden : die weten vaak wel een plekje voor je.
Ook zul je zo'n plekje sneller bij iemand aan huis vinden dan bij een echte stal. Rondvragen in de omgeving , advertenties ophangen in de winkel , adverteren in de dorpskrantjes heeft dan een veel grotere kans van slagen dan op internet een advertentie zetten. Want dat krijgen die gewone mensen vaak niet eens te zien.
Marigold schreef:mag ze vanacht niet op dat land blijven dan..
dat je haar daar ook even voert.
pmarena schreef:Pardon ?
Het is goed dat ze laat merken wat ze wil , maar blijkbaar is het nog niet genoeg om haar zin te krijgen. Als ze dit al jaren doet is het jouw verantwoordelijkheid om een oplossing te vinden. Tot nu toe heb je gewoon geluk gehad dat er blijkbaar nog geen problemen met haar benen zijn , maar aan jou is het niet te danken.... dan zal ik even eerlijk zijn ook !
Kan best zijn dat je heel erg je best gedaan hebt , en dat is natuurlijk super. Maar ondanks alles staat je paard nog steeds stallen in elkaar te stampen dus voor het beestje is er geen oplossing gevonden. Alleen in de bak zetten is ook geen oplossing , zie lijstje hierboven. Dat is toch geen wonder , dat een paard daarmee niet gelukkig is ?
Geen soortgenoten , wellicht ook niet de hele tijd de mogelijkheid om te knabbelen , doodsaai dus. Geen wonder dat ze dan op dat moment liever naar stal wil want daar is de kudde en daar is eten. Maar zodra dat eten op is heeft ze weer in de gaten dat ze opgesloten is en dan blijkbaar ook nog naast een paard dat haar niet aanstaat. In de wei is dat geen probleem : dan hebben ze de ruimte om zelf een plekje te zoeken dat ze aanstaat.
Een wei kost over het algemeen juist minder dan een stal , dus die 300 euro zul je als het goed is niet nodig hebben hoor. Is geen kwestie van geld , maar een kwestie van goed zoeken en je prioriteiten verleggen. Wil je een stal met voorzieningen EN 24-7 weidegang dan wordt dat moeilijk. Maar overal in Nederland zijn wel plekken waar mensen gewoon paarden aan huis houden met vrije uitloop. Zaak is het dan om zo'n plekje te vinden , en dat gaat over het algemeen gewoon niet zo makkelijk via internet.
Nu staat je paard dan even buiten , maar ik heb niet de indruk dat dat een oplossing is. Als ze nog steeds alleen is dan voldoe je nog niet aan dat lijstje. Bovendien vertrappelt ze waarschijnlijk de wei en als er eigenlijk geen paarden mogen lopen dan is deze situatie zowel voor je stalgenoten als de eigenaar een doorn in het oog , want zij zien "hun" wei vertrappeld worden door jouw paard. Bovendien gilt het beestje naar de kudde en daar word je ook niet vrolijk van 's nachts op je erf. Het dier trapt de stallen steeds kapot...is dus lastig op deze stal en al met al past het dier er dus eigenlijk niet zo goed , op dit plekje. Je hebt echt mazzel met je staleigenaar dat je er nog steeds mag blijven.
Een paard dat zelf heel duidelijk aangeeft wat die wil is altijd een voordeel. Dan hoef je je als baasje niet steeds af te vragen of je het wel of niet goed doet : het paard is daar simpelweg heel duidelijk over. Als het dier de stal in elkaar stampt is het dus eigenlijk niet zo dat het de schuld is van dat dier , maar gewoon je eigen schuld want je zet hem zelf steeds weer in die stal. Het is heel klöte voor je natuurlijk en ik begrijp heel goed dat je ermee zit en je er zorgen over maakt , maar je stopt hem er zelf steeds in....
Dan kun je wel balen dat net jouw paard zo doet , kun je balen van de stal(eigenaar) dat die niets beters te bieden heeft , kunt balen van mijn reactie , maar uiteindelijk ben je toch echt zelf degene die bepaalt dat je paard in die stal moet. Jij kiest deze plek voor je paard....
Ik las ook net een reactie hier dat er nog best wat land wordt aangeboden in je omgeving op Marktplaats ? En heb je als een advertentie gezet in de krant bvb ?
Ik probeer je ook alleen maar te helpen hoor , mijn schuld is het ZEKER niet dat je paard geen fijn plekje heeft om te staan
Danielle_1 schreef:*laatste update*
a.s. dinsdag ga ik bij een stal kijken met een vrijstaande box en de hele dag weidegang,ook in de winter![]()
Ik hoop zo dat het wat is!
Ninx schreef:DAMES! Lees even het hele topic alvorens de dierenactivist in u wakkeer te laten worden!!
Danielle heeft al direct actie ondernomen en alle tips ter harte genomen die iedereen gegeven heeft.
Dit geeft aan dat ze alles in het werk stel haar paardje happy te maken. Lees even alles.... dan begrijpen jullie dat je iig niet zo boos tegen haar hoeft te doen....
Boertjes schreef:Het klinkt precies zoals mijn merrie vroeger. Wilde ook totaal geen ander paard in de buurt van haar stal tijdens eten, en brak ook haar box af. Ze probeerder er zelfs over de wand heen te klimmen om haar buurman te grijpen. Ik heb ook toen alles geprobeerd met ballen, lickits echt alles.
Door al die dingen kreeg ik zulke problemen op de toenmalige stal dat ik verhuisd ben.
Naar een hele rustige stal met 6paarden. Ze is daar al enorm opgeknapt. Nu staat ze naast m'n huis en is het slaan en voernijd totaal over.
Wat ik hiermee wil zeggen is niet dat je nu moet verhuizen en je paard naast je huis moet zetten. Niet ieder heeft die mogelijkheid. Maar wel dat het volgens mij zeer duidelijk is dat jou paardje het totaal niet naar haar zin heeft in die stal.
Ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden. Als je nog vragen hebt m'n pb box staat open.