Goed schema ontwormen voor het hele jaar gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coliena

Re: Goed schema ontwormen voor het hele jaar gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:46

shan schreef:
Wat is de werkzame stof van panacur, Coliena?
O, ja en ik wil nog even benadrukken, zoals iemand anders ook al aangaf, dat als je Pyranthel ter bestrijding van lintwormen wil gebruiken, dat je dan wel de dubbele dosis moet toedienen!

In panacur zit fenbendazole (staat ook op mijn schema van eerder!)

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:52

Loesje1988 schreef:
Het beste is om je paard als hij buiten staat 1 keer in de 6 weken te ontwormen. als hij op stal staat of in de winter mag dit maximaal 1 keer per 2 maanden zijn. Wormen hebben een cyclus van ongeveer 6 weken. Om resistentie te voorkomen kun je het beste 1 merk 2 of drie keer achter elkaar gebruiken en dan overgaan op een ander merk. Bedenk ieder dier draagt altijd wormen met zich mee. om een infectie te voorkomen ontworm je. succes ermee

Hier ben ik niet volledig mee akkoord. Ik vind dat je veel te veel ontwormt op deze manier. Zo werk je resistentie in de hand. Stalpaarden hebben idd minder besmettingsmogelijkheden en hoeven minder ontwormd te worden, maar vier maal per jaar ontwormen is meer dan genoeg. Zoals je zegt, is een paard nooit volledig wormvrij. Met het interval van om de drie maand, hou je de populatie wormen goed in toom en zul je nooit klinische symptomen krijgen. Meer is dus echt niet nodig, kostelijk en resistentie bevorderend.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:57

Tenslotte, wat betreft het artikel van Shan. Ik ben akkoord dat wormeitelling een belangrijk hulpmiddel kan zijn in de bestrijding van de wormen, MAAR onthou dat je lintwormbesmettingen slechts in 1% van de gevallen zal detecteren. Je moet dus zowiezo 1x per jaar ontwormen tegen lintwormen, zelfs als het onderzoek negatief is. In de winter zal je ook geen eieren van cyathostominae (bloedwormen) terugvinden, aangezien er enkel ingekapselde larven aanwezig zijn. Je denkt dus ten orechte dat je paard vrij is, terwijl deze beestjes zeer veel schade kunnen aanrichten! Dus, wormeitelling KAN behulpzaam zijn, maar is zeker niet sluitend en kan een vals veilig gevoel geven. Opletten dus! Het schema dat ik heb gegeven is veilig, houdt rekening met resistentie vorming door afwisseling van producten, op het juiste moment de juiste producten en is een veilig minimum om toe te dienen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:00

unamie schreef:
sam_amore schreef:
ik ontworm mijn paard in okt en maart... Is dat te wijnig???

Wat denk je zelf?
een 'normale"ontworming werkt 6 tot 8 weken
Equest 12 weken
2 keer per jaar is om de 6 maanden Verward
zou daarom maar gauw iets aan je ontwormschema doen, voordat het te laat is

Ontwormschema van de dierenarstenpraktijk in bodegraven

Een voorbeeld van een ontwormingsschema:

1. Equest oktober Start stalseizoen,
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen, echter niet tegen de lintworm. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens jonger dan een half jaar geven.

2. Equimax januari

Equimax bevat ivermectine en praziquantel. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Praziquantel werkt tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

3. Ivermectine maart

Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit middel. De inhoud is hetzelfde, echter de prijs niet. Wij verkopen het goedkope Equimectin. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

4. Equest mei

Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan met name gegeven worden om de rode wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

5. Ivermectine augustus

Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

OPMERKINGEN BIJ SCHEMA:

-Variaties op dit schema zijn uiteraard mogelijk. Mondeling overleg met ons wordt dan geadviseerd. Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde wormmiddel te geven.

-Pyrantel (bijv. StrongidP) werkt soms wat beter tegen spoelwormen dan ivermectine. Spoelwormen komen voornamelijk voor bij veulens en jonge paarden. Veulens moeten elke 2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd met ivermectine, waarbij dus de eerste levensjaren afgewisseld dient te worden met pyrantel. Geen Equest aan veulens jonger dan een half jaar geven.

Nou ik ga dit schema op mijn kastdeur plakken! Vind het erg duidelijk en overzichtelijk!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:06

Ik heb vorige pagina ook al een dergelijk schema gegeven. Komt wel wat op hetzelfde neer.