Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Coliena schreef:Ik snap je verwarring, maar dit is echt niet waar. Bovendien zit in ivomec ivermectine, waartegen al een redelijk grote resistentie is bij longwormen. Ze zijn het meest gevoelig aan Fenbendazole en dat zit in panacur. De ivomec gaat weinig tot niks doen, de panacur is veel en veel effectiever! Als je het veulen echt wil helpen, dan moet hij panacur pasta krijgen.
De volwassen wormen zitten in de darm, dus heel belangrijk dat je die meekrijgt. Het zijn de larven die schade veroorzaken in de longen. Je hebt ze beide mee met panacur. Ivomec is gevaarlijk en zal het probleem niet of maar ten dele oplossen. En persoonlijk zou ik zo een ziek veulen, niet nog meer risico laten lopen! Ivomec is nog een extra belasting, niet effectief en bovendien gewoon gevaarlijk. Nogmaals, een goede paardenarts, geeft dit spul nooit.
TessavE schreef:Coliena schreef:Ik snap je verwarring, maar dit is echt niet waar. Bovendien zit in ivomec ivermectine, waartegen al een redelijk grote resistentie is bij longwormen. Ze zijn het meest gevoelig aan Fenbendazole en dat zit in panacur. De ivomec gaat weinig tot niks doen, de panacur is veel en veel effectiever! Als je het veulen echt wil helpen, dan moet hij panacur pasta krijgen.
De volwassen wormen zitten in de darm, dus heel belangrijk dat je die meekrijgt. Het zijn de larven die schade veroorzaken in de longen. Je hebt ze beide mee met panacur. Ivomec is gevaarlijk en zal het probleem niet of maar ten dele oplossen. En persoonlijk zou ik zo een ziek veulen, niet nog meer risico laten lopen! Ivomec is nog een extra belasting, niet effectief en bovendien gewoon gevaarlijk. Nogmaals, een goede paardenarts, geeft dit spul nooit.
Dat klopt niet wat je zegt. Bij longworm (dictyocaulus arnfieldi) zitten de volwassen wormen juist in de longen. De larvan zitten in de darm; eerst de L1 larven die opgehoest worden en doorgeslikt, deze passeren enkel om in de buitenwereld verder te ontwikkelen. Daarna worden de L3 larven opgenomen, komen weer in de darm terecht en migreren via de lymfe --> hart --> longen. Daar aangekomen als L4 hoeven ze nog maar 1x te vervellen tot volwassen worm, die dus in de longen eitjes legt(met L1 larf erin).
Naar mijn weten wordt longworm wel met ivermectine of moxidectine behandeld. Fenbendazole is volgens mij minder actief tegen de L4 (in de longen dus).
Wat wel juist is, is dat orale pasta's net zo effectief zijn als intraveneuze toediening en bovendien niet gevaarlijk.
janderegelaa schreef:Een paard hoeft niets te krijgen van Ivomec. Het is allang bekend dat als je het maar rustig inspuit ( dus streepje voor streepje ) er niets aan de hand is. Persoonlijk interesseert het mij geen moer of ze er nu Ivomec, Dectomax of groene zeep inspuiten zolang het maar helpt en dat doet het.
Je moet niet vergeten dat de paarden waarbij dit gebruikt wordt spoed en rigoreuze middelen soms vereist zijn. Wellicht werkt een pasta net zo goed maar feit is dat iets gespoten in de bloedbaan altijd de juiste dosering is want ze kunnen het niet uitspugen en het is er ook sneller want het hoeft niet eerst door de darmen heen.
zitake schreef:Eventjes voor de zekerheid opgezocht of het juist was wat ik dacht. Je paard heeft waarschijnlijk ivomec toegediend gekregen, idd niet geregistreerd voor paarden (wel voor rund en schapen enzo). 1% van de paarden overleefd zo'n inspuiting niet, door bepaalde stoffen die in de vloeistof zitten, niet door de ivermectine dus maar o.a. propyleenglycol. Verder treden er bij injectie in bv. de spier ernstige weefselreacties op. door dat het niet geregistreerd is voor het paard betaald de verzekering niet uit bij eventuele schade. Het wordt dikwijls ook ingespoten bij paarden die schurftproblemen hebben.
Het kan ook gewoon oraal toegediend worden maar dan werkt het maar als gewone ivermectine toediening.
Coliena schreef:Dat is het nu net! Zelfs al is het 5 voor twaalf! Ivomec is nooit verantwoord of de beste keuze! Een goed paardenarts spuit dit nooit of te nimmer! De pasta's werken veel beter EN zijn veilig. Het werkt slechter dan de past's en is nog een gevaarlijk ook. Dus bij vijf voor twaalf geef je het beste een pasta! Het wordt vooral gebruikt door oudere veeartsen die van niet beter weten, uit onwetendheid en omdat het goedkoop is. Dat zijn de redenen. Niet omdat het beter is of omdat het het laatste redmiddel is.
polly2 schreef:Coliena schreef:Dat is het nu net! Zelfs al is het 5 voor twaalf! Ivomec is nooit verantwoord of de beste keuze! Een goed paardenarts spuit dit nooit of te nimmer! De pasta's werken veel beter EN zijn veilig. Het werkt slechter dan de past's en is nog een gevaarlijk ook. Dus bij vijf voor twaalf geef je het beste een pasta! Het wordt vooral gebruikt door oudere veeartsen die van niet beter weten, uit onwetendheid en omdat het goedkoop is. Dat zijn de redenen. Niet omdat het beter is of omdat het het laatste redmiddel is.
Ben jij soms dierenarts?
janderegelaa schreef:Het veulen is in ieder geval beter kan ik jullie vertellen.
janderegelaa schreef:Het veulen is in ieder geval beter kan ik jullie vertellen.
Coliena schreef:Dat is het nu net! Zelfs al is het 5 voor twaalf! Ivomec is nooit verantwoord of de beste keuze! Een goed paardenarts spuit dit nooit of te nimmer! De pasta's werken veel beter EN zijn veilig. Het werkt slechter dan de past's en is nog een gevaarlijk ook. Dus bij vijf voor twaalf geef je het beste een pasta! Het wordt vooral gebruikt door oudere veeartsen die van niet beter weten, uit onwetendheid en omdat het goedkoop is. Dat zijn de redenen. Niet omdat het beter is of omdat het het laatste redmiddel is.