Wormen uit de mond?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mii_bll

Re: Wormen uit de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:33

gelukkig! ik zat al met kriebels te lezen, maar was blij met je laatste berichtje!

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:16

Wat een gedoe voor je jonge aanwinst. Hoop dat het snel beter gaat!

TessavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:17

Coliena schreef:
Ik snap je verwarring, maar dit is echt niet waar. Bovendien zit in ivomec ivermectine, waartegen al een redelijk grote resistentie is bij longwormen. Ze zijn het meest gevoelig aan Fenbendazole en dat zit in panacur. De ivomec gaat weinig tot niks doen, de panacur is veel en veel effectiever! Als je het veulen echt wil helpen, dan moet hij panacur pasta krijgen.

De volwassen wormen zitten in de darm, dus heel belangrijk dat je die meekrijgt. Het zijn de larven die schade veroorzaken in de longen. Je hebt ze beide mee met panacur. Ivomec is gevaarlijk en zal het probleem niet of maar ten dele oplossen. En persoonlijk zou ik zo een ziek veulen, niet nog meer risico laten lopen! Ivomec is nog een extra belasting, niet effectief en bovendien gewoon gevaarlijk. Nogmaals, een goede paardenarts, geeft dit spul nooit.

Dat klopt niet wat je zegt. Bij longworm (dictyocaulus arnfieldi) zitten de volwassen wormen juist in de longen. De larvan zitten in de darm; eerst de L1 larven die opgehoest worden en doorgeslikt, deze passeren enkel om in de buitenwereld verder te ontwikkelen. Daarna worden de L3 larven opgenomen, komen weer in de darm terecht en migreren via de lymfe --> hart --> longen. Daar aangekomen als L4 hoeven ze nog maar 1x te vervellen tot volwassen worm, die dus in de longen eitjes legt(met L1 larf erin).

Naar mijn weten wordt longworm wel met ivermectine of moxidectine behandeld. Fenbendazole is volgens mij minder actief tegen de L4 (in de longen dus).

Wat wel juist is, is dat orale pasta's net zo effectief zijn als intraveneuze toediening en bovendien niet gevaarlijk.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:27

wat fijn om te lezen dat hij er weer helemaal bovenop komt!!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:36

TessavE schreef:
Coliena schreef:
Ik snap je verwarring, maar dit is echt niet waar. Bovendien zit in ivomec ivermectine, waartegen al een redelijk grote resistentie is bij longwormen. Ze zijn het meest gevoelig aan Fenbendazole en dat zit in panacur. De ivomec gaat weinig tot niks doen, de panacur is veel en veel effectiever! Als je het veulen echt wil helpen, dan moet hij panacur pasta krijgen.

De volwassen wormen zitten in de darm, dus heel belangrijk dat je die meekrijgt. Het zijn de larven die schade veroorzaken in de longen. Je hebt ze beide mee met panacur. Ivomec is gevaarlijk en zal het probleem niet of maar ten dele oplossen. En persoonlijk zou ik zo een ziek veulen, niet nog meer risico laten lopen! Ivomec is nog een extra belasting, niet effectief en bovendien gewoon gevaarlijk. Nogmaals, een goede paardenarts, geeft dit spul nooit.

Dat klopt niet wat je zegt. Bij longworm (dictyocaulus arnfieldi) zitten de volwassen wormen juist in de longen. De larvan zitten in de darm; eerst de L1 larven die opgehoest worden en doorgeslikt, deze passeren enkel om in de buitenwereld verder te ontwikkelen. Daarna worden de L3 larven opgenomen, komen weer in de darm terecht en migreren via de lymfe --> hart --> longen. Daar aangekomen als L4 hoeven ze nog maar 1x te vervellen tot volwassen worm, die dus in de longen eitjes legt(met L1 larf erin).

Naar mijn weten wordt longworm wel met ivermectine of moxidectine behandeld. Fenbendazole is volgens mij minder actief tegen de L4 (in de longen dus).

Wat wel juist is, is dat orale pasta's net zo effectief zijn als intraveneuze toediening en bovendien niet gevaarlijk.

Daar heb je gelijk in! Alleen gaat het hier niet om Dictyocaulis. Dat is inderdaad de echte longworm, maar hier gaat het om de typische veulenworm parascaris equorum ("longworm" of spoelwormen). En daarvan zijn het de migrerende larven die in de longen schade veroorzaken. Dictyocaulus krijgen ze enkel als ze tesamen met ezels geweid worden... Knipoog

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 20:50

Het veulen is nu een aantal malen gespoten met Dectomax - weet niet waar het voor is - maar het helpt wel de DA zegt wel dat ik m 3 weken na de laatste injectie nog een keer moet ontwormen met een pasta.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:05

Dectomax is hetzelfde kwaad als ivomec. BIj spuiten in de bloedbaan valt één paard op honderd acuut dood. BIj spuiten in de spieren is het minder pijnlijk en irriterend dan ivomec. Maar dat is dan ook wel het enige positieve. Het blijft een middel dat niet geregistreerd is voor paarden, dus niet toegestaan om toe te dienen. De veiligheid en gevaren zijn ook onvoldoende gekend. De pasta die je nog zal geven zal de enige zijn die zijn werk grondig zal doen en niet te vergeten veilig.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 22:49

Een paard hoeft niets te krijgen van Ivomec. Het is allang bekend dat als je het maar rustig inspuit ( dus streepje voor streepje ) er niets aan de hand is. Persoonlijk interesseert het mij geen moer of ze er nu Ivomec, Dectomax of groene zeep inspuiten zolang het maar helpt en dat doet het.

Je moet niet vergeten dat de paarden waarbij dit gebruikt wordt spoed en rigoreuze middelen soms vereist zijn. Wellicht werkt een pasta net zo goed maar feit is dat iets gespoten in de bloedbaan altijd de juiste dosering is want ze kunnen het niet uitspugen en het is er ook sneller want het hoeft niet eerst door de darmen heen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:58

janderegelaa schreef:
Een paard hoeft niets te krijgen van Ivomec. Het is allang bekend dat als je het maar rustig inspuit ( dus streepje voor streepje ) er niets aan de hand is. Persoonlijk interesseert het mij geen moer of ze er nu Ivomec, Dectomax of groene zeep inspuiten zolang het maar helpt en dat doet het.

Je moet niet vergeten dat de paarden waarbij dit gebruikt wordt spoed en rigoreuze middelen soms vereist zijn. Wellicht werkt een pasta net zo goed maar feit is dat iets gespoten in de bloedbaan altijd de juiste dosering is want ze kunnen het niet uitspugen en het is er ook sneller want het hoeft niet eerst door de darmen heen.

Kijk, ik heb je alles verteld wat de feiten zijn. Een feit is dat het zeker iets zal doen, maar dat het gevaarlijk is en niet geregistreerd voor paarden. Wat het dus illegaal maakt en een beroepsfout van je dierenarts. Feit is ook dat het veel minder goed werkt dan de pasta's die wel geregistreerd zijn voor paarden en bovendien getest veilig zijn. Hoewel het zeker wel een deel van de wormen zal gedood hebben, zal het grote deel er zeker nog zitten en zal dat deel enkel met de pasta aangepakt worden. Dus dat het rigoreuzer is, klopt ook al niet. Dat je de juiste dosering inspuit via het bloed, dat klopt ook al niet, want aangezien het middel niet geregistreerd is voor paarden, is het dus ook niet getest bij paarden! Wat wil zeggen dat er niemand weet hoe effectief het is, wat de risico's zijn op langere termijn, of het middel wel ter plaatse geraakt of niet EN hoeveel je moet toedienen bij een paard om een goed effect te hebben. Dat het veilig is als je het maar rustig inspuit, dat is ook grote onzin. Het is wel zo dat als je in de spieren spuit, dat ze dan inderdaad niet gaan doodvallen. Dat is het enige. Maar als jij het in het bloed spuit en je paard reageert op het spul, dan zal hij heus niet trager doodvallen omdat je het traag inspuit. Dood is dood in de bloedbaan, of je nu traag of snel inspuit. Dat het sneller is omdat het niet door de darmen heen moet: je volwassen wormen zitten in de darmen. Aangezien het middel niet in de darmen komt, blijven ze daar gewoon lekker zitten (slechts een heel klein deel zal gedood worden, als dat al gebeurt), dus daar heb je ook niets aan lijkt me.

Het lijkt me dus dat er geen enkel voordeel aan het spul is. Nu, het belangrijkste is dat je veulen beter wordt en ik hoop dan ook van harte dat dat gebeurt! Aangezien hij er nu iets beter uit ziet, zal hij het hopelijk halen en dat is uiteindelijk het belangrijkste...

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:06

De wormen leven toch van bloed?Dus als de wormen het direkt behandelde bloed binnen krijgen gaan de wormen eraan.Als het medicijn eerst door het maagdarmstelsel moet en dan pas door het bloed wordt opgenomen en dán pas door de wormen,duurt het toch veel langer?

TessavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:26

Ah, het gaat hier dus om spoelwormen..

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:30

Uh,alle wormen,toch?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:51

Nee hoor, wormen leven helemaal niet van bloed. Ze leven van darminhoud. Sommige voeden zich ook met afgeschilferde darmcellen of van oud weefsel, maar de meesten zijn dus redelijk onschuldig. Lintwormen bijvoorbeeld, zuigen zich wel vast aan de ileocecale klep, maar ze leveren meer mechanische schade op dan dat ze echt bloedzuigen. Spoelwormen hechten zich niet vast, leven gewoon los in de darm. De larven veroorzaken problemen omdat ze migreren door het lichaam. De volwassenen veroorzaken niet veel problemen, behalve als ze met zeer veel aanwezig zijn, dan kunnen ze verstoppingen veroorzaken of te veel voedingstoffen van het paard verbruiken.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:57

zitake schreef:
Eventjes voor de zekerheid opgezocht of het juist was wat ik dacht. Je paard heeft waarschijnlijk ivomec toegediend gekregen, idd niet geregistreerd voor paarden (wel voor rund en schapen enzo). 1% van de paarden overleefd zo'n inspuiting niet, door bepaalde stoffen die in de vloeistof zitten, niet door de ivermectine dus maar o.a. propyleenglycol. Verder treden er bij injectie in bv. de spier ernstige weefselreacties op. door dat het niet geregistreerd is voor het paard betaald de verzekering niet uit bij eventuele schade. Het wordt dikwijls ook ingespoten bij paarden die schurftproblemen hebben.
Het kan ook gewoon oraal toegediend worden maar dan werkt het maar als gewone ivermectine toediening.

Dit klopt. Een vriendin van mij is paardenarts en in haar kliniek heeft wel eens een paard gestaan met ernstige weefselschade door inspuiten met Ivomec.
Het is idd niet zonder risico's. wat het gevaar is, is dat sommige paardenhouders dit zelf doen, om te ontwormen, omdat het lekker goedkoop is (ik ken er wel een paar die dit doen). En daar gaat het dan vaak mis. Dat zijn vaak veehouders, die dit ook op hun paarden toepassen.
Als een dierenarts het inspuit, dan doet hij/zij dit met een gegronde reden. Namelijk, omdat dit bijv. als enige nog effect kan hebben. En aangezien het bij dit veulen vijf voor twaalf was....kan het daarom de keuze geweest zijn van deze DA. Ik vind het een beetje kort door de bocht dat een aantal hier schande van spreken.
Soms moet je voor iets kiezen...al kleven er bepaalde risico's aan. Als het alternatief is dat het dier het anders sowieso niet redt...dan neem je die risico's.
Ik vind niet dat wij hier kunnen oordelen of de DA de juiste keuze heeft gemaakt. Ik ga er van uit dat hij/zij weet wat hij/zij doet. Tuurlijk worden er ook fouten gemaakt...maar de werking van Ivomec is bij elke DA bekend.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:18

Sterkte met je veulen zo te horen gaat het alweer wat beter.
En heb je idd gelijk in als het al kantje boord was zou het mij ook
een worst zijn wat ze inspuiten, als het veulen het maar red.
En de da zal het niet voor niets doen als die geen andere oplossing meer ziet zal het wel nodig zijn geweest.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:25

Dat is het nu net! Zelfs al is het 5 voor twaalf! Ivomec is nooit verantwoord of de beste keuze! Een goed paardenarts spuit dit nooit of te nimmer! De pasta's werken veel beter EN zijn veilig. Het werkt slechter dan de past's en is nog een gevaarlijk ook. Dus bij vijf voor twaalf geef je het beste een pasta! Het wordt vooral gebruikt door oudere veeartsen die van niet beter weten, uit onwetendheid en omdat het goedkoop is. Dat zijn de redenen. Niet omdat het beter is of omdat het het laatste redmiddel is.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:26

Coliena schreef:
Dat is het nu net! Zelfs al is het 5 voor twaalf! Ivomec is nooit verantwoord of de beste keuze! Een goed paardenarts spuit dit nooit of te nimmer! De pasta's werken veel beter EN zijn veilig. Het werkt slechter dan de past's en is nog een gevaarlijk ook. Dus bij vijf voor twaalf geef je het beste een pasta! Het wordt vooral gebruikt door oudere veeartsen die van niet beter weten, uit onwetendheid en omdat het goedkoop is. Dat zijn de redenen. Niet omdat het beter is of omdat het het laatste redmiddel is.

Ben jij soms dierenarts?

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:13

Oeps,dan zat ik fout.En idd het laatste wat ik gelezen had was over spoelwormen..

Ik hoop iig dat het goed komt met het veulen Ach gut

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:14

Heel veel medicijnen zijn niet geschikt voor paarden, omdat de leveranciers niet de (kostbare) moeite hebben genomen om dit ook op paarden te testen. Metacam is bijv. niet geschikt voor drachtige merries, mijn merrie heeft het wel gehad en het ging goed. Neopen is niet toegestaan bij paarden, toch is dit een zeer goed antibioticum wat veel bij paarden wordt gebruikt. Andersom ook, Acederm is bij koeien niet toegestaan, maar iedereen weet dat het goed helpt bij verwondingen en dat er ook geen wachttijd op zit. Alleen heeft de producent nooit de moeite genomen om het ook bij koeien te testen. En zo zijn er nog veel meer middelen, die vroeger veel gebruikt werden maar door het aanscherpen van de wet niet meer gebruikt mogen worden. Ook in Utrecht worden heel veel medicijnen gebruikt die niet voor paarden zijn toegestaan, gewoon omdat er te weinig medicijnen beschikbaar zijn. Ik moest hier ook voor tekenen, dat ik hier toestemming voor gaf, want het kan idd verkeerd aflopen. Ik ben blij dat het veulen aan de betere hand is en als dit komt door een ander medicijn of toediening, dat maakt in dit geval niet uit.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:22

polly2 schreef:
Coliena schreef:

Ben jij soms dierenarts?

Zelfde vraag, vind dat je je mening erg opdringt in dit topic.
ik geloof nog altijd eerder dat een dierenarts die ter plaatse is geweest het beste voor dit paard weet dan de eerste de beste schreeuwerd op bokt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 11:58

Het veulen is in ieder geval beter kan ik jullie vertellen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:03

janderegelaa schreef:

Dan is hetgeen dat de dierenarts gedaan heeft toch goed geweest zelfs met Dectomax Knipoog

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:56

janderegelaa schreef:

fijn dat het goed gekomen is OK dan! .

Wat was er nu precies aan de hand en welke behandeling heeft er plaatsgevonden?

dicdee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:47

Coliena schreef:

Eens. In een recent artikel in het tijdschrift voor diergeneeskunde(15 nov 2007)staat ook weer een case beschreven. Paard raakt in shock na het intraveneus toedienen van ivomec/ivermectine. Moet worden geeuthanaseerd. Intraveneus toedienen van ivermectine biedt geen enkel voordeel. Wel een hoger risico.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:01

Laten we het er maar op houden dat je slechts intraveneus spuit als de toestand toch al kritiek is.
Ik ken eenzelfde verhaaal van een merrie die barstens vol wormen zat en niet meer op haar benen kon staan zo verzwakt. Dat was geen verwaarlozing, maar de pasta werd om een een of andere reden iet goed opgenomen. na 5 kuren vlak achterelkaar die niets hielpen is de merrie in de bloedbaan gespoten en de volgende dag lagen er ongeveer 3 emmers wormen naast. Dan kan je hard roepen dat dat niet kan, maar het was toch zo.
Ik ben blij te horen dat het met het veulen van TS de goede kant op gaat.