kuiltjes boven de ogen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

L_ola

Re: kuiltjes boven de ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:48

Ik denk nog steeds dat het gewoon aan de bouw licht van het paard. En de genen die de ouder(s) doorgegeven hebben. Knipoog

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:49

Ik ben benieuwd naar je antwoord SuperRoos. Ik heb even geduld tot morgen. Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 08:06

Diane_ schreef:
Ik ben benieuwd naar je antwoord SuperRoos. Ik heb even geduld tot morgen. Lachen

ik ben ook benieuwd Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:08

HAR-->MD

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:28

KUILTJES BOVEN DE OGEN:

Lastig om uit te leggen wat het is afhankelijk van enorm veel factoren...

Ouderdom is er 1 van ja, dus als je dit ziet bij wat oudere paarden hoeft het niks te betekenen

Conditie, als een paard helemaal in een slechte conditie verkeerd of gewoon erg schraal gebouwd is kan het ook zijn dat het hoofd wat 'droger' is zeg maar en dat je dus meer de kuilen ziet

Apple schreef:
Die kuiltjes boven de ogen zijn een ingenieus systeem van het paard om de ogen te beschermen. Het is een soort natuurlijke schokdemper voor de ogen. Als er druk op de ogen komt te staan dan heeft de oogbol genoeg ruimte naar binnen. Soort expansie ruimte.

Ook dit klopt wat apple zegt maar geeft dus een licht kuiltje wat vrijwel elk paard heeft..

De diepere kuilen boven de ogen bij jonge paarden hebben wel een betekenis
Het kan wijzen op paarden die vroeger een 'hard' leven hebben gehad, dit kan natuurlijk op verschillende manieren...

Het kan hard zijn als dat het dier niet goed behandeld is, of bv niet de juiste voeding en leefomstandigheden gehad als die van nature 'gezond' zijn voor een paard

(zo had mijn eigen paard als hij veel op stal stond lichte kuilen, nu staat hij alleen op het land en wordt hij veel natuurlijker gehouden, let ik mee op zijn behoeften etc en is er eigenlijk geen kuil te bekennen)

Het kan ook wijzen op een ernstige ziekte in het verleden, als paarden erg ziek worden van droes bijvoorbeeld of wat anders kunnen deze kuilen ontstaan en het hele leven zichtbaar blijven..

Ik denk dan zelf verder en zie het dus ook bij veulens die veel te vroeg bij de moeder weg gehaald worden.. mijn mening is dat dat bij alle veulens in nederland gebeurd (om verschillende redenen) maar er is gekeken naar de moedermelk en na 7/8 maanden komt er een andere stof weer in de melk die van groot belang is voor de groei en dergelijke van een veulen..

Linda Tellington Jones heeft erg diepe kuiltjes gezien bij erg jonge paarden die de winter doorbrachten zonder voldoende voedsel en zonder beschutting tegen koude temperaturen..

Bij voldoende voedsel zullen we niet snel aan onszelf gaan denken, veel paarden krijgen onbeperkt hooi maar vaak is dat niet genoeg, ook jonge paarden hebben extra voeding nodig om hun groei te ondersteunen..

Mijn veulen heb ik van de paardenmarkt gekocht, was toen wat ondervoedt en had gewoon alleen op het land gestaan, was ineens van zn moeder af geplukt,
had dus ook de kuilen, toen hij bij mij kwam gelijk goede brokjes voor hem gehaald en nu als 1,5 jarige krijgt hij nog elke dag wat krachtvoer voor zijn groei, ook veel ondersteunende mineralen en vitamines in de vorm van biologische kruiden..

Veel paarden in Nederland worden overvoerd, maar zijn toch ondervoedt, niet door de hoeveelheid die ze krijgen dus, maar puur omdat het niet voedzaam genoeg is..

Stress kan een rol spelen, het is niet de oorzaak van kuiltjes maar als paarden zich in een stressvolle situatie bevinden en eigenlijk vlucht gedrag gaan vertonen, ze bv ook echt niet goed in hun vel zitten, dan kan het zijn dat de kuilen tijdelijk even erger te zien zijn.. Net als een oog wat een hele andere uitstraling kan krijgen..

Bij mijn oudere paard werden zn kuilen erg toen hij niet goed in zn vel zat en ik er pas een maand later achter kwam dat hij erg ziek was..

Merrieveulen: rasgebonden is het in mijn ogen niet, ik zie het bij elke type paarden, warmbloed of koudbloed, oud en jong..
het is wel wat ik hierboven zei dat je bij een schraal paard de vorm van de botten boven het oog beter ziet omdat het hoofd 'droger' is gevormd
dat is waarschijnlijk wat je bedoeld ook maar daar gaat deze betekenis dus niet voor op omdat het 'normaal' is en niet extreem zeg maar..

Sultan: helaas zie ik op je foto de kuiltjes niet goed omdat mn pc vrij donker is ingesteld..
deze foto kan het ook erg vertekenen dus ik kan van hieruit niet zien of het 'normaal' of extreem is met de kuiltjes

RK, je paard heeft helemaal een 'droog' hoofd, dus zie je idd de vorm sneller, ik vind de kuiltjes niet erg extreem maar misschien herken je iets van wat ik hierboven heb verteld..

waarom het bij oudere paarden erger is.. de conditie van vlees en spieren neemt af, dringt terug, dus ook op de plekken bij het hoofd, dan komt er ruimte voor die kuilen, sommige paarden die ouder worden worden wel wat schraler, maar blijven spieren en vlees in redelijk goede conditie en krijgen ze dus geen grote kuilen..

CxX, ook de kuiltjes bij jouw arab zijn niet extreem, ze worden ook vervormd op de foto omdat het paard zn hoofd naar voren doet..

Diana, dat een paard met kuilen braaf is is de grootste fabel die er bestaat...
misschien is dat ooit ontstaan uit de extreme gevallen van ondervoeding (wat dus ook mogelijk is bij een paard wat dik is, zoals ik hierboven uitleg) en dat die paarden dus niet de kracht en vitaliteit hadden die ze onder gezonde omstandigheden hadden gehad..

Uums, alle vormen aan een paardenhoofd kunnen veranderen, al is het paard 5 of 25, de vormen staan voor bepaalde karaktereigenschappen en bij wisseling van eigenaar of overschakeling naar andere omgang kan er van alles veranderen aan de persoonlijkheid van je paard, en veranderen de vormen dus mee (op mijn site staat een goed voorbeeld bij; verschil)

daantjuh, ik denk dat het toeval is geweest dat het allemaal karaktervolle paarden waren die jij hebt gezien met kuilen, maar mooi!
ik heb zelf helaas erg vaak paarden met kuilen gezien die erg nare dingen hadden mee gemaakt, die een afgesloten en klein oog erbij hadden, en dan wist je voldoende..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:34

RIMPELS BOVEN DE OGEN:

veel mensen negeren dit bij hun paard omdat het het vaak vertoont, het komt bij alle persoonlijkheden voor eigenlijk..

de rimpels betekenen vaak dat het paard onzeker is, of dat het even niet begrijpt wat zijn mens precies wil van hem

straf het paard niet voor zijn onwilligheid maar breek bv de les even in stukjes en leer alles rustig aan..

het hoeft geen onzekerheid te zijn

ik zie het zelf vaak bij paarden die erg meewerkend zijn en een hoge 'drive' hebben om dingen goed te doen, om hun baasje te pleasen zeg maar...
als ze onzeker worden, en even niet weten of ze het wel goed doen kunnen ze deze rimpels vertonen..

even extra duidelijk zijn, of even een stapje terug doen en rustig nog een keer vragen doen wonderen...

het is misschien geen extreem gedrag van het paard en veel mensen zullen het dus negeren maar als je hier de tijd voor neemt en je paard even 'leest' hoe die is dan zal je paard met andere ogen naar je gaan kijken, wetend dat je hem begrijpt of in ieder geval wil begrijpen...

en als een paard weet dat zijn baasje luisterd gaat het nog veel meer dingen laten zien...

ik luister zelf enorm naar mijn paard, als ik bv met het zadel aan kom lopen en ik zie een rimpel verschijnen dan weet ik dat er wat is
het is een meewerkend en energiek dier wat van flink wat afwisseling houdt..
als hij dat oogje zo trekt kan het zijn dat er lichamelijk wat is, of dat hij meer afwisseling wil...
met grondwerk sprong hij gewoon de bak uit als ik te saai was voor hem en te eentonig... toen las ik zijn hoofd nog niet zo goed zeg maar...
voor mensen die dit allemaal niet kennen klinkt dit misschien heel erg overdreven maar paarden communiceren met de kleinste dingen en als je die als eigenaar van het paard gaat zien en je gaat er mee aan de gang dan gaat er een wereld voor je open, voor mij in ieder geval wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:35

Bedankt superroos.

Om eerlijk te zijn herken ik bij Zanda daar weinig van.
Ja oke, hij is met 6 maanden afegspeent, maar dat is het enige.
Heeft geen stress, goed voer, lekker elke dag buiten Lachen

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:53

Haha, oke, dan weet ik dat ook weer. Knipoog Bedankt!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 13:26

Ik heb dit voorjaar een merrie gekocht van dit jaar 4 jaar oud, ze was net 2 maanden zadelmak. Ik heb met haar gereden daar ( vorige eigenaar) en dat ging prima, ze liep goed en deed erg haar best en toch voelde het rijden niet goed. Ze had ook van die enorme kuilen en verder zo'n vriendelijk bijna zielig gezicht. Ze was prok gekeurd, de aankoopkeuring was goed er was werkelijk niets op aan te merken en toch voelde dat het niet helemaal oke met haar was. Ik had op dat moment niets met haar, we hadden geen contact maar ik had er wel al het verrouwen in. Vanaf de dag dat ze hier kwam was het goed, ik was helemaal hoteldebotel van haar.

We zijn begonnen met freestyle en dat deed ze volgens verwachting weer superbraaf en toch voelde het weer niet goed. Ik heb haar bij de buurman in de koppel gezet, wat in het begin ook niet echt makkelijk ging en haar met rust gelaten, ze heeft een half jaar op het land gestaan naar alle tevredenheid. Wat me wel opviel is dat ze niet een hechte vriendschap opbouwde met een van de paarden/ponys daar. Dan liep ze met die een beetje en dan weer met die. Mijn andere twee, paard en pony hadden dat altijd wel heel sterk. Ze is nu weer thuis en we hebben nu sinds een paar weken de draad weer opgepakt en dat gaat goed en vooral het voelt goed.
Ik kan eigenlijk wel een heel boek over haar schrijven bedenk ik me nu, dat zal ik maar laten.
Wat ik nog wel kwijt wil is nadat ik deze topic las over de kuilen ( ik heb me sinds ik haar heb me altijd afgevraagd wat dat nu betekende) ik meteen naar buiten ben gegaan om te kijken. De kuilen lijken wel opgevuld met lucht, je ziet ze bewegen met eten, maar verder zijn die diepe kuilen weg, de rimpels lijken ook wel weg. Het ontroert me en bevestigt tevens mijn gevoel al die tijd.
Ik heb ook op de site van superroos gekeken, heel mooi superroos, maar vanaf vandaag ga ik op zoek naar een nieuwe naam voor haar, ze heet Wetteke en dat past niet bij haar, ze luistert er ook niet naar.
Namen zijn altijd belangrijk geweest voor me, hier thuis klopt het ook bij iedereen, dochters, honden en de rest van het beestespul maar niet bij haar.
Dus vandaar even mijn verhaal en dank voor de info van jullie.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:16

garny, bedankt voor je verhaal, mooi dat je op zoek gaat naar een nieuwe naam bij haar
mijn jaarling heette Caverdo, dit paste absoluut niet bij hem dus ik noemde hem Jorunn, wat 'one to love' betekend..
toch voelde het niet helemaal ok, met behulp van een reader hebben we hem de keuze gelaten wat hij een prettige naam vind
hij wilde een naam met een grootste betekenis, het is in alles ook een groot en krachtig dier al namelijk... Donar is het geworden voor hem en hij luistert er super naar en past helemaal!
ik weet niet of je hierin geinteresseerd bent, eventueel kan ik je met die reader in contact brengen

RK, waarschijnlijk is het bij jouw paard echt omdat hij een heel 'droog' hoofd heeft zeg maar dat je het zo ziet..
hij is ook jong nog he, ik zie het namelijk ook veel bij jonge paarden die volop in ontwikkeling staan en al het 'geleerde' dus hele dagen staan te verwerken en overdenken...
kijk eens als hij wat ouder is, iets volwassener, of het dan minder is Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 16:42

bedankt supperroos Haha!

ik zie veel dingen terug in je verhaal

Sultan zijn moeder is toen sultan 3 en een halve maand was dood gegaan ...
daarna heeft hij op het land gestaan zonder brok ofzo , hij kreeg bij die mensen 2 x daags wat kuil ...
hij stond swinters en zomers in het land zonder beschutting .
met anderhalf jaar heb ik hem gekocht , hij was kopschuw , was erg mager , had verschrikkelijk lange hoeven(waardoor hij nu een afwijking heeft in zijn benen ) en had bloedwormen ( mensen hadden hem nog nooit ontwormd ) ...

umh dat is Sultan zijn verleden ongeveer ...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:47

Dat is idd een duidelijke verklaring voor zijn kuilen.. arm dier...
gelukkig heeft hij het nu beter getroffen dan...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 16:49

ja arme sully ... gaan die kuilen dan ook ooit weer weg ? of zal hij ze altijd houden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:37

Daar zal ik zeker eens op gaan letten. Vind ik wel leuk Ja
Bedankt!!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:55

sultan, hoe oud is hij nu dan?
bij sommige paarden trekt het wat weg, maar bij andere blijft het... het is eigenlijk een soort 'litteken' denk ik, zo kan je het zien, littekens blijven vaak lang hele kleine beetjes helen maar je blijft het altijd zien..
omdat het bij hem ook niet 1 factor is waardoor hij de kuilen heeft he, je noemde bijna het hele rijtje.. dus moeilijk te zeggen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 21:09

hij is nu 4 jaar

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:21

SuperRoos schreef:
daantjuh, ik denk dat het toeval is geweest dat het allemaal karaktervolle paarden waren die jij hebt gezien met kuilen, maar mooi!
ik heb zelf helaas erg vaak paarden met kuilen gezien die erg nare dingen hadden mee gemaakt, die een afgesloten en klein oog erbij hadden, en dan wist je voldoende..

Nee je begrijpt mij verkeerd.
Ik zeg niet dat die paarden karakter hebben.
Maar dat het zo oogt.
Ik vind paarden met kuiltjes vaak z'n slimme wijze manier kijken alsof ze al veel meegemaakt hebben..
Net zoals een oude boer veel rimpels heeft..

Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar als ik naar die hoofden krijg dan lijken ze zo wijs.
Net zoals de uil in vele verhaaltjes..Haha!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:25

daantje, ow op die manier Ja dat ken ik ja..

sultan, 4 pas..
het is dus allemaal nog erg vers.. kan zijn dus dat het nog een stuk weg trekt..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:06

ik ga hier ook eens op letten, zeer interessant! ik moet zeggen dat ik wel al op de kuiltjes gelet heb, maar niet in deze zin. meer als indicatie of ze 'gezond' zijn, op de één of andere manier vind ik het geen fijn idee als mijn dieren van die enorme kuilen zouden hebben (hebben ze nog nooit gehad gelukkig). Faram heeft het altijd een klein beetje, wat meer dan de andere twee (de twee kleine zijn een kruising shet en Welsh A, en hebben geen kuilen eigenlijk) in vergelijking, maar ik denk dat dat toch ook met zijn bouw te maken heeft, je ziet in zijn benen ook elk peesje en dingetje, hij is erg droog. maar goed, dat er iets zichtbaar is is prima, maar ik ga er toch eens op letten of het de ene keer meer is dan de andere.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:39

interessant!
Mijn 21 jarige heeft totaal nog geen kuilen boven haar ogen, eerder bultjes zelfs. Ze heeft ook wel de neiging om te dik te worden, dan worden de bulten nog duidelijker.

Rimpels boven haar ogen heeft ze wel, maar volgensmij heeft ze dat altijd.. ook als ze helemaal ontspannen is of als er niks van haar gevraagd wordt. Ik ga er eens op letten!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:19

heb even in je profiel gekeken, wie heeft de analyse in je profiel gemaakt?

leuk dat er ook een stukje van josien in staat!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:26

Volgensmij heb jij die gemaakt (een aantal jaar geleden), zie nu dat ik je naam er niet bij heb gezet Bloos

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:31

Ik heb hier geen onderbouwing voor maar ik hoorde eens van een stalgenoot dat het te maken kan hebben met vitaminegebrek. Haar paard kreeg het ineens ook en toen hoorde ze van iemand dat ze hem een vitaminespuit moest geven. Na die vitaminestaat zijn de kuiltjes verdwenen.
Dat verklaard misschien ook waarom oudere paarden dat hebben. Want die hebben vaak slechtere gebitten dan jongere paarden en kunnen moeilijker aan hun vitamines komen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:32

haha is wel heeeeeeeeel lang geleden dan, kan me ook niet herinneren dingen ooit zo geschreven te hebben Bloos haha
maak ze nu soms van 3 A4tjes haha

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:35

haha ja het is ook echt lang geleden hoor Knipoog