PAARDENPEST kan morgen uitbreken!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: PAARDENPEST kan morgen uitbreken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:37

SONY schreef:
Jaaa laten we paniek zaaien! Sigaar

Pff.... verveelde ze zich bij Bit ofzo. Alsof er morgen ineens de ''paardenpest'' uitbreekt.
Het lijkt me vrij onwaarschijnelijk. En snap het niet helemaal de ziekte is niet van paard tot paard overdraagbaar, maarrrr als er 1 paard in stal staat die het heeft moeten alle paarden geruimd worden?! Vaag verhaal.

Ik geloof niet dat het de bedoeling van TS is om paniek te zaaien. Als het komt, komt het. Daar doe je toch niets aan. Wèl kunnen veel rampscenario's kunnen voorkomen, door op zo'n uitbraak te zijn voorbereid. Dus ik vind het helemaal niet zo gek dat dit wordt aangekaart.

sronnie schreef:
Als een paard besmet is en geprikt wordt door een mug kan die mug het weer overdragen naar een ander paard, overigens begrijp ik niet dat daar preventief voor geruimt moet worden, preventief enten lijtk mij een betere oplossing.

Bij het enten worden er geen antistoffen geinjecteerd maar het virus zelf waardoor het paard zelf anti-stoffen moet ontwikkelen, doordat de stoffen waarop getest moet worden om te laten blijken of een paard besmet is ook aanwezig is bij een paard dat geent is.

Stom, ik had nog helemaal niet gedacht aan paarden die muggen besmetten Blond Dan begrijp ik ook het nut wel om het verschil te moeten kunnen zien tussen afweerstoffen door een enting of door de ziekte.

@misterA: Inderdaad, konden we de muggen maar ruimen, maar helaas...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:40

Het scheelt wel dat we nu een koudere periode ingaan en persoonlijk verwacht ik dat het virus pas in de lente hier zal uitbreken. Des te mooier zou zijn als er in de periode tot de uitbraak daadwerkelijk wat ondernomen wordt door het ministerie.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:47

Wow, lekker dan, waarom is hier helemaal geen inlichting over gegeven?

Ik hou dit topic even in de gaten.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:52

SONY schreef:
Jaaa laten we paniek zaaien! Sigaar

Pff.... verveelde ze zich bij Bit ofzo. Alsof er morgen ineens de ''paardenpest'' uitbreekt.
Het lijkt me vrij onwaarschijnelijk. En snap het niet helemaal de ziekte is niet van paard tot paard overdraagbaar, maarrrr als er 1 paard in stal staat die het heeft moeten alle paarden geruimd worden?! Vaag verhaal.

Tot nu toe is blijkbaar de overheid de enige instantie die zich hierover drukmaakt
Verwijten in die richting lijken mij zinloos.
En zeker reacties als van SONY, kop in het zand.
We moeten als paardenhouderij zelf initiiatieven nemen en niet afwachten tot een ander,
bijv. het ministerie, maatregelen neemt. Over u ,maar zonder u.
Een goed begin zou kunnen zijn dat iedereen zijn dierenarts eens vraagt, hoe het staat met
de ontwikkeling van de entstof.
Dan komt het vanzelf wel bij de pharmaceutische industrie terecht.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 11:59

_ingrid_ schreef:
het erge is dus dat als jij je paard ent(wat dus nu nog niet officieel toegestaan is) en ze komen op jou stal controleren..
jij en al je stalgenoten je paard kwijt zijn, omdat ze niet zien dat je paard ge-ent is en niet gewoon het virus heeft opgelopen.

Daar hebben we nou juist entingsboekjes/paspoorten voor toch?
Ik vind het ook wel vreemd dat volgens het oude draaiboek de hele stal geruimd moet worden, als het niet van paard op paard overdraagbaar is.. Als die mug degene is die de ziekte bij zich heeft, dan heeft het toch geen zin om alle paarden te ruimen Verward

Ik hoop ook dat het vaccin snel beschikbaar is, voor de eerste uitbraak!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:05

Ik snap sony wel, paar maanden geleden waren we nog bang voor een panepidemie van H2N5 terwijl dat het minst waarschijnlijke was om te veranderen.

Het paard is een tussenstadium Lachen waarbij de mug weer bloedopzuigt en tot gameten overgaat. Dus daarom denk ik eventuele opuiming geen idee Lachen

En panikeren heeft toch geen zin Lachen

PartOulOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:10

natuurlijk moeten we niet panikeren maar er moet wel wat bekend worden want bijvoorbeeld in zuid holland zijn er al gevallen bij schapen bekend van blauwtong welke veroorzaakt worden door de knoet (weet niet goed hoe je de naam van dit vliegje schrijft) en juist dit vliegje zorgt ook voor de verspreiding van de paardenpest!!! Las gisteren in de krant dat de blauwtong ook bij die zeldzame schapen was geconstateerd en die lopen op de veluwe? Dus ook daar zijn die vliegjes aanwezig!! Hamer Ik was al zo blij dat die blauwtong alleen bij schapen en geiten etc kon gebeuren en niet bij paarden/pony's en schrok ervan dat die stomme vliegjes ook de paardenpest verspreiden. Moet er niet aan denken dat het uit gaat breken!!
Laatst bijgewerkt door PartOulOver op 04-09-07 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:13

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-07 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:14

Kreeg een lichtelijke gevoel van paniek.... Zag het al weer helemaal voor me, Casper zijn eigenaar is net op vakantie, gister zat hij al vast in het draad, en straks krijgt hij dit virus nog No Cheer
Naja aan de reacties te lezen gaat het (hopelijk) nog even duren.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:22

Idd aan dse reacties dat het nog wel even duurt maar het is dus wel een grote kans dat het echt komt?

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:47

Ik las dit en ik raakte meteen helemaal in de stress!!!

Echt niet dat ik mijn paarden in laat slapen!! Niet als ze gezond zijn, maar ook niet als ze ziek zijn!!
Denken die gekken bij de overheid dat we paarden houden omdat we eigenlijk een hekel aan ze hebben en er graag vanaf willen.

Kunnen wij hier op bokt niet een actie organiseren???
We zijn hier zo veel mensen.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:51

Kunnen we die Knut niet uitroeien???

Die beesten vergiftigen ofzo. Er zullen toch ook vast wel andere beesten zijn die de knut opeten.
Als we die erop los laten...

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:56

Een paar maand geleden was er ook een geval van paardenpest in Frankrijk toch?

Lekker beest die Knut, als ik er door word geprikt zwel ik op als een ballon Clown
Zou die zeker ook nog mijn paard even paardenpest gaan bezorgen.

Het word weer eens tijd voor een echte winter (periode van een week -10 to-20) dan zijn de ellendelingen weer dood.....

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:54

Van mij mag er eens een echte flinke harde strenge winter komen (houd van de winter en de kou Knipoog ) en dat al die rotzooi is even dood gaat Ja Morsdood Pling

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:56

Ik hou niet van de winter en de kou maar het mag gerust komen van me als die rot beesten maar dood gaan! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:56

Helemaal mee eens casperrr. Ik haat kou, maar als dat al die enge dingen allemaal even opruimt vind ik het best.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:57

Je moet er wat voor over hebben he Knipoog Dan maar en dikkere trui aan (al vrees ik dat ik dan nog steeds in een dun truitje rond loop Clown )

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:34

Dubieus verhaal.

Paardenpest (African Horse Sickness) komt alleen voor in gebieden onder de evenaar.
In landen als Zuid-Afrika, Namibië, en Botswana.
De ziekte wordt verspreid door mugjes van de culicoides-familie,
maar door de grote afstand is het hoogst onwaarschijnlijk dat de paardenpest ooit West-Europa kan bereiken.
Die afstand zou namelijk in één seizoen moeten overbrugd worden, want de mugjes sterven bij koud weer.

De vergelijking met blauwtong is fout.
Blauwtong komt namelijk regelmatig voor in Griekenland en Italie,
wat een uitstapje naar België of Nederland natuurlijk veel gemakkelijker maakt.

Dat paardenpest hier morgen kan uitbreken,
is op zijn minst overdreven, om niet te zeggen onzin.

Rob

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:41

Ik hoop dat je gelijk hebt Rob Scheve mond Je zegt dat de mugjes sterven bij koud weer, in Nederland lijkt het me erg koud voor de muggen die uit Afrika komen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:01

BailyKarlos schreef:
Kunnen we die Knut niet uitroeien???

Die beesten vergiftigen ofzo. Er zullen toch ook vast wel andere beesten zijn die de knut opeten.
Als we die erop los laten...

Dat vind ik vrij ver gaan, het komt of het komt niet. Je houdt het niet tegen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:02

RobvdPK schreef:
Dubieus verhaal.

Paardenpest (African Horse Sickness) komt alleen voor in gebieden onder de evenaar.
maar door de grote afstand is het hoogst onwaarschijnlijk dat de paardenpest ooit West-Europa kan bereiken.
Die afstand zou namelijk in één seizoen moeten overbrugd worden, want de mugjes sterven bij koud weer.

Rob

Het klopt niet wat jij zegt, we gaan langzaamaan over naar een tropisch klimaat waardoor de knut ook hier kan overleven. Het is heel goed mogelijk dat er een knut in een koffer oid is meegevlogen naar Europa. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:04

Doet me ook denken aan de killerbee gekte drie jaar geleden, en dat mensen echt panikeerde. Lachen

Je zegt langzaam, dus niet morgen Knipoog

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:05

Entingen helpen overigens ook niet altijd, ik ben ook ingeënt tegen kinkhoest en kreeg het ook. Inënten zegt niet alles, wel is het meer bescherming Lachen.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:18

Dit stond laatst toch ook in de Telegraaf? Zou wel fijn zijn als er een vaccin komt. Maar heb het met de kippen ook gezien, iedereen riep dat er een vaccin moest komen, zodra het er daadwerkelijk is zijn er maar weinig die hun kippen laten enten.. Al zal dit met paarden wel anders zijn denk ik.

Maar dan zouden álle paarden geënt moeten worden? Dit zal niet iedereen doen, hoeveel boeren enten hun paarden? Vaccin zal dan wel vrij prijzig worden en dan heb je puntje bij paaltje nog niets bereikt..

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:29

RobvdPK schreef:
Dubieus verhaal.

Rob

En de paarden die vanuit bijv. Z-A hierheen komen? Die kunnen het dan toch ook overbrengen?