paard valt in slaap tijdens opzadelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariekie

Re: paard valt in slaap tijdens opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:25

Jana_en_Ik schreef:
Onze merrie staat gewoon in stal te doezelen en valt vervolgens in slaap. 9 van de 10 keer valt ze uiteindelijk om omdat de haar benen niet op slot zet. Overigens doet ze dat alleen op stal.

Dei van mij doet het ook alleen op stal.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:26

Ik vind het wel vreemd dat hij alleen in slaap valt tijdens het opzadelen.
Doet hij het ook als je hem bijv op het land het zadel oplegt?
Of tijdens het eten Haha!

Hij valt verder nooit zo in eens in slaap alleen tijdens het opzadelen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:30

We hebben het hier ook niet over paarden die lekker staat te zoezen, maar paarden die echt omvallen. Dat is een heel ander verhaal. Ik heb het ook niet over stappen TIJDENS het opzadelen, maar tussendoor. Koliek van de vitaminen? Je moet ze ook geen kilo per keer geven. Als je ze er rustig aan laat wennen kan het minder kwaad dan zo doormodderen denk ik Knipoog .

mexxiemaal schreef:
Ik lees hier allerlei mogelijke oplossingen voor een paard met narcolepsie, maar ik maak me er helemaal niet druk. Opzadelen tijdens het stappen (zie je het al voor je?), mediciijnen geven (met de daar bij behorende koliek verschijnselen), nou nee dank je!

Ik heb zelf het idee dat mijn paard het ook heeft: op stal tijdens het opzadelen of als ik onder de man even staat te kletsen zakken d'r oogjes toe, gaat ze op rust staan en oren en lip gaan hangen. So what!!! Mijn paard valt niet om en daar ben ik eigenlijk ook helemaal niet bang voor. En als ze wegsukkelt terwijl ik wil gaan rijden, dan maak ik d'r toch even wakker dmv de stal uit te lopen naar het erf . Opstappen en wegwezen!

Niet van een mug een olifant maken! Mijn paard is gewoon net zo lui als d'r baasje (ik val ook overal in slaap, haha).

Greetz mexxiemaal

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:33

Bij ons staat er ook een paardje op stal, die epilepsie,en nacrolepsie heeft.
epileptie krijgt hij als hij druk is, maar daar gaat het hier niet over.

en die nacro, dat krijgt hij,als hij in exteme ontspanning of rust verkeerd.
het enigste wat je kan doen,geef hem ene plukkie hooi om hem bezig te houden, radiootje aan.
verder kun je er niets aan doen.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:45

heeej!
en mischien als je hem tussendoor snoepjes geeft of wat hooi geeft om te knabbelen??
is wel heel raar dat je paardje da zomaar doet .

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:46

mexxiemaal schreef:
Niet van een mug een olifant maken! Mijn paard is gewoon net zo lui als d'r baasje (ik val ook overal in slaap, haha).

Foryourneeds schreef:
een beetje wegdommelen, of echt omver vallen, vind ik best wel een groot verschil.
Indommelen kan geen kwaad. Maar het paard vd TS valt echt omver... Dat zou ik niet zomaar weglachen.

Nee, valt bijna omver.
Ik denk ook dat het wat overdreven is om er meteen een ziekte aan te koppelen.
Het paard heeft het alleen tijdens het opzadelen en daardoor lijkt het me eerder een gedragsprobleem aangezien dit paard eerst (ook) nog last had van singelnijd en dit van de een op andere dag verdwenen is waardoor het slaapprobleem lijkt ontwaakt tezijn

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:56

TornadoLover schreef:
Ik krijg hem niet wakker, enkel door hem achteruit te laten lopen wat nogal onhandig is als je aan je bandage bezig bent Clown

TornadoLover schreef:
als ik hem enkel poets doet hij 't niet, dat vind ik dus raar! ik mag uren knotten zolang het zadel er niet opligt doet die niets.

Dan kun je dus beter eerst de bandages omdoen enzo. Zodat wanneer het zadel erop ligt je hem wakker kunt houden? Ik heb weinig verstand van in slaap vallende paarden tijdens het opzadelen (had er zelf één die je in elkaar mepte bij het opzadelen dus tsja, dat is niet echt hetzelfde Clown ), maar lukt het niet als je hem gewoon de tijd niet geeft om in slaap te vallen? Dus eerst alles klaar, bandages, hoofdstel enz. En dan het zadel erop, want als je alles al klaar hebt kun je ook je paard in de achteruit zetten.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 08:11

mariekie schreef:
TornadoLover schreef:
De eigenaar vind het grappig en ziet de bedreiging niet, maar stel dat je eronder ligt!
kan je je paard laten testen op Narcoleptie?hoeveel kost Dit algemeen?

Narcolepsie is niet vast te stellen.
Mijn pony heeft ook een onderzoek gehad naar narcolepsie en de veearts zei dat het bijna nooit aan te tonen was via bloed of iets dergelijke.

Wel heb ik daarna vitamine E met selenium gehad en sindsdien gaat het stukken beter.
Ze valt bijna nooit meer om.

Dat grapje heef mn 175 euro gekost.
Alleen drie kilo vitamine was al 63 euro maar doe er lang van dus dat scheelt Clown

ik heb de hele topic niet gelezen, maar narcoleptie kan vastgesteld worden door hersenvocht af te nemen uit de rug (lumbaalpunctie) en vervolgens gaan ze dan kijken of er nog genoeg hypocretyne in het hersenvocht zit. als er geen of weinig hypocretine aanwezig is kan de diagnose narcoleptie vastgesteld worden. dit is wel een ingreep die bij dieren waarschijnlijk onder narcose uitgevoerd zal moeten worden

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 08:44

narcopeltie geeft meer beelden dan aleen maar wegdommelen. als je paard een milde vorm vann narcoleptie heeft zal hij wat weg dommelen of in slaap vallen, maar naast het slaap probleem hebben mensen en dieren met narcoleptie ook last of mogenlijk last van kataplexy aanvallen, deze aanvallen worden veroorzaakt door heftige emoties, zoals stress, schrik , angst glezier, de aanblik van lekker eten etc. als een paard een kataplexy aanval krijgt dan gebeurt dit dus juist wel tijdens de arbeid, en dan per paard weer verschillend. mijn paard kreeg altijd aanvallen als ze teveel stress had. dan kon ze in volle gallop ineens omdonderen. voor het paard zelf is de kans op letsel niet zo heel groot omdat alle spieren verslappen tijdens zo'n aanval, maar als het in volle vaart gebeurt, dan is het toch wel degenlijk erg gevaarlijk, en dan spreken we nog niet eens over het gevaar voor de ruiter. het is dus heel erg belangrijd dat je als ruiter van zo'n paard, je paard heel erg goed leert kennen, en precies gaat aanvoelen wat je paard wel kan en wat ze niet kan. als je hier rekening mee kunt houden dan kan je nog jaren plezier van je paardje beleven, maar wel altijd aangepast aan de mogenlijkheden van je paard. nooit kan je dat uit het oog verliezen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:21

Oud topic Clown
(en misschien was het handig geweest als je wél het hele topic had doorgelezen, dan had je nl. kunnen lezen dat er meerdere vormen van narcolepsie zijn)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:20

Moderatoropmerking:
Let op, dit is al een ouder topic. Zolang de discussie over narcoleptie blijft gaan, mag er door gediscussieerd worden. Maar lees dan wel het hele topic even door, zodat er geen dingen opnieuw genoemd worden, die hier al besproken zijn.

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:13

Misschien kun je er de hele tijd hard tegen praten ofzo. met hard bedoel ik dan gewoon niet fluisteren en als hij begint in slaap te vallenhem zachtjes duwen..

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:25