Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
DubbelDun schreef:Ipv wormspuiten ben je dan geld kwijt aan het mestonderzoek en soms zelfs dubbel omdat ontwormen toch nodig is. Dan na een worminfectie na 3 weken weer een mestonderzoek en evt. bij aanwezigheid wéér ontwormen.
Voor personen met (niet veel) paarden aan huis is minder ontwormen een optie, maar op de meeste pension/manegestallen niet te doen gezien het mestbeleid c.q. geen-beleid waar het ontwormen aangaat.
Voor partikuliere paardenhouders kán het een vermindering van het aantal wormkuren per jaar opleveren en daardoor dus minder kans op resistentie, voor de pension/manege-stallen zie ik dit niet gebeuren.

frunnik schreef:DubbelDun schreef:Ipv wormspuiten ben je dan geld kwijt aan het mestonderzoek en soms zelfs dubbel omdat ontwormen toch nodig is. Dan na een worminfectie na 3 weken weer een mestonderzoek en evt. bij aanwezigheid wéér ontwormen.
Voor personen met (niet veel) paarden aan huis is minder ontwormen een optie, maar op de meeste pension/manegestallen niet te doen gezien het mestbeleid c.q. geen-beleid waar het ontwormen aangaat.
Voor partikuliere paardenhouders kán het een vermindering van het aantal wormkuren per jaar opleveren en daardoor dus minder kans op resistentie, voor de pension/manege-stallen zie ik dit niet gebeuren.
Wat hierbij wel vergeten wordt is dat als we met zijn allen blijven ontwormen zoals we nu doen er over een paar jaar helemaal geen werkzame wormenspuiten meer zijn. De eerste wormenstammen die resistent zijn tegen ivermectine zijn al gevonden.
Dit is de reden voor de nieuwe regeling. Het idee is dat als ontwormingsmiddelen alleen nog maar via de dierenarts verkrijgbaar zijn, er een betere keuze gemaakt kan worden voor een bepaald ontwormingsmiddel.
Het is inderdaad het beste om eerst mestonderzoek te doen voordat je ontwormt. Een hoop paarden worden namelijk te vaak ontwormt. Dit kun je ook vanuit een manege doen, een mestonderzoek kost namelijk net zoveel als een spuit Equimax. En ja soms moet je dan dubbel betalen, voor onderzoek en wormenspuit. Maar dan weet je zeker dat je de juiste werkzame stof gebruikt en geen onnodige dure middelen erin douwt. Plus dat je resistentie tegen gaat, want dat wordt over een paar jaar echt een groot probleem

Citaat:Bezamidazoles (Panacur, Rintal, Telmin) zou ik niet gebruiken, want heeft bewezen resistentie. In Nederland zijn deze middelen al bijna niet meer op de markt te vinden. Gezamelijk marktaandeel < 5%.
Onderdosering is dé grote boosdoener in ontwikkeling van resistentie, omdat de wormen niet goed worden afgedood. De wormen krijgen te weinig werkzame stof binnen om te sterven en kunnen zich nog wel voortplanten. Dit heeft als gevolg dat er wél nakomelingen komen en deze zullen weer beter bestand zijn tegen de werkzame stof. Daarom liever iets overdoseren dan onderdoseren. Resistentie kan zich altijd voordoen op de lange termijn, maar door te onderdoseren werk je dit alleen maar extra in de hand.
Niet tijdens het weideseizoen wisselen van actieve stof, want dan loop je juist het risico dat de wormen resistentie tegen meerdere middelen ontwikkelen! Ivermectine en ivermectine/praziquantel gebruiken. Eens in de zoveel tijd een paar kuurtjes met pyrantel. Let op: als je wisselt van merk betekent dat niet dat je ook wisselt van werkzame stof! Negen van de tien wormenspuiten bevatten ivermectine.
Ontwikkeling van resistentie tegen ivermectine en moxidectine is vergelijkbaar/uitwisselbaar, omdat de stoffen heel erg op elkaar lijken. Bij moxidectine zou resistentie eerder kunnen optreden vanwege het tail-effect. Tail-effect is dat de stof langer aanwezig blijft in je paard, maar in te lage dosering om écht effect te hebben. Volgens Fort Dodge is dat juist goed, maar er zijn studies die dit weer tegenspreken. Het is een beetje welles-nietes verhaal tussen de verschillende producten, maar het kan nooit kwaad om kritisch te blijven!
Let wel, ontwormen is maatwerk en afhankelijk van de infectiedruk op het koppel/paard. Iets wat voor een ander prima werkt, hoeft voor jouw paard niet te gelden. Laat je daarom informeren door je dierenarts, blijf kritisch en vooral doorvragen. Mestonderzoek of bloedonderzoek hoeft niet veel te kosten en geeft veel helderheid!
DubbelDun schreef:Gelukkig kent ebay.com die onzin nieten heb ik nog een flinke voorraad pillen staan.
anneve schreef:Bovenstaand bericht klopt bijna, alleen moet er staan
ipv 1 januari 2007: 1 januari 2008 en
ipv 1 julie 2007: 1 juli 2008
DubbelDun schreef:Gelukkig kent ebay.com die onzin nieten heb ik nog een flinke voorraad pillen staan.
Niels71 schreef:Is een ontwormmiddel NU dan een 'geregistreerd geneesmiddel'??Wat jij in je paard stopt moet je zelf weten, maar je weet dat handel van niet in Nederland geregistreerde geneesmiddelen strafbaar is? Dit is een openbaar forum, dus iedereen kan je posting lezen. Ik zou dan niet openlijk gaan dealen in spullen die niet zijn toegestaan in Nederland.

Somebitch schreef:Ik was vandaag nog in de paardenwinkel en zag geen VRIJ staan hoor
sjorsie schreef:Somebitch schreef:Ik was vandaag nog in de paardenwinkel en zag geen VRIJ staan hoor
even verder lezen dan je neus lang is