Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:06

VS-->MD

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:37

hophop naar de winkel, gelijk zon heel pak inslaan hihi, hopelijk gaan ze dat hier neit allemaal denken want dan blijft er niks meer over Tong uitsteken
zal toch wel mee vallen, als het allemaal moeilijker wordt krijg je zometeen weer het hele drama dat er paarden er ongezond bij staan, is wel weer een bijverdienst voor de DA.. zouden ze t daarom doen? hihi
nee maar ik verwacht dat t neit echt een probleem zal opleven, alleen wat lastiger.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:40

hmm vreemd dat het nu wel doorgaat, ze roepen dit nl al jaren maar het is nooit doorgegaan, zal wel eens tuk duurder worden zo en dan weet ik zeker dat een aantal mensen het geld er niet meer voor over zullen hebben, dus of dit nou een vooruitgang is?

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:17

DubbelDun schreef:
Ipv wormspuiten ben je dan geld kwijt aan het mestonderzoek en soms zelfs dubbel omdat ontwormen toch nodig is. Dan na een worminfectie na 3 weken weer een mestonderzoek en evt. bij aanwezigheid wéér ontwormen.

Voor personen met (niet veel) paarden aan huis is minder ontwormen een optie, maar op de meeste pension/manegestallen niet te doen gezien het mestbeleid c.q. geen-beleid waar het ontwormen aangaat.

Voor partikuliere paardenhouders kán het een vermindering van het aantal wormkuren per jaar opleveren en daardoor dus minder kans op resistentie, voor de pension/manege-stallen zie ik dit niet gebeuren.

Wat hierbij wel vergeten wordt is dat als we met zijn allen blijven ontwormen zoals we nu doen er over een paar jaar helemaal geen werkzame wormenspuiten meer zijn. De eerste wormenstammen die resistent zijn tegen ivermectine zijn al gevonden.
Dit is de reden voor de nieuwe regeling. Het idee is dat als ontwormingsmiddelen alleen nog maar via de dierenarts verkrijgbaar zijn, er een betere keuze gemaakt kan worden voor een bepaald ontwormingsmiddel.

Het is inderdaad het beste om eerst mestonderzoek te doen voordat je ontwormt. Een hoop paarden worden namelijk te vaak ontwormt. Dit kun je ook vanuit een manege doen, een mestonderzoek kost namelijk net zoveel als een spuit Equimax. En ja soms moet je dan dubbel betalen, voor onderzoek en wormenspuit. Maar dan weet je zeker dat je de juiste werkzame stof gebruikt en geen onnodige dure middelen erin douwt. Plus dat je resistentie tegen gaat, want dat wordt over een paar jaar echt een groot probleem

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:23

Even een vraagje tussendoor, hoe werkt zo'n mestonderzoek?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:33

Beetje mest onder een microscoop en eitjes tellen maar Lachen

@Frunnik: klinkt als een beetje het standaar verkoopverhaal van de DA.
Heb je het hier ook vandaan of doe je iets 'medisch' met bijkomen onderzoek ??
Er zijn nl ook andere meningen Lachen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:34

Ok en moet je dan de mest naar de DA brengen * ik heb werkelijk geeeeen idee ;P*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:42

Ja, in een potje Lachen

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:39

frunnik schreef:
DubbelDun schreef:
Ipv wormspuiten ben je dan geld kwijt aan het mestonderzoek en soms zelfs dubbel omdat ontwormen toch nodig is. Dan na een worminfectie na 3 weken weer een mestonderzoek en evt. bij aanwezigheid wéér ontwormen.

Voor personen met (niet veel) paarden aan huis is minder ontwormen een optie, maar op de meeste pension/manegestallen niet te doen gezien het mestbeleid c.q. geen-beleid waar het ontwormen aangaat.

Voor partikuliere paardenhouders kán het een vermindering van het aantal wormkuren per jaar opleveren en daardoor dus minder kans op resistentie, voor de pension/manege-stallen zie ik dit niet gebeuren.

Wat hierbij wel vergeten wordt is dat als we met zijn allen blijven ontwormen zoals we nu doen er over een paar jaar helemaal geen werkzame wormenspuiten meer zijn. De eerste wormenstammen die resistent zijn tegen ivermectine zijn al gevonden.
Dit is de reden voor de nieuwe regeling. Het idee is dat als ontwormingsmiddelen alleen nog maar via de dierenarts verkrijgbaar zijn, er een betere keuze gemaakt kan worden voor een bepaald ontwormingsmiddel.

Het is inderdaad het beste om eerst mestonderzoek te doen voordat je ontwormt. Een hoop paarden worden namelijk te vaak ontwormt. Dit kun je ook vanuit een manege doen, een mestonderzoek kost namelijk net zoveel als een spuit Equimax. En ja soms moet je dan dubbel betalen, voor onderzoek en wormenspuit. Maar dan weet je zeker dat je de juiste werkzame stof gebruikt en geen onnodige dure middelen erin douwt. Plus dat je resistentie tegen gaat, want dat wordt over een paar jaar echt een groot probleem

Ja Afgod OK dan!

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:37

nog even mbt dat mestonderzoek....

Ik dacht op een verantwoorde manier te gaan ontwormen. Dus obv wormeitelling/mestonderzoek. In juli onderzoek laten doen (daarvoor altijd volgens vast schema ontwormd); alle paarden negatief. Moest eind okt opnieuw onderzoek laten doen.
Loop ik deze week door de wei en zie ik daar van de smerige spoelwormen in de verse mest kruipen. Meteen maar weer ontwormd.
Moet er niet aan denken wat voor problemen dat op had kunnen leveren als ik daar pas eind okt achter was gekomen!

Voor mij dus geen wormeitelling meer!
Denk je het goed te doen en krijg je dit!

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:40

1 oktober 2007: startdatum nieuwe kanalisatieregeling. Ontwormingsmiddelen voor paarden gaan van vrij naar URA: Uitsluitend op Recept Afleveren. Deze producten zijn dus niet langer zonder recept te verkrijgen. Voor het gemak even de verschillende kanalisatiestatussen op een rij en daarachter een voorbeeldproduct:

VRIJ: verkoop toegestaan zonder recept, toediening door eigenaar -> vliegenspray
    URA: uitsluitend op recept afleveren door da of toegewezen verkopers, toediening door eigenaar -> wormenspuit
    UDA: uitsluitend op recept via afleveren door da, toediening door eigenaar -> Gastrogard
    UDD: uitsluitend op recept via afleveren door da, toediening door da -? vaccinatie

Alles leuk en aardig, maar je snapt dat niet alles zomaar veranderd kan worden. Er liggen nog genoeg ontwormingsmiddelen in de winkels en ook producenten hebben tijd nodig om de verpakkingslijn aan te passen. Daarom is er een overgangsperiode ingesteld. Producten met de status VRIJ op de verpakking mogen als vrij worden uitgeleverd. Producten met de status URA mogen uitsluitend op recept worden uitgeleverd. Heeft je dierenarts nog wormenspuiten liggen met VRIJ erop, dan heb je hier dus geen recept voor nodig!

1 januari 2008: producenten moeten de kanalisatiestatus op de verpakking hebben aangepast. Makkelijk gezegd: ze moeten VRIJ in URA hebben veranderd op de verpakking. Producten die geproduceerd worden in Nederland of die op andere manier op de Nederlandse markt komen dienen allemaal de status URA hebben. Op dit moment is het nog steeds mogelijk dat er ontwormingsspuiten aanwezig zijn op de markt met de status VRIJ. Deze zijn nog steeds verkrijgbaar zonder recept!

1 juli 2008: uitsluitend nog producten met de status URA zijn toegestaan op de Nederlandse markt. Verkoop van producten met de status VRIJ is niet langer toegestaan.

Omdat paard een aparte positie inneemt, deels voedselproducerend dier, deels gezelschapsdier wordt de nieuwe kanalisatiestatus na een jaar geëvalueerd. Blijkt dat handel en da de regels niet goed hebben nageleefd, dan kan de wet nog strenger worden. Worden de regels naar behoren nageleefd dan is ook versoepeling mogelijk. Hoe dit precies gaat lopen is nog niks zeker over.

Op dit moment zijn er sowieso nog genoeg onduidelijkheden. Wat moet precies op het recept komen? Voor hoeveel wormenspuiten is het recept geldig? Hoe wordt tracking & tracing precies ingericht? Zomaar een paar vragen waar nog een antwoord op moet komen. Kortom, de nieuwe richtlijn is ingesteld, maar er moet vanuit de verschillende instanties nog het nodige gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Niels71 op 24-09-07 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:45

Bovenstaand bericht klopt bijna, alleen moet er staan
ipv 1 januari 2007: 1 januari 2008 en
ipv 1 julie 2007: 1 juli 2008

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:13

Voor het ontwormingsverhaal, een oude posting:

Citaat:
Bezamidazoles (Panacur, Rintal, Telmin) zou ik niet gebruiken, want heeft bewezen resistentie. In Nederland zijn deze middelen al bijna niet meer op de markt te vinden. Gezamelijk marktaandeel < 5%.

Onderdosering is dé grote boosdoener in ontwikkeling van resistentie, omdat de wormen niet goed worden afgedood. De wormen krijgen te weinig werkzame stof binnen om te sterven en kunnen zich nog wel voortplanten. Dit heeft als gevolg dat er wél nakomelingen komen en deze zullen weer beter bestand zijn tegen de werkzame stof. Daarom liever iets overdoseren dan onderdoseren. Resistentie kan zich altijd voordoen op de lange termijn, maar door te onderdoseren werk je dit alleen maar extra in de hand.

Niet tijdens het weideseizoen wisselen van actieve stof, want dan loop je juist het risico dat de wormen resistentie tegen meerdere middelen ontwikkelen! Ivermectine en ivermectine/praziquantel gebruiken. Eens in de zoveel tijd een paar kuurtjes met pyrantel. Let op: als je wisselt van merk betekent dat niet dat je ook wisselt van werkzame stof! Negen van de tien wormenspuiten bevatten ivermectine.

Ontwikkeling van resistentie tegen ivermectine en moxidectine is vergelijkbaar/uitwisselbaar, omdat de stoffen heel erg op elkaar lijken. Bij moxidectine zou resistentie eerder kunnen optreden vanwege het tail-effect. Tail-effect is dat de stof langer aanwezig blijft in je paard, maar in te lage dosering om écht effect te hebben. Volgens Fort Dodge is dat juist goed, maar er zijn studies die dit weer tegenspreken. Het is een beetje welles-nietes verhaal tussen de verschillende producten, maar het kan nooit kwaad om kritisch te blijven!

Let wel, ontwormen is maatwerk en afhankelijk van de infectiedruk op het koppel/paard. Iets wat voor een ander prima werkt, hoeft voor jouw paard niet te gelden. Laat je daarom informeren door je dierenarts, blijf kritisch en vooral doorvragen. Mestonderzoek of bloedonderzoek hoeft niet veel te kosten en geeft veel helderheid!

DubbelDun schreef:
Gelukkig kent ebay.com die onzin niet Knipoog en heb ik nog een flinke voorraad pillen staan.

Wat jij in je paard stopt moet je zelf weten, maar je weet dat handel van niet in Nederland geregistreerde geneesmiddelen strafbaar is? Dit is een openbaar forum, dus iedereen kan je posting lezen. Ik zou dan niet openlijk gaan dealen in spullen die niet zijn toegestaan in Nederland.

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:15

anneve schreef:
Bovenstaand bericht klopt bijna, alleen moet er staan
ipv 1 januari 2007: 1 januari 2008 en
ipv 1 julie 2007: 1 juli 2008

Oeps, slordigheidje! Bloos

Ik heb het meteen aangepast! Bedankt voor je oplettendheid! Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:35

DubbelDun schreef:
Gelukkig kent ebay.com die onzin niet Knipoog en heb ik nog een flinke voorraad pillen staan.
Niels71 schreef:
Wat jij in je paard stopt moet je zelf weten, maar je weet dat handel van niet in Nederland geregistreerde geneesmiddelen strafbaar is? Dit is een openbaar forum, dus iedereen kan je posting lezen. Ik zou dan niet openlijk gaan dealen in spullen die niet zijn toegestaan in Nederland.
Is een ontwormmiddel NU dan een 'geregistreerd geneesmiddel'??

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:37

wat een kul weer, net als met de sedalin eerst, was na een jaar nog bij heel veel paardenshops nog gewoon te koop, gewoon geldklopperij dit weer

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:10

hallo ,
ik wilde even zeggen dat ik vandaag weer naar dierenwinkel ben geweest en wormenkuren zijn nog gewoon te koop! ik heb het nagevraagd en ze zeggen dat het is uitgesteld, tot juni 2008 zijn ze nog gewoon in de winkel verkrijgbaar!

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 00:15

Klopt inderdaad het is uit gesteld tot juli 2008
Ik heb daar vorige week bericht over gehad van mijn leverancier.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 07:57

Tot en met december van dit jaar mogen ze nog gewoon als vrij middel worden gemaakt en uitgeleverd naar de winkels. Vanaf 1 januari 2008 mag er alleen nog maar worden geproduceerd als URA, uitsluitend op recept af te geven betekent dat, en dan is er inderdaad nog tot eind juni 2008 om die als vrij geproduceerde wormkuren nog in de winkels te verkopen.
Vanaf 1 juli mogen er uitsluitend URA wormmiddelen verkocht worden en daarvoor moet je dus bij je dierenarts zijn om een recept te krijgen, je kunt dan de spuit zelf nog bij een winkel (met vergunning voor URA medicijnen) gaan kopen, of je koopt hem bij je dierenarts.
Tenminste, dit is wat er vorige week of zo in het blad van de beroepsgroep voor dierenartsen stond.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 07:58

De juiste data stonden hierboven al vermeld. De regeling is een gevolg van de nieuwe Europese diergeneesmiddelenwet. Regelgeving op dit gebied wordt gemaakt in Brussel. Dus we hebben het hier niet over een onderling afspraakje van dierenartsen.

De nieuwe diergeneesmiddelenwet is al op 1 oktober 2005 ingegaan, alleen dit artikel uit de wet is uitgesteld omdat de uitvoering in veel landen niet zo snel geregeld kon worden. Dat de receptplicht eraan kwam was al die tijd al duidelijk.

Wormmiddelen zijn altijd al geregistreerde diergeneesmiddelen geweest, daar veranderd nu niets aan. Alleen de kanalisatie veranderd.

Hierboven maakt nog iemand een opmerking over spoelwormen die gevonden zijn in de mest: deze komen meestal alleen bij jonge paarden (veulens en jaarlingen) voor. Je moet als je mestonderzoek laat doen wel mest van deze specifieke dieren aanbieden: als je mest hebt laten onderzoeken van een volwassen paard in dezelfde wei dan vind je de spoelworm niet, en zou je onterecht je jaarling niet ontwormen.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:06

zo is het bij mij ook uitgelegd marije!
ik vind het wel goed dat er wat meer toezicht op komt,
verder lijkt het me niet dat wormenspuiten veel duurder zullen worden
en maakt de afstand voor mij geen verschil: dierenwinkel of dierenarts.

bij ons op stal willen ze inderdaad dmv mestonderzoeken gaan ontwormen als het nodig is, lijkt me dan dus juist voordeliger dan preventief zoals nu het geval is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:53

Ik vrees dat alles veel en veel duurder wordt. Zou een veearts gratis een receptje uitschrijven? Mestonderzoek is ook iets van 14 euro heb ik gelezen. Een wormenkuur kost ong. 7 euro (ivermectine).
Zouden straks al die goedkopere merken nog wel verkrijgbaar zijn? Of moet je perse die veel te dure Furexel, Equivalan e.d. kopen terwjil daar ook gewoon ivermectine inzit?
Als ik mijn paard een heel jaar wil ontwormen en ik geef 5 keer ivermectine en 1 keer Equest, dan ben ik 4 X 7 euro=28 euro kwijt en 1 keer 15 euro. = zeg maar 45 euro.
4 keer mestonderzoek is al duurder. Als nu 1 keer per 2 jaar mestonderzoek volstaat, en dat je dan gewoon een voorraadje kunt halen prima, maar het wordt zowieso veel duurder.
Ik ben bang dat 1 keer mestonderzoek en 1 keer ontwormen voor 7 euro per jaar een illusie is.
Laten veeartsen dan gewoon bij het inenten even een receptje kostenloos schrijven voor een stuk of 10 wormkuren, dan ben ik ook tevreden.

Gaat deze onzin overigens in heel Europa gelden, of kun je in Duitsland, Belgie of Frankrijk nog wel gewoon wormenkuren krijgen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:58

Ik was vandaag nog in de paardenwinkel en zag geen VRIJ staan hoor Scheve mond

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:01

Somebitch schreef:

even verder lezen dan je neus lang is Rolleyes

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:02

sjorsie schreef:
Somebitch schreef:

even verder lezen dan je neus lang is Rolleyes

Er moet toch vrij op staan? Dat lees ik net Scheve mond

En anders moet er URA opstaan toch? Scheve mond