En dan... zit je paard onder de bulten! (+ foto's!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FZ_Lin

Re: En dan... zit je paard onder de bulten! (+ foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:53

Hele opluchting dat je paard er weer bijna als van ouds eruit ziet of niet Knipoog

Maar zou het zelf ook wel willen weten wat het was als mij paard het had gehad!

Hoop dat je er nog achter kan komen Ja

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:42

Er staat toevallig een artikel over dit probleem in het blad ROS dus even aanschaffen.. het kan namelijk aan veel dingen liggen !!

Het is ongeveer het zelfde als netelroos bij de mens en de bulten verder jeuken niet..
Het kan komen door een allergishe reactie, door planten in het weiland, door een steek van een beest en in sommige gevallen door haver..

Dit zijn de meest voorkomende oorzaken wat het kan zijn dit staat vermeld in het artikel..
Laatst bijgewerkt door BE_GENTLE op 07-06-07 15:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:45

jeetje dat ziet er niet best uit! gelukkig wordt het al wat minder, beterschap ermee zeg Knipoog
weet je nog niet waardoor het kwam ?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:49

mijn paard heeft dat ook ooit een één keer extreem meegemaakt. Volgens de arts mogelijk een alergische reactie op een vlieg of iets dergelijks. Medicijnen gekregen en weg waren ze. Kan ook netelroos zijn. kan ook spontaan komen.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:58

Mijn paard Baron kreeg zo een reactie na een koliek behandeling spuit.
Hij had Koliek en kreeg een spuit daarvoor en ineens stond ie helemaal op geblazen met bulten en zijn hoofd tien x zo groot.
ik had geen Baron meer maar een Ballon.
Dierenarts kon gelijk weer terug komen en gaf hem een antie spuit ofzo en toen ging het uit eindelijk weg.
Wat blijk hij is gevoelig op Quadrisol.
dus dat mag ie niet meer hebben.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:04

een pony op de stal waar ik werk heeft dit ook gehad, al was het iets minder extreem. die pony had bulten op de hals, tussen de voorbenen en aan de binnenkant van de achterbenen.
het waren dezelfde soort bulten in ieder geval.

die pony had het gekregen door ineens veel vers gras te eten (2 uur staan grazen in een volle wei, na een halfjaar geen wei te hebben gezien)
een dag of 2 later was er niets meer aan te zien

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:47

Echt wel bizzar! heeft hij dat nog nooit eerder gehad? misschien is hij door iets gestoken, wat jij ook zegt. ik heb het al wel eens met een paard van me gehad, maar dat kwam door een stof in een prikje (hij had die dag een koliek aanval gehad) waar hij niet tegen kon daardoor kreeg hij toen de bultjes. maar dit ziet er wel een beetje eng uit!

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:30

dit is extreem! waar is het paardje allergisch voor ?
grt.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:27

In tegenstelling tot een aantal anderen, heb ik dit echt werkelijk nog nooit gezien :|
Ongelovelijk om zo je paard aan te treffen, ik zou echt in zware paniek en tranen uitbarsten.
Echt fijn dat de DA zo snel kon komen en dat de behandeling ook meteen aan sloeg, want dit heeft vast niet fijn gevoeld voor je paardje.
Ik zit zelf trouwens ook te denken dat het een allergische reactie is op het één of ander (insectensteken zou kunnen idd).
Maar in ieder geval fijn dat hij nu weer zo is opgeknapt Lachen

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:33

Staan er niet rare planten in de wei
waar hij een reactie op kan geven.
of iets gekregen van iemand anders.

Wel lastig hoor om het uit tezoeken.
Krijgen ze hooi of kuil mischien zat daar wat in.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:04

Ik heb een paard die dit al meerdere keren heeft gehad en dan vaak na extreme inspanning in combinatie met veel gras en of verse haver..klinkt vreemd, maar het was zo opvallend dat hij na een lange strandrit en daar laten grazen aan een touwtje elke keer met bobbels thuis kwam..vochtafdrijvers hielpen erg goed en een natte deken tegen het eventuele jeuken..

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:38

Dat ziet er niet lekker en goed uit zeg! Gelukkig trekt het weg!
succes ermee!

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:39

jeetje dit zag er echt verschrikkelijk uit!! Ik ben hier echt van geschrokken zeg! Maar ik ben heel blij om te zien dat ie er nu weer zo goed uit ziet!! Ik hoop dat je erachter kunt komen wat het is geweest!!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:43

sow Bloos! dat is even schrikken!!!!! Gelukkig was het niet zo erg als het leek Knipoog Ziet er al veel beter uit nu!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:03

Mijn paard zag er 2 jaar geleden ook zo uit, naar mijn idee door een allergische reactie op insecten, weet niet precies welke. Kreeg toen ook een spuit corticosteroiden waarna het snel beter werd. Heb hem nu al 2 jaar altijd een vliegendeken met hals om gedaan vanaf de lente en nooit meer last. Ook krijgt hij wat extra vit. B dat positief zou werken bij allergieen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:11

als ik mijn paard zo zou aantreffen zou ik me rotschrikken!!
wat een enge bulten zeg!
goed dat je er op tijd bij was, voor hetzelfde geld zwelt zijn neus dicht!

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:17

Wow, beterschap zeg!

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:24

ik denk dat het inderdaad een teveel aan eiwitten is geweest, dit uit zich ook in bulten maar het kan net zo goed een insekt zijn geweest.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:41

Gelukkig gaat het weer beter met hem, want niks zo erg als je paardje er zo bij staat zonder dat je hem direct kunt helpen!

Een aantal jaren geleden heeft mijn hond ook zo'n alergische reactie gehad, we zijn er niet achter gekomen waarop hij alergisch heeft gereageerd, maar heb wel van de da tabletjes meegekregen die ik altijd bij me moest hebben tijdens wandelen, zodat ik ze direct kon geven mocht hij weer zo'n reactie krijgen (zijn luchtpijp was tijdens de reactie flink opgezwollen waardoor hij slecht lucht kreeg), maar gelukkig is het nooit meer voorgekomen!

Moet je eens aan je da vragen of hij 'iets' heeft om de allergische reactie 'te kalmeren' wat hij je uit voorzorg kan geven, zodat je je paardje direct kunt helpen terwijl je op de da wacht, mocht het nog een keer gebeuren.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:57

bekend fenomeen.. mijn pony heeft dit vorig jaar en dat jaar daarop een aantal keer in wat mindere mate gehad. Oorzaak onbekend. Ik zelf denk dat het idd door een bepaalde plant, te veel aan eiwitten of door een insecten steek wordt veroorzaakt.

Iets wat bij mijn pony goed helpt is drainage composium van de groene os. dat helpt afval stoffen af tevoeren en helpt zo het lichaam de bulten sneller te 'verwerken'.

het is echt een naar gezicht, kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik vond het ook heel naar om mn paardje zo te zien.

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:54

Nou, ik herken dit dus helemaal sinds vandaag...

Kheb gisteren een nieuw paard gekocht met een paar bultjes. Nu zette ik hem dus vrolijk buiten en trof vanmorgen op stal een paard aan met een heel opgezet hoofd, opgezette luchtpijp en van hoofd tot staart vol met bultjes. Bij de mijne komt er uit een aantal bulten zelfs geelachtig vocht... Blegh!

Nu komt hij van iemand die er 1,5jr niets mee heeft gedaan en totaal geen verstand had van paarden en die zei (toen ik hem belde vanmorgen): "oww zo zag hij er altijd uit als het warm weer werd, geen probleem, want hij heeft er geen last van" Nou lekker dus. Want na iedere reactie wordt een paard als deze ERGER allergisch en zal nog heviger reageren. Die man heeft dus veel meer kwaad gedaan dan hij denkt.

Na wat speurwerk heb ik de eigenaar van daarvoor weten te traceren en die vertelde me dat hij dus een beestjes allergie heeft. Zo'n beetje zodra er een vlieg naar kijkt is het al raak. Hun zette hem daarom nooit buiten, maar dat vind ik geen oplossing.

De dierenarts komt het zo spuiten met pretnisolon schijnbaar, het lapmiddel. En dan dus maar inpakken denk ik van neus tot straat in een clamboe!! Whaha. Maar wel errug lastig dit.

Hoe gaan jullie hiermee om?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:06

Hoi, het is net of ik mijn paard zie, hij heeft hier ook last van. en wat ze mij vertelde zou het netelroos moeten zijn. de eerste keer had hij het ook zo erg. meestal is het met een dag of twee weer weg, zelf reed ik hem dan nog een paar dagen niet. bij mijn paard is het zo ,dat als hij dit weer heeft na een week of twee hij het weer heeft en dan niet meer .

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:25

Hierbij het artikel wat in het blad ROS staat van juli / aug 2007

Het zou je maar gebeuren je komt op stal en je paard zit plotseling vol met dikke bulten. We hebben hierbij vaak te maken met urticaria, dat ook wel netelroos of kwaddels wordt genoemd.

Bij urticaria ontstaan duidelijke afgegrensde verdikte huidsgedeelten met een vlakke bovenkant. Er zit plaatselijk oedeem of zucht in de huid. Soms zitten de verdikkingen verspreid over het hele lichaam,soms bevinden ze zich alleen op één of enkele plekken. De aandoening kan plotseling opkomen en vaak verdwijnt het ook weer snel. In ernstigere gevallen komt er vocht uit de plekken en sterft de huid af. Arabrieren en engels volbloeden zijn er gevoeliger voor. De aandoening wordt veroorzaakt door een allergische reactie,meestal zijn insecten de boosdoeners. Maar het kan ook ontstaan door direct contact met sommige planten of bepaalde chemicaliën of geneesmiddelen die op de huid worden aangebracht. Ook van binnenuit, bevoorbeeld door sommige voedings-middelen, kunnen de bulten worden veroorzaakt. Haver wordt wel eens als oorzaak genoemd, maar de zogenaamde "haverbultjes" zijn kleiner dan urticaria en blijven langer bestaan.

als het paard vaker last heeft van urticaria is het verstandig om een bloedonderzoek te doen. Hoewel de bultjes vaak vanzelf verdwijnen kan een behandeling met onstekingsremmers het herstel bevorderen. Als het paard ziek is of sloom of als er vocht uit de plekken komt dan kan een onderzoek van de DA nodig zijn. Bij lichte gevallen kan het helpen om de plekken koud af te spuiten of te koelen met ijs. Probeer insecten zo goed mogelijk te weren.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:34

Mijn pony heeft eigenlijk hetzelfde alleen dan in mindere mate. Ik trof haar vanmiddag ook zo aan. Ik weet niet goed wat ik hier dus mee moet doen? Het is wel iets erger dan op deze foto's. Is het goed om hiervoor de DA te bellen? Moet ik haar koud afspuiten? En een vliegendeken lijkt me ook handig? Sorry als dit niet de bedoeling is...

Afbeelding

Hals

Afbeelding

Hals en rug

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:43

@Prinsesje. Zo te zien is je pony door dazen aangevallen.
Zo ziet het er ook uit bij mijn pony als ze weer een paar keer is gestoken.
Ik smeer op de bultjes prikweggg voor mensen. Je ziet ze afzakken.
Succes.